Open top stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:36

Zo'n stal zou dus een ramp zijn voor mijn paard.
Ze heeft voernijd en wordt al gek als er een paard langsloopt.
Zij is dan ook beter gebaad bij een stal met dichte muren en hoge
zijwand.

Voor paarden die hier geen last van hebben ziet het er zeker
erg goed uit.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:51

3bengels schreef:
Wij hebben ook lage stallen bij ons op stal. Alleen die van mij komt daar uit. Hij springt er gewoon over of zo. Dus toen maar verplaatst naar een hoge stal met tralies. Ook dan hebben ze gewoon contact met elkaar

Die van mijn vader zou er ook niet in blijven staan. :+
Ik zie hem er wel voor aan om zodra de lichten savonds uitgaan zijn stal uit te springen, en dan smorgens voor de lichten weer aangaan, vlug weer zijn stal in. :D

Maar het is inderdaad beter dan dichte stallen denk ik.
Al is het nog steeds niet top.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:02

xApple schreef:
zijwand.

erg goed uit.

Voeren qua biks zou geen probleem zijn denk ik.. Gaat hier met voerzakken. Het kuil zou een ander probleem zijn eerst eten hier de oudere merries en daarna pas de jonkies maar als de jouwe voernijd heeft is dit denk ik idd geen uitkomst

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:32

xApple schreef:
zijwand.

erg goed uit.

Als we alle gedragstherapeuten mogen geloven zou voernijd ook een stuk afnemen bij veel contact met soortgenoten :) Iniedergeval op de wei wel, daar eten eerst de 'hogere' merries, daarna de lagere. Of het bij een open top zo is, geen idee..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:35

Hm mijn merrie heeft altijd veel contact gehad met andere paarden.
Dus ik weet echt niet waar het vandaan komt. Ze is sowieso heel
erg dominant. Op de wei gaat het wel, maar op stal is ze echt een drama
wat betreft voer.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:44

xApple schreef:
wat betreft voer.

Dat is dus het mooie van deze stal, ze krijgen een voerzak om en kunnen gaan staan eten waar ze maar willen.. In de stal, in de paddock of in het stukje land wat in de winter is afgezet en zoals ik zei over het kuil eerst de oude (hogere) merries en dan de rest

mika11

Re: Open top stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:49

Ik vind het er wel mooi uitzien.
Maar of het voor alle paarden geschikt zou zijn, vraag ik me af.
Bijvoorbeeld mijn merrie kan bij contact maken bij een paard zo idioot doen.
Dan gaat ze heel hoog slaan met haar voorbeen of steigert gewoon een beetje. (als ze hengstig is)
Dan zou ik wel bang zijn dat ze terechtkomt op een rand of er zelfs half overheen komt.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:27

dit kan alleen maar met zeer sociale beestjes
dus vind het niet top
mooi idee maar die van mij zou er niet kunne staan

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:21

xApple schreef:
wat betreft voer.

Grappig, die van mij is ook dominant en reageert precies het tegenovergestelde. Hem boeit het niet of de buurman tussen de tralies door probeert mee te eten. Als het te opdringerig wordt legt ie zijn oren een keer in zijn nek en zwiept met zijn staart om te waarschuwen en eet rustig door.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:26

Mijn pony staat ook in zo'n stal en het bevalt prima. VOlgende winter komt ze in een inloopstal/schuilstal, maar voor nu vind ik het erg fijne stallen.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:56

Hallo allemaal:) Deze foto is inderdaad gemaakt bij ons op stal (www.moravita.com) even een kleine tip aan diegene die de foto geplaatst heeft; vergeet voortaan niet de fotograaf te vermelden en de site waar je de foto vanaf hebt!! In dit geval Arnd bronkhorst... ben bang dat hij het niet leuk vindt als er foto's van hem verschijnen zonder bron en naamsvermelding... Ik kan me voorstellen dat men e niet vaak aan denkt, dus gewoon een tip:)

De stal stond nog maar net, ten tijde van de foto, en inderdaad zijn de voerbkken verplaatst naar de voorkant. Dat was toch iets te gezellig knagen:) De paarden in deze stal staan uiteraard overdag gewoon buiten. In onze ogen is het grootste voordeel dat de boxen ruim zijn (minimaal 3.5 bij 4) en doordat de hele hals er nog uit kan hangen ;) is de box ahw een meter groter. (dus de opmerking dat het kleine hokjes zijn deel ik niet helemaal) Door de voerbak nu voor te plaatsen kan iedereen rustig eten zonder dat een ander mee eet. De boxen zijn allemaal maatwerk, wanden en randen zijn met de hand afgewerkt en daardoor heel erg weinig risico mbt verwondingen, behalve een hapje van de buren :Y) in het geval van kattekopgedrag hahaha. Natuurlijk moet je je paarden kennen en weten wie er naast elkaar kunnen staan en wie niet. Maar dat moet je volgens mij altijd doen als je als mens een groep samen gaat stellen...

Zoals gezegd niet iedereen kan erin maar heel heel veel paarden wel! Ze staan vaak te kroelen etc en als ze zat van elkaar zijn doen ze hun eigen ding. het is ontzettend leuk om te zien hoeveel rust er heerst en hoe vaak iedereen lang uit snurkt:)

Handig is het natuurlijk ook met de veulens!! Je kunt de merrie in alle rust laten bevallen en kennis laten maken met het veulen. Toch is de hele stal altijd betrokken bij de geboorte... prachtig om te zien. Voor mijn gevoel geeft het rust en veel heel veel mogelijkheden om sociaal contact te hebben.

We hebben uiteraard ook loopstallen voor jonge paarden en ook voor oudere paarden. Voor onze 12 (dek) hengsten hebben we grote boxen met tralies... tja dat gaat in een open stal niet lukken helaas :))

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:01

Haha nee voor de hengsten zal het niet gaan lukken ben ik bang ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:11

ik ben altijd veel te bang dat ze over de deur/muur komen en zeker veulens die nog gekke sprongen maken.

Ik heb is een paard over een deur zien komen en dat is geen prettig gezicht.

nee het ziet er prachtig uit! zonder meer! maar erg functioneel is niet niet, paarden kunnen uit elkaars voerbak eten.. ;)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:22

Dhani schreef:
ik ben altijd veel te bang dat ze over de deur/muur komen en zeker veulens die nog gekke sprongen maken.

Ik heb is een paard over een deur zien komen en dat is geen prettig gezicht.

nee het ziet er prachtig uit! zonder meer! maar erg functioneel is niet niet, paarden kunnen uit elkaars voerbak eten.. ;)

Lees even de post van moravita.. voerbakken zijn verplaatst

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:29

wat ik jammer vind is dat wanneer er mensen heel goed hebben nagedacht over een paardvriendelijke stal, zeer paardvriendelijk vooral in vergelijking met de meeste boxen. Er altijd weer mensen lopen klagen omdat ze het nog niet goed genoeg hebben gedaan.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:40

Mooie stallen ;)

Maar ik heb een aantal jaren terug mijn paard over zo'n schot zien bokken.. Bleef hangen en was aardig gewond.. (Voernijd naar ander paard)

Nu staat m'n andere paardje ook ik een open stal, echt heerlijk!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 01:08

Naskapower schreef:
wat ik jammer vind is dat wanneer er mensen heel goed hebben nagedacht over een paardvriendelijke stal, zeer paardvriendelijk vooral in vergelijking met de meeste boxen. Er altijd weer mensen lopen klagen omdat ze het nog niet goed genoeg hebben gedaan.

Ik zeik het niet af. ik ben alleen bang dat paarden ( lees jonge groene paarden die net van het land komen voornaamlijk ) dat ze over de deur/muur heen kunnen komen. Ik heb veel jonge gekke paarden meegemaakt. en helaas spreek ik uit ervaring.

Ik vind het er onwijs vet uit zien. maar ik ben bang dat het niet functioneel is. okee dan zijn de voerbakken misschien verplaatst. dan zou het wel kunnen met brave paarden. dan zou het wel kunnen, dat zou dan heel mooi zijn.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 01:44

3bengels schreef:
Wij hebben ook lage stallen bij ons op stal. Alleen die van mij komt daar uit. Hij springt er gewoon over of zo. Dus toen maar verplaatst naar een hoge stal met tralies. Ook dan hebben ze gewoon contact met elkaar

Ik heb ook open stallen, en heb er ook 1 gehad die eroverheen klom.
Hij was nieuw, en kende de rest van de paarden ook nog niet zo goed.

Niet denken dat ze er altijd overheen blijven klimmen, probeer het gewoon later nog eens.
vaal stellen ze na tralies een open stal erg op prijs.

De mijne staat nu braaf in de open stallen, heb er zelfs een hengst tussen staan, die vind het heerlijk al die merrie's waar hij over mag waken. Hij staat overigens wel vooraan, dat vind ie de beste plek.. :o

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 01:49

Dhani schreef:
Naskapower schreef:

Ik zeik het niet af. ik ben alleen bang dat paarden ( lees jonge groene paarden die net van het land komen voornaamlijk ) dat ze over de deur/muur heen kunnen komen. Ik heb veel jonge gekke paarden meegemaakt. en helaas spreek ik uit ervaring.

Ik vind het er onwijs vet uit zien. maar ik ben bang dat het niet functioneel is. okee dan zijn de voerbakken misschien verplaatst. dan zou het wel kunnen met brave paarden. dan zou het wel kunnen, dat zou dan heel mooi zijn.

Precies, dat denk ik ook. Het paard wat er bij mij overheen klom, kwam ook uit de opfok.

Als je een vast groepje paarden hebt, zoals ik nu, die kunnen wel wennen. En klimmen er niet zo snel uit.
Met name de ervaren "stal" paarden.

Zo bewijst het maar weer dat een paard van nature helemaal niet graag in een box staat (het instinctief eruit willen klimmen) En dat wij het onze paarden aanleren. Ik zie dan ook het liefst een paard buiten, maar met je sportpaarden dag en nacht buiten....Dat gaat gewoon niet zo makkelijk.. :o

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:49

In de afgelopen 5 jaar (!!!) is er 1 paard overheen gesprongen... Zoals gezegd zijn alle randen met de hand afgewerkt en praat je dus over een beschermrand die aan alle kanten afgerond is. Niets aan de hand dus (behalve de ontdekking van misschien wel een springpaard in de dop ;) )

Het grappige is dat vooral jonge paarden dien uit de opfok komen helemaal niet de behoefte hebben om weg te willen, ze staan immers bij soortgenoten. Kunnen besnuffeld worden maar voelen zich veilig in hun eigen ruimte.

Het blijft natuurlijk ieders persoonlijke voorkeur, maar na meer dan 5 jaar heel veel verschillende paarden in deze 19 boxen gehad te hebben (ook trainingspaarden die volgens de eigenaren zelfs door het luik naar buiten zouden springen!!!) valt het allemaal wel heel erg mee.... Logisch nadenken en de paarden die er al staan goed kennen zorgt dat je precies weet wie er goed is met nieuwe paarden en wie het misschien niet prettig vindt om een nieuwe buurman of buurvrouw te hebben.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:53

Ps veulens staan bij hun moeder.. En als ze afgespeend worden komen ze in en grote loopstal waar inderdaad wel een traliedeur voor zit (voordat iedereen gaat gillen ;) ze staan alleen 's nachts binnen. en 's zomers dag en nacht buiten :D )

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:28

De stal was volgens het artikel zo gemaak dat ze niet genoeg afzetruimte hadden om er over te springen.
Maar persoonlijk ga ik het ook niet direct geloven omdat het ergens op papier staat.

Qua bijten naar elkaar enz, daarom staat er ook in mijn 1e post dat er rekening moet gehouden worden met de sociale banden tussen de paarden onderling. Je kan bij deze boxen niet lukraak elk paard naast elkaar zetten. :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:21

Dhani schreef:
Naskapower schreef:

ik doelde niet op dit soort reacties, :+ meer op de reacties van gooi ze gewoon het weiland in want een stal is toch niet natuurlijk :P

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:52

ik snap niet dat iedereen zegt 'met mijn paard kan dit eeeeecht niet!' volgens mij is het echt even wennen en dat komt het allemaal goed.
Net als die grote stal van Kimberley_. Paarden zijn kudde dieren die zelf wel uitvechten wie het alfavrouwtje wordt. Ja in het begin kan je paard misschien een klap ontvangen maar zo gaat dat nu eenmaal in een kudde en volgens mij is dat onderlinge contact toch belangrijker dan de eerste week uitvechten wie de baas is (met alle gevolgen van dien). Of je je paard nou met 1 andere of 20 andere in de wei gooit, er zal altijd een hiërarchie bepaalt moeten worden ;) En zo gaat dat ook als ze naast elkaar staan, ze maken echt wel onderling duidelijk wat ze wel en niet van de buurman pikken.
Maar vele zullen het eerst moeten zien voordat ze het geloven zoals moravita zegt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:59

Mooie stallen!
Mijn paard staat 24/7 buiten, dat is een bewuste keuze.
Toch vind ik dit de beste oplossing als je dan toch je paard op stal wilt hebben.
De grote groepsstal is in principe ook een heel mooi idee, maar ik zou mijn paard met voernijd er niet in durven zetten, ik zou telkens vrezen dat ze een ander paard in n hoekje klem zou duwen en meppen, of niet door de ingang naar binnen laat gaan o.i.d.