Help! Ik geraak er niet meer aan uit!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:46

als je terug kan, zou ik terug gaan. tenzij er nog een andere stal in de buurt is waar ze je wel weidegang en een ruime box kunnen bieden, met geboortebewaking er bij.

Misschien bij een particulier die bij stal woont en waar overdag veel toezicht is? En dan eventueel met online camerabewaking via hun internet aansluiting zodat je het thuis/op je werk eventueel nog in de gaten kunt houden? Dan kun je hun altijd bellen als er iets is, en de dierenarts en zelf ook gelijk heen rijden.
Bij de meeste bevallingen redt de merrie zich zelf wel, en zitten mensen er veel te dicht op. Voor die keer dat het mis gaat is het fijn als men het vlot in de gaten heeft, maar heel veel paarden doen het gewoon tussen de controles door ;)

Ik zou daar niet blijven staan als die boxen echt klein zijn (wat is de maat?) de meeste bevallingsboxen zijn toch wel 4 bij 4 of groter, al kan het natuurlijk ook goed gaan in een kleinere box. Dat ze vanuit overdag buiten ineens binnen staat kan wel grotere problemen geven met dikke benen of koliek vanwege minder beweging/doorbloeding

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:46

VeerenAshley schreef:
Bah, wat naar! Ik zou haar direct terug halen; beter 's avonds in een donkere stal, maar overdag buiten, dan 24/7 in een lichte stal! Waaraan meende je instructrice trouwens te zien dat je paard ongelukkig was?
Daarbij vroeg ik me af wanneer je merrie moet bevallen? Ze heeft nl. nog wel de tijd nodig om antistoffen passend bij haar nieuwe omgeving aan te maken, zodat ze die via de melk aan haar veulen kan geven. Daarom moet een merrie nooit vlak voor de geboorte verhuisd worden.

Ze is 11 juli uitgerekend, bijna 8 maand. Tjah, ze zei dat ze doffe ogen had en in zichzelf gekeerd was... Ik denk dat ik me teveel heb laten beinvloeden.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:48

joyce B schreef:
als je terug kan, zou ik terug gaan. tenzij er nog een andere stal in de buurt is waar ze je wel weidegang en een ruime box kunnen bieden, met geboortebewaking er bij.

Misschien bij een particulier die bij stal woont en waar overdag veel toezicht is? En dan eventueel met online camerabewaking via hun internet aansluiting zodat je het thuis/op je werk eventueel nog in de gaten kunt houden? Dan kun je hun altijd bellen als er iets is, en de dierenarts en zelf ook gelijk heen rijden.
Bij de meeste bevallingen redt de merrie zich zelf wel, en zitten mensen er veel te dicht op. Voor die keer dat het mis gaat is het fijn als men het vlot in de gaten heeft, maar heel veel paarden doen het gewoon tussen de controles door ;)

Ik zou daar niet blijven staan als die boxen echt klein zijn (wat is de maat?) de meeste bevallingsboxen zijn toch wel 4 bij 4 of groter, al kan het natuurlijk ook goed gaan in een kleinere box. Dat ze vanuit overdag buiten ineens binnen staat kan wel grotere problemen geven met dikke benen of koliek vanwege minder beweging/doorbloeding

De box is 3 bij 3, maar ze hebben iets grotere ook, maar dan zonder buitenluik. Iets groter is volgens mij 3,5 op 3.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:49

Stond je paard op haar oude stal alleen of samen met andere paarden buiten? En wat vond jijzelf van je paard? Ik neem aan dat jij haar vaker zag dan je instructrice?

Ugara

Re: Help! Ik geraak er niet meer aan uit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:53

ik zou niks meer vragen of zeggen en de merrie gewoon terug halen ! Je hebt nog wel even de tijd om een andere oplossing te zoeken.
Enne, een paardenstal met spinnenwebben is vaak veel gezonder dan een té cleane stal!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:56

Een box van 3 x 3,5 is ook nog veel te klein voor een merrie met veulen..

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:17

VeerenAshley schreef:
Stond je paard op haar oude stal alleen of samen met andere paarden buiten? En wat vond jijzelf van je paard? Ik neem aan dat jij haar vaker zag dan je instructrice?

Mijn merrie stond apart, omdat ze drachtig is. Maar in de weides naast haar stonden wel andere paarden. Ik vond dat het nog wel meeviel, maar ik ben dan ook geen kenner zoals zij dat is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:21

Ik denk dat je instructrice gewoon de 100 stallen van haar ouders wilde vullen..en dus niet helemaal eerlijk tegen je geweest is. Je instructrice mag dan misschien een "kenner" zijn, het valt je als eigenaar gerust wel op als je paardje niet lekker in haar vel zit. Jij kent haar tenslotte het beste...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:23

sofieenuniek schreef:
jesito schreef:
Nou meid een beetje je eigen schuld, beetje naief.
Dit zou ik nooit doen zonder eerst te gaan kijken.
Je lesgeefster is ook nog heel oneerlijk, ik zou meteen mijn paard weghalen al koste het me 200 euro.
Dit soort beslissingen zijn te impulsief genomen en dit word zwaar en duur leergeld.
Maar laat niet je paard hier de dupe van worden, door haar in de stal te laten staan.

Ik geef je honderd procent gelijk. Het is naief geweest, nochtans heb ik er een hele tijd over getwijfeld. En ik heb blijkbaar een foute keuze gemaakt....

Je kunt nu niet meer doen dan het voor je paard goed te doen, dat betekend dus verplaatsen.
Zoals ik al zei word zoiets meestal duur leergeld.
Ik hoop dat je een goede oplossing vind, succes.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:25

Ik zou even bellen naar je oude stal en zeggen dat je spijt van je beslissing hebt en je teveel mee hebt laten slepen door je instructrice. Miss willen deze mensen je paard voor je ophalen? Want ik begrijp dat je zelf geen vervoer hebt? En vertel het verhaal ook eerlijk aan je man, mannen zijn vaak een stuk nuchterder en als je instructrice of haar ouders moeilijk doen en je daar zelf nerveus van wordt kan je man misschien met ze praten? Ik zou dat paard vandaag nog gaan ophalen en terugbrengen op de vorige stal. En voel je niet schuldig, sommige mensen zijn heel goed in het beinvloeden van andere mensen. ik ben zelf ook heel makkelijk beinvloedbaar. Je leert er weer wat van moet je maar denken. Er is er maar 1 die weet wat het beste is voor je paard en dat ben jij!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:29

Weet je eigenlijk al wat je wil gaan doen en wat zie je zelf als oplossing?

Ik vind trouwens dat je het erg sportief op je neemt en je eigen fout ziet, niet veel mensen durven hun eigen fout zo in de ogen te kijken.

Oplossing komt ook wel, bedenk goed wat je opties zijn.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:30

Aukelizzy schreef:
Ik denk dat je instructrice gewoon de 100 stallen van haar ouders wilde vullen..en dus niet helemaal eerlijk tegen je geweest is. Je instructrice mag dan misschien een "kenner" zijn, het valt je als eigenaar gerust wel op als je paardje niet lekker in haar vel zit. Jij kent haar tenslotte het beste...

Dat is wel waar. Ik heb me laten beinvloeden, maar eigenlijk had ik mijn gevoel moeten volgen. Ze heeft een ander meisje, die ik ken vanop mijn vorige stal (niet de stal waar ik nu zit, maar de stal er nog eens voor) ook overhaald om haar paard bij haar te stallen. Hoe dat meisje het maakt weet ik niet, ik heb haar nog niet ontmoet ondertussen en ik heb haar nummer niet, maar volgens mijn lesgeefster is haar paardje helemaal open gebloeid. Ik heb me daar blind op gestaard. Het feit dat zij niet echt de indruk had dat mijn paard gelukkig was waar ze was en het feit dat dat ander meisje, die een tijd geleden ook verhuisd is, het zo naar haar zin heeft. Dat paardje van haar zou naar het schijnt helemaal veranderd zijn, maar in hoeverre dat waar is weet ik natuurlijk niet. Ik hoop dat ik vandaag dat meisje daar zie, dan kan ik het haar meteen vragen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:37

jesito schreef:
Nou meid een beetje je eigen schuld, beetje naief.
Dit zou ik nooit doen zonder eerst te gaan kijken.
Je lesgeefster is ook nog heel oneerlijk, ik zou meteen mijn paard weghalen al koste het me 200 euro.
Dit soort beslissingen zijn te impulsief genomen en dit word zwaar en duur leergeld.
Maar laat niet je paard hier de dupe van worden, door haar in de stal te laten staan.

Ja zo kan je het ook zeggen , maar hier zou ik mischien ook wel intrappen , als jezelf
altijd eerlijk bent , dan denk je dat anderen dat ook zijn , zeker je eigen instructice , daar verwacht je geen naaiers
streken van .
Ik vind het heel rot voor haar !
Maar dit kan iedereen gebeuren , is niet naief , ze had vertrouwen , het was geen onbekende van haar .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:41

een paard is nooit gelukkig als ze de hele dag op stal staat, zeker niet als ze drachtig zijn en met hun dikke buik moeilijk kunnen draaien

ik zou haar gelijk weer weghalen, snel handelen en gauw contact opnemen met de oude stalbaas of je stal nog vrij is

die instructrice moet een schup onder haart kont krijgen
wat een naar mens om je zoveel te laten betalen voor een rit en dan ook nog je paard niet buiten te laten daar op stal
ze weet donders goed dat ze de boel niet correct afhandeld

sterkte maar ik zou zeggen, opbiechten aan je man, en rap in actie komen
niet meer om laten praten
ik merk aan je berichten dat je nog steeds niet je eigen gevoel durft te volgen

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:49

jesito schreef:
Weet je eigenlijk al wat je wil gaan doen en wat zie je zelf als oplossing?

Ik vind trouwens dat je het erg sportief op je neemt en je eigen fout ziet, niet veel mensen durven hun eigen fout zo in de ogen te kijken.

Oplossing komt ook wel, bedenk goed wat je opties zijn.

Mijn gevoel zegt nu keihard "verplaatsen". Ik zou haar dus nog voor 1 april verplaatsen terug naar haar oude stalletje. Ik heb ondertussen al een sms gestuurd naar de vorige staleigenaar met de melding dat ik wss een verkeerde keus heb gemaakt en dat ik hem zou bellen vanavond. Hij antwoordde direct "ok, groetjes".

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:55

spatter schreef:
sterkte maar ik zou zeggen, opbiechten aan je man, en rap in actie komen
niet meer om laten praten
ik merk aan je berichten dat je nog steeds niet je eigen gevoel durft te volgen

Ik biecht het vanavond op aan mijn man hoe de vork precies in de steel zit. Hij zal zeker begrip tonen, hij weet dat ik een eeuwige twijfelaar ben en daardoor soms verkeerde beslissingen neem... Maar toch zal hij het gevoel tonen van "Hoe is het mogelijk???" en dan voel ik me zo'n stupid mens!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:15

hahahaha, nou dat gevoel gaat snel weer over als je het straks wel weer naar je zin hebt en een gerust gevoel omdat je paard in een ruime stal staat en overdag weer buiten.
Dan moet je daarna nog eens rustig kijken hoe het moet met afveulenen. Misschien zijn op je oude stal ook wel mogelijkheden met camerabewaking via internet? Soms kun je die systemen ook huren, maar ze worden ook steeds betaalbaarder en je kunt het altijd weer verkopen of door verhuren...

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:19

joyce B schreef:
hahahaha, nou dat gevoel gaat snel weer over als je het straks wel weer naar je zin hebt en een gerust gevoel omdat je paard in een ruime stal staat en overdag weer buiten.
Dan moet je daarna nog eens rustig kijken hoe het moet met afveulenen. Misschien zijn op je oude stal ook wel mogelijkheden met camerabewaking via internet? Soms kun je die systemen ook huren, maar ze worden ook steeds betaalbaarder en je kunt het altijd weer verkopen of door verhuren...

Ja, mijn beslissing is ook mede gemaakt geweest omdat die ouders van mijn instructrice al veel ervaring hebben ivm drachtige merries, bevallingen en afveulenen en zo. Maar ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat het hen meer gaat om hun investering die ze gedaan hebben in dat hippisch complex terug te winnen. Voor 300 euro had ik toch wel verwacht dat er weidegang zou zijn. Maar ik zal het zelf wel allemaal regelen met de middelen die ik heb (gezond verstand, een goede dierenarts en dergelijke).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:33

Helemaal eens met Vala, bespreek dit met je man en vraag of hij je wil helpen dit op te lossen....laat je niet de grond in praten hoor! :(:)

Oja en vraag of je tegen de tijd dat je paard moet bevallen een tentje in de wei mag plaatsen om er 's nachts te kunnen waken. Ik heb een birth alarm gehuurd en een tent geplaatst en heb zo de bevalling van mijn merrie mee kunnen maken in 2008.

Vala schreef:
Ik zou even bellen naar je oude stal en zeggen dat je spijt van je beslissing hebt en je teveel mee hebt laten slepen door je instructrice. Miss willen deze mensen je paard voor je ophalen? Want ik begrijp dat je zelf geen vervoer hebt? En vertel het verhaal ook eerlijk aan je man, mannen zijn vaak een stuk nuchterder en als je instructrice of haar ouders moeilijk doen en je daar zelf nerveus van wordt kan je man misschien met ze praten? Ik zou dat paard vandaag nog gaan ophalen en terugbrengen op de vorige stal. En voel je niet schuldig, sommige mensen zijn heel goed in het beinvloeden van andere mensen. ik ben zelf ook heel makkelijk beinvloedbaar. Je leert er weer wat van moet je maar denken. Er is er maar 1 die weet wat het beste is voor je paard en dat ben jij!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:41

Dat smsje terug van de vorige staleigenaar is best positief toch? En als je het vanavond eng vindt om te bellen vraag je of je man dat doet.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:47

Vala schreef:
Dat smsje terug van de vorige staleigenaar is best positief toch? En als je het vanavond eng vindt om te bellen vraag je of je man dat doet.

Idd, maar ik deed het al bij al wel goed met die vorige staleigenaar, ik zal hem gewoon opbellen en het verhaal doen.
Waar ik meer tegen op zie is die ouders inlichten over het feit dat "het toch dat niet is" en ik maar weer eens opstap.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:50

Ik kan best begrijpen dat je vertrouwen had in je lesgeefster, je vertrouwd er immers ook op dat zij jouw goed les geeft toch?

En ik zou ook denken als ik mijn drachtige merrie verplaats naar een fokkerij dat mijn paard in een ruime box terecht komt. En dat je paard ook buiten komt lijkt mij logisch en zeker voor 300 euro in de maand, pffff.

Vind dat je flink in de maling genomen bent en hoop dat je snel terug kan naar je oude stal. Sterkte en succes!

En die lesgeefster zou ik vaarwel zeggen als ik jouw was.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:53

Dat moet je gewoon heel nuchter doen. Je bent niet tevreden, hebt er geen goed gevoel over en neemt je paard weer mee. Punt. Die mensen hoef je verder nooit meer te zien, toch?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:55

Toverbal schreef:
Ik kan best begrijpen dat je vertrouwen had in je lesgeefster, je vertrouwd er immers ook op dat zij jouw goed les geeft toch?

En ik zou ook denken als ik mijn drachtige merrie verplaats naar een fokkerij dat mijn paard in een ruime box terecht komt. En dat je paard ook buiten komt lijkt mij logisch en zeker voor 300 euro in de maand, pffff.

Vind dat je flink in de maling genomen bent en hoop dat je snel terug kan naar je oude stal. Sterkte en succes!

En die lesgeefster zou ik vaarwel zeggen als ik jouw was.

Ja, zij fokken sinds jaar en dag quarter horses. Ik denk dat ik die lesgeefster idd maar eens vaarwel zeg, ik vind wel iemand anders met kennis van zaken. Ik heb mij schromelijk vergist deze keer, maar haar lessen waren wel kwalitatief vind ik, dat mag ook wel voor 60 euro per anderhalf uur!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:56

Zoooo, dat is ook flink aan de prijs...