Ik ben hier thuis bezig met een Paddock Paradise realiseren voor mijn eigen en ruimte voor enkele pensionpaarden, maar het is echt heel specifiek. Je doelgroep is veel kleiner dan voor normale stalling (al zal het wel steeds meer opkomen verwacht ik omdat men steeds meer paardgericht gaat denken, en in het westen is men er denk ik meer op gebrand dan hier omdat daar meestal minder mogelijkheden zijn paarden in de winter de hele dag tot 24/7 buiten te laten lopen) en hier is weidegang vrij goedkoop, en willen mensen liever minder betalen voor 24/7 buiten dan een standaard stalling met overdag buiten en 's nachts op stal. Terwijl het onderhoud (in kosten en tijd) van inloopstallen met vrije uitlooppaddock, tracks en weidegang meer is dan traditionele stalling met elk paard zijn eigen stal en overdag een aantal uren naar buiten . Zeker als de eigenaar zelf zijn stal uitmest en je slechts 2x per dag hoeft te voeren en buiten en binnen zet.
Ik wil graag de verzorging gezamenlijk doen, en dan kost het de paardeneigenaar ook meer tijd dan alleen snel even de eigen stal uitmesten! (15 minuten of minder) Hier wordt elke dag 2 tot 3x uitgemest, 's ochtends en evt. 's avonds laat de paddock en inloopstal, 's middags of begin van de avond de wei nadat ze weer in de paddock zijn gezet. Verharding moet geveegd, rantsoendraadje verschoven, aangeveegd, ruwvoer klaargezet in netten en kruiwagen, water gecontroleerd, evt. schoongemaakt en bijgevuld, en dan nog de extra klusjes van onderhoud/reparaties aan de omheining, bak slepen/hoefslag harken, mestbak legen/uitrijden, strooisel of hooi inkopen en op de plek zetten, grote baal op de plek zetten, etc.
Als ik alleen de dagelijkse klusjes doe in mijn eentje (voeren (2x), uitmesten (3x), vegen, opstrooien, waterbijvullen, voer klaarzetten, in en uit weiland doen), ben ik minimaal 1,5 tot 2 uur per dag bezig, verspreid over 3 momenten. Bij 3 a 4 paarden. Bij meer paarden heb je ook meer werk.
Als de eigenaren uitmesten en jij alleen 2x per dag hoeft te voeren is het werk wel goed te doen verwacht ik.
Vorstvrije automatisch bijvullende waterbakken zijn erg werkbesparend!
Voor een paddock paradijs is een quad met kiep/aanhanger ook erg makkelijk! Zowel voor hooi verspreiden als uitmesten!(meer paarden, betekend anders meerdere keren lopen met kruiwagen over de track om voldoende hooi neer te leggen of tussendoor een kruiwagen mest te legen. Ik heb met 3 paarden al 2 tot 2,5 kruiwagen mest per dag. En per keer voeren 1 zo'n grote groene kruiwagen met een dikke bult er op aan ruwvoer.