Ijslander heeft geen bodembedekking nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:37

Wat een onzin.
Elke paard heeft bodembedekking nodig.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:23

Dilan1993 schreef:
de ijslanders op de stal waar ik sta, staan in een potstal, wordt 1x per jaar geleegd, voor de rest gewoon elke dag opgestrooid. Dus ze hebben een hele dikke laag stro, mest en vlas. Daarnaast hebben de een deel van de paddock met beton, waar ze soms op gaan liggen rollen _O-

ligt er naar dat jaar zeker een meter poep enz. in?
dit is ook zo besparende manegehouder (dierenmischandelaar!!)

LadyMadonna

Re: Ijslander heeft geen bodembedekking nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:38

een potstal is niet zielig hoor sjors :?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:44

Isabonny schreef:
@ilsexxx: waren het binnen/dichte stallen of uitloopstallen?

Als ze niet vrij naar buiten kunnen lopen, dan is een bodembedekking toch wel noodzakelijk. Een paard plast nl. niet graag op een opspattende kale vloer. Ze liggen bij mij buiten ook nooit op de beton, maar zoeken altijd een zachter plekje, dus ook daarom bodembedekking in dichte stal.

Het waren gewoon dichte stallen. Dus geen uitloop. Alleen een paddock, is dat dan ook weer anders? (een betonnen paddock) Want mijn nichtje hebben een paddock van beton, waar ze 24/7 op staan (af en toe haar eigen ijslander in de stal). En soms hebben ze de mogelijkheid om naar het zand te gaan. Maar dat vraag k me dan ook af, of een paddock van beton dan anders is dan een betonnen stal?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:46

stef schreef:

mwa... het is wel vies en ongezond (ammoniak enzo.) En natuurlijk bespaart het moeite enzo. Maar als je een paard hebt, moet je er ook voor zorgen, en uitmesten hoort daarbij :Y)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:51

Een goede potstal is niet vies, daar ligt genoeg schoon stro op om het droog te houden. Ben er zelf geen voorstander van maar het werkt wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:52

ik bedoel met paddock eigenlijk altijd een zandbak... Ik zou nooit m'n paard 24/7 op beton, bestrating,... zetten zonder een plaats te voorzien waar ze "zacht" kunnen liggen.

een potstal hoeft niet ongezonder te zijn, als je het goed doet, houdt de bodembedekking de ammoniakdampen voldoende vast en ten alle tijden moet een stal goed verlucht zijn...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:52

stef schreef:

geloog maar da het wel ziekte kwekend is! en ik vind het wel zielig want jij wilt tog ook vaak een schoon bed? niet met je oude zweet eronder?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:02

Zou je iets meer algemeen nederlands willen typen Sjors?
Een potstal is zo opgebouwd dat het ook afsluit, dus er komt geen lucht bij de onderste lagen. En dus is het niet ziekmakend of vies, mits je het goed doet en wel de drollen eruitschept én aan de onderkant urine weg kan lopen.
Mijn keus zou het ook niet zijn, maar liever dat dan beton met niks.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:14

Sjors493 schreef:
stef schreef:

geloog maar da het wel ziekte kwekend is! en ik vind het wel zielig want jij wilt tog ook vaak een schoon bed? niet met je oude zweet eronder?

Ik ben geen paard, en nogmaals, met een GOEDE potstal is niks mis

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:16

hihi mijn paard rolt anders het liefst in een goede modderplas of als ik haar gewassen heb en de volledige opnieuw ingestrooid heb, geheid dat ze dan in haar eigen mest gaat liggen (en ze heeft echt geen kleine stal)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:14

Sjors493 schreef:
stef schreef:

een paard is geen mens en een mens is geen paard
een goede potstal is niet zielig , stinkt niet en is droog en doe je ook niet omdta het goedkoop is , een goede potstal gaat namelijk voldoende stro in

wat betreft geen bodem bedekking vind ik not done, beton ligtnu eenmaal niet prettig,
de redenen als " ja maar in het wild" slaat natuurlijk nergens op , want in het wild heeft een paard geen betondblok om op te gaan slapen maar grond, zand of whatever ..

en ijslanders zijn misschien wel anders, maar hebben ook gewoon een bodembedekking nodig op beton , handig tegen pies gespetter en absorptie
en heel blijven bij het gaan liggen, liggen en opstaan

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:28

de pony's staan bij mij in een inloopstal. hebben geen bodembedekking.
ze hebben een hele grote stal en liggen niet in de nattigheid.
ze plassen achterin en kunnen voorin liggen.

bij mij vind ik het dus geen probleem. als de pony's in kleine stallen staan en de hele dag op stal staan, kan ik me voorstellen dat het niet lekker is voor de pony's.