Nu al onder deken zetten 's nachts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:01

mijn pony krijgt meestal zo laat mogelijk zn deken op zodat ie eerst een goede wintervacht aanmaakt en als het dan echt winter is het niet zo koud meer heeft en dan is ie ook een stuk minder gek...

demmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:04

Ik heb mijn paard in de herfst ook echt met een dekentje. Maar ik vind dat iedereen die nu begint met dekens toch een beetje hard van stapel lopen. Het lijkt nu gewoon een stuk kouwer dan normaal omdat we net een hittegolf achter de rug hebben. Maar ja, dat is mijn mening......

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:16

De mijne staat als het 's nachts koud is al onder een fleece'je met een katoenen eroverheen. Ik hoorde de eerste hoest alweer. en na alle problemen van de laatste tijd hoef ik echt niet ook nog een verkouden paard.
Die van mij is wel gevoelig, maar echt geen watje. Overdag staat ze gewoon zonder dekje buiten. Bovendien hebben wij de bovendeuren (staan tegenover elkaar) nog alletwee open 's nachts.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:21

Ik heb nog geen dekentje op gedaan, omdat het bij ons heel warm is op stal. De warmte blijft er s'avonds goed "hangen". Gaat de temperatuur volgende week ineens naar beneden dan gaat er s'avonds een zomerdekentje op.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:24

Het is nu nog 20 graden!!!!!!!!!!! 24.00 uur, 23 augustus 2003

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 01:21

Er zijn inderdaad twee verschillende redenen om dekens op te leggen:

*om de lange vacht te voorkomen
*omdat het "koud" zou zijn.

Persoonlijk heb ik niet zo`n probleem met scheren, doe het meestal twee keer per jaar (per winter dus). Kore krijgt dus ook pas haar dekens op als ze geschoren is, meestal midden oktober.
Mensen die nu al dag en nacht een dikke deken op leggen, dat vind ik echt super onzin! Denk ook aan het welzijn van je paard, die vind het denk ik echt niet fijn om drie kwart jaar met een al dan niet dikke deken op zn rug te lopen... Dan scheer je toch een keertje meer!?
En Shetlanders, 4 keer per jaar scheren????? Waar is dat in hemelsnaam voor nodig, laat dat beest lekker op de wei lopen!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 01:47

Die ik rijd heb ik ook al een dun zomerdekentje opgedaan.

Zodat ze niet zo snel dik in de vacht zitten, en ik langer kan wachten met ze te scheren. Dan hoeven ze maar 1 keer, anders soms 2 keer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 01:57

PhiaBink schreef:

hier echt niet hoor! Het is hier verdomd koud!
Ik ben vanavond nog even op stal geweest om te checken en ze stonden er prima bij. Onder hun dekentjes...

Als morgen de zon er weer door wil komen zal het wel opwarmen. Dus dan doe ik ze dan weer af. Ik liep vandaag ook met een jas aan.

Het gaat er mij dus niet om dat ze het koud zouden hebben, want daar ben ik echt niet bang voor. Ik wil gewoon dat ze mooi strak in het haar zitten. Het zijn sportpaarden...

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:05

Zep schreef:
Ik wil gewoon dat ze mooi strak in het haar zitten. Het zijn sportpaarden...

Helemaal gelijk Zep.

Zie jij al een sportpaard met een teddyberenvacht de ring inkomen?
En dan nog eens het risico van kou vatten met zweten met zo'n vacht...

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:40

Die van ons moeten in september nog een zware wedstrijd lopen. Hun energie kunnen ze nu beter steken in die wedstrijd, dan in het verharen. Daarna krijgen ze rust en gaan ze gezellig twee maanden niksen om vervolgens vroeg weer in training te gaan zodat we in maart al met zwaardere wedstrijden kunnen beginnen. Het gaat niet zozeer om de dikke vacht, desnoods scheer ik die eraf (ervaring leert dat onze bloedjes niet zo'n enorme vacht aanmaken ook). Het zijn idd geen watjes de ene heeft twee jaar in Rusland gewoond.
Het gaat er meer om dat ze nu niet stijf moeten worden en kou op de spieren moeten krijgen omdat ze nog een 80 km wedstrijd moeten lopen in september. En aan de kust is het altijd warmer dan landinwaarts. Onze paarden stonden de afgelopen twee nachten trouwens ook zonder deken, het bleef 14/15 graden dus dan is het niet echt nodig. Gaat het onder de 10 dan krijgen ze een deken op. Overdag gaat de deken trouwens het hele jaar door iig een paar uur af. Het zij om te trainen, het zij om gewoon even lekker in het winterzonnetje te staan, in de sneeuw te rollen of wat dan ook.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 09:03

Idra schreef:
Jeetje... Watjes van paarden hebben jullie als je ze NU AL een deken op moet... Licor komt ook van 38° in Spanje, hier is het 's nachts wel heel erg veel kouder, maar koud krijgt hij het er niet van hoor... Ik ga hem ook een deken opleggen om zijn vacht dun te houden, maar toch echt pas als we overdag onder 10 gaan ofzo...

Het gaat niet erom of het watjes zijn of niet, het gaat erom dat ik niet wil dat mijn paard een Teddyberenvacht krijgt. Net wat Zep zegt: het zijn sportpaarden en daarbij kan ik geen lange, dikke wintervacht gebruiken.

Vorige winter was ik laat met scheren (had hem ook al vroeg onder de dekens staan) en ik had dus 3 uur na het rijden NOG een kletsnat paard. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor zijn gezondheid.

Maar goed, ik ben dus niet de enige die zijn/haar paard al onder een dekentje heeft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:11

Zep"]
[quote="PhiaBink schreef:

Ik ben vanavond nog even op stal geweest om te checken en ze stonden er prima bij. Onder hun dekentjes...

Als morgen de zon er weer door wil komen zal het wel opwarmen. Dus dan doe ik ze dan weer af. Ik liep vandaag ook met een jas aan.

Het gaat er mij dus niet om dat ze het koud zouden hebben, want daar ben ik echt niet bang voor. Ik wil gewoon dat ze mooi strak in het haar zitten. Het zijn sportpaarden...
[/quote]
Hier is het 's nachts 8 graden op het moment

En het heeft niets met watjes te maken, maar mensen die serieus willen rijden.
Dat is wat anders dan een keer wat rond hobbelen.

Bij Kawa heilp het helaas geen zier, wat voor deken en hoe vroeg ik er ook mee begon.
Die kreeg toch teveel haren.
Maar dan legde ik rond deze tijd ook al een dekentje op.

Daarna ben ik dat pas gaan doen sinds half okt.
Dan schoor ik hem en kreeg hij pas zijn deken op.

Dit jaar mag hij lange haren krijgen en houden.
Leg over een poosje een deken op, maar meer voor het gemak dat als hij nat is geregend, dat hij onder het zadel toch droog is en ik meteen kan gaan rijden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:01

Hier (aan de kust) was het afgelopen nacht 19 graden, de dekens blijven voorlopig nog even in de dekenkist Lachen

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:11

Ik begin eigenlijk altijd half oktober en heb een pony die heel snel een teddy word maar op deze manier houd ze de hele winter een geweldige dunne vacht. Nou heb ik ook een volgorde aan dekens Haha! eerst voeringloos, dan 150 grams, dan 200 grams, 300 grams en uiteindelijk als het gaat vriezen de 500 grams en zo bouw ik ook weer af Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 13:59

Mijn paard krijgt voorlopig geen deken op. Ik heb zelf ook nog geen extra deken op bed, dat is vaak ook een redelijke graadmeter.

Bovendien is het zo dat paarden wintervacht gaan aanmaken als de dagen korter worden. Als je er dus voor zorgt dat het lijkt of de dagen langer zijn door in de stal 's avonds voor voldoende licht te zorgen krijgen ze niet zo'n dikke vacht. Het schijnt niet te kloppen dat je door alvast een deken op te leggen een minder dikke wintervacht krijgt. De dikte van de wintervacht is per paard verschillend, verander je niets aan met dikke dekens.

In de winter heeft die van mij gewoon 1 200 grams deken op, na het rijden even zonder deken in de stal en hij droogt hardstikke goed op, zonder verkouden te worden zelfs. Natuurlijk wel even goed uitstappen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:45

Mijn paard staat in een box onder een soort grote afkap, het is dus bijna even koud als buiten. Ik zit er over te denken om hem volgende week 's nachts een dekentje op te leggen. heb ze in alle diktes en ze passen allemaal goed over elkaar bij extreme kou. Ik had eerst een haflinger en die bleef een vacht houden..nu een kwpner, is zn eerste winter hier.Ik heb mensen horen zeggen dat het te koud is voor een kwpner als het vriest enzo, maar dat valt toch wel mee? Is wel een warmbloed, maar hangt er wel vanaf wat ze gewend zijn. maar ik probeer wel een minder dikke vasht tekrijgen als met de haf, dat wilde niet met rijden.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:15

Citaat:
en laatst was het al 8 graden 's nachts! Dat is berekoud als je 30/20 gewend bent!

Vind ik ook.
Pompidou staat s'nachts op stal, en heeft vanavond voor het eerst een zomerdeken op.
Als je een beetje redelijk wilt kunnen trainen s'winters, zul je toch echt 'moeite'moeten doen om een dun velletje te houden zonder te hoeven scheren.
Anders krijgen ze een shetlandervacht. En daar heb ik 't niet zo op. Knipoog

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:18

Ik vind een deken nog veels te warm, op stal wordt het echt geen 8 graden hoor. De warmte blijft nog wel even hangen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:26

Nacino blijft nog een hele poos lekker dag en nacht buiten in zijn paddock. Hij krijgt in het najaar wel een deken, maar alleen een ongevoerde regendeken. Die vacht mag hij wel krijgen, die wordt echt niet zo dik dat ik hem niet droog krijg, en hij staat lekker buiten dus die heeft hij ook wel nodig vind ik.
Als het onder nul komt doen we er nog een dun winterstaldek onder. Punt.
Hij krijgt het echt niet koud, pas als hij uren zonder dek in de regen en wind staat, dat leert de ervaring.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:24

runningkawa"]
[quote="Zep"][quote="PhiaBink schreef:

[/quote]
Hier is het 's nachts 8 graden op het moment

En het heeft niets met watjes te maken, maar mensen die serieus willen rijden.
Dat is wat anders dan een keer wat rond hobbelen.

Bij Kawa heilp het helaas geen zier, wat voor deken en hoe vroeg ik er ook mee begon.
Die kreeg toch teveel haren.
Maar dan legde ik rond deze tijd ook al een dekentje op.

Daarna ben ik dat pas gaan doen sinds half okt.
Dan schoor ik hem en kreeg hij pas zijn deken op.

Dit jaar mag hij lange haren krijgen en houden.
Leg over een poosje een deken op, maar meer voor het gemak dat als hij nat is geregend, dat hij onder het zadel toch droog is en ik meteen kan gaan rijden.
[/quote]

Volgens sommige hier heb ik geen "sportpaarden", maar al mijn paarden, behalve de pony's, hebben eigenlijk nog nooit een dikke wintervacht gehad. Hoe dat komt, zou ik niet weten Verward .
Veel vragen of ik ze geschorren heb. Ik heb niet eens een scheermachine. Ze lopen nu overdag zo lang mogelijk buiten, zonder deken, en in de winter lopen ze ook een paar uur per dag buiten, met mooi weer met een zonnetje ook zonder deken. Alle ramen en deuren staan nu nog 's nachts open, het tocht niet. Ze hebben geen van allen een deken op.

Kan iemand misschien verklaren hoe dat kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 09:06

Per paard verschilllend
Kawa is altijd een teddy beer geweest
Is toch gezond, krijgt goede voeding
Maar het zal wel een koukleum zijn of zo ? Lachen

Ik heb paarden gereden met minder dekens als Kawa, die super dun in het haar zitten. Op dezelfde stal staan, hetzelfde soort voer krijgen.
Dan denk je idd niet aan scheren, want dat is echt mijn hobbie niet Lachen

Alle paarden die ik trouwens gereden heb, staan ook overdag de hele dag buiten, ook in de winter.
En er blijft altijd op stal wat open voor de frisse lucht.

En licht is ook nog een grote factor
Als je 's avonds de lampen lang aan laat, blijken ze ook later aan hun wintervacht te beginnen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 13:53

het kan ook aan het soort voer en dergelijke liggen.

mijn paard heeft nu overdag op de wei en 's nachts alweer zijn zomerdeken op. op stal heb ik het nog niet op omdat het warme binnestallen zijn.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:16

Koortje schreef:
Er zijn inderdaad twee verschillende redenen om dekens op te leggen:

*om de lange vacht te voorkomen
*omdat het "koud" zou zijn.

Persoonlijk heb ik niet zo`n probleem met scheren, doe het meestal twee keer per jaar (per winter dus). Kore krijgt dus ook pas haar dekens op als ze geschoren is, meestal midden oktober.
Mensen die nu al dag en nacht een dikke deken op leggen, dat vind ik echt super onzin! Denk ook aan het welzijn van je paard, die vind het denk ik echt niet fijn om drie kwart jaar met een al dan niet dikke deken op zn rug te lopen... Dan scheer je toch een keertje meer!?
En Shetlanders, 4 keer per jaar scheren????? Waar is dat in hemelsnaam voor nodig, laat dat beest lekker op de wei lopen!

Omdat ik wedstrijden rijd en daarvoor ook gewoon train.......Als ik zijn vacht laat groeien kan ik 5 min stappen en is hij zeiknat, zo op stal zetten doe ik niet. Zorro loopt nooit hele dagen op de wei, shetlanders kunnen meer dan alleen grasmaaien hoor....!!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:27

Ik heb na vorig jaar met mezelf afgesproken dat ie een deken op krijgt zodra de R in de maand. Vorig jaar heb ik hem eind september in de dekens gedaan en hij heeft best een dikke vacht gehad. Hij gaat nu 's nachts wel alweer naar binnen. Mijn buurvrouw houd ze kort in het haar door op het ligt van de stal een schakelaar te doen zodat om 6.30 het licht aan gaat en om 23 uur weer uit. Niet alleen kou maar ook ligt heeft met de vacht te maken. Als de dagen korter worden gaan ze ook vacht aanmaken. Ik heb zelfs zaterdag al een winterdeken gekocht!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:30

marloezzke schreef:

mijn paard heeft nu overdag op de wei en 's nachts alweer zijn zomerdeken op. .

Dat meen je niet, het is overdag nog ruim 20 graden!