Paard met cushing, hoe scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:43

Of je neemt een aantal uren de tijd om hem gewoon op te laten drogen :D
Als het paard echt cushing heeft, en er om de twee maanden geschoren gaat worden, zal het paard wel vaker vet, nat en vies zijn.
Het is het behoud van je messen en van je scheerapparaat als je voor het scheren gaat wassen (en het resultaat wordt er zoveel mooier door)

ElCamino

Re: Paard met cushing, hoe scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:51

Het probleem zit niet in de messen maar in het zweet.
Ongeacht welke soort mesen je gebruikt: op nat haar kun je niet scheren ! Het trekt enorm, doet zeer en je komt er bijna niet doorheen. Grove messen scheelt iets maar niet veel denk ik
Toch proberen met haren mee te scheren of gewoon heel korte stukjes nemen. En voortaan goed bijhouden.
En nu is de temperatuur ook gewoon hoog, paarden met wintervacht zweten al, laat staan met cushing. Misschien even wachten tot het beetje afkoelt weer??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:56

Cassidy schreef:
Als hij nu geschoren moet worden, en erg vet is, zou ik toch gaan kijken of ik hem voor het scheren niet gewassen kan krijgen. Voor een mooier scheerresultaat.
Ik heb weleens gezien dat er een soort droogdekens te krijgen zijn om een dier sneller droog te krijgen als het nat is. Misschien het aanschaffen waard?

http://www.frio-horse.be/de/products_detail.php?id=37

Je bent me voor...wassen is denk ik de beste oplossing. Gelukkig is het prachtig weer momenteel.
Was hem dan wel met een paarden of baby shampoo. Dan de volgende dag scheren als hij helemaal droog is.
De kans dat hij al minder zweet als hij is gewassen is aanwezig, omdat je vet uit de vacht haalt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:13

ik meld me hier ook even:

paard van m'n vriendin staat ook heel erg te zweten geraakt ondanks extra lijnzaad neit uit haar wintervacht en ziet er ondertussen uit als een verviltende poedel. alle haren krullen en zijn zeker 5-6cm lang en de oude beginnen vast te klitten in de nieuwe (en omgekeerd)
waarschijnlijk heeft dat paard ook cushing
hoe pak je het scheren nu het best aan? eerst enkele malen wassen om het zweet en huidvet zoveel mogelijk weg te krijgen en verder? Want volledig droog gaat ze waarschijnlijk niet worden... vanmorgen stond ze bij 10°C met de zweetdruppels op der vacht en het is gisteren maar 1 dag 24°C geweest...
Tips zijn welkom (sedatie door DA zal ook nodig zijn)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:38

het oude weidegenootje van mijn pony had ook cushing, die schoor ik met een schapenscheerapparaat.
voor de nattere delen gebruikte ik een handoek, goed droogwrijven en dan wilde het scheerapparaat wel weer verder :j

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:47

Ik schoor vroeger ook enkele keren per paar een cushing-paard. De eigenaars wasten hem de dag ervoor...ik schoor de dag erna eerst de grote delen met schapenmessen...Hij bleef dan al koeler omdat het grootste deel van het lange,dikke haar er al af was...en dan werkte ik mooi af met de paardenmessen...ik had ook altijd een handdoek bij de hand.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:15

Ik zou hem ook wassen (of laten wassen) vantevoren om de vettigheid eruit te krijgen. En dan op laten drogen, maar wel zorgen dat-ie het niet warm krijgt door de zon bijvoorbeeld. Je kunt hem dan binnen op laten drogen. Duurt wat langer, maar als je daarnaast ook nog met handdoeken afdroogt is hij binnen een paar uur wel scheerklaar.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:23

Woensdag moet ik samen met m'n vriendin onze shet scheren, die komt ook niet uit zijn vast vanwege de cushing. Hopeljk gaat het lukken. Want als ik deze verhalen zo lees, kan het nog wel eens lastig worden. Eerst maar proberen, maar ik begrijp uit dit topic dat anders de dag van te voen hem wassen een goede optie is? :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:49

Mijn pony heeft ook Cushing, maar ik heb juist het probleem dat als ik haar scheer dat er dan geen haargroei meer komt, ik scheer haar dus in september (dan heeft ze een berenvacht) en nu in april heeft ze bijna geen haren erbij gekregen.
Straks in augustus begint ze spontaan weer in haar wintervacht te schieten incl. krullen, waardoor ik haar weer moet scheren en tot april klaar ben. :)
Vroeger moest ik haar 3-4 x per winter scheren, toen was ze een normale berenvacht-haflinger. ;)

Maar jou probleem is dus echt lastig, komt het door angst dat hij zo gaat zweten?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:30

Hij zweet gewoon altijd zo erg.... Morgen gaan we proberen de klus af te maken, scheelt natuurlijk dat hij al heel veel haar mist... Hij staat bij een wat oudere vrouw, die het beste met hem voor heeft, maar ik denk niet dat die hem kan wassen helaas :(:)