Goedkoop zand voor paddock!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:22

Dinopino schreef:
Wanneer een kortstondige oplossing gezocht wordt, zou ik overwegen om snoeiafval van paardenvriendelijke bomen er neer te gooien. Dit kun je elk jaar verversen en na verloop van tijd is het helemaal verrot en kun je het gewoon op de wei uitstrooien.

Dat lijkt me voor deze situatie een goede oplossing, heb zelf geen ervaring met houtsnippers, maar wat je hier op bokt aan informatie terug vind is dat het zich 1 a 2 jaar goed houdt. Doek eronder lijkt me wel verstandig, zodat het zich niet vermengd met de kleilaag waardooor het sneller zou gaan rotten. En de kosten zijn beduidend lager dan een zandpaddock.

Succes ermee!

joyce B

Re: Goedkoop zand voor paddock!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:37

hout composteert niet snel (hebben hier een heeeeeeele oude composthoop met snoeiafval en die zakt maar zeer langzaam in) en is ook niet echt geschikt om over een weiland uit te strooien. De stukken hout kunnen de machines bot of zelfs kapot maken en hout verzuurt de grond.

Je kunt het eventueel we op de tuin gooien en onder ploegen of op een boomwal gooien of iets dergelijks, maar op gras kun je beter niet doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:21

Zo als in jullie situatie denk ik dat het prima is om gewoon zand op de tegels te storten , de tegels zorgen dan voor een stevige onderlaag , en het zand kan niet gaan vermengen met de klei onder de tegels.

Je hebt dan inderdaad ook maar een dun laagje zand nodig en als het gaat om een paddock van 10 x 10 meter dan neem ik aan dat je daar ook niet van plan bent om in te gaan werken , door de kleine maat :)

Ik zou er dan gewoon een hoop drainagezand op gooien. Blijft lekker los , water zakt snel weg , paardebeest kan er heerlijk in rollen en liggen....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:24

Wij hebben het hier 'omlaten zetten' het zwarte zand er eerst af, dan het witte eruit vervolgens het zwarte in het gat en daar het witte bovenop. perfecte paddock!!

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:14

als je echt een goedkope oplossing wil, laat dan zavel brengen.
meestal willen de aannemers ervan af, dan is het meestal gratis.

Wij hebben dat gedaan omdat onze paarden wegens omstandigheden snel moesten verhuizen.
Onze paddock moest snel klaar zijn, een aannemer heeft zavel gebracht en tot hier toe ( bijna 2jaar later) nog geen enkel probleem mee gehad.

Maar wij zitten wel op zandgrond en tis hier heel droog, dus bijna geen plassen en al zeker geen modderpoel...
Als je op kleigrond zit, is het helaas wel anders...
Wij halen wel elke dag de mest eraf en de paarden staan er niet constant op, want wij hebben nog wei..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:21

Wij hebben onze paddock gewoon op zandgrond zonder extra zand erover heen, eens in het jaar storten we wat kruiwagens zand(gewoon bouwzand) op de extreem natte plekken, met 10 kruiwagens zijn we dan klaar.
Wij hebben onze paddock achter het huis, als de paarden weer op het grote land gaan dan zaaien we de paddock in, bemesten deze en tegen mei/juni als er weer een merrie naar huis komt om te bevallen hebben we in de paddock 30 cm gras staan, ideaal.
S'winters blijft het gewoon een zand/aarde paddock, werkt prima.
Kun je jouw paddock niet zo laten en je geld stoppen in een wat betere drainage?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:14

Drainage kan op deze plek gewoon echt niet, heb geen afwater mogelijkheid en pompen kan ook niet, want ik weet dus niet waarheen :Y)
Ik ga de opties eens doorkijken, worden fijne dingen genoemd iig :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:59

Wij hebben 2 naast elkaar gelegen weide's voor een groot stuk laten ophogen met 'gewoon zwart zand', en voor een paddock hebben wij worteldoek gelegd en hier is geelzand/rivierzand op gestort.

Al dit zand hebben wij gratis kunnen krijgen omdat er hier vlakbij flink wordt gebouwd.
Nadeel is wel dat er héel veel troep/puin in het zand zit, wat we er nu allemaal aan het uitvissen zijn.

goedkoopzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:57

Er zijn ook nog andere soorten zand te gebruiken die veel goedkoper zijn :)

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:05

wij gebruiken ophoog zand
en toen we nog in brabant woonde kwam caron uit oosterhout altijd bij ons