Eigen pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:03

Ik sta op een pensionstal, en wil later misschien ook een kleine stal.
Dus ik volg even mee ;)

Nu, persoonlijk zou ik liever op een stal staan die iets duurder is, maar waar er elke dag gemest + 3 keer krachtvoeder + 2 keer hooi per dag gegeven wordt, dan een goedkopere waar ik dat zelf moet doen.
Mezelf kennende ga ik niet elke dag kunnen (willen :o ) gaan mesten en dat zit ik in de euh, ... oliebol.

Maar dat beslis jij zelf natuurlijk ;)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:12

Wat ik nog niet voor heb komen zien is de grote brij aan regeltjes in Nederland. Houd er rekening mee dat je per hectare maar een maximum aantal paarden mag houden als ondernemer, verder worden paardenstallen hoog aangeslagen in de OZB-belasting. Een woonhuis en een stuk land met stallen kost toch altijd wel minstens zes ton of meer (tenzij je in Drente ofzo gaat zitten) en de concurrentie aan pensionstallen is tegenwoordig moordend. Maar dromen mag altijd natuurlijk. Een goede tip is misschien om met een leuke boer te trouwen, dan heb je in ieder geval al land :D .

Mastrootje

Re: Eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:19

Ik zou het eerder omdraaien en 3 keer hooi per dag en 2 keer krachtvoer. Liever vaak hooi. Ruwvoer is toch wel meer belangrijk voor het paard dan krachtvoer, en het is ook een goede bezigheidstherapie

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 18:52

Sientje schreef:
sita12 schreef:
ik denk dat je schuilstal toch wel 4 m2 moet zijn . En stalregels ja ik denk dat je zelf goed moet nadenken wat je wilt dat er gebeurd op jou stal en voornamelijk wat je NIET wilt dat er gebeurd

4m2? Vind je dat niet een beetje klein? Daar kan net aan 1 pony in...

Ik dacht zelf bij een schuilstal aan iets van 8 bij 4 meter. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel paarden er komen.

joyce B schreef:
:D

Ik ben hier thuis bezig met een Paddock Paradise realiseren voor mijn eigen en ruimte voor enkele pensionpaarden, maar het is echt heel specifiek. Je doelgroep is veel kleiner dan voor normale stalling (al zal het wel steeds meer opkomen verwacht ik omdat men steeds meer paardgericht gaat denken, en in het westen is men er denk ik meer op gebrand dan hier omdat daar meestal minder mogelijkheden zijn paarden in de winter de hele dag tot 24/7 buiten te laten lopen) en hier is weidegang vrij goedkoop, en willen mensen liever minder betalen voor 24/7 buiten dan een standaard stalling met overdag buiten en 's nachts op stal. Terwijl het onderhoud (in kosten en tijd) van inloopstallen met vrije uitlooppaddock, tracks en weidegang meer is dan traditionele stalling met elk paard zijn eigen stal en overdag een aantal uren naar buiten . Zeker als de eigenaar zelf zijn stal uitmest en je slechts 2x per dag hoeft te voeren en buiten en binnen zet.

Ik wil graag de verzorging gezamenlijk doen, en dan kost het de paardeneigenaar ook meer tijd dan alleen snel even de eigen stal uitmesten! (15 minuten of minder) Hier wordt elke dag 2 tot 3x uitgemest, 's ochtends en evt. 's avonds laat de paddock en inloopstal, 's middags of begin van de avond de wei nadat ze weer in de paddock zijn gezet. Verharding moet geveegd, rantsoendraadje verschoven, aangeveegd, ruwvoer klaargezet in netten en kruiwagen, water gecontroleerd, evt. schoongemaakt en bijgevuld, en dan nog de extra klusjes van onderhoud/reparaties aan de omheining, bak slepen/hoefslag harken, mestbak legen/uitrijden, strooisel of hooi inkopen en op de plek zetten, grote baal op de plek zetten, etc.
Als ik alleen de dagelijkse klusjes doe in mijn eentje (voeren (2x), uitmesten (3x), vegen, opstrooien, waterbijvullen, voer klaarzetten, in en uit weiland doen), ben ik minimaal 1,5 tot 2 uur per dag bezig, verspreid over 3 momenten. Bij 3 a 4 paarden. Bij meer paarden heb je ook meer werk.

Als de eigenaren uitmesten en jij alleen 2x per dag hoeft te voeren is het werk wel goed te doen verwacht ik.
Vorstvrije automatisch bijvullende waterbakken zijn erg werkbesparend!
Voor een paddock paradijs is een quad met kiep/aanhanger ook erg makkelijk! Zowel voor hooi verspreiden als uitmesten!(meer paarden, betekend anders meerdere keren lopen met kruiwagen over de track om voldoende hooi neer te leggen of tussendoor een kruiwagen mest te legen. Ik heb met 3 paarden al 2 tot 2,5 kruiwagen mest per dag. En per keer voeren 1 zo'n grote groene kruiwagen met een dikke bult er op aan ruwvoer.

Jouw plannen klinken precies zoals mijn ambities :D
En aan een quad had ik ook al gedacht ja! Is ook handig voor het slepen van de bak natuurlijk.
Die waterbakken klinken heel fijn, maar ook duur of niet?

maybe2 schreef:
ik heb zelf ook een kleinschalige pensionstal en ik heb heel veel geleerd van de stallen waar ik eerst stond met mijn paard,dingen die ik anders zou doen bijvoorbeeld,mensen die hun stalling te laat betalen of overal rommel achterlaten,of mensen die denken dat als je een paard bij mij hebt staan dat ik echt alles er voor doe,nog net niet rijden .zeg maar.gewoon vanaf het begin regels opstellen,als mensen bij je op stal komen direct een papier geven met alle regeltjes,en ook nog eens op stal hangen.
wat betreft betalingen,ik laat iedereen begin van de maand betalen,en als ze weg willen is het een maand opzegtermijn.
bv, rommel niet opruimen,gewoon even persoonlijk even zeggen,doen ze het dan nog niet dan zeg ik het gewoon waar ook andere stallingsgasten bij staan.
ook zul je mensen op stal krijgen die overal heel makkelijk over denken,bv dekens omruilen,,zucht,,dan hebben ze gereden en zetten hun paard op stal met een zweetdeken en dan gewoon naar huis gaan en je dan bellen,oh ja wil jij mijn paard z'n deken even af willen doen of even om willen ruilen.
en dan noem ik nog maar een paar dingen.
langzamerhand kom je er dan vanzelf achter wat je wel en wat je niet wilt bij jou op stal.
laat ze weten dat JIJ de baas bent en niet hun.

Wat jij zegt, over dat je geleerd hebt door de fouten van anderen te zien. Dat heb ik nu ook heel erg! Mijn verzorgpaard staat op een stal. En ik zie gewoon dat als ze daar een paar dingen anders zouden doen, dat ze veel meer klanten zouden kunnen trekken en meer zouden kunnen verdienen.
Laten zien dat je de baas bent is inderdaad echt nodig, maar die stal waar ik het bijvoorbeeld net over had, daar word dit te erg doorgedreven. Onlogische openingstijden omdat de manege-eigenares haar rust wil. Maar je rust zal je toch echt moeten inleveren wil je zo'n bedrijf hebben :o

Ankie2011 schreef:
Wat ik nog niet voor heb komen zien is de grote brij aan regeltjes in Nederland. Houd er rekening mee dat je per hectare maar een maximum aantal paarden mag houden als ondernemer, verder worden paardenstallen hoog aangeslagen in de OZB-belasting. Een woonhuis en een stuk land met stallen kost toch altijd wel minstens zes ton of meer (tenzij je in Drente ofzo gaat zitten) en de concurrentie aan pensionstallen is tegenwoordig moordend. Maar dromen mag altijd natuurlijk. Een goede tip is misschien om met een leuke boer te trouwen, dan heb je in ieder geval al land :D .

Weet jij misschien een overzicht met al deze regeltjes?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:22

@ninajojo. inderdaad het lijkt leuk en dat is het natuurlijk ook,maar je zult ook moeten inleveren.
bv.ik zou zomaar geen 3 weken op vakantie gaan.
en ik heb ook op een stal gestaan waar het er soms zo belachelijk aan toe ging,dat wil je niet weten.die vrouw had op zondag zoiets van,,,zondag is mijn rust dag dan slaap ik mij eerst uit,dan was het soms 12 uur 's middags dat de paarden pas eten kregen,sorry hoor,maar begin dan geen pensionstal.
en wat betreft het baasje zijn,ik loop echt niet de hele dag als een generaal over stal om te laten zien dat ik de baas ben,ze zullen het aan mij niet merken alleen als ze zich niet aan de regels houden.
en wat ik doe is gewoon in contact staan met pensionstallen in de buurt,als jij of 1 van die andere stallen een "foute"pensiongast hebben kunnen jullie met elkaar comuniceren zovan, die moet je niet nemen want die betaald slecht bv.

laurachanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:59

mijn grote droom is om ook een pension stal / paardenfokkerij te beginnen maar als ik deze dingen lees dan denk ik toch dat het nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat jarennnnn gaat duren voordat het zover is |( :(