Traag, Flegmatiek paard, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:07

Natasha"]
[quote="KellyenXena"][quote="Dees schreef:
Hij reageert tenminste, dat is iets Haha!
Nee joh, geen stroomzweepje nodig; je moet gewoon tijdens die boksalvos door gaan met rijden. Let maar op mijn woorden, als je je niet van de wijs laat brengen door wat protest, leert je paard snel dat bokken niets uithaalt en zal hij gaan reageren op de manier die je wenst, nl voorwaarts.

Daar moet je dus 'even' door heen. Daar heb je geen 'prof' voor nodig als in sportruiter, maar een handige knaap die geen angst kent. Te vinden bij menig springconcours.

Klinkt het erg l*llig als ik mezelf hiervoor aanbeveel? *LOL*
De échte actie is voor mij spijtig genoeg alweer enige tijd geleden..
(hiermee wil ik overigens absoluut niet mee zeggen dat 'ik het wel even voor elkaar krijg' ) Knipoog
[/quote]

Het spijt me Kelly, maar zelfs jij krijgt dit niet voor elkaar.

Ik modder al 11 jaar aan!!
[/quote]

hahahahaha,daar ben je mooi klaar mee Tong uitsteken
Lekker blijven boscrossen dan joh! Scheelt een hoop spanningen!
Je hebt verder toch ook niet echt dressuur ambities? of wedstrijd ambities?

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:15

Zou het helpen als je in het midden gaat staan met de longeerzweep? Als hij niet op een hulp reageert of staakt, tik met de longeerzweep. Hoef je niet mee te rennen, krijgt hij wat meer ontzag voor je. Volgens mij ben je gewoon zijn maatje.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 21:34

Kelly ik heb idd geen ambities meer, maar zou wel graag es een half uurtje willen rijden, zonder bekaf en gefrustreerd eraf te moeten komen.....

Russel, in het midden staan met zweep helpt niet, meneer wil dat ik mee loop met een longeerzweep.
Hij is niet bang voor die zweep.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:22

Tja, sommigen zijn oook niet meer te redden Haha!
Heel veel succes met dit exemplaarl; je hebt in ieder geval wél een aparte!

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:52

Natasha"]
[quote="manon_lin"][quote="Natasha schreef:
Nou, hij reageert alleen met een serie bokken, en daarna is ie weer niet vorwaarts.

Ik moet eigelijk een zweep hebben met stroom erop ofzo, Scheve mond

Dat bokken is dus duidelijk teken van verzet en eigenlijk moet je net zo lang doortikken tot hij ophoudt met bokken en voorwaarts blijft. Zodra hij terugvalt meteen weer zweep. Deze strijd kan lang duren, maar het is wel de enige weg. Hij zal eerst respect voor je been en de zweep moeten gaan krijgen. Ik zou dus (zoals Dees al opperde) toch eens een goede instructeur erbij halen. Ik heb verschillende instructeurs gehad, maar geen van allen brachten ze vooruitgang in mijn paard tot de laatste instructeur... Hij keek niet naar hoe het paard liep (mijne had de neiging zijn hals op te krullen en op het been alleen maar omhoog te hupsen ipv naar voren), maar dat ie liep. Dus echt heel consequent zijn. Niet reageren meteen ferm been erin, nog niet dan vol zweep erover. Ik heb zelfs een tijd met de zweep bovenhands gereden. Ondanks dat ik wel heel veel commentaar kreeg van stalgenoten (het zou ook eens niet) over dat ik een dierenbeul was werd na een paar maanden het resultaat wel duidelijk zichtbaar. Het is misschien even hard en gemeen tegenover je paard, maar dan weet hij wel waar hij aan toe is. Mijn paard kan ik nu wel heerlijk rijden zonder telkens met de zweep in de weer te hoeven zijn.
[/quote]
Ik moet idd een passende instructeur zien te vinden.
De laatste, vrouwelijke, begon hij echt aan te vallen, en met die instr. erbij is het nog veel meer verslechterd.
Ik moet een mannelijke instr hebben, met een zware, volle stem.Iemand een idee?

Over dat door blijven slaan:
ik ben er niet zo happig meer op! Bloos!

Ik heb Kablom (bokt) een tijd geleden gevraagd of zij dat durfde, dat ze er eerst over na moest denken, maar ze durfde.
Die is er toen gigantisch van af gevallen, en mede door Moos een angst overgehouden voor grote paarden.
[/quote]

Toch doorzoeken dan naar een goede instructeur?? Helaas weet ik er zo geen in die regio. Diegene die mij super geholpen heeft werkt nu in Haaksbergen. Beetje tever weg voor jouw denk ik.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:24

Haha, leuk om te lezen. Bijna dezelfde naam als ik, Bavel ligt vlakbij Breda waar mijn paard staat en ook een slome baksukkel. Mijn paard vindt er in de bak ook geen fluit aan. Echt van alles geprobeerd maar hij blijft er geen fluit aanvinden. We houden het meestal dan maar op kort maar krachtig en heel veel afwisseling. Ik rij nu ook vnl buiten met hem. Lange afstanden met de GPS mee. Dat vindt hij wel ontzettend leuk en daar haalt hij wel tempo eruit. Ik heb me er dus maar min of meer bij neergelegd en we rijden dus maar 1 of 2 x per week in de bak en de rest gaan we fijn naar buiten waar hij alles wel netjes doet. Heb ook al freestyle, tteam, de zweep, sporen, goede instructrice en ik weet niet wat geprobeerd tot aan de ostopaat toe maar het zit hem gewoon tussen de oren. Lijkt in mijn geval overigens precies op z'n baasje die vroeger met de gymles ook nooit mee wilde doen maar liever buiten rond liep te rennen Haha!

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:33

Ik zat ooit op een manegepaard dat zo was....tot we buiten uit gingen stappen, ik scheet alle kleuren van de regenboog zo vlot als dat paard werd maar het beestje had wel lol!
Succes!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:42

Kan het zijn dat je zadel gewoon niet past? Of iets anders simpels? Ik geloof er nl. niet zo in dat slaan de enige mogelijkheid is, want hij luistert dus gewoon niet naar je kuit, stout dus.

Sporen enzo zul je al wel geprobeert hebben, euh....*denken* is het alleen bij jou of ook bij andere mensen? Daag anders de Bokkers uit zou ik zeggen Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:59

Tja, heel erg moeilijk. Ik heb ook zo'n monstertje. Langs de weg en in het bos een heerlijk paard om te rijden. Lekker voorwaarts, perfect te sturen en terug te nemen. Maar de bak, daar heeft hij een broertje aan dood. Ik heb hem inmiddels zo ver dat we redelijk normaal kunnen stappen en draven(al moet ik iedere pas er uit persen, maar we gaan iig op een respectabel tempo). Zelfs al ik hem met m'n sporen in z'n barst schop en hem met m'n zweep bewerk komt er gewoon nauwelijks reactie.
Ik weet het met Dennis ook niet. Mijn zin in het rijden is op het moment door zijn tergend luie, trage houding helemaal verdwenen. Maar ik kan er wel iedereen op zetten en dat gaat perfect, hij zal zeker niet te hard gaan lopen of weg springen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:10

Het lijkt me echt een heerlijk lief paard, dat van jou. Alleen al dat hij zoveel vertrouwen in je heeft.

Ik zie het een beetje als een Winnie de poeh. Lief, een tikje naiëf, maar heel oprecht en bovendien sloom.
Ik weet niet wat je ambities zijn met dit paard, maar wat je er ook van verwacht: het is een byzonder paard, daar mag je van op aan.
Ik denk dat dit werkelijk een geval is waarbij voor een keer de ruiter zich aan het paard moet aanspassen. Dit paard heeft weinig baat bij dressuurlesjes in de bak. Dit paard wilt nieuwe horizonten zien en veroveren, en liefst van al met jou op zijn rug!

Echt waar, denk eens goed na met wat je precies verlangt van dit paard, voor je echt 'harde' middelen gaat inzetten. Ik zou niet te veel gaan forceren, zeker als je al 11 jaar aanmoddert.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:52

Wat visje hier zegt, die vergelijking met Winnie de Poeh, klopt bij Dennis 100%. Dan denk je een dekhengst te hebben, maar ondertussen is het een lief sullig watje. Ik kan hem zelfs gewoon los laten lopen in de tuin en hij blijft in de buurt als ik op het terras zit.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:29

Tja, heel simpel misschien hoor, maar waarom zou je dingen doen met je paard die hij absoluut niet wil? Je schrijft dat ie in het bos lekker voorwaarts is, doe daar dan af en toe wat dressuuroefeningen tussendoor.

Ik heb geen idee hoevaak je in de bak rijdt, wat je dan oefent en hoe de bodem is, maar heb je al eens geprobeerd om gewoon een aantal weken niet in de bak te rijden?

Kortom, probeer eens wat anders, kijk of je dingen kunt vinden die zowel jij als je paard leuk vinden. Probeer hem met andere dingen wakker te schudden, verras hem.

En natuurlijk, met de juiste ruiter en/of 'hulpmiddelen' zal je paard heus wel aan het lopen te krijgen zijn hoor, de vraag is alleen of jij dit ook wilt!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 21:14

Hoi EllenLouise,
Een aantal weken?
Ik rijd al maanden niet meer intensief in de bak, wat zeg ik, jaren.
Maar dat is dan ook weer niet goed, dus probeerde ik het wel een een paar weken vol te houden om 10 min per dag te rijden, maar dat hielp ook niet.
Het bos ( een heel klein bosje) ligt een half uur rijden bij ons vandaan, dat is het nadeel.Dan ga ik dus als ik tijd heb met de trailer, maar nogmaals, dat komt er niet zo vaak van.

Dennis en Visje:
Mozart is ECHT een ONTZETTEND tof paard, al delen degene die hem kennen met mij ,die mening niet allemaal.HJij is sociaal naar andere paarden, zoals gezegd, ik heb een handelsstal en ik durf hardop te beweren dat het mede door Moos komt, dat de nieuwe paarden en ponys zich snel op het gemak voelen.Hij is wel wat narrig naar vreemde mensen, maar idd, ik kan hem zo de kantine mee innemen oid, dat vind ie allemaal gezellig.

Pauline, nadat ik diverse zadelmakers heb laten komen, heb ik een Hulsenbosch voor hem en mij op maat laten maken.Ligt perfect.
In de beginjaren konden alleen goede ruiters op hem rijden, dan heb ik het niet over priveles aan bijv. een longe.
Later ging dat ook niet meer, en kon alleen ik erop rijden, tot dat ook niet meer goed ging!

Natascha:
Ik denk eerlijk gezegd idd soms wel een beetje dat dit paard gewoon precies op mij lijkt.Ik ben ook geen hardloper.

Maar al vind ik het jammer dat ik niet DE tip heb gekregen, behalve die van een instr zoeken, maar daar ben ik eigelijk al langer mee bezig, het moet een man zijn met een zware stem, met overwicht, heb ik door jullie ontdekt dat ik eigelijk ALLES al geprobeerd heb met Moos, tot hem betuigen toe.

Toch zal ik hem NOOIT wegdoen, al raad iedereen mij dat al jaren aan, dan staat er weer een tof paard op stal en zeggen ze doe Moos toch weg en houd deze..................
Maar ik zal dat nooit doen, je verkoopt geen vriend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:35

Dennis is dus ook een geweldig paard. Er zijn weinig mensen die hem niet tof vinden en niet van hem onder de indruk zijn. Maar hij is ook ZO verschrikkelijk flegmatiek in de bak. Mensen die met Dennis 'moeten' werken vervloeken hem daar wel (meer dan) eens om. Voor mij is er ook eigenlijk geen fijner paard te vinden, hij had enkel wat centimetertjes groter gemogen.
Ik kan je ook niet helpen omdat ik deels ook met dit zelfde probleem zit. Mijn 'oplossing' is vooral veel buiten rijden, het bos in en naast de fiets. Gewoon leuke dingen doen waarin hij wel wat voorwaardser is.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:51

Mel, wat is er venitiar onderzocht?
Onze Moos liep ook in de bak slecht, buiten niet, vooral met andere paarden erbij, omdat zijn instinct hem zei bij de andere te blijven.

Hij is helemaal onderzocht en pas bij de foto's kwam zijn spondylose te voorschijn...ik denk toch eerst aan fysiek probleem....
Niet ik het zeker weet hoor...

Daarom zijn er foto's gemaakt van zijn rug?
Zagen ze nog iets anders bij onderzoek?
Es

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:44

tja, misschien kan je hem best gewoon heel weinig meer rijden, en meer de handelspaarden, of er tegelijk een van aanhouden. lijkt me dat je met een handelsstal wel grond genoeg zal hebben voor hem.
na alles doorgelezen te hebben denk ook ik dat het hopeloos is Haha! maar dat is niet negatief. ik vind ook dat je een speciaal paardje hebt Haha!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:07

Dan passen jullie toch mooi bij elkaar. Past hij zich misschien niet een beetje aan jou aan? Ikzelf heb hetzelfde nl. Mijn paard is bij mij in de bak ook niet vooruit te branden en in het bos een raceeend met superconditie. Als ik met de les bij iemand anders op stal mee rijd krijg ik het ook voor elkaar om de actiefste paarden sloom te krijgen. Ik zal het onbewust wel met m'n zit doen ofzo of met m'n instelling dat de bak maar saai is. Aan de andere kant, als ik een overactieve dressuurvriendin op mijn paard laat rijden in de bak dan loopt hij eerst te mopperen en is vervolgens wel actief. Maar meer met zo'n kop van "vooruit dan maar omdat jij het zo graag wilt". Ik denk niet dat het fysiek is maar eerder tussen de oren hoor. En een half uurtje naar het bos is toch niet ver? Als het de Bavel bij Breda is dan zit je toch zo in het mastbos? Ikzelf rijd 2 3 keer in de week in het mastbos en doe er 3 kwartier tot een uur over om daar te komen. vervolgens een uurtje lekker crossen en dan weer naar huis. Dat vindt meneer flegmaticus wel leuk Tong uitsteken

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:59

Waarom ben je niet gewoon alleen maar blij met je karakterpaard?

Vroeger op de manege hield een (verstandige) instructrice ons voor:
"Van zulke paarden leer je het meest."

Wat mij betreft heeft ze gelijk gekregen.

In de tijd dat ik mijn eerste eigen (gedumpte) paard begon te rijden
was ik helemaal in dressuur en kreeg bovendien extra lessen van
een crack.
Hij zag mij met lede ogen fanatiek modderen en stapte er toen
zelf maar eens op.
Sterke man, veel natuurlijk overwicht, het type waarbij elk paard
in de houding springt en meteen wegsjouwt om winstpunten te halen.
Mijnes niet.
Echt niet.
Dus sporen eraan, zweep erop, nog een half uur beulen en geweldig zweten
en ja hoor, daar kwamen de bokken en het lopen.

Zijn advies was daarna niet dat ik hetzelfde moest doen, maar dat ik
met paard naar buiten moest om looplust op te wekken.
Dit was net voor de periode van de zomervakantie.
Ik naar buiten met die 'dooie'.
En jawel, altijd lekker pittig....
op de terugweg. Haha!
Na een paar keer ben ik die pittigheid gaan benutten en begon ik
daar dan wat mee te werken. Niet lang, vijf minuutjes maar.

Toen we na de zomervakantie in de 'gewone' les terugkwamen was
-zoals gewoonlijk - duidelijk wat de anderen in die tijd (niet) gedaan hadden en was mijn kanjer de enige die vooruitgang had geboekt.

Niet lang daarna zijn we van de manege naar een pensionstal in het bos verhuisd.
Daar was een buitenbak, maar daar heb ik niet veel meer
mee gedaan dan gebruiken voor lesjes aan kansarme en
angstige kinderen, waar mijn kanjer buitengewoon geschikt
voor was.
Ook op buitenritjes kon ik er elke groene ruiter op meenemen.
Voor de betere ruiter had hij evenwel erg vrolijke verrassingen
in petto.
Een barokke tank met een korte rug, maar verduveld lenig, gecombineerd dus een lanceerinrichting waar ze op Cape Canaveral
nog steeds naar aan het zoeken zijn. Haha!

Ik heb hem nooit meer 'mishandeld'.
Op langere ritten met anderen liep hij altijd ca. 40 meter achter,
maar op de terugweg - als de andere paarden hun kruit verschoten hadden - fris met de kop erop 40 meter vooruit te swingen.

Hij is 18 jaar mijn vriend geweest en bijna 30 geworden.

Dus laat jouw Moos maar lekker sloffen, Natash.
Zet je ergernis bij het vullis, doe de buitenritjes die je kunt en
geniet van zijn geweldige karakter en zijn vriendschap.
Zo'n paard is een geschenk.
Kom je maar 1 keer in je leven tegen.

OK dan!
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 27-08-03 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:10

mooi geschreven botervlieg, mooi geschreven. En oh zo waar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:34

tjee Botervlieg volgens mij is Moritz een reïncarnatie van jouw paard, het is hem op het lijf geschreven! Ik heb nu ook precies zo'n instructrice, die gaat hetzelfde met hem doen, nadat ze hem eerst ff fatsoenlijk heeft geleerd hoe hij aan een touwtje moet lopen zonder iemand te pletten......

Weet ik vast hoe het afloopt...... en maar hopen dat ie ook zo oud wordt, betwijfel het, want hij is 4 en heeft al een heel erg slecht been....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:08

Botervlieg schreef:
Vroeger op de manege hield een (verstandige) instructrice ons voor:
"Van zulke paarden leer je het meest."

Ja, iid. Dit klopt echt. Ik geef een paar meiden les op Dennis en op een andere pony. Maar de gene die meestal op Dennis rijd rijd zo met andere pony's weg, de gene die op de andere pony rijd moet afzien op een andere pony.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:09

smurf schreef:
tjee Botervlieg volgens mij is Moritz een reïncarnatie van jouw paard, het is hem op het lijf geschreven!

Waarom denk je dat ik 'm steeds wil kidnappen? Haha!

Citaat:
en maar hopen dat ie ook zo oud wordt, betwijfel het, want hij is 4 en heeft al een heel erg slecht been....

Vind je het gek: een paard van vier dat in Oostenrijk al een carrière als bomensleper en wat al niet meer achter de rug heeft?

Desondanks: not to worry.
(Even verder off topic, met excuus:)

'Tank' was 'versleten' toen ik hem op 12-jarige leeftijd kreeg.
Werd met slof gereden, omdat je dan niet kon zien dat hij
kreupel was. (...) Lips are sealed
Ben met hem naar de praktijk van Offereins geweest
(was toen hype) en kreeg geen vrolijke boodschap:
Op de hoefkatrol na was er niks goed meer in de voeten (voor).
Bovendien had hij een weer actief geworden schiefel ter grootte
van een clementientje op een hinderlijke plek.
Een peperdure kuur zou helpen, maar niet verhelpen.
Daar heb ik me niet aan gewaagd.
Wel aan een kruidenkuur en 2 maanden aangepaste beweging,
andere voeding en nog zo het een en ander aan 'alternatiefs' dat
in die tijd net wat bekendheid begon te krijgen.
Nadien is tank op een keer vernagelen na nooit meer kreupel
geweest en had hij op 27-jarige leeftijd volgens toeschouwers
nog de gangen van een 7-jarige.

Goede hoop voor jouw Moritz (en lotgenoten) dus. OK dan!

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:37

Het is jammer dat je in het zuie van Nederland woont maar ik kan je alleen maar aanraden : ga met hem naar de balingehof.
Deze mensen hebben al zoveel paarden met zoveel 'problemen' op hun stal gehad dat ze met die kennis en ervaring snel genoeg weten hoe de vork in de steel zit en hoe je ermee om kan gaan. Ook als het een gedrag is dat met jou te maken heeft komen ze daar achter.
En ze werken met veel respect voor zowel dier als mens. Dus niet zómaar nodeloos op zijn falie geven.

Echt de moeite van een bezoek met je paard waard en ik weet zeker dat je er een stuk wijzer vandaan komt.
http://www.balingehof.nl

Succes in elk geval!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:33

Ik heb hier ook zo'n typje staan. Zadel hem op in de wei en rij, hij rent terug naar de kant waar z'n plekje is, en hem wegdrijven van daar is een ramp, maar ga met hem buiten en hij gaat ineens vlot doorstappen ... denk dat het gewoon een karakter is zoals de drukke paarden en de bokkers onder de paarden ... en het is kwestie als ruiter om je eraan aan te passen en er te leren mee omgaan, of je erbij neer te leggen. Ik heb heel geboeid gelezen en zal bij mijn luiwames ook wel 's iets proberen dat ik hierboven als advies opgepikt heb ... en wie weet, werkt het bij m'n luie donder wel Knipoog

PS de mijne is zo erg dat als ponyzotje kwam rijden ik hem aan de teugel uit de hoek moest trekken waar ie liefst rondhangt ... Haha! .... echt, met geen stomp of mep kwam ie eruit buiten met baasje mee aan de teugel

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 23:32

Biepmiep schreef:
Mel, wat is er venitiar onderzocht?
Onze Moos liep ook in de bak slecht, buiten niet, vooral met andere paarden erbij, omdat zijn instinct hem zei bij de andere te blijven.

Hij is helemaal onderzocht en pas bij de foto's kwam zijn spondylose te voorschijn...ik denk toch eerst aan fysiek probleem....
Niet ik het zeker weet hoor...

Daarom zijn er foto's gemaakt van zijn rug?
Zagen ze nog iets anders bij onderzoek?
Es

Es, er is geen reden om aan te nemen dat Moos het in zijn rug heeft.
Buiten loopt hij ook goed zonder andere paarden.
Vandaag nog met kablom naar het bos geweest, met Moos en Jinty, en hij liep weer geweldig, en heel de tijd voorop!!
Ook bochten zijn geen probleem, hoe meer bochten, hoe feller hij wordt en hoe leuker hij het vindt.
En het zadel ligt ook heel goed.
Enne, jij denkt natuurlijk aan mijn gewicht Haha! , maar bij een licht ruitertje loopt ie helemaal niet.