ervaringen met graasmasker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: ervaringen met graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:02

de greenguard is een grotere bak zeg maar met allemaal sleuven er in.
een paard heeft dus meer ruimte om bijv te gapen en het lijkt mij dat het minder benauwd is omdat de sleuven over de hele bak zit.
de maat pony is alleen voor kleine pony's verder moet je gewoon maat paard hebben.
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... rd/115303/
dit is hem.
je kan hem ook voor een testweek nemen, dan loop je niet het risico dat je hem aanschaft en dat je dan niet tevreden bent.
ik kreeg een gebruikte voor de testweek en kreeg de keuze om hem te houden of een nieuwe te bestellen.
ik heb gekozen om hem te houden en omdat het een gebruikte was heb ik 12,50euro korting gekregen.
als je een nieuwe voor je testweek krijgt en je besluit om hem te houden moet je wel gewoon het hele bedrag betalen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:09

zo heb ik het vorig jaar ook gedaan: testweek en meteen gekocht.met graaskorf wilde mijn pony meteen de wei uit! die snapte er na een paar dagen nog niets van, met de greengaerd ook plukjes erdoor heen gestoken(in de graashouding) en ze had het meteen door(met die andere dus niet)
had ik dit maar jaren eerder aangeschaft!
en angst te hebben voor ongelukken...een wei moet altijd zo in orde zijn,zodat ze nergens aan kunnen blijven hangen :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:20

Helaas blijkt de greenquard paard te klein voor mijn Noordzweed, ik kon hem vandaag van een stalgenoot passen...... Dus ik moet andere oplossingen bedenken. Zoals het er nu uitziet 4 uur weidegang en rest paddock en zoveel beweging geven als je bij een 4 jarige kan.........

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:24

Kun je hem niet verbuigen? Ik ken wat mensen die hem in heet water hebben gelegd en hem dan groter buigen!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:28

als de greenguard paard te klein is voor jou paard zullen andere graasmaskers denk ik ook wel te klein zijn, die zien er veel krapper uit.
als je paard echt niet hele dagen op het gras kan door ziekte dan dan is de paddock idd imo de enige goede oplossing (verder hele dagen stal is geen oplossing), als hij alleen maar te dik word zou ik hem gewoon op een schrale wei zetten.

alleen de maat pony kan je met heet water verbuigen, maat paard is die bak waar ik de link van heb gegeven.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:30

oeh dat had ik niet gerdurfd daarlijk mislukt het en ik denk iet dat je hem dan terug kan brengen

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:31

oja btw wa zou een welsh c dan moeten hebben ??

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:35

als ze een klein bekkie heeft kan je de pony proberen, die kan je dus ook nog op maat buigen maar anders zou ik gewoon maat paard nemen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:36

gelukkig heeft mijn paard geen gezondheidsklachten behalve dat hij wel aanleg heeft om wat dikker te worden. Dat wil ik voorkomen... dus als het zover komt dan halve dagen wei in de kudden en smiddags wat met hem doen en dan een paar uurtjes in de paddock met vriendje.... Een schrale wei is misschien ook wel te regelen. Uiteraard de hele dag buiten en zeker ook wat graasuurtjes met zijn vrienden ;).
En dan de rustdagen maar meer wandelen aan de hand ipv niets doen :D.
Jammer want het lijkt me best een uitkomst die greenquard. Buigen heeft geen zin de onderkant is gewoon al te smal!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:36

Obelix_Luna schreef:
oeh dat had ik niet gerdurfd daarlijk mislukt het en ik denk iet dat je hem dan terug kan brengen

als het niet lukt buig je hem toch gewoon weer terug?
je moet wel heel veel kracht zetten om hem stuk te maken dus daar zou ik niet bang voor zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:39

Paperboy schreef:
gelukkig heeft mijn paard geen gezondheidsklachten behalve dat hij wel aanleg heeft om wat dikker te worden. Dat wil ik voorkomen... dus als het zover komt dan halve dagen wei in de kudden en smiddags wat met hem doen en dan een paar uurtjes in de paddock met vriendje.... Een schrale wei is misschien ook wel te regelen. Uiteraard de hele dag buiten en zeker ook wat graasuurtjes met zijn vrienden ;).
En dan de rustdagen maar meer wandelen aan de hand ipv niets doen :D.
Jammer want het lijkt me best een uitkomst die greenquard. Buigen heeft geen zin de onderkant is gewoon al te smal!

maat paard valt ook niet te verbuigen :P

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:42

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:50

barbar schreef:
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 303/46460/
dit is maat pony, die kan je met heet water verbuigen door de open hoeken.
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 303/42326/
dit is maat paard wat dus dichte hoeken heeft en dus niet te verbuigen is.

Maat paard is wel te verbuigen hoor!
Mijn paard kreeg na de eerste dagen een hele kapotte kin van de greenguard omdat de onderkant/onderste klep van het bakje steeds langs z'n kin schuurde bij het eten. Ik heb toen de greenguard 2 nachten in heet water gelegd met een flinke baksteen erin (met het grootste gedeelte van de steen op de onderste klep (als de greenguard gaat kiepen zorg dan dat er op de bovenkant ook iets zwaars ligt anders heeft het geen zin) en na 2 nachten was de onderste klep zo strek omgebogen dat mijn paard geen last meer heeft van schuren van zijn kin tegen de onderste klep tijdens het eten, probleem opgelost! *D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:44

Ik heb sinds eind vorig jaar een graasmasker voor mn pony. In het begin vond ik het vreselijk en voelde me zo'n slechte "moeder" :+ Maar goed, alles beter dat bevangen, dus toch doorgezet en het werkt echt!
Ik heb er een van nylon met een soort rubber gedeelte aan de onderkant met een gat er in. Ik heb wel bij de neusgaten 2 verticale stukken er tussenuit geknipt, omdat het me anders zo benauwd leek en dat gaat goed. Het zit zoiezo wel losser als ze aan het grazen zijn, dan als hij met zn hoofd omhoog staat.

Een kennis heeft een greengard, maar de tanden van haar paard zijn hierdoor scheef afgesleten, omdat het van dat harde spul is waar hij natuurlijk de hele dag langs schraapt met zn tanden. Bij die van mij gebeurd dat niet doordat het rubber-achtig is.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:48

Is die greenguard ook voor grote shet?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:51

Pony bij ons op stal heeft ook een grasmasker.
Bijna iedere ochtend en avond moeten de eigenaren in het weiland op zoek naar het masker, pony gooit hem vaak af...

Leuk idee, maar het werkt niet echt :n

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:58

haha, dat probleem heeft mijn vp ook! hij (of een van zijn weidegenootjes) haalt hem er meteen weer af:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:23

Pion schreef:
Pony bij ons op stal heeft ook een grasmasker.
Bijna iedere ochtend en avond moeten de eigenaren in het weiland op zoek naar het masker, pony gooit hem vaak af...

Leuk idee, maar het werkt niet echt :n

Daarvoor is er het speciale Greenguard halster met extra bevestiging via de voorpluk over de neusbrug, 100% zeker dat hij hem dan niet meer afkrijgt..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:04

Ik heb de greenguard sinds woensdag op bij mijn haflinger en het werkt echt geweldig!!! In het begin snapte ze er niks van, steeds schudden met haar hoofd om hem af te krijgen. Later ging ze schuiven over de grond en toen had ze eindelijk door dat ze er gewoon mee kan grazen. Ze heeft het idee nu helemaal door! Ik haalde haar vandaag uit de wei, ze was erg vrolijk en lief. En haar grasbuik was al een stuk minder dan van de week. Ben er echt heel blij mee!! Moet alleen oppassen dat ze niet te snel af gaat vallen, dus voorlopig word ze nog bijgevoerd met kuil aangezien ze nog op stal staat s'nachts. Wanneer ze dag en nacht het land op gaat doe ik het masker om de dag om zodat ze niet TE dun word. Ik gebruik trouwens gewoon mijn eigen halster en dat gaat super!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:06

Is het een iedee om een masker omte doen tot mijn shet terug aan het gras gewend is?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:31

ja het is best een idee om je shet een grasmasker om te doen om hem aan het gras te laten wennen, maar ik zou het ook opbouwen, van de greenguard moet je dan maat pony hebben, die kan je verbuigen zodat hij goed past.
het miss sowieso wel verstandig om een shet een grasmasker okm te doe zolang het gras lang is.
op een schrale wei zou ik het niet doen, dan krijgt hij bijna niks meer binnen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:34

Ik ben aan twijfelen tussen de greenguard of de 'gewone'.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:08

Ik zou gaan voor de greenguard. Zo'n gewone vind ik nogal benauwd eruit zien rond mond en neus. Ze zijn geloof ik ook een stuk zwaarder.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:34

Daarom heb ik ook 2 stukken er tussenuit gehaald, dat scheelt wel qua benauwdheid, maar ik vind een "gewone" toch prettiger dan een greengard ivm met de slijtage van de tanden.
Het verbaasd me trouwens hoe snel ze leren grazen met zo'n ding! Ik heb vanmorgen ff een filmpje gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=-fZNfxwh ... rofilepage

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:12

dit is de eerste keer dat ik hoor dat een paard zijn tanden slijten van de greeguard.
de greenguard is wel een stukje duurder maar ik had al moeite om de stap te zetten om lester een grasmasker om te doen en die gewone maakte die stap bij mij alleen maar groter dus heb daarom besloten om eerst een testweek met de greeguard te doen en heb toen besloten om hem te kopen.