Vreemde paarden bij elkaar in de weide tijdens vakantie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:22

ikke schreef:
We doen dat bij de NVVR al 25 jaar en dat geeft geen enkel probleem, zolang de paarden elkaar niet kennen EN beide in een vreemde wei staan, is er niks aan de hand.

Gelukkig! De paarden voldoen aan de voorwaarden :+

Ik heb het topic ook aan de eigenaresse van het andere paard laten lezen.
We gaan ze gewoon bij elkaar in de weide zetten. Als het niet blijkt te werken, dan doen we er gewoon een draadje tussen.

Aprils_joke

Re: Vreemde paarden bij elkaar in de weide tijdens vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:19

indd gewoon doen .
het heeft trouwens weinig zin om eerst thuis te kijklen
want als het fout gaat maakt het niet uit waar je bent
thuis of bij die paarden vierdaagse
.
en voor de mensen die het er niet mee eens zijn ( dat de paarden bij elkaar kunnen staan .)
het is en blijven kudde dieren . en ik heb liever dat mijn paard een blessure oploopt door een klap van een ander paard .
dan door dikke stal benen . of als een gek heen en weer rennen door de wei omdat hij naar z,n soort genootjes wil .

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:26

Ik zou het risico niet nemen, 1 trap met een voorbeen tijdens het kennis maken en je vakantie kan in duigen liggen. Ik zou ze met 2 draadjes ertussen naast elkaar zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:31

Ik zou je heel sterk aanraden om heel even een half uurtje naast elkaar te gaan wandelen en ook elkaars paard even vast te houden voor ze de wei op gaan. Ik heb al diverse keren gezien dat paarden die elkaar eigenlijk niet mogen ineens dikke vrienden worden als ze merken dat de baasjes dat waarderen. Vraag me niet waarom maar het werkt.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:39

Je kan toch als dat mogelijk is in het weitje een draadje spannen zodat je 2 stukjes hebt?
Zoveel werk is dat niet, schrikdraad en wat prikpaaltjes mee en je bent klaar.. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:39

Sizzle schreef:
Ik zou je heel sterk aanraden om heel even een half uurtje naast elkaar te gaan wandelen en ook elkaars paard even vast te houden voor ze de wei op gaan. Ik heb al diverse keren gezien dat paarden die elkaar eigenlijk niet mogen ineens dikke vrienden worden als ze merken dat de baasjes dat waarderen. Vraag me niet waarom maar het werkt.

Dat heeft niks met die baasjes te maken, maar alles met het feit dat paarden oppertunisten zijn, die elk maatje beter vinden dan geen maatje.
Onze paarden hebben HELEMAAL NIETS met elkaar, maar zodra ze op vreemde grond zijn, kleven ze aan elkaar als secondelijm. Met name mijn paard; die is nog niet zoveel gewend en kruipt graag onder de rokken van ons andere paard :D

Er zijn natuurlijk altijd van die randdebielen die er geen reet van snappen, maar die hebben dan op meer sociale vlakken een omgangsprobleem. Bovendien zijn het de uitzonderingen, 99% doet helemaal niks.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 09:43

ikke schreef:
Sizzle schreef:

Dat heeft niks met die baasjes te maken, maar alles met het feit dat paarden oppertunisten zijn, die elk maatje beter vinden dan geen maatje.
Onze paarden hebben HELEMAAL NIETS met elkaar, maar zodra ze op vreemde grond zijn, kleven ze aan elkaar als secondelijm. Met name mijn paard; die is nog niet zoveel gewend en kruipt graag onder de rokken van ons andere paard :D

Er zijn natuurlijk altijd van die randdebielen die er geen reet van snappen, maar die hebben dan op meer sociale vlakken een omgangsprobleem. Bovendien zijn het de uitzonderingen, 99% doet helemaal niks.

Ik denk nu idd ook dat ze wel steun bij elkaar gaan zoeken. We proberen het gewoon. We wandelen eerst wel even een poosje, kan zowiezo geen kwaad. Dat kan wel gewoon in diezelfde weide toch?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:45

Als 99% niets zou doen werd de vraag hier niet eens gesteld, natuurlijk kunnen paarden bij elkaar! en gaat het na korter of langere tijd prima en is het ook veel leuker voor paarden om in een kudde te lopen. Dat is allang bewezen. Feit blijft dat eerst de rangorde bepaald moet worden als je vreemde paarden bij elkaar zet. Ik vind een vakantie waarbij je dus graag lekker wilt gaan rijden geen slim moment om zoiets uit te proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:49

Maaiike94 schreef:
Ik denk nu idd ook dat ze wel steun bij elkaar gaan zoeken. We proberen het gewoon. We wandelen eerst wel even een poosje, kan zowiezo geen kwaad. Dat kan wel gewoon in diezelfde weide toch?

Ja hoor, 10 tegen 1 dat er helemaal niks gebeurt, zeker als de wei groot genoeg is.

Ik heb ooit eens mijn twee paarden gedwongen elkaar leuk te vinden. De ene is een mietje en de andere een natuurlijke leider, die nog moest leren hoe dat leiding geven werkte. Die "leider" joeg dus nogal eens achter mijn mietje aan. Ik heb ze samen een weekend "opgesloten" in een weiland, op vreemd terrein, zonder andere paarden erbij. Probleem over. Sindsdien geen problemen meer, ook thuis niet!

pizza64 schreef:
Als 99% niets zou doen werd de vraag hier niet eens gesteld, natuurlijk kunnen paarden bij elkaar! en gaat het na korter of langere tijd prima en is het ook veel leuker voor paarden om in een kudde te lopen. Dat is allang bewezen. Feit blijft dat eerst de rangorde bepaald moet worden als je vreemde paarden bij elkaar zet. Ik vind een vakantie waarbij je dus graag lekker wilt gaan rijden geen slim moment om zoiets uit te proberen.

Sorry, zo werkt het niet. Paarden denken niet in rangordes; die vragen zich alleen af: jemig, dit is niet mijn weiland. Zou dat andere paard.....? En omdat ze beide zo denken, gebeurt er niks. En tegen de tijd dat ze door hebben hoe het zit, hebben ze allang door dat die ander eigenlijk beter als gezelschap is dan als rangorde-opponent. Bedenk dat paarden bij voorkeur in groepjes van twee werken. Binnen een kudde zie je altijd dat bepaalde paarden naar elkaar trekken. Precies DAT gegeven is waar je gebruik van maakt wanneer je twee vreemde paarden in een vreemde wei bij elkaar zet.
Laatst bijgewerkt door ikke op 09-04-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:53

ikke schreef:
Sizzle schreef:

Dat is inderdaad ook een reden!
Maar waarom doe je die andere uitleg af als onzin?
Ik vind het heel logisch klinken juist. 1. ze willen het graag goed hebben dus kijken ze naar wat hun baasjes willen. 2. als de baasjes het goed samen kunnen vinden, volgen zij hun menselijke leiders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:56

josien_m_ schreef:
ikke schreef:

Dat is inderdaad ook een reden!
Maar waarom doe je die andere uitleg af als onzin?
Ik vind het heel logisch klinken juist. 1. ze willen het graag goed hebben dus kijken ze naar wat hun baasjes willen. 2. als de baasjes het goed samen kunnen vinden, volgen zij hun menselijke leiders.

Omdat het niet zo is. Jij speigelt menselijk gedrag op de paarden. Paarden kijken daar heel anders tegenaan. Ik ken diverse voorbeelden van paarden die elkaar helemaal top vinden, terwijl hun baasjes totaal niets met elkaar hebben........

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:08

als het sociale paarden zijn zou ik er geen problemen mee hebbben maar ik zou wel de mogelijkheid willen hebben om,als het mis gaat de paarden uit elkaar te kunnen zetten.
je kunt mijn paard bv. niet overal bij inzetten want die is best wel dominant,merrie of ruin het maakt hem niet uit als ze niet naar hem luisteren drijft hij ze in een hoek en schopt ze helemaal lens.
ik zou het gewoon even aanzien,en bij twijfel uit elkaar halen.

R_S_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:13

2 jaar terug ben ik met 2 vriendinnen op ponykamp geweest. De paarden mochten daar de wei in, waren verschillende stukjes wei. Alle 3 waren het hele sociale dieren, dus we hebben we gewoon bij elkaar in de wei gegooid. Dit heeft totaal geen problemen opgeleverd..

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:17

@ikke Sorry, zo werkt het niet. Paarden denken niet in rangordes; die vragen zich alleen af: jemig, dit is niet mijn weiland. Zou dat andere paard.....? En omdat ze beide zo denken, gebeurt er niks."

Leuk dat jij weet wat paarden denken ik heb paarden toch echt wel anders zien reageren op vreemd terrein en dat er niets gebeurt durf ik niet te garanderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:19

pizza64 schreef:
@ikke Sorry, zo werkt het niet. Paarden denken niet in rangordes; die vragen zich alleen af: jemig, dit is niet mijn weiland. Zou dat andere paard.....? En omdat ze beide zo denken, gebeurt er niks."

Leuk dat jij weet wat paarden denken ik heb paarden toch echt wel anders zien reageren op vreemd terrein en dat er niets gebeurt durf ik niet te garanderen.

Hoe waren die paarden in z'n algemeenheid als het gaat om gedrag in een groep? Stonden die paarden uberhaupt in groepsverband buiten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:21

Maaiike94 schreef:

Dat rondje lopen kun je doen om ze de heining even te laten zien en de waterbak (sommige paarden zijn niet heel slim :P ), maar daarna kun je ze gewoon loslaten, hoor. Ze zijn alleen maar blij dat er een ander paard is op die vreemde wei. Juist met maar 2 paarden is dit perfect te doen. In een grotere groep zie je inderdaad altijd tweetallen ontstaan, dus een even aantal paarden is wel handiger als het paarden zijn die dit nog niet zo kennen. Mijn merrie kent het klappen van de zweep en kan ik gewoon in zo'n groep zetten, die kijkt even rond, ziet dat er andere paarden zijn (eventueel bekenden erbij) en dat er gras is en besluit dan dat je maar beter gras kunt gaan eten want je weet maar nooit wanneer je eruit wordt gehaald en misschien wel een heel eind moet lopen. :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:33

ikke schreef:
pizza64 schreef:

Hoe waren die paarden in z'n algemeenheid als het gaat om gedrag in een groep? Stonden die paarden uberhaupt in groepsverband buiten?

Yep kwamen alletwee uit een andere groep, het was verder ook snel bekeken alleen neuzen een gier en een trap met een voorbeen wat verkeerd aankwam. Zou zo jammer zijn als je op vakantie gaat om te rijden en je paard staat door zo'n gevalletje kreupel. Als het nu om iets permanents ging zou gaan zou ik er zeker voor gaan hoor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:12

Ikke: ik heb daar toch andere ervaringen mee dus ik zou het prettig vinden als je andermans ervaringen niet als onzin bestempeld.

Ik heb paarden die elkaar in eerste instantie letterlijk kapot wilde schoppen (in hoekje zetten en meppen) binnen enkele dagen tot dikke maatjes gekregen door ze even aan baasjes uitwisseling bloot te stellen. Ook mijn huidige 2 merries zijn dikke mik, maar wel pas nadat het ze duidelijk werd dat ik beide aandacht gaf, voor die tijd hadden ze allebij een ander vriendje binnen de groep van 10 en konden juist elkaar niet goed verdragen ivm ongeveer gelijke rangorde.