Ras/soort paard: andalusierxfries van 5 en kwpn van 20.
Gebruik: Recreatief, wandelen en grondwerk, momenteel rij ik niet onder het zadel maar wandel ik veel.
Soort stal: aan huis. 2 binnenboxen in hoge lichte schuur, in totaal 7000 m2 weidegrond. Rij vanuit de poort zo het veld en bos in. foto's zie profiel.
Zomer: van half 6 's ochtends tot het donker buiten op de wei, steeds beperkte stukken ivm snel euh..welgevormd wordende andaxfries

Winter: van half 6 sochtends tot 5-7 uur buiten op een winterwei die aan gort mag. snachts ivm veiligheid en bij echt slecht weer binnen.
Stal: 3,5 m bij 3,20 m met open bovendeur.
Bodembedekking: dik stro op beton.
Voeding:
Ruwvoer: hooi of voordroog kuil, meestal hooi. onbeperkt, komt op zo'n 25 kg per paard per dag in de winter en 2-3 plakken 's avonds in de zomer. 's ochtends krijgen ze dit op de wei op verschillende plekken nu in de winter, zodat ze lekker kunnen knabbelen ook als er geen gras is, al staan er altijd wel wat sprietjes. als ze naar binnen komen krijgen ze nogmaals voor de nacht. Soms tussendoor nog een keertje extra als het eens helemaal op gaat. in de zomer lopen ze de hele dag op t gras dus dan zijn ze volgevreten als ze binnen komen, is meer bezigheidshooi

Krachtvoer:Mijn 5jarige heeft exzeem en die heeft maar weinig nodig, en mijn kwpn ook niet nu er weinig gewerkt wordt. de kwpn krijgt 's avonds een halve/driekwart emmer slobber (subli senior priores, echt geweldig voer!) omdat die snel afvalt, de cruzado krijgt dan een beetje troostslobber

Verzorging: Omdat ze in weer en wind overdag buiten staan poets ik niet zo heel veel. 1 a 2x per week borstel erover. In de winter doe ik minder met ze omdat mijn 'bak' weidegrond is en als de grond slecht is doen we niks. wel wandelen we vaak. het rijden wil ik weer oppakken.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2/2.5 uur per dag. in het weekend meer dan doordeweeks en aan huis ben ik wel vaak 'bij' ze bezig, beetje wei mesten, meteen even kroelen en observeren... zo brengen we veel tijd door, gewoon gezellig samenzijn

Wat zou ik anders willen:
- Een stuk bestraten vooraan op de winterwei en liefst ook overal schuilgelegenheid op de zomerwei (er staan wel bomen maar niet op alle 'stukjes').
- Een mooi hooivoersysteem dat onverwoestbaar is

- Zachte rubberen stalmatten. Scheelt veel stro en ligt altijd lekker zacht en warm.
- Een vaste omheining op de zomerwei ipv prikpaaltjes die je iedere 2-3 weken moet verplaatsen ivm weidebeheer.
- Vaste watervoorziening op de weien.
- Fatsoenlijke bak die altijd te rijden is