Voeren jullie na het rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:29

Ik voer ook altijd na het rijden, maar dan wel eerst een kilo of 2 hooi. Als hij dat op heeft krijgt hij pas zijn krachtvoer.
(Daarnaast staat hij nu dag en nacht in een (kale) wei en moet ik dus wel wachten tot hij zijn hooi opheeft. + dat ik op het moment maar 1x per dag voer.....)

Ten eerste omdat als je voor het rijden voert, je zeker een uur moet wachten voor je mag rijden.

Ten tweede eerst ruwvoer en daarna het krachtvoer omdat als je het omgekeerd doet hij niets aan het krachtvoer heeft. Krachtvoer passeert de darmen nl veel sneller dan hooi. Voer je dus eerst krachtvoer dan duwt het hooi als het ware het krachtvoer te snel naar de dikke darm en daar kan het lichaam er niets meer mee (nou ja, praktisch niets Knipoog )
Voer je eerst hooi dan zijn de spijsverteringssappen goed op gang gekomen en heeft het lichaam de tijd om de stoffen in het krachtvoer er in de dunne darm uit te halen.

Daarnaast heeft juist hooi de belangrijkste/meeste werking op de darmen (peristaltische bewegingen) waardoor ze goed in beweging blijven.

Om deze reden is het op endurancewedstrijden ook gebruikelijk om in de vetgates de paarden (hooi) en/of gras te laten eten. Het houdt de darmen in beweging en vocht wordt erdoor vastgehouden. Bietenpulp doet dat trouwens ook en dat laatste wordt dan vaak weer gemengd met wat krachtvoer voor de 'snelle' energie.