Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:00

Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: andalusierxfries van 5 en kwpn van 20.
Gebruik: Recreatief, wandelen en grondwerk, momenteel rij ik niet onder het zadel maar wandel ik veel.
Soort stal: aan huis. 2 binnenboxen in hoge lichte schuur, in totaal 7000 m2 weidegrond. Rij vanuit de poort zo het veld en bos in. foto's zie profiel.
Zomer: van half 6 's ochtends tot het donker buiten op de wei, steeds beperkte stukken ivm snel euh..welgevormd wordende andaxfries :P. snachts ivm veiligheid binnen.
Winter: van half 6 sochtends tot 5-7 uur buiten op een winterwei die aan gort mag. snachts ivm veiligheid en bij echt slecht weer binnen.
Stal: 3,5 m bij 3,20 m met open bovendeur.
Bodembedekking: dik stro op beton.
Voeding:
Ruwvoer: hooi of voordroog kuil, meestal hooi. onbeperkt, komt op zo'n 25 kg per paard per dag in de winter en 2-3 plakken 's avonds in de zomer. 's ochtends krijgen ze dit op de wei op verschillende plekken nu in de winter, zodat ze lekker kunnen knabbelen ook als er geen gras is, al staan er altijd wel wat sprietjes. als ze naar binnen komen krijgen ze nogmaals voor de nacht. Soms tussendoor nog een keertje extra als het eens helemaal op gaat. in de zomer lopen ze de hele dag op t gras dus dan zijn ze volgevreten als ze binnen komen, is meer bezigheidshooi :)
Krachtvoer:Mijn 5jarige heeft exzeem en die heeft maar weinig nodig, en mijn kwpn ook niet nu er weinig gewerkt wordt. de kwpn krijgt 's avonds een halve/driekwart emmer slobber (subli senior priores, echt geweldig voer!) omdat die snel afvalt, de cruzado krijgt dan een beetje troostslobber :P als ze werken krijgen ze naar behoefte wel krachtvoer.
Verzorging: Omdat ze in weer en wind overdag buiten staan poets ik niet zo heel veel. 1 a 2x per week borstel erover. In de winter doe ik minder met ze omdat mijn 'bak' weidegrond is en als de grond slecht is doen we niks. wel wandelen we vaak. het rijden wil ik weer oppakken.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2/2.5 uur per dag. in het weekend meer dan doordeweeks en aan huis ben ik wel vaak 'bij' ze bezig, beetje wei mesten, meteen even kroelen en observeren... zo brengen we veel tijd door, gewoon gezellig samenzijn :D
Wat zou ik anders willen:
- Een stuk bestraten vooraan op de winterwei en liefst ook overal schuilgelegenheid op de zomerwei (er staan wel bomen maar niet op alle 'stukjes').
- Een mooi hooivoersysteem dat onverwoestbaar is :') en praktisch in gebruik (en liefst goedkoop en zelf te maken :P ).
- Zachte rubberen stalmatten. Scheelt veel stro en ligt altijd lekker zacht en warm.
- Een vaste omheining op de zomerwei ipv prikpaaltjes die je iedere 2-3 weken moet verplaatsen ivm weidebeheer.
- Vaste watervoorziening op de weien.
- Fatsoenlijke bak die altijd te rijden is :P
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 14-03-11 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:03

Aantal paarden: 1
Ras/soort paard: Shetlander van (geschat) 5 jaar.
Gebruik: grondwerk
Hoe te werk: Ik aai haar met mijn hand tot de plaats waar ze gespannen word, en stop tot ze rustig word, en beloon haar.
Soort stal: Ze staat 24/7 op een weiland met 7 andere shetlandertjes, de oudste is in de 20, de jongste is 2
Verzorging: Over haar hoofd word vaak een borstel geveegd, zodat ze went aan de borstels. verder loop ik met haar aan het halster het land door zodat ze voldoende beweging krijgt verder.
Voeding:
Ze heeft altijd gras tot beschikking, zo nodig is er ook hooi aanwezig.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Op zaterdag de hele dag, en verder ongeveer 2 uurtjes.
-Een schuilstal waar ze met alle ponys in kunnen, niet alleen het minibos waar ze kunnen schuilen.
-Gezonder gras voor de ponys
-Chip, (ze heeft nog geen chip, ik weet dat dit niet al te best is)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:08

Ras/soort paard: Shetlanders
Gebruik: Allebei nog in beleerfase
Soort stal: Bij particulier (gratis :D )
Zomer: 24/7 buiten
Winter: 24/7 buiten
Stal: Voor noodgevallen aanwezig in schuur
Bodembedekking: rubber
Voeding: 's morgens wat zemelen of brok, 's middags appeltje
Ruwvoer: hooi, maar nu even niet, heb ze net in een wei met gras gezet, ze kijken er niet meer naar om.
Krachtvoer: 's winters brok en zodra het water er buiten weer op kan zemelen
Verzorging: Elke dag kijken of alles nog heel is bij de pony's en rond deze tijd weer flink borstelen. In de winter hooguit 1x in de week. Oh ja, mest ruimen (elke dag). Doordeweeks wordt er 's morgens voor mij gevoerd. In het weekend doe ik het zelf en voer ik meteen hun schaapjes, kippen en honden.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Doordeweeks een uur per dag, kan in het weekend flink oplopen
Een schuilstal, vond ze toch sneu van de winter.
Een paddock of longeerkraal, zodat ik niet afhankelijk ben van de toestand van de wei om met ze te werken.

sjar

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:12

Ras/soort paard: Haflingermerrie van 7 jaar.
Gebruik: Recreatief, ik rijd in de buitenbak en buiten door de polder. Af en toe doen we mee met onderlinge wedstrijden.
Soort stal: Privé, boerderij van mijn oom en tante.
Zomer: 24/7 weidegang, met 4 paarden een wei van zo'n 3 hectare,
Winter: Ze staat dan hooguit 4 uurtjes buiten. Ze heeft een ruime stal met water, liksteen, vers stro.
Stal: 3x3m, ze staat niet direct naast de andere paarden dit omdat ze hiervan chagerijnig wordt. Ze trapt dan werkelijk heel de stal kapot.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag die ik opvul met stro.
Voeding:
Ruwvoer: 's Morgens een plak hooi en 's avonds ook. Haar stal is gevuld met stro en wordt bijgevuld.
Krachtvoer: 1 Summerfit koek per dag, 's Zomers een halve.
Verzorging: Ik rijd vaak zo'n 3/4 keer in de week, verder wordt ze gelongeerd of buiten gegooid. Ik poets haar iedere dag en ga ook weleens met haar wandelen als het lekker weer is. Mijn bijrijdster wandelt, poets, rijdt, longeert haar (verschilt) twee dagen in de week.
Totale tijd die ik aan mijn paard besteed: 1.5 tot 2/3 uur per dag.

- Het allermooiste zou een stal zijn waar ze in en uit naar buiten kan lopen.
- Een paddock.
- Meer naar buiten in de winter.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:17

Ras/soort paard: Shetlanders, 1,5 en bijna 2 jaar oud
Gebruik: Ze zijn nog erg jong, we leren ze nu de basis dingen zoals meelopen, voetje geven.( We hebben ze nog niet zo lang en ze konden nog helemaal niks)
Soort stal: Privé, wij huren de stallen en de wei. We doen alles zelf: voeren, mesten, buiten zetten enzovoort.
Zomer: Ze gaan dan de hele dag naar buiten en 's nachts op stal.
Winter: Ze gaan een paar uur per dag naar buiten, (Helaas hebben ze deze winter veel op stal moeten staan)
Stal: 2 x 2 en 3x2. De stallen zijn open aan de bovenkant en ze kunnen ook contact maken via de staldeuren.
Bodembedekking: Stro
Krachtvoer: Wij zijn op advies van de DA een beetje pavo summerfit koeken gaan bijvoeren omdat ze erg mager waren.
Ruwvoer:Hooi, ze krijgen 2x op een dag hooi gevoerd maar hebben de hele dag eigenlijk wel wat te knabbelen.
Verzorging: Poetsen en verder gewoon lekker met ze bezig zijn
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1,5 tot 2 uur per dag.( Soms wat langer soms wat korter)
- Ik wil eigenlijk een stuk wei erbij wat achter onze wei ligt maar we moeten nog even kijken of we dat ook zouden kunnen huren.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:23

Ras/soort paard: kwpn , 1 van eurocommerce memphis & de andere van welthit II
Gebruik: dressuurmatig , binnenkort starten in de dressuur .
Soort stal: bij huis
Zomer: lekker in de bak en 's nachts natuurlijk op stal & trainen
Winter: in de bak als het niet regent of sneeuwt aha & natuurlijk lekker trainen , (als de bak bevoren is , gaan we naar de binnenbak van de manege ;) ) Stal: 2 stallen naast elkaar met tralies ertussen en een deur en waar ze lekker naar buiten kunnen kijken, Bodembedekking: rubbermatten met stro
Voeding: 3 x perdag kuil & afentoe een handje extra & 2 x perdag bixs met wat muslie
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: paar uur perdag ?
Wat zou ik anders willen: (?)

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:33

Aantal paarden: 4; Charmeur - Snowy - Saffier - Timmy

Ras/soort paard: KWPN ruin, 4 jaar, 1.70m - merrie, 7 jaar, 1.35m - Welsh merrie, 22 jaar, 1.29m - New Forest ruin, 34 jaar, 1.36m

Gebruik: bezig met beleren - L dressuur/B springen - Pensioen - Pensioen

Soort stal: Thuis op een pensionstal met rond de 100 paarden

Zomer: In de zomer staan ze allemaal 24/7 buiten op het gras. Met drinken uit de waterbak of de sloot natuurlijk. Als het heel erg slecht weer is staan ze binnen. Charmeur weet ik nog niet met wie hij buiten komt te staan. In iedergeval met mijn zusje haar paard. De pony's staan samen met nog 2 C pony's en een A pony. Deze 3 staan wel snachts binnen.

Winter: In de winter staan ze snacht binnen en overdag gemiddeld vanaf 8.30 tot 16.00 buiten op een stuk grond waar in het begin nog wat gras staat maar eind van de winter meer een paddock is. Nu heeft Charmeur een hooibak maar daar is niet veel meer van over dus waarschijnlijk staat die er volgend jaar er niet meer in. Charmeur staat nu samen met een 6/7 jarige ruin en nog een 1,5 jarige hengst. De pony's staan samen met nog 2 C pony's en een A pony. Hun hebben nog wel wat gras op het land.

Stal: (maten zijn ongeveer) 4x5 stal - 2,5x3 stal - 4x5 stal - Saffier en Timmy staan samen in een 3x5,5 stal. Alle stallen hebben onder kunstof stalplanken en daarboven tralies. Aan de achterkant bij Charmeur en Saffier/Timmy's stal is het dicht. Bij Snowy zit er aan de achterkant windgaas. Alle stallen hebben een automatische drinkbak en een ijzeren voerbak met een liksteen. Aan de voorkant kunnen ze over de tralies heenkijken bij de deur. Aan de zijkanten kunnen ze nog contact hebben met andere paarden.

Bodembedekking: Stro, de stallen worden elke dag de drollen uitgehaald, en daarna als het nodig is bijgestrooid. Snowy's stal haal ik 1x per week leeg. De andere 2 worden opgepot ongeveer 2 maanden.

Voeding: Charmeur krijgt 2x per dag halve voerschep basisbrok per dag en nog een hand lucerne als hij binnenkomt. Hij is een beetje te mager. Snowy krijgt 2x per dag 1 klein handje basisbrok wat eigenlijk alleen is omdat de andere krijgen. Saffier krijgt om de dag kwartje basisbrok en een hand lucerne. Timmy krijgt elke dag 1,5 voerschep slobber, 0,5 voerschep maismeel, een kwart voerschep basisbrok en een grote hand lucerne. Timmy is erg mager en nu ik dit geef komt er alweer wat bij (kreeg eerst 1 schep slobber met kwartje maismeel)

Ruwvoer: Charmeur krijgt ongeveer 1,5 kruiwagen hooi per dag verdeelt over 3x per dag. Snowy krijgt een kwart kruiwagen hooi per keer (3x). Saffier krijgt 1 kruiwagen uitgepluist hooi en Timmy ook ook verdeelt over 3x.

Verzorging: Nu elke dag poetsen ivm verharen maar in de winter vaak om de dag. In de zomer ook om de dag. Wel elke dag controle op wondjes etc.

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 5 uurtjes intotaal per dag dus 35 uur per week

Wat zou ik anders willen: kan nu niks bedenken dat ik anders zou willen

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:57

Aantal paarden: 1 (vanaf mei)
Ras/soort paard: Quarterhorse
Gebruik: Recreatieve bosritten, wandelen en grondwerk.
Soort stal: Vol pension
Zomer: 24/7 buiten
Winter: 24/7 buiten
Stal: Grote inloopstal.
Bodembedekking: paddock in zomer aarde en beton en de weide gras. Winter beetje meer drap en beton en beperkt weide.
Voeding: 24/7 beschikking over hooi/gras en nu en dan wat lekkers.
Ruwvoer: Zie voeding.
Krachtvoer: Geen.
Verzorging: Lekker tutten, in de zomer wat meer poetsen. In de winter over algemeen alleen plek waar zadel ligt en touwhalster komt. Paard wordt natuurlijk bekapt, 1 x per jaar tandarts, 1 x per jaar osteopaat (indien nodig meer)
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: wisselend per week, maar minimaal 8 uur per week. In de zomer vaak meer!
Wat zou ik anders willen: Paddock paradise! :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:01

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: 1 Arabische volbloed merrie van 28, 1 Belgisch trekpaard merrie van 14, 1 Hannoveraner ruin van 12
Gebruik: Arab: recreatief boshobbelen; trekpaard: mennen en boshobbelen; Hannoveraner: dressuur
Soort stal: paarden staan aan huis, open stallen
Zomer: overdag (7h - 22h) in de weide, waarbij ze in de stal kunnen wanneer ze willen; 22h-7h op de paddock, waarbij ze in de stal kunnen wanneer ze willen; in beide gevallen hooi in de ruif (oudje eet vaak liever hooi als gras)
Winter: 8h-20h in de weide, 's nachts op stal, met uitzondering van de Arab (staldeur blijft open zodat ze in de paddock kan rondhobbelen)
Stal: open stallen, 3,5 x 4 meter
Bodembedekking: stro, bij het trekpaard experimenteer ik momenteel met een onderlaag van zaagsel
Voeding:
Ruwvoer: onbeperkt hooi
Krachtvoer: Arab: Daily Plus/Nature's best + handje Herbasan (om haar artrose-poeder gemengd te krijgen); Trekpaard: handje spelt en pavo koek; Hannoveraner Nature's best + All sports.
Krijgen trouwens ook nog wortels en biet (en als die op is pulp).
Verzorging: Dagelijks stallen uitmesten en borstel over de paarden, hoeven controleren, stro uit manen/staart halen en antiklit inspuiten. Hannoveraner wordt dagelijks getraind (gereden, gewandeld, gelongeerd, iig "iets" mee gedaan, anders verongeluk ik er mee), Arab wordt dagelijks aan de hand gestapt (artrose, in de wei wandelt ze niet zo heel veel rond en op deze manier heeft ze toch wat beweging) en 2 à 3 keer per week buitenritje; Trekpaard staat momenteel stil maar binnenkort weer 2 à 3 keer per week rijden of in de kar
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: zonder rijden 3 uur per dag
- houten omheining zodat ze in de zomer ook 's nachts buiten kunnen blijven (nu ben ik bang dat het trekpaard door de draad gaat, wat al enkele keren gebeurd is, daarom moeten ze in het paddockje) => is in de maak en is hopelijk deze zomer af (vriendje = schrijnwerker)
- andere deuren, deze gaan doorhangen en sluiten moeilijk
- voor volgende winter: stukje voor de stal verharden, wordt nu een modderpoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:11

Maar even een stipje, zal morgen het lijstje invullen, leuk !

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:12

Aantal paarden: 2 ( en 1 pony :P )
Ras/soort paard: kruising, Draver & welsh
Gebruik: Recreatief, springen, dressuur, vrijheidsdressuur & beginnend NH
Soort stal: weide in de buurt met droge en mooie piste, grote weides & mooie wandelpaden in de buurt
Zomer: 24/7 weidegang waar er water is voorzien dmv. automatische drinkbak.
Winter: Overdag op de weide als het niet vriest, anders op stal
Stal: ruime stallen (weet precieze L&B niet.) met opgehangen voerbak & automatische drinkbak. in de stallen kunnen ze naar elkaar 'kijken' dmv. een 'tralies'. Staldeur kan met luik open, zodat ze hun hoofd buiten kunnen steken. Ook is er een licht aanwezig.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag die word gevuld met stro & in de winter krijgen ze er een 'pak' hooi bij.
Voeding:
Ruwvoer: De normale mengeling + wortels (hoeveelheid is te zien bij grote paard etc)
Krachtvoer: /
Verzorging: worden toch wel iedere dag gepoetst en vertroeteld door de eigenaren van de paarden :P ik poets en verzorg ze voor & na het rijden/werken/..
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3 uur per dag per paard.
- Ik denk toch een iets grotere piste :+ & een paddock is ook altijd handig (:

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:15

Aantal paarden: 1 van mezelf, 1 van een ander maar rijd/verzorg ik wel
Ras/soort paard: allebei nederlandse trekpaarden
Gebruik: Recreatief, heb geen bak tot mijn beschikking dus rijd altijd buiten. In de winter is het akkerland beschikbaar, maar ook veel bos in de buurt dus eigenlijk maak ik alleen maar bosritjes. Rij voornamelijk onder het zadel, maar heb sinds kort ook een borsttuig en wissel het nu een beetje af met wat bandje slepen/sleetje rijden.
Soort stal: Privé, ze staan bij mijn ouders deze doen ook voeren (mijn zusje die ook rijd, woont nog thuis)
Zomer: 24/7 op het gras, ze hebben een zeecontainer waar ze in kunnen schuilen
Winter: 24/7 vaak op akkerland waar rogge is in gezaait, ook hier hebben ze hun zeecontainer om te schuilen (hierin krijgen ze ook hooi)
Stal: Een mooie zeecontainer;)
Bodembedekking: Wat stro, tegen het uitglijden
Voeding: In de zomer gras en klein beetje krachtvoer (klein handje), in de winter onbeperkt kuil of hooi en 1x per dag een kwart/halve schep krachtvoer.
Verzorging: Poetsen voor het rijden, netjes onwormen, enten en laten bekappen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Ligt erg aan mijn schoolrooster op het moment. In de winter is dit ook vaak wat minder doordat het 's avonds donker is en ik geen beschikking heb tot een verlichte bak. In de winter dus 1x per week een halve tot hele dag. In de zomer 3 tot 4x per week rijden (3 uurtjes bezig).

Wat zou ik anders willen: Opzich ben ik tevreden, al zou ik in de winter graag wat meer tijd hebben om ze lekker bezig te houden. Doordat in de zomer al het akkerland bezet is moeten ze wel op het grasland lopen, opzich is dit groot genoeg maar bij erg nat weer al snel erg nat. Dus zou ze dan graag op een droger stuk of in een paddock kunnen zetten, aangezien de mok dan snel weer op speelt.

Vraag aan jullie, bij strookbegrazing wordt het stuk waar ze mogen lopen dan niet snel verrot gelopen bij nat weer? Of ligt dat erg aan de wei?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:19

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: 1: Merrie, 1.50, kruising 7 jaar / 2: Ruin, haflinger, 3 jaar/ 3: Ruin, kruising, 2 jaar.
Gebruik: Merrie NH en recreatief rijden, haflinger beetje grondwerk, laatste ruintje nog niks.
Soort stal: Weiland: Merrie: 24/7 buiten met bomen in de wei / ruintjes: 24/7 buiten met schuilstal.
Zomer: 24/7 buiten.
Winter: 24/7 buiten.
Stal: Ruintjes: Inloopstalletje.
Bodembedekking: Ruintjes: Stro
Voeding: In de winter hooi, in de zomer niets. Wel likstenen.
Ruwvoer: Hooi.
Krachtvoer: Niet
Verzorging: Lekker poetsen, knuffelen, zelf voeren, poepscheppen etc.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 uur gemiddeld per dag? Denk ik?
Wat zou ik anders willen: Ik zou graag voor mij merrie ook een schuilstal hebben. Voor mn ruintjes misschien iets meer ruimte. :)

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:25

Ras/soort paard: fjord, 19 en 9 jaar
Gebruik: recreatief rijden en mennen
Soort stal: 2 boxen waar de deuren altijd van open staan naar een bestraat stuk (8x10) en daarnaast bak (20x32)
Zomer: 24/7 wei, strookbegrazing
Winter: bak ze komen alleen in de stal om te eten en dat leg ik daar neer ze zouden liever buiten eten.
Stal: 3x3
Bodembedekking: niks/zand
Voeding: in de winter 3x per dag hooi en 2x biks 1 kilo
Verzorging: te weinig
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1,5 uur per dag
Wat zou ik anders willen: meer tijd aan ze besteden, en rijden dat doe ik nu niet zelf.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:27

Ras/soort paard: Beide friezen.. Merrie van 22 jaar, en ruin van 2 jaar..
Gebruik: Merrie: voornamelijk dressuur, maar ook buitenritten en recreatief.. Ruin: Wandelen en basisdingetjes leren zoals vaststaan voetjes geven, wennen aan dekjes dekens, zadel enzovoorts..
Soort stal: 3x3
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: overdags paddock, snachts stal
Stal: tralierwerk aan beide kanten, met brede tralies die veel ruimte overlaten voor kroelen, ruiken enz.
Bodembedekking: beton, stro
Voeding: Merrie: Hooi, gras, basisbrok, (extra: mais en muesli) en op t moment ook Hemachol (Hemachol werd speciaal ontwikkeld om de rode bloedcelproductie te stimuleren. IJzer, koper en kobalt zijn belangrijke mineralen voor de productie van hemoglobine.
Vitamines B1, B2, B6, B11 en B12 stimuleren de hematopoëse.) Omdat zij pasgeleden bloedworm heeft gehad..
Ruin: Hooi, gras, basisbrok
Ruwvoer: Hooi, gras
Krachtvoer: basisbrok
Verzorging: Stalling volpension, zelf: dierenarts, ontwormen, hoefsmid, rijden, poetsen, kroelen, kortom: alles wat leuk is en alles waar je voor moet betalen :D:D:D
Wat zou ik anders willen: Meer weidegang in de winter

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:14

Ras/soort paard: KWPN en duitse rij pony
Gebruik: dressuur en buitenritten, springen enz, maar hoofdzakkelijk dressuur
Soort stal: pension.
Zomer: overdag weidegang smiddags rijden, s'avonds stappen/longeren/paddock
Winter: s'ochtends een uur buiten, smiddags rijden, s'avonds stappen/longeren
Stal: 3.5x3.5
Bodembedekking: stro
Voeding:
Ruwvoer:hooi, 4 x per dag
Krachtvoer:kwpner krijgt s'ochtends 1/2 mueslie 1/5 brok en s'avonds 1kg brok en 1/2 mueslie. pony krijgt s'ochtends 1/2 brok 1/2 mueslie. savonds hetzelfde en na het rijden 3/4 haver (word zeer intensief getraind)
Verzorging: paard word voor en na het rijden gepoetst (verharen en zweten) pony voor het rijden.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3.5 tot 4 uur pd
- meer stro in de box
- los mogen gooien in de bak
- minder pension (nog liever bij huis :D )

ik vind dit vrij ideaal :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:15

Paspoortje mijn eigen veulen + medepaardje:
Naam: Nitsa en Contes
Ras: Belgisch trekpaarden
Leeftijd: 20 maand en 4 jaar

Stal:
een grote inloopstal van ong 4*8, daaraan grenzend een voerhok/kippenhok, tussenschot is ong 1.4m dus paardjes kunnen lekker kippetjes kijken (stal is in totaal dus 4*12, 4*4 kippenhok en 4*8 stal)
de ene korte zijde is dus dicht met het kippenhok, de andere korte zijde is open naar de paddock toe
in de korte zijde (kant van het kippenhok) hangen er treinbielzen, dat ik gebruik als hooiruif
de eerste 4 meter zijn gewoon beton, de laatste 4 meter (naar de uitgang toe) ligt er stro, die iedere dag gemest en opgestrooid wordt)
in de eerste 4 meter kunnen ze ook naar buiten kijken over het erf (wss wel fotos in men profiel of onderschrift vd stal) dus het is een ruime lichte stal

Weide:
aangrenzend aan de stal een weide/paddock van 50*20, waar er niks meer opstaat van gras, maar die op stukken relatief droog blijft
ook een klein betonplaatje van 4*1.5m
daar aangrenzend een grotere weide waar er wel (weinig) gras opstaat, maar is enkel toegankelijk in de zomer en op hele droge dagen, wegens kapot trappen
Daar aangrenzend twee gigantische koeienweides waar ze in de zomer snachts opmogen (nadat de koeien het afgegeten hebben)

Voeding:
Onbeperkt hooi
iedere ochtend een kruiwagen koeienmais (voor beide paarden)
dagelijks elk een schep onderhoudsbrok, soms/vaak aangevuld met wat brood en/of wortels
in de winter dagelijks 2 voederbieten per paard

routine: ik ga eenmaal per dag langs, op werkende dagen sochtends, en anders in de loop van de dag, om uit te mesten, hooi aan te vullen, voederbieten te geven en krachtvoer te geven.
als ik meer tijd heb dan haal ik er eens een borstel over, speel ik wat in de paddock, zou de 4 jarige eens longeren of zadeltje opleggen, of ga met Nitsa een stukkie gaan wandelen.

Verzorgpaarden:
Mina
Belgisch trekpaard
15 jaar
in de zomer dag en nacht weidegang, krijgt enkel krachtvoer als ze gewerkt heeft
ikzelf ga 3-4 maal per week om te rijden, afgewisseld dressuur, buitenrit, en twee wekelijks springles op de manege.

in de winter staan ze snachts op stand, en gaan ze iedere dag in de weide
dan krijgen ze dagelijks krachtvoer en hooi en koeienmais gevoerd.

Riske
Fries
13 jaar
staat in een inloopstal met betonplateautje eraan, daaraangrenzend een weide.
krijgt iedere dag enkele uren weidegang, afhankelijk haar conditie en de hoeveelheid gras
krijgt iedere ochtend en avond mix van zemelen en krachtvoer, en een portie voordroog
wordt normaal gezien 1-2 maal per week dressuurmatig gereden door mij, op basisniveau :)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:36

Aantal paarden:2
Ras/soort paard: Pinto ruin van bijna 9 en een Paint merrie van 7

Gebruik: Recreatief, grondwerk, begin van VD
Soort stal: Privéstalling bij een boer (vol pension)
Zomer: 24/7 weidegang of s'nachts op stal bij extreem slecht weer/zwaar onweer
Winter: Overdag in de wei behalve als de weides te nat liggen of het veel te slecht weer is, s'avonds op stal
Stal: Mooie ruime en lichte stalling met tralies zodat de paarden elkaar kunnen zien en zo kunnen neuzen
Bodembedekking: Stro
Ruwvoer: Hooi
Voer: Spirit (ruin) krijgt 3/kwart schep dieetbrok en Winnie (merrie) krijgt 1 schep dieetbrok, appels, wortels en af en toe een snoepje
Verzorging: In de zomer worden ze uitgebreider gepoetst, winter heeft Spirit een deken op, worden enkel bekapt geen ijzers, 1x per jaar tandarts en osteopaat indien nodig
Totale rijd die ik aan mijn paarden besteed: wisselend per week, hangt er van af hoeveel uur ik werk en wat mijn uren zijn. In de zomer meer.
Wat zou ik anders willen: Een zandpaddock als ze niet in de wei kunnen en een luik in hun stal zodat ze met hun hoofd buiten kunnen en paddock paradise zou ook wel erg gaaf zijn :D

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:48

Ras/soort paard: Fries/merrie
Gebruik: recreatief
Soort stal: binnenstal 4x4m
Zomer: overdag van 9 tot 19 uur buiten , s'nachts binnen
Winter: overdag buitenvan 9 tot 16 uur buiten, s'nachts binnen
Stal: pensionstal
Bodembedekking: dikke laag stro
Voeding: 2x per dag
Ruwvoer: 2x per dag hooi
Krachtvoer: 0.5 kg herba-mix met een handje brokken, wortels en snoepjes voor en na het rijden
Verzorging: veel "deddelen", poetsen, longeren, lange teugelen, 1x per week les, 1 á 2 keer per week 2 uur bosritje, 3x per week poging tot dressuur in de bak.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 20 uur in de week
Wat zou ik anders willen: Dat er meer gras in de wei stond zodat ze gras kon eten zonder zand en niet in een paddock hoefde te staan omdat ze gevoelig is voor zandkoliek.
Laatst bijgewerkt door Lambiekske op 14-03-11 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:52

Aantal paarden: 4
Ras/soort paard: twee (13 en 14 jarige) haflingers, 6 jarige kwpn, een 4 jarige welsh x ?
Gebruik: Recreatief, sport en handel
Soort stal: pensionstal/eigen stallen
Zomer: pony's 24/7 buiten, paard van 7.00 - 21.00 buiten op land
Winter: allemaal +- 8 uurtjes buiten in een (zand) paddock met wat hooi of wat gras
Stal: de 2 haflingers stallen van 3 x 3, de kwpn een stal van 3 x 6 en de 4 jarige 2.5 bij 3m
Bodembedekking: allemaal stro (pony's 6 dagen alleen de mest eruit en 1x in de week de onderlaag eruit, de kwpn +- 5 maanden oppotten, alleen mest eruit) Achterwanden zijn bij de haflingers en de kwpn dicht. Bij de welsh is de achterkant met windgaas. Ze kunnen contact hebben met de andere paarden door de tralies. Ze hebben een weefrek deur. Een automatische drinkbak en een voerbak met een hymalya steen of een oranje liksteen.
Voeding:
Ruwvoer: 3x per dag. (overdag op het land, als ze op stal komen ligt er een plak en rond 8 uur krijgen ze nog een plak)
Krachtvoer: de haflingers een paar korrels basisbrok (voor de lekker) de 4 jarige een halve basisbrok per dag en de kwpn krijgt een kwart lucerne + hand basisbrok en granen.
Verzorging: elke dag, ze komen in ieder geval altijd minimaal 4 uurtjes uit hun stal (met extreem slecht weer). Voldoende training, genoeg voer, altijd water. Worden goed in de gaten gehouden. Komen niks tekort. Staan in de winter met dekens en worden geschoren. (Behalve de 4 jarige, die heeft alleen een deken). Op tijd ontworming, enting etc.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: heel verschillend per dag
Wat zou ik anders willen: niks eigenlijk, ben tevreden zo.

skyline

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:03

Ras/soort paard: kwpn
Gebruik: Dressuur , Nh
Soort stal: Boederij.
Stal: 3x3 maar een laag hek waardoor ze over de breedte van het hek het hoofd uit kunnen steken en zo meer ruimte hebben en contact met elkaar kunnen maken.
Bodembedekking: Beton+Vlas+ rubbermatten
Voeding: 1 Schep muesli + Zeewier , Rozenbortel , vitamine e & Weide kruiden mix & Soms Wilgetakken
Ruwvoer:Kuil/Hooi 3 x per dag
Verzorging: Rijden , Grondwerken , Poetsen , Losgooien
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: verschilt heel erg meestal 1/2 uur
- Een loopstal & onbeperkt ruwvoer
Buiten : Van oktober/november tot april van 9 tot 5/6/7 buiten , + 1 uur rijden & meestal nog 1/2 uurtjes los in de bak staan . Van april tot midden mei , ín het weiland van s'ochtends tot s'avonds tot een uur of 7 .
Vanaf midden mei 24/7 weidegang tot oktober/november :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:10

Ras/soort paard: KWPN Tuigpaard, bijna 17 jaar. Ruin >> 1.70 hoog.
Gebruik: Sinds de verhuizing naar een andere stal alleen nog maar recreatief. Daar voor M2 dressuur.
Soort stal: Kleine pensionstal bij een koeienboer. Zelf uitmesten en hooinetten klaar hangen. Verder word er gevoerd en binnen/buiten gezet door de boer.
Zomer: Van 10u tot 22u weidegang. 's nachts op stal.
Winter: Van 15u tot 17.30u in de paddock met 2 matties. Voor de rest op stal met een hooinet.
Stal: 3x3 met dichte zijwanden. Bovenkant van de staldeur is altijd open. Als hij met zn hoofd over de staldeur staat dan is hij gelijk in de buitenlucht met uitzicht op de bak en het erf.
Bodembedekking: Stro.
Voeding:
* Ruwvoer: 3x per dag een groot zeer fijnmazig hooinet gevuld met ruwvoer wat tussen hooi en kuil in zit. (voerdroog)
* Krachtvoer: 's Ochtends en 's avonds 0,5 Kg Pavo Enjoy
* Supplement: Pavo Vital Complete
Verzorging: Ik poets hem niet elke dag. Maar dat is meer omdat ik niet zo'n poetser ben. Maar hij krijgt zeker 1x in de week een uitgebreide goede poetsbeurt. Dan neem ik zn ogen en gat e.d ook gelijk goed mee. Ipv poetsen ga ik liever naast zn dagelijkse beweging nog even een rondje wandelen met hem. Z'n dagelijkse beweging bestaat uit 20/30min longeren met of zonder touwtjes. 30/45min rijden in de bak. (Niet meer zo intensief als vroeger) Of een buitenrit van 45/90min. Daarnaast vaak nog 20/30min wandelen.
- Ik de winter meer buiten. Maar dat kan niet omdat de paddock te klein is om alle 10 de paarden tegelijk buiten te zetten. En 2 groepen van 5 krijgen we ook niet rond omdat er te veel paarden zijn die een kijkje op elkaar hebben. En op de grote weide gaat dat prima. Maar in de paddock is er te weinig ruimte en heb je oorlog.

** Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Darkness85 op 14-03-11 23:14, in het totaal 3 keer bewerkt

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:11

Ras/soort paard: Ierse tinker , 12 jaar
Gebruik: western , dressuur en recreatief
Soort stal: pension stal , zelf mesten
Winter: Overdag in de paddock met vriendjes, van half 9 tot uur of 3
Stal: 3x3 , binnenstal
Bodembedekking: rubberen matten met dikke laag stro
Voeding:
Ruwvoer:Kuil , zo goed als onbeperkt
Krachtvoer: 2 voerbeurten per dag , dan per voerbeurt een kwart biks , pavo basic
Verzorging: iedere dag een lekkere poetsbeurt , persoonlijke aandacht en training of buitenrit, 1 of 2 dagen zonder rijden , rust dus
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: gemiddeld 3 uur per dag soms wat meer
Minder zware bak om in te rijden , en meer uren overdag op de paddock . Al weet ik niet zeker of ik mijn paard daar wel heel blij mee maak.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:16

Citaat:
Ras/soort paard: KWPN, 11 jaar.
Gebruik: Recreatief dressuur
Soort stal: Pensionstal, zelf uitmesten+voer klaarzetten en 's middags hooi geven.
Winter (+vroeg voorjaar en late herfst): Paddock, met een portie hooi en water. Afhankelijk van het weer tussen de 3 en 8 uur p/d.
Stal: 3x3 met een open voorkant.
Bodembedekking: Stro.
Voeding:
Ruwvoer: Hooi of voordroog, afhankelijk van wat meneer op dat moment het lekkerst vindt. 2 porties van de staleigenaar, paddock+middag doe ik zelf.
Krachtvoer: 2x p/d een handje muesli en een handje luzerne. 's middags een handje slobber met z'n Slimline suplement.
Verzorging/beweging: Afhankelijk van de tijd die ik heb longeren of rijden, gemiddeld zo'n 4 à 5x in de week.
Totale tijd die ik aan mijn paard besteed: 2 tot 3 uur per dag.
- Grotere paddock zodat hij met een maatje naar buiten kan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:21

Ras/soort paard: Welsh Mountainpony, 2 jaar
Gebruik: In training voor stoere showhengst
Soort stal: pensionstal bij iemand aan huis, volpension
Winter: Overdag in de paddock met andere jonge hengsten, van 8 uur tot uur of 4. Met regelmaat afgewisseld met overdag met diezelfde vriendjes in de bak/stukje land (lees; op t moment blubber :+ ) zodat ze wat meer ruimte hebben en kunnen kiezen waar ze willen staan.
Stal: 3x3, binnenstal
Bodembedekking: dikke laag stro
Voeding:
Ruwvoer: Hooi, zo goed als onbeperkt
Krachtvoer: 2 voerbeurten per dag, dan per voerbeurt een derde Fyto Gold (moet helaas flink aan de stevige kant zijn voor de show)
Verzorging: Bijna elke dag iig een poetsbeurt.. Verder een keertje wandelen, een keertje VD/grondwerk, keertje lekker los in de bak een beetje aanrommelen. Op t moment ook bijna dagelijks showtraining. T is verder maar net waar we zin in hebben.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Ongeveer een uurtje per dag? Denk dat de totale ''contacttijd'' een stuk lager ligt, want met dat uurtje reken ik ook t lekker losrennen/scharrelen in de bak mee..
Uhhhh.... Oh! Toch iets kunnen bedenken! Grotere paddock/stuk land voor overdag :j