Hele rare wonden. Iemand een idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:39

funnyhorses schreef:
Wat het is kan ik ook niet zeggen,maar het lijkt van binnenuit te komen.
Ik zou dan zowiezo een probiotica kuur geven om de weerstand op te krikken.
Er is iets in het lichaam wat ie niet verwerkt krijgt,misschien iets in het voer of gras?

Een vitaminekorrel zal misschien ook goed zijn in combi met probiotica.

Ja daar dacht ik eerst ook aan, maar zijn rantsoen veranderd niet veel. En als het veranderd zie je dat niet aan hem. Ik heb hem wel lijnzaadolie een keer gegeven. Alleen daar had ik niet direct resultaat bij. Dit gaf ik voor de rui met name.
Ik zal is vragen over de probiotica.

funnyhorses

Re: Hele rare wonden. Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:45

De probiotica van groene os is een goeie,kost wel wat maar je gebruikt het als kuur.
Verder zou ik een vitaminekorreltje bijgeven,dat is zeker niet slecht want met zulke wonden moet het lichaam hard werken aan de afbraak ervan.
Tevens zijn vitamines ook weer goed tijdens de rui,goede ondersteuning.

Als je het goed wilt doen (en dit kun je uiteraard met de veearts overleggen) dan zou je eerst bloed kunnen laten trekken om de waarden eens goed onder de loep te nemen,een reinigingskuur geven (wat het bloed zuivert) en dan met een goede probiotica en vitamines starten.
Voor de wonden kun je een zalf van de dierenarts krijgen mocht dat nodig zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:32

Wat het is kan ik je helaas niet mee helpen! je zou eens Mesitran honingzalf er op kunnen proberen, daar hoor je veel goede dingen over.

leuk paardje is het!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:40

Ik heb geen idee of ik je verder kan helpen maar ik ga het toch maar proberen.
Het ziet er hetzelfde uit als een hotspot bij honden.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0
Kijk zelf maar.

Een hotspot bij honden kan verschillende oorzaken hebben, maar de daadwerkelijke plek wordt vaak veroorzaakt door het zichzelf veelvuldig krabben, likken en bijten.
Nu zag ik dat die plek die je pony heeft, precies zo'n plek is waar paarden zichzelf met de tanden krabbelen.

Tijdens het wisselen van de seizoenen wisselt de vacht ook, dat levert jeuk op. Wellicht dat hij zichzelf dan open bijt en er een hotspot ontstaat?
Voor hotspot bij honden is er een superzalf, panalog heet het. Mijn teef had eens een hotspot na een allergische reactie op een spuitje. Panalog heeft toen fantastisch geholpen, binnen een week was het weg.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:54

Citaat:
Lianne74

Ik heb het idee dat die niet een erg dunne huid heeft. Maar ik ga het is de DA overleggen en het proberen. Ik blijf er ook zoveel mogelijk af alleen schoonmaken (strootjes en zand). Schuren doet die overigens niet.
Is het bij jouw pony ook op latere leeftijd gekomen?

Bij mijn pony is het ongeveer 3 jaar geleden begonnen; toen was ze begin 20. daarvoor nergens last van gehad. Overigens heeft ze het niet enkel op plaatsen waar de huid dus is; ook op 'vlezige' gedeeltes. Ik telde vanmiddag 8 plaatsen........zolang ze er geen last van blijkt te hebben en blij is en goed eet blijf ik het verzorgen zoals eerder aangegeven; volgens da kan ik niet meer doen........

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:02

lianne74 schreef:
Citaat:
Lianne74

Ik heb het idee dat die niet een erg dunne huid heeft. Maar ik ga het is de DA overleggen en het proberen. Ik blijf er ook zoveel mogelijk af alleen schoonmaken (strootjes en zand). Schuren doet die overigens niet.
Is het bij jouw pony ook op latere leeftijd gekomen?

Bij mijn pony is het ongeveer 3 jaar geleden begonnen; toen was ze begin 20. daarvoor nergens last van gehad. Overigens heeft ze het niet enkel op plaatsen waar de huid dus is; ook op 'vlezige' gedeeltes. Ik telde vanmiddag 8 plaatsen........zolang ze er geen last van blijkt te hebben en blij is en goed eet blijf ik het verzorgen zoals eerder aangegeven; volgens da kan ik niet meer doen........

Die van mij heeft ook voor zijn zeventiende geen last gehad. Het lijkt wel of het alleen bij wat oudere paarden voorkomt. (misschien dat de weerstand van oudere paarden sneller minder is.)
Over het algemeen is het bij hem max 3 grote plekken. Alleen hals en/of beide bovenbenen.
Alles wat hier aan tips komt ga ik met de dierenarts over hebben. Mijn DA zegt ook alleen schoonhouden en ontsmetten en dan gaat het opzich weer gauw over. Voor de rest eet hij goed en rent ook gewoon vrolijk.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:29

TyTy schreef:
Mijn cavia (ja heeel iets anders :P ) heeft voor een poosje terug ook plekken gehad wat hier echt heel veel op lijkt maar dan kleiner natuurlijk.
Het bleek bij hem schurft te zijn. Zou toch even na laten kijken door een da.

Daar dacht ik ook in eerste instantie aan. Schurftmijt. Als je een afkrabsel laat nemen door de dierenarts weet je zo of hij mijten heeft of niet. Heb zelf ook een paard gekend die rare vieze wonden kreeg, en mijten bleek te hebben. (hij had overigens geen zichtbare jeuk!!)

Lees volgens mij net terug dat je mijten al hebt uitgesloten, dus afkrabsel is toch genomen? :o

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:52

Nee, nog niet afgenomen.
Dat zei de dierenarts als eerste dat dat het niet zou wezen, maar nu wil ik dat op deze manier wel zeker weten uitsluiten.

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:56

De wonden zien er nu na een week zo uit.
Gaat redelijk goed.
Afbeelding

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:20

Mocht het regenrot zijn, of een andere bacteriele infectie dan is mijn tip:
om de dag de plek wassen met betadineshampoo, en daarna goed indeppen met jodiumoplossing.
Dit een aantal weken volhouden. :j
bij mijn paard is het nog niet precies duidelijk wat hij had/heeft, maar het leek heel erg op regenrot/rainrot
(hij had aan beide kanten van zn hals en op zn manenkam diverse plekken met dikke korsten)
nu na 2 weken behandelen is het midden van de plek al aardig mooi ''roze'' geworden en is de korst
grotendeels eraf gevallen. :D
wel is geduld een goeie zaak bij dit soort plekken..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:18

Mijn hond had ook een hotspot op de binnenkant in zijn oksel een beetje, misschien helpt zulke zalf hiertegen?

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:54

De plekken zijn weer rustig, we wassen inderdaad met betadine shampoo en halen losse korsten weg.
We hebben nog geen idee wat het is. Maar het is weer rustig.

Hotspot dat is het niet, dat is als ze er continue aanblijven likken. Dat kan die niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:03

Ik heb geen idee wat het is, maar kijk met het weer alsjeblieft uit voor maaien!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:24

Tabor_Dino schreef:
De plekken zijn weer rustig, we wassen inderdaad met betadine shampoo en halen losse korsten weg.
We hebben nog geen idee wat het is. Maar het is weer rustig.

Hotspot dat is het niet, dat is als ze er continue aanblijven likken. Dat kan die niet.

Klinkt nog steeds als regenschurft... ;)

rnq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:38

misschien een huidziekte de ontsteekt. omdat hij al ouder s kan hij het minder goed tegen houden.
(heeft hij al antibiotica gehad?) hoe reageet het als het nat wordt.

tip: als er veel korst zit, vraag aan je hoefsmit mijne had een wonderspul gemaakt.

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 15:48

Antibiotica genoeg :p. Als het nat wordt wordt het niet erger. Zelf dachten we ook aan een stress factor. Die ander viel hem beetje vaak lastig, nu staan ze minder ssamen en dat gaat goed. Alles is nu weer dicht en nieuwe haren zitten erop.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:44

staan er misschien bereklauwen in t land? die kunnen nare brandwonden geven.
mijn vriend is boer die zei: binnen blaar of buitenblaar (koeien)
of misschien een groene vlieg die madeneitjes heeft gelegt op die plek.

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 12:18

Nee die staan er niet. (Die wil ik ook niet :D)
Zelf houden we het een beetje op regenschurft. Het enige is dat dat ook besmettelijk is voor mensen.
Wij hebben het zelf nooit gehad (gelukkig).

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:48

Tabor_Dino schreef:
Nee die staan er niet. (Die wil ik ook niet :D)
Zelf houden we het een beetje op regenschurft. Het enige is dat dat ook besmettelijk is voor mensen.
Wij hebben het zelf nooit gehad (gelukkig).

Bij mijn paard is het nu zo goed als weg, nog een paar korstjes over..
Ik heb het zelf nooit gekregen, andere paarden in de wei ook niet.
Het heeft volgens mij ook meer met de weerstand van het paard zelf te maken. ;)

Om de dag goed gewassen met betadine shampoo, korstjes voorzichtig eraf gepulkt, jodiumoplossing erop en nu 3 weken later zo goed als weg!
(ook goede voeding gegeven met veel vitapientjes, voor zn weerstand :+ )
heel veel succes iig.