Is dit nou echt te veel gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:13

Als je dat nog niet durft, is het misschien een optie om te longeren in die bak? Zo zit je zelf niet gespannen, loopt je paard en kunnen jullie beiden wennen.

Kimberley84

Re: Is dit nou echt te veel gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:17

Hoe vaak gebeurt dit dan per week?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:20

Ik zou het juist fijn vinden zo leert je paard elke keer iets nieuws. Als je het buiten tegenkomt is het ook niet de bedoeling dat je paard ervan aan de kletter gaat!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:20

Ik snap best dat je niet met ieder paard daar zo maar bij gaat rijden.Ook niet altijd verstandig,met sommige dieren zou je dan verongelukken.
Als jij aangeeft dat je graag wilt weten wanneer ze zo iets in de planning hebben dan kunnen ze je misschien een smsje doen als ze er over denken.
Als ze daar geen zin in hebben dan heb je pech en zul je wat anders moeten gaan doen met je paard.Ik neem tenminste aan dat het niet iedere dag gebeurd.

Het is op zo'n dag wel aan te raden wat te gaan wandelen met je paard in de bak,of longeren zoals wiziwo ook zegt.
Kun je hem misschien toch wat makker krijgen zonder dat je zelf risico loopt.

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:22

Voor mij is het nu duidelijk, heb het er over gehad en is allemaal weer opgelost. Heat of the moment reactie van mezelf hou ik het maar op en ik zat er naast.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:26

aiko schreef:
Ok ik zit er naast en het is nu wel duidelijk dat ik niet genoeg durf met m'n paard.

Ik geloof wel, beste bokkers, dat het zo wel duidelijk is.

Maar is het dan geen idee dan te gaan longeren in de bak? Kun je kijken of je je paard eraan kan laten wennen, zonder dat je er zelf op zit en gevaar loopt. Want ik zou ook geen onnodige risico's lopen. :n
Als je paard echt aan de kletter gaat, en je weet dat van te voren, moet je het inderdaad niet gaan opzoeken.
Of grondwerk? Kijken of je je paard kan kalmeren. Even van afstandje laten kijken en hem/haar kalmeren.

Verder ben ik het wel met je stalhouder eens. Ik kan me indenken dat zij niet zomaar je kunnen inlichten wanneer ze wat gaan doen. Voor hetzelfde geld, zijn het impulsacties. Zoals hier bij ons op de boerderij ook zo vaak voorkomt ("We hebben nu effe tijd om dat-of-dat te doen"). Je kan niet verwachten dat ze een hele planning maken en die met jou doornemen.

Maar ik snap best dat je even pissig bent op zo'n moment als je aankomt en je niet kunt rijden, en dat even van je af wil schrijven. Morgen kijk je er misschien weer anders tegenaan. ;)

Edit: zie dat je er zelf dus ook zo over denkt. ;) (was deze post aan het tikken toen je bovenstaand bericht postte)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:31

Uiteraard is het vervelend maar toch zal je paard er aan moeten wennen, in de toekomst zal het voor jou ook veel fijner zijn!
Mijn paard schrikt al van een steentje wat op de weg ligt,toen ik hem aan huis kon stallen heb ik ook de nodige dingen meegemaakt met hem omdat hij overal doodsbenauwd voor was,
Nu ruim 2 jaar later is hij gewend aan shovels,tracktors,crossmotoren,vrachtwagens,caravans etc.
Uiteraard blijft hij het spannend vinden maar hij springt me nu niet meer over de omheinig heen, hij vliegt er niet meer in galop vandoor tijdens het rijden.
Ik ben gewoon stug door gegaan en echt waar de aanhouder wint, nu kan ik hem rijden terwijl mijn man en 1 van onze kinderen aan het crossen is om de bak/weide heen, hij blijft netjes bij me tijdens het rijden en zelfs graast hij nu fijn door als er een tracktor naast hem op het land bezig is met gieren,ploegen etc.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:37

Ik zou gedacht hebben: Goed trainingsmoment! Maar zo denk natuurlijk niet iedereen.
Misschien kun je je paard de volgende keer los in de bak zetten en proberen wat grondwerk te doen. Het is erg handig als je paard trekker-proof is. Hopelijk kunnen jullie samen wat meer vertrouwen opbouwen. Succes!

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:23

Misschien had ze een paar dagen van te voren ergens een briefje op kunnen hangen ofzo? Dat kost niet zo veel moeite

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:07

Ik kan me dit heel goed voorstellen dat dit vervelend is.
Op mijn vorige stalling heb ik ook zoiets gehad.

Ik had dat weekend wedstrijd en had vrijdag nog een les afgesproken. Dit ook aan de pensionhouders door gegeven. Was geen enkel probleem. Vrijdags kom ik op stal en staan er 3 grote giertrekkers naast de bak. Geen probleem mijn paard is goed verkeersmak en trekt zich er niks van aan. Toen mijn instructrice was gearriveerd en mijn les begon. Gingen hun beginnen met het land injecteerde. Ik vond dit ook zwaar vervelend. Omdat ik door de motoren mijn instructrice niet meer kon horen.
Als ik geweten had dat ze dat gingen doen op het tijdstip dat ik les had had ik een ander tijdstip afgesproken om te lessen.

In het geval van de topicstarter. Ze zal maar een jong paard hebben die net onder het zadel is en nog niet veel gezien heeft in zijn leven.
Dan zou ik daar ook erg van balen dat er dan niet gereden kon worden en dit niet even vantevoren is gezegd zodat je op een ander tijdstip zou kunnen komen rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:13

Gut, in het maisseizoen staan bij ons trekkers savonds bij regen soms IN de binnenbak (al maken ze dan natuurlijk geen herrie meer). Ook zit de dieseltank langs de bakrand en komt er af en toe een tractor tanken. Naast de binnenbak zijn ze dan mais aan het laden en dat maakt me een godganze herrie kan ik je zeggen. Voor mijn net zadelmakke dier vond ik dit een super mogenlijkheid om dit te leren voordat we dit op een landweggetje tegen komen.

Voor les is het inderdaad wel vervelend als je vervolgens niets kan horen. Maar verder....
Als hij het echt eng vind gewoon even aan de longe nemen. Vergeet niet dat dit ook onder training valt, het is geen verloren dag.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-04-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:14

Ik snap het ook heel goed ook waar ik op stal sta gebeuren heel vaak dat soort dingen hout zagen naast de bak land injecteren naast de bak slootje uitgraven naast de bak. etc etc...
En altijd lekker in het weekend als je ff rustig op je gemak wil rijden.
Ook ik heb me erbij neergelegd je moet wel je kan niet anders. Ook al baal ik er soms van.
Mijn drukke merrie is ook erg gevoelig op dingen om haar heen en loopt fijner als het rustig is op stal.
En als dan iemand zegt daar moet ze maar aan wennen kan ik me weleens boos maken wie bepaald er waar mijn paard aan moet wennen precies ik dus!
Gelukkig dat het opgelost is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:03

Ik zit met de stalling vlak naast de Kromme Rijn (de bak ligt er direct aan). Daar zijn ze bezig geweest een natuur gebied te her-inrichten. Grote graafmachines die heen en weer reden, vrachtwagens die zand kwamen brengen, hele rare platte boten die metalen platen de zeikant van de rivier in sloegen vanaf het water, bagger boten, alles kwam voorbij. Toen heb ik dus ook tijden niet kunnen rijden, mijn paard ging volledig over de zeik en ik heb regelmatig in volle galop de bak gezien. Alleen in het weekeind kon ik rijden, als ze niet de boten precies naast de bak lieten liggen, want zo wel dan durfde ze er echt niet langs.

's Zomers komen er bij ons veel kano-ers langs, en wat zwemmers. Gelukkig is het natuurgebied niet toegankelijk voor mensen, anders hadden we er nog meer last van gehad. Maar ook dan wil ze er nog weleens van schrikken...

Longeren is overgens ook niet te doen. Als je paard niet kalm onder het zadel loopt gaan ze ook echt niet kalm aan de longe lopen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:02

aiko schreef:
Het argument van d'r man was dat ik toch ook kom om de stal te doen dus dat het niet uitmaakt dat ze het niet even hebben doorgegeven. Maarja ik kom niet alleen om uit te mesten maar ook om te rijden.
Vraag ik nou echt teveel?

Begrijp ik hieruit goed dat als je van te voren weet dat je niet kunt rijden, je dus helemaal niet komt? Ook niet om zn stal te doen? Of om je paard überhaubt uit zn box te halen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:04

Ik weet niet waar je dat uit begrijpt.

Er staat dat ze niet alleen komt om uit te mesten maar ook om te rijden. Er staat nergens dat als ze niet kan rijden maar niet komt uit te mesten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:06

@Darkness85: Ik ken me best voorstellen dat als je je verheugd op rijden en het kan niet, dat je baalt. Terwijl als je je erop instelt dat het niet kan het helemaal niet zo erg is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:12

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal. Als je het vervelend vindt om in een bak te rijden terwijl ze daar naast met trekkers bezig zijn kun je toch ook gewoon een buitenrit gaan maken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:14

Behalve als je 's avonds komt en het al donker is (of snel donker wordt), of als je een jong dier hebt, of al je paard niet te rijden is op buitenritten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:16

Het is tot na achten licht. En waarom zou je een paard willen waarmee je niet naar buiten kunt :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:18

Ik heb ook een paard waarmee ik in mijn eentje totaaaaal niet naar buiten kan. Is nogsteeds een erg leuk dier!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:20

tjah het is vervelend dat ze naast de bak bezig zijn...
maar hier gebeurt het zelf soms dat ze met auto en trailer even de bak in rijden om te keren.
dus ben bij ons op stal wel wat gewent.
maar vind het wel een beetje veel gevraagd ze kunnen niet altijd rekening met je houden. omdat jij wil rijden dat ze dan niet kunnen werken.
je zou ook kunnen vragen hoe lang ze nog bezig zouden zijn.
en er vallen zat anderen dingen te doen dan alleen uitmesten.
tjah en iedereen stelt zich wel eens helemaal in om te rijden. maar jah dat kan altijd wel iets in veranderen.
morgen weer nieuwe kansen

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:07

Darkness85 schreef:
aiko schreef:
Het argument van d'r man was dat ik toch ook kom om de stal te doen dus dat het niet uitmaakt dat ze het niet even hebben doorgegeven. Maarja ik kom niet alleen om uit te mesten maar ook om te rijden.
Vraag ik nou echt teveel?

Begrijp ik hieruit goed dat als je van te voren weet dat je niet kunt rijden, je dus helemaal niet komt? Ook niet om zn stal te doen? Of om je paard überhaubt uit zn box te halen?

Dat begrijp je verkeerd. Ik ga elke dag heen om de stal te doen, en ze komt sowieso elke dag buiten en niet alleen als ik de stal doe.
Die man had alleen zelf maar bedacht dat het mij om de autorit erheen ging.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:11

Als het nou 3 keer in de week voor zou komen en het verstoord je training zou ik me er op de duur ook aan ergeren.
Maar als dit eens voorkomt in de zoveel tijd, vind ik dat jij ook een beetje begrip moet tonen.
Ipv in de bak ga je dan een kort rondje buiten.
Daarbij kun je misschien toch gewoon wat in de bak gaan doen, goede training voor je paard.

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:17

hestejente schreef:
Het is tot na achten licht. En waarom zou je een paard willen waarmee je niet naar buiten kunt :+

Waar slaat dat nou op? Ik ga niet mn paard die ik al vanaf veulen heb verkopen omdat ik er op het moment nog niet alleen mee naar buiten kan, en ik ben s avonds de enige die op stal is dus kan niet even met iemand mee.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:19

Bij ons op stal rijden ze ook heel veel met de trekker, daar wordt ook echt niet opgelet. Ze zetten zelfs stro en hooi binnen met de trekker, dus de paarden kijken er niet naar om. Soms vind ik het wel irritant, maar dat is dan meer als ik een drukke dag heb gehad en ik wil even in alle rust trainen. Dan moet ik even 3 keer zuchten, vaak is het voor je eigen best wil. Want ze zijn immers voor jou als pensionklant bezig.