vernietigen van jacobskruiskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:15

Heb mijn buurman ook nog eens even gevraagd, strooizout schijnt idd erg goed te helpen op dingen die niet op andere middelen kapot willen.
Ga het zelf ook eens uitproberen, niet dat we JKK hebben, maar wel andere lastige planten.

bonnietje

Re: vernietigen van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:24

pff JKK, in het weiland waar mijn pony staat stond het hele weiland vol. Dit is inmiddels twee jaar geleden. We hebben de hele wei omgeploegt en opnieuw ingezaaid. Heeft wel voor een groot gedeelte geholpen. Er staan nu maar een paar plantjes, maar wat ik er aan moet doen?
Elk jaar zit ik op de knieen om ze uit de grond te steken. Maar ik ga strooizout enz. ook maar eens proberen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 18:09

nou ik heb getest woensdag chloor op een aantal plantjes gedaan die waren goed verbrand
gisteren zijn de brandnetels en jkk ingespoten dus ben benieuwdd

strooi zout wil ik ook nog wel gaan proberen

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:39

Weet je waar ik nou benieuwd naar ben... oke de chloor werkt...jkk is verbrand...maar je blijft met een kale plek zitten waar niets groeit behalve onkruid....en dus wellicht weer jkk. Ik geloof steeds meer dat je de zode goed moet houden, dwz gras moet stimuleren, dwz bemesten en doorzaaien maar dat wil ook zeggen: te vet gras voor paarden. Pff het blijft een dilemma!

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:40

ik blijf dit ook even volgen ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:13

Wat zou een paard kunnen krijgen van chloor of strooizout?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:21

nou hier in ieder geval niets omdat ik het gespoten heb op een plantje wat ver buiten de weide staat.
het was een proef

maar zo bie zo een wei waar ik spuit lopen bij mij niet zo snel de paarden in...
maar bij spuiten verdrogen ze toch ook en kunnen ze toch ook op gegeten worden?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:29

Als ze uitgedroogd zijn zullen ze ze juist eerder opeten dan dat ze levend zijn.

Ik doe het elk jaar uitsteken en dat in het kuiltje wat ahter blijft round up gieten, en het werkt wel want op die plekken komen ze niet meer terug. Het is in mijn geval alleen een beetje dweilen met de kraan open aangezien mijn stalgenoten er nogal laks over denken qua land onderhoud. Dus komen er altijd op andere plekjes wel weer wat naar boven. Maar het is bij ons op stal niet extreem veel, dus prima in de hand te houden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:42

ook hier proberen we het in handen te krijgen en dan voor te gan blijven maar eerd dat je alles kapot heb denk ik dat we lange tijd verder zijn

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:54

Ik dacht al dat ik de enige was met dit probleem. Vorig jaar hebben we 3 volle (!!??) aanhangers JKK weggebracht naar de stort. Nu komen er in de grote wei weer overal rozetten :( Om moedeloos van te worden.
Probleem is ook een beetje dat het hier ook overal in de bermen en het natuurgebied groeit. De gemeente doet er niets aan. Dus ik kan alles uitsteken, maar op het einde van het seizoen wordt er vanuit de bermen weer gewoon "gezaaid".

Er wordt hier ook gesproken over het feit dat uitsteken eigenlijk niet goed is, omdat het dan ook vermeerderd. Nu snap ik dus waarom ik op sommige stukken een hele zee van rozetten heb... Moet eerlijk toegeven dat ik er nooit bij stilgestaan heb dat dat daardoor komt.

Spuiten met roundup wil ik gaan proberen op de "zee" van rozetten. Daarna (na een aantal weken?) opnieuw inzaaien. Zou dat kunnen en een goede oplossing zijn?

Hoe werkt het met strooizout? Gooi je dat op de rozet (ook als ze al wat groter zijn)? Of strooi je het onder de rozet?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:06

wij maken al jaren de dijk hier vrij voor het hooi (een stuk van zo'n 20 km), met ragfork.
en zeker weten dat het minder is geworden(zeg, van >5 groene kliko's per week tot 15/20 in de tijd dat we het hele stuk doen, de hele zomer, dus ongeveer 4 maanden). het is wel echt een kwestie van doorzetten, maar het gaat eigenlijk prima en ook in onze wei houden we het goed tegen. het meest vervelende bij ons is dat in het natuurgebied náást de wei honderden, duizenden JKK plantjes staan, die natuurlijk ook op de wei en dijk uitzaaien, dus helemaal uitgeroeid krijgen we het hier niet :')
kijk anders even hier:
http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm
succes :)

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:58

Ik heb vandaag goed advies gekregen van een erv boer :D
Die vertelde aan mijn dat je JKK het beste kunt bestrijden met MCPA!
Normaal doe je 30ml voor 5 of 10 liter rugspuit...nu moet je overdosseren dus 60ml in een spuit doen zei hij!
Ik vraagde hem hoe het dan zit als de JKK plant is verdroogt??moet je het dan opruimen??of weg laten rotten?
Die boer was van mening dat ze afsterven tot dewortels en het rot van zelf weg zei hij!
Hopelijk hebben jullie er iets aan?!
Gewoon JKK bestrijden met MCPA dus...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 22:57

daar hebben wij ook mee gespoten maar heeft nog niet veel gedaan nu kan het schele dat het een open verpakking was en misschien de werking minder was daardoor maar na hoeveel tijd ga je dat zien

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:38

Als dit spul werkt via de wortels kan het wel 3 weken duren. Wat betreft opruimen. Ik kan me voorstellen dat als je tijd genoeg hebt de planten idd keurig wegrotten maar als je na een maandje ofzo de paarden weer op het land wilt hebben dan liggen de resten er echt nog wel. Om het risico te vermijden dat de paarden het alsnog opeten besteed ik liever een middagje aan dom opruimwerk, altijd beter dan een middagje op de dierenkliniek..

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:55

Hutch84 hoe lang stond die fles dan al open?
Ik was vd wk met mcpp aan de gang gegaan(de fles was van vorig jr)werkte wél iets maar niet optiemaal,
Een paar brandnetels hadden het wel begeven...sommige stonden er nog op half7 d'r bij :?
Ik denk idd dat de kwalitijd na opening achteruit gaat van het produckt,
naar maten 't langer dan 6mnd open staat cq is geweest?!
Heb gister nieuwe flessen gekocht van 't merk U46 MCPA-500/MCPP van beiden afkomstig van firma NUFARM uit Rotterdam voor €17,50 750ml per fles(ik heb 't bij van zandwijk in meerkerk gekocht),
die boer die mijn de JKK-tip heeft gegeven had dit spul nl ook!!
Heb het zelf gezien" het onkruid" ze gingen met bosjes van d'r stokkie!!
Hij ging id middag spuiten zo'n beetje 't heetste vd dag ...En de volgende dag id middag hangde alles slap en was aan het afsterven.
eff wachten op een aantal mooie zonnige droge dagen..had ergens gelezen dat id nacht temp niet beneden 5 graden mag komen...waarom ben ik vergeten :o
Ik vondt het ook érg raar dat de zelfde fles mcpp BIJ AGRADI €22,50 ongv kost...
En volgens mijn hebben ze daar bij AGRADI ook géén MCPA?maar ja"dan zouden ze er ook wél ongv €22,50 voor rekenen :?
Het scheelt toch ruim €5,00 op 1fles vindt ik best véél!
Firma boerenbond/welkoop spande dekroon om vóór 1fles MCPP maar liefst...€ 34,95 terekenen! 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:01

Ik heb hier wat proefgespoten op onkruid , met een over-dosering Round-up om ze goed de nek om te draaien , blaadjes echt laten druipen van het gif , maar zie amper wat effect :?

Is nu een week geleden , is goed warm geweest , hadden ze dan niet allang slap moeten hangen / moeten verkleuren :?

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:05

Kijk maar op de site www.roundup.nl daar heb je ook wéér verschillende soorten in!!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:13

ik denk dat de beste manier om JKK weg te krijgen toch is om de "ideale leefomstandigheden" voor de plant te gaan aanpakken

JKK groeit heel erg goed op schrale bodems (je zou eens moeten checken op zuurtegraad ook)
dus als je de kwaliteit van de bodem kan veranderen/verbeteren dan kan de plant niet meer groeien?
maw, goed gaan bemesten is de boodschap denk ik zo

bij ons op de weilanden komt geen JKK voor, dit komt omdat de boer erg veel bemest
eigenlijk heeft hij geen paardenweiden maar koeienweiden, erg vet gras dus!

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:25

Dit is écht maf..nl vorig jaar ben ik begonnen met }:0 vla over m'n wei heen telaten injecteren...
Afgelopen maart ook wéér geinjecteerd met koeienvla,
Maar wat is er nu a/d hand sinds dit jr steekt onkruid met bosjes dekop op!
Terwijl ik voor heen nergens last van had...dat vindt ik wél een beetje raar"zou het door de koeienvla komen :?
Laatst bijgewerkt door teugeltje op 12-04-11 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:26

ik denk dat de fles ook al een jaar open stond dat scheelt veel

hier zag je ook aan een aantal plantjes wel wat maar langena niet genoeg om er wat mee te kunnen .. ik ga eens even kijken waar ik de flessen kan krijgen genoemd in het topic dat scheelt veel

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:28

edit ik heb paarden mest mee genomen voor mijn vaders tuin het onkruid kwam in bgrote getalen naar boven terwijl het mest uit de stal was en niet uit de wei .. verklaar het maar eens ik denk dat het gewoon zaden zijn van uit de mest
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 12-04-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:35

Ja idd dat denk ik ook dat het zaden zijn uit de mest bv?
Ik heb hier de naam en 't adres van de fabriek cq firma NUFARM,Welplaatweg 12,3197KS Botlek,in Rotterdam
Tel 010-4389838 ik weet niet of ze aan een particullier verkopen?Anders even vragen aan hun voor jouw de dichtsbij zijnde winkel waar ze hun producten verkopen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:57

teugeltje schreef:
Dit is écht maf..nl vorig jaar ben ik begonnen met }:0 vla over m'n wei heen telaten injecteren...
Afgelopen maart ook wéér geinjecteerd met koeienvla,
Maar wat is er nu a/d hand sinds dit jr steekt onkruid met bosjes dekop op!
Terwijl ik voor heen nergens last van had...dat vindt ik wél een beetje raar"zou het door de koeienvla komen :?

Is er geinjecteerd met kalvermest, koeienmest of varkensmest? Van varkensmest weet ik dat er veel onkruid door gaat groeien....
Je kunt het zien op die briefjes die je altijd krijgt.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:09

Ik zei" tegen de loonwerker dat ik absoluut GÉÉN varkensmest op m'n weiland wil uitgereden hebben!
Ivm lauwsonia dat wél is voor kan doen bij varkens!
Als die varkensmest van de besmette varkens wordt uitgereden op je weiland bv dat je nooit kunt weten!?
Lopen jonge paarden gevaar om ook besmet teraken met Lauwsonia cq tekrijgen!
Lauwsonia is dus mogelijk vaak met dodelijke afloop bij paarden/pony's!
Dus zou het wel kalvermest/koeienmest zijn geweest?
Zou 't briefje eff opzoeken en eff na checken..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:11

wat voor schade kan lauwsonia brengen even off topic maar zo maar benieuwd
en eigenlijk vreemd een varken komt niet buiten en dan toch veel onkruid kunnen versprijden