kijk maar s op wiki: cullicoide . had ik al eerder gepost maar ik denk dat je eroverheen gelezen hebt
Angeliekje
Geplaatst: 03-04-11 20:10
Bij mij op stal zitten die kleine rotvliegjes er ook weer volgens mij...
Mijn tinker heeft ook behoorlijke lange manen, en die vlecht ik in. Ze heeft nog geen last van die vliegen. En de vlechten kan je er rustig twee weken in laten zitten hoor. Ik vlecht ze ook 1x in de twee weken opnieuw. Moet je ze wel een beetje losjes bovenaan beginnen in te vlechten.
xLianneZorro
Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-11 20:11
knollentuin schreef:
kijk maar s op wiki: cullicoide . had ik al eerder gepost maar ik denk dat je eroverheen gelezen hebt
Echt niet afknippen hoor! Gewoon wat losse vlechten maken en dit minimaal 1x per week uithalen en nieuwe vlechten maken. Ik vlecht zelf alleen 1 grote vlecht van de eerste 20 cm vanaf de schoft als ik ga rijden, want anders raak ik er mee in de knoop. Als het warm is, maak ik meerdere vlechten. Voor de rest laat ik het los, het is ook een soort van bescherming.
Je kan ook gewoon "staartjes" maken. Plukje manen bij elkaar pakken en elastiekje eromheen. Scheelt enorm voor de warmte, je hoeft er geen talent voor te hebben om het er toonbaar uit te laten zien en het zit er zo in, en ook zo weer uit. Wel zo praktisch dus.
Wat ik bij lange manen ook wel eens doe is heel eenvoudige knotjes maken met haarelastiekjes. Gewoon, pluk manen nemen, en die een paar keer opvouwen en steeds vastzetten met een elastiekje. Net zoals je mensenhaar snel opsteekt met een elastiekje. Niet wedstrijdstijl dus, maar losjes. Ze hebben hun manen niet voor niets gekregen van moedertje natuur.
Wel regelmatig uitborstelen vanwege de vliegjes. En gebruik een vliegenspray, of was de manen met keuken- azijn voordat je ze invlecht/ opsteekt. Dat helpt al aardig vliegenwerend.
Ik ben fan van lange manen, dus afknippen of trekken zou voor mij geen optie zijn.
AlexandraM
Geplaatst: 04-04-11 03:33
ik zou het gewoon vlechten ofzo..doodzonde om dat weg te knippen
heidi1973
Geplaatst: 04-04-11 07:44
aknippen zou echt heel zonde zijn zou ze gewoon even goed wassen en dan idd gaan vlechten
liekensancho
Geplaatst: 05-04-11 16:53
die minivliegjes zijn inderdaad de zomereczeem veroorzakende mugjes. Het lijken soms net vlooien hoe ze in de manen springen. Ze cirkelen meestal in een groepje onder bomen ( vandaar ook veel eczeempaarden in bosgebieden). Mijn tinker is helaas zo'n eczeempaard en staat al vanaf begin maart ingepakt en heeft nog jeuk want ze kunnen nog in zijn benen steken en bij zijn onderbuik ( ondanks buikflap).
Ze worden in de volksmond ook 'knutten' genoemd, het zijn kleine witachtige mugjes ( en een complete ramp )
Mijn tinker had zijn manen tot op zijn bovenbenen, langer dan een meter en met tranen in mijn ogen heb ik er een 'fjordenkapsel' van moeten knippen toen ik aan het bos ben gaan wonen ( ik wist niet dat hij eczeem had tot we hier gingen wonen....).
Hij heeft nu ongeveer zijn manen 2 handbreedte lengte...en dan moet ik hem echt ingepakt houden wil ik dat zo houden.
Wees in ieder geval blijjjj dat je paardje er niet op reageert in de vorm van eczeem...
Ellen91
Geplaatst: 05-04-11 20:31
Je kan de manen best op die lengte knippen, ziet er niet raar uit. Je kan de manen eventueel ook uitdunnen, of een keer de andere kant op kammen.
XNienke_
Geplaatst: 05-04-11 20:36
vlechten
Laatst bijgewerkt door XNienke_ op 05-04-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
elliecuijk
Geplaatst: 05-04-11 20:38
knippen van de manen zou ik ook niet doen.ik heb laatst wel een klein beetje de manen van mijn tinker een klein beetje gelijk geknipt maar heb een beetje op m'n duvel gekregen ,zo van dat mag niet. gewoon vlechten en goed bijhouden door vaak te borstelen.desnoods antiklitspray dan wordt het ook nog een beetje zacht
Ramzi
Geplaatst: 05-04-11 20:41
Nagini schreef:
Je kan de manen ook gewoon vlechten.
Dan heeft ie nog wat manen ter bescherming voor de vliegen/muggen straks in de zomer.
Over die vliegjes weet ik zo niets.
Dit zou ik ook doen. De colliotis mug zoals die heet zorgt inderdaad voor zomereczeem. Je paard is erg allergisch voor of niet. Onze pony schuurt nog niet, maar om het tegen te gaan helpt knoflookpoeder licht.
succes!
XNienke_
Geplaatst: 05-04-11 20:42
mijn pony heeft ook bijna zulke lange manen, en daar ben ik zoooo blij mee want ze heeft zomereczeem. (en schuurt soms heel erg) en daarom knip ik het niet af 's zomers doe ik meestal een hengstenvlecht in
alleen 's nachts kan dat niet, straks schuurt hij zijn hele vlecht eraf
JudithGigi
Geplaatst: 06-04-11 16:56
iLOVEVIDO schreef:
Hoelang kunnen vlechten inblijven dan?
bij de tinkerfokkerij hier 10 km vandaan blijven ze vaak 2-3 weken erin zitten
Ik hou zelf niet zo van lange manen alleen bij grote paarden zoals tinkers enzo. Maar ik zou niet knippen maar trekken heeft een mooier natuurlijk resultaat. En ik dnek dat die dan ook geen last meer heeft van die vliegjes.
Yoghurtje
Geplaatst: 06-04-11 19:45
Kun je de manen niet gewoon in een hengstenvlecht zetten en iedere paar dagen los laten om te ´luchten´?
Weet je zeker dat die vliegjes geen luizen zijn? Een van mijn pony's heeft ook luizen in zijn manen, die hebben ook een fruitvliegjes-formaat. Zitten er ook schilfers in de manen of neten? Als het luizen zijn, kun je namelijk gemakkelijk een hele hoop neten zien op de plek waar je de luizen gezien hebt.