Hoeveel hooi is bij jullie onbeperkt hooi voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:46

Hier staan ze met z'n 3en 24/7 buiten met een schuilstal. Op dit stuk staat nagenoeg geen gras want dat hebben ze vertrapt in de winter. Maar ze krijgen 3 maal per dag 2 a 3 plakken hooi samen.1 paard eet heel snel omdat zij haar eerste levensjaar in een propvolle loopstal stond en dus moest schrokken om eten snel weg te krijgen, anders at een ander het op. Daarom kunnen we oook niet meer geven en onbeperkt al helemaal niet want die andere 2 paarden zijn groter maar eten veel langzamer en stoppen als ze genoeg hebben, maar zij niet, zij eet zocht letterlijk dood als we haar onbeperkt hooi geven. Ze gaat net zo lang door tot ze op de grond licht van de koliek. Dus bij ons krijgen ze ongeveer 3 plakken hooi per dag per paard.

capopjekop

Re: Hoeveel hooi is bij jullie onbeperkt hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:12

Bij mij kwam onbeperkt neer op 1 baal voor een welsh en 2 shetten per dag. Dan kregen ze 's ochtends twee hooinetten vol en 's avonds nog eens. Er bleef altijd wat hooi achter, dus dan ga ik ervanuit dat ze onbeperkt kunnen eten. Ik ben er overigens wel van terug gekomen, ik voer nu veel minder hooi dan eerst en ze vallen eindelijk af.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:11

@ duhelo: ja, ze roeren inderdaad, maar niet zo heftig dat ze er niet meer bij kunnen ( de kunst is: ze krijgen echt veel, dus ook met roeren blijft er nog genoeg in de buurt liggen.) Verder gaan ze tegen vijven naar binnen, en rond negen uur, half tien ga ik nog langs om dan hun brok te voeren, op dat moment wordt het geroerde hooi weer bij elkaar geveegd. s ochtends ligt het dan eigenlijk nooit zo dat er niets meer binnen bereik is.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:40

Akhal_Teke schreef:
onbeperkt. Dus als het op is wordt het aangevuld. Op een gegeven moment weet je dat hoeveel een paard/pony op een dag eet en kan je voldoende wegleggen voor bv een halve of ander gedeelte van de dag.
Het verschilt natuurlijk per dier.

Juist dit doe ik ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:23

mijn paarden krijgen ook niet meer onbeperkt maar wel genoeg. Worden te vet van onbeperkt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:02

Onbeperkt hooi is in mijn ogen ook een continue beschikking over goed ruwvoer zodat het er is als ze er behoefte aan hebben. Voor het ene paard zal dat misschien een plak of 5 per dag zijn voor de ander misschien wel een klein baaltje hooi per dag. Connors record lag op 25 kilo hooi per dag in de winter.

In het begin proppen ze zich idd vol maar eigenlijk altijd stopt dit na een week en gaan ze over op eten wanneer ze er behoefte aan hebben in een langzamer eettempo. Dan vermindert eigenlijk ook het ruwvoergebruik en de gevechten erover tussen paarden.

Ik lees hier hoeveelheden van 2 of 3 plakken hooi, is dit per dag of per voerbeurt? Lijkt me als enige ruwvoer eigenlijk te weinig tenzij het om een minishetlander gaat.

Edit 2,met onbeperkt ruwvoer bedoel ik mee gewoon hooi en geen vette kuil.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:47

onbeperkt is hier zo'n 20-25 kg per paard per dag in de winter (2 stuks, friesxandalusier en kwpn), als het heel koud is wat meer. 's ochtends krijgen ze een baal van 20 -25kg in verschillende hopen op de wei, daar is savonds altijd nog wat van over. savonds krijgen ze nog een keer allebei zo'n halve baal voor de nacht. in de zomer krijgen ze savonds 3 plakken, dan komen ze volgevreten van de wei dus meer eten ze dan ook niet. mijn oude paard krijgt nog 1,5 kg senior priores en mijn jonkie een beetje troostslobber :P en verder staan ze op stro. Gaat prima zo maar ik voer op t oog, vallen ze af krijgen ze meer, worden ze te vet krijgen ze wat minder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:45

kjoetie schreef:
onbeperkt is hier zo'n 20-25 kg per paard per dag in de winter (2 stuks, friesxandalusier en kwpn), als het heel koud is wat meer. 's ochtends krijgen ze een baal van 20 -25kg in verschillende hopen op de wei, daar is savonds altijd nog wat van over. savonds krijgen ze nog een keer allebei zo'n halve baal voor de nacht. in de zomer krijgen ze savonds 3 plakken, dan komen ze volgevreten van de wei dus meer eten ze dan ook niet. mijn oude paard krijgt nog 1,5 kg senior priores en mijn jonkie een beetje troostslobber :P en verder staan ze op stro. Gaat prima zo maar ik voer op t oog, vallen ze af krijgen ze meer, worden ze te vet krijgen ze wat minder.

:D als mijn DA dit hoort word hij ter plekke niet goed denk ik :D
mijn paard van 550kg mag max 11kg p/d hebben liever iets minder omdat hij te zwaar is
wij voeren voordroog
ze krijgen 4x p/d
wat we nu hebben iets iets voedzamer want er is als ik weer ga voeren nog wat over
krachtvoer is minimaal hij krijgt kwart kg nature balans met flinke hand daily plus 2x p/d en een halve pavo koek en 2 kg peen
tijdje geleden heeft hij het hooi gewogen bij ons en vond het aan de hoge kant
als mijn paard 25 kg hooi zou eten kan ik hem rollen :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:47

Onbeperkt is altijd beschikking tot ....

Mijn paarden krijgen meerdere maken per dag een portie. Onbeperkt gaat m niet worden met de koudbloeden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:55

Letterlijk onbeperkt. In de praktijk komt dat neer op een baal grof hooi met z'n drietjes op de wei waar ze van 09.00 tot 17.00 zijn, en dan op stal voor de fjorden zo'n drie plakken voor avond en nacht en de kwpn'er vier. 's avonds doen ze een werkje en/of lopen ze op de zandpaddock waar ze ook nog hooi zouden kunnen eten als ze dat willen. Bij mij stoppen ze allemaal als ze genoeghebben. Stal is ook echt een rustplek, daar wordt vooral gedut.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:03

Mijn veulens en drachtige merries (shetlanders) krijgen onbeperkt (dus nooit op) voordroog. Mijn tinker en niet dragende pony's ouder dan 2 jr. krijgen 4 a 5 p/d op het oog voordroog, anders kan ik ze idd. rollen.

Verder hebben ze 2ha. weide ter beschikking, nu het gras gaat groeien bouw ik het hooi weer af.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:07

Bij mij is onbeperk idd nooit op, +- 2 kleine pakjes per week voor 2 shets, die geen gras hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:23

Echt onbeperkt. Ze staan nooit zonder. Toen het nog vroor gingen er voor 1 shire en 1 fjord soms 2 baaltjes van ongeveer 22 kilo per 24 uur door. Nu staan ze overdag weer op gras en hebben ze 's nachts nog driekwart baal nodig.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:25

mirgino schreef:
kjoetie schreef:

:D als mijn DA dit hoort word hij ter plekke niet goed denk ik :D
mijn paard van 550kg mag max 11kg p/d hebben liever iets minder omdat hij te zwaar is
wij voeren voordroog
ze krijgen 4x p/d
wat we nu hebben iets iets voedzamer want er is als ik weer ga voeren nog wat over
krachtvoer is minimaal hij krijgt kwart kg nature balans met flinke hand daily plus 2x p/d en een halve pavo koek en 2 kg peen
tijdje geleden heeft hij het hooi gewogen bij ons en vond het aan de hoge kant
als mijn paard 25 kg hooi zou eten kan ik hem rollen :+

:D Ik heb net nog ff gekeken maar denk dat het eerder 15-20 kg balen zijn dan 25 kg. Maarja, ze vreten idd veel, vooral de friesxandalusier vreet als een dokwerker maar als ik minder hooi ga voeren vallen ze terug en dat wil ik niet, ze staan toch de hele dag buiten met nauwelijks een paar sprietjes gras nog, dus moet hun kacheltje branden. Zeker in de winter gaat t dan hard qua voer ja :j Vooral de oudere is niet dik te krijgen,iig niet met hooi.. Hoeveel en wat ik ook voer, die blijft ribbig (volbloedtype) en valt snel terug bij weersveranderingen bv. Als ik die maar 11 kg hooi geef waait ze weg, heeft toch al wat moeite met de winter. Dus ja, die krijgt dan maar wat meer he :D
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 22-03-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:30

onbeperkt is in mijn ogen inderdaad zoveel, dat als je de volgende keer komt, het nog niet op is... en het paard dus letterlijk 24/7 hooi ter beschikking heeft...
ook zie je tegenwoordig vaak dat paarden met een hooinet/bak gevoerd worden.
dan is het natuurlijk al snel onbeperkt, ligt er maar net aan hoe klein je de mazen maakt.
met heel kleine mazen is je paard de hele dag bezig met 5 kg hooi... in mijn ogen is dat enkel geschikt voor paarden die snel dik worden, en verveeld raken... maar niet voor het doorsnee paard...

mijn paard (160 kruising arabier) en pony (minishet 83 cm) krijgen ruim 600 kg voordroog in 4 weken... dat komt dus neer op 150 kg per week ofwel, ruim 21 kg per dag... daarnaast voer ik ze ook nog droog hooi, daar gaat in 4 weken nog eens een pakje of 10 doorheen... al met al, enorm veel voer dus...
verder krijgen mijn dieren ook niets, geen brok of niets, alleen een vitamine kuur op z'n tijd, en een liksteen...

en voor eenieder die denkt dat mijn paardjes tonnetje rond zijn, valt wel mee haha :')

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NYA8WUB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PAK8Y6LL.jpg

mijn ervaring is inderdaad ook dat mijn paard zich in het begin echt strak at... en nu minder.. ook de mini eet nu gewoon zoveel als hij op kan, maar meer ook gewoon niet... ik merk ook dat hij zelf voor het droge hooi kiest, in plaats van het kuil...
mijn paarden staan trouwens 24/7 buiten in een paddock, met een schuilstal, en hebben daar ook stro...
voorheen at mijn paard op de pensionstalling al het stro op, maar nu absoluut niks meer...

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:33

Bij ons krijgen de paarden overdag gewoon een constante beschikking over het hooi, wat op is wordt bijgevuld.
Als ze naar stal gaan s'nachts betekend dat voor mijn pony ( A welsh) een volle hooiruif en vaak al tegen de 3 plakken aan voor ALLEEN de nacht. Vaak vindt ik nog hooiresten terug en was het dus genoeg.

Overdag gaan ze weer naar buiten en hebben constante beschikking over hooi, ook op het land mogen wij hooi bijvoeren hoeveel er nodig is.
En de paarden zijn niet te dik!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:38

Onbeperkt hooi is altijd hooi kunnen eten als ze dat willen?

Heb nu een fokmerrie die onbeperkt hooi gevoerd krijgt. Ze eet alleen als ze behoefte heeft en heeft ook altijd hooi tot haar beschikking. Dit omdat ze geopereerd is en op het einde loopt van haar dracht. Ze kan nu naar behoefte eten.

De rest krijgt toch echt geportioneerd hooi, ze blijven anders hooi eten...

melody2 schreef:
Ik lees in heel veel topics, dat mensen onbeperkt hooi voeren. Als je dan verder leest heb ik hier af en toe mijn bedenkingen bij of dit ook wel werkelijk zo is. Mensen die 1 baal hooi voeren per dag, verdeeld over drie paarden, is in mijn ogen niet onbeperkt hooi voeren. Mijn vraag is dus hoeveel hooi ( in plakken want dan weet je hoeveel het is ) is bij jullie onbeperkt hooi?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:37

Ik denk dat het ook uitmaakt wélk hooi je onbeperkt voert: ik voer dus echt onbeperkt schraal, niet te rijk hooi, wat mij betreft liefst zo stengelig mogelijk. Voordroog hooi lijkt me ongeschikt voor onbeperkt voeren, ik denk dat die van mij daar toch te dik van zouden worden.
Mijn pony's staan overdag op de weide ( winterwei royaal voorzien van gras, voorjaars/zomerweide schraal) en krijgen zodra ze binnenkomen dus echt onbeperkt hooi. Mijn ervaring is dus inderdaad dat ze eten naar behoefte, eten echt niet continu ( integendeel) en ze blijven mooi op gewicht