keur mijn afrastering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

johancoolen

Re: keur mijn afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:55

Voor de draden zou ik Hippowire van Patura gebruiken. Superveilig en een heel goede stroomgeleider. Hippowire is een staaldraad met een kunststof ommanteling met stroomgeleiders. Wanneer er geen kunststof ommanteling om een staaldraad zit,kan deze gemakkelijk het paard verwonden als het het paard door bijvoorbeeld een schrikreactie in de draad komt. Als hoogte van de draden, gebruik ik altijd 40/80/120 of het moet inderdaad geschikt zijn voor hengsten. 150cm is normaal niet nodig, ook niet voor springpaarden, want als een springpaard wil, springt die ook over 150 cm.
Als stroomapparaat zou ik de Patura P2, 3, 4 of 5 kiezen(http://www.allie.de/pdf/download/2010/N ... oP_Web.pdf) afhankelijk van hoeveel je later nog wilt uitbreiden.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:27

Als je staaldraad gebruikt als onderste draad hou dan rekening met het feit dat de weerstand van staaldraad hoger is dus neem niet een te lichte klok voordeel is wel dat staaldraad zo goed gespannen kan worden dat een paard zich er niet in kan verwentelen met zijn benen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:58

Wij hebben de powerplus van gallagher (stroomapp.) is de sterkste volgens mij die er is. Super fijn ding gegarandeerd overal goeie pik erop ;).

Voor de draad zou ik niet die jij hebt gekozen nemen. Deze knapt namelijk niet en mocht er iets gebeuren, kunnen er lelijke wonden ontstaan.
Misschien is het slimmer om bv. onder en bovendraad gewoon traditionele draad te nemen en middelste lint als je perse wilt dat het 'zichtbaar' is? Of 3x lint of 3x dunne draad?
Qua hoogtes, als je er geen schapen in gaat doen kan het prima :)
Of je bovenmaat 1.20m of 1.50m neemt... Dat is ieders eigen keuze, wij hebben bovenmaat van hekwerk (hout met stroomdraad ervoor) 1.60m, als wij 1.20m plaatsen zien de merries het meer als een mooie hindernis naar de wei ernaast ;).
1.20m maakt het wel minder 'kooi'/opgesloten, zeker als je kleiner stuk hebt wel mooier.

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:00

Redneck1 schreef:
Als je staaldraad gebruikt als onderste draad hou dan rekening met het feit dat de weerstand van staaldraad hoger is dus neem niet een te lichte klok voordeel is wel dat staaldraad zo goed gespannen kan worden dat een paard zich er niet in kan verwentelen met zijn benen

Staaldraad heeft juist veel minder weerstand dan cord of lint. Let erop welk staaldraad dat je neemt. Je hebt erg stug staaldraad met een hoge treksterkte dat zich niet om een been kan wikkelen en je hebt staaldraad dat dat wel kan. Daarbij maakt het niet uit hoe strak het draad gespannen is. In een panieksituatie kan elke draad knappen. Ook aan Cord kan een paard zich lelijk verwonden.

Welk stroomapparaat je neemt heeft niks te maken met welke draad of lint je neemt. Je moet dat afstemmen op de lengte van je raster. Ook de draad/lint moet afgestemd zijn op de lengte van het raster. Verder moet de aarde van het apparaat goed zijn. Dit is het meest voorkomende probleem bij een schrikdraadraster.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:14

Informeer voor de zekerheid bij je gemeente of je op deze manier wel mag omheinen :Y)

Bij ons mag je bijv. maar op maximale hoogte van 1.20m omheinen.
En de meeste gemeentes adviseren bruin of groen lint/koord.
En is het wel toegestaan te omheinen met bielzen?

joking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:14

kainda schreef:
Informeer voor de zekerheid bij je gemeente of je op deze manier wel mag omheinen :Y)
En is het wel toegestaan te omheinen met bielzen?

Zeer goede opmerking!
Ik heb me laten informeren. :j Zolang de bielzen niet verbonden zijn met planken, hoef ik geen stedenbouwkundige aanvraag te doen.
Dit heb ik zwart op wit.

ondertussen staan ze klaar.
Afbeelding

Afbeelding
*\o/*

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:29

Zo, dat heb je snel gedaan! Ik heb ook partij bielzen gekocht voor de hoekpalen en voor de bak. Ik heb eerst de 60 bielzen allemaal behandeld zodat het weer mooi lijkt en ze weer beschermd in de grond gaan. Hoe heb je de bielzen er nu ingekregen? Toch met de hand gespit? Wij moeten namelijk vrijdag beginnen... *\o/* hihi..

joking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:52

Pop schreef:
Zo, dat heb je snel gedaan! Ik heb ook partij bielzen gekocht voor de hoekpalen en voor de bak. Ik heb eerst de 60 bielzen allemaal behandeld zodat het weer mooi lijkt en ze weer beschermd in de grond gaan. Hoe heb je de bielzen er nu ingekregen? Toch met de hand gespit? Wij moeten namelijk vrijdag beginnen... *\o/* hihi..

jawel, zelf gespit tot 80cm diepte, een biel naar het gat gebracht & hem er in geploft.
dan waterpas zetten & het resterende gat terug gedicht (genoeg aandammen tijdens het vullen)

met z'n drietjes ging dat goed vooruit.