schuilstal verplicht maar mag niet bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:47

gohya schreef:
Een schuilstal noemen ze een 'gebouw' omdat het zijwanden heeft.
Een afdak [zonder zijwanden] valt weer onder 'gebouwen'.Heel ingewikkeld allemaal hoor.
Maar zelfs voor grote partytenten moet je een bouw vergunning aanvragen.
Ook de hoogte enzo maakt niets uit voor een afdak of schuilstal.

Dat is niet waar, onder de WABO zijn veel dingen vergunningsvrij geworden (of je een bouwvergunning nodig hebt kun je ook uitrekenen op de VROM site). Bestemmingsplan is echter ander verhaal, dat is veel moeilijker om te wijzigen.

gohya

Re: schuilstal verplicht maar mag niet bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:13

@joenohoe

Nou hier in Ermelo mag je dus helemaal nix,als ze zeggen NEE dan is en blijft het NEE.
Er zijn ook gemeente's die niet zo streng zijn hoor,helaas is Ermelo héél erg streng.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:08

Een mobiele stal mag volgens mij wel.
Ik had een paar jaar geleden ook een eigen wei en daar mocht ook niet op gebouwd worden, maar heb daar gewoon een stal met wielen neer gezet.
De wielen heb ik ingegraven en voila ik had een stal. Daar zei de gemeente niets van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:19

Verplichten schuilstal ben ik voor, maar vind het ook zeer logisch dat je niet overal mag bouwen. Dan zal je als paardenhouder goed moeten opletten dat niet elk land(je) geschikt is om paarden neer te zetten. Zou wel prettig zijn als gemeenten onderling meer dezelfde regels zouden toepassen wat meer duidelijkheid en eerlijkheid zou verschaffen.
Ik geloof niet dat de rijdende rechter tegen de beslissing van het gemeenteverbod in zal gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:32

Sjors493 schreef:
Wietsje92 schreef:

Wat een kromme reactie. Als je gedonder wilt met de gemeente, moet je juist iets neerzetten, wat er niet mag staan. Steek je lekker veel geld in je super de luxe mooie schuilstal, en dan kan die weer afgebroken worden!

Zoiets mag inderdaad pas verplicht worden, als de gemeente geen vergunningen meer hoeft te verlenen!

ik snap het niet het is tog op jullie land/ wei waarom mag het dan niet? omdat een ouwe oma niet meer naar buiten kan kijken?

ennuhh wij hoeven geen schuilstal want we hebben al een super de luxe stal.

Je hebt ook te maken met een bestemmingsplan, of het je eigen land is of niet. Wij waren in de veronderstelling dat je onder de 30m² vergunningvrij mocht bouwen dus we hebben ook een stal geplaatst. Gelukkig hebben we geen klagende buren erlangs wonen, maar ging de gemeente luchtfoto's maken. Heel wat brieven gestuurd, naar een commissie gemoeten om mijn verhaal te doen. Nu zijn ze net bezig met een nieuw bestemmingsplan en ze gaan kijken of de bestemming veranderd kan worden of dat ik een tijdelijke vergunning kan krijgen. Overigens heeft onze gemeente wel al geregeld dat er in het buitengebied schuilstallen mogen komen onder strikte regels.

Mobiele stal mag overigens ook niet, omdat de functie die het vervuld een permanente rol is.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:01

gohya schreef:
Als de nieuwe wet voor het houden van paarden door gaat,mag je geen paarden meer houden als je geen schuilstal/afdak hebt.Nou hier houd de gemeente de poot stijf,er mag geen afdak gebouwd worden,punt uit.Ik had een grote schuilstal staan [vanaf 1993] en opeens moest die afgebroken worden omdat er een nieuwe bewoner over klaagde.Ik ben nog steeds bezig met de gemeente hier,ik geef niet zomaar op.
Er staat ook een stukje in het weekkrantje hier op internet.Zal de link eens zoeken.
Als het allemaal doorgaat:de DB Verplicht, de Gemeente Verbied.

Als de stal er al zolang stond dan viel die misschien wel onder het overgangsrecht, maar als de stal inmiddels al is afgebroken dan heb je daar ook niks meer aan.

gohya

Re: schuilstal verplicht maar mag niet bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:49

@Delphi2
Nee de stal viel niet onder overgangsrecht maar werd gedoogd door de gemeente.
De stal stond er al toen de eigenaar van het land nu het weiland kocht,hij kreeg de stal er dus bij.