Zandkuur en reiningskuur, paard eet het niet. Kan ik mengen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re: Zandkuur en reiningskuur, paard eet het niet. Kan ik mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:15

Hier hetzelfde probleem, pony moet preventief lijnzaad hebben. Ik voer hem nu psylliumvezels door z'n voer (is natuurlijker en stukken goedkoper dan sandclear) maar dat gaat op een gegeven moment plakken in z'n mond. Olie erdoor wil nog wel werken, maar dat gaat ook plakken. Zet de pony nog wel eens met z'n voerbak naast de waterbak, zodat hij tussendoor kan spoelen.
Heb gisteren lijnzaad gekocht om te koken, ik geloof dat hij dat eerder nooit at maar ik wil het weer proberen.

Nu lees ik alleen dit:
Cassidy schreef:
...
Op het moment dat het te lang blijft liggen gaat zich blauwzuur vormen. Maar de ongekookte lijnzaad heeft hetzelfde effect als gekookte lijnzaad, het zorgt voor een slijmlaag in de darmen en helpt eventueel aanwezig zand de darmen uit. ..

Is het dan niet zo, dat de (ongekookte) lijnzaad in de darmen alsnog blauwzuur vormt? Of is dit niet schadelijk mits je het in kleine hoeveelheden voert? Geldt dit niet als het gekookt is?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:01

De zandkuur die ik nu heb plakt ook aan het gehemelte. Er staat een waterbak langs haar voerbak maar op een gegeven moment doet ze niets anders als smakken en gekke bekken trekken omdat het plakt, dan haal ik het met mijn vinger er vanaf en heb ik een heel plakaat in mijn hand.. Kan ook niet echt goed zijn denk ik?

Paard 2 eet haar voer nu op, die geef ik alleen de reinigingskuur + mierikswortel + appel en dan brok erbij :D paard 3 eet de reinigingskuur nu ook in combinatie met appel en de kruiden :) die mag namelijk geen voer ivm heel erg gevoelig zijn voor zomereczeem en ik heb helaas geen 'natuurlijk' voer en ik ben bang dat het voer wat ik heb te veel afvalstoffen af geeft.
Paard 1 ging vandaag beter, appel + zandkuur + brok. De zandkuur is ook best veel dus die ga ik halveren en 2 keer daags geven ik denk dat ze het dan veel sneller eet. De reinigingskuur krijgt ze 1 keer daags, ook in combinatie met de appel en de kruiden (vanavond krijgt ze die voor het eerst apart, gister heb ik die nog gemengt gegeven).

Dus voor nu lijkt appel de oplossing te zijn :D