In binnenbak `s winters extra ruiters toelaten als

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen externe ruiters in de winter toelaten?

Ja, die moeten toch ook ergens terecht
44 (51%)
Nee, de bakken zijn al overvol, niet toelaten
42 (48%)

Totaal aantal stemmen: 86

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:03

Dat is dus niet waar wat je nu zegt. Want die andere klant die betaalt ook! In verhouding meestal meer dan wat jij betaalt!

Je betaalt aan je stalhouder voor meer dan alleen het gebruik van de binnenbak.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 17:06

Wat ik bedoel is dat sommige mensen het hele jaar door ergens op een weitje staan en wij rustig in een bak kunnen rijden omdat we daar voor betalen, het hele jaar door! En daar is de bak op berekend. En dan is het winter, en dan in een keer wel erg handig dat er een fijne binnenbak in de buurt is! Dat bedoel ik, dan willen ze in een keer wel komen, en het hele jaar door verder is er geen kip te bekennen. En over betaling, gelukkig maar, anders zou het nog drukker worden!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:14

Niet helemaal van toepassing, maar het heeft wel toepassing op de extern/interne discussie. Mijn vorige pony had ik bij familie aan huis staan, samen met zijn moeder en broertje. Wij hadden zelf geen bak, dus weken -tegen betaling- uit naar de bak van de buurman om de 2/3 jarige even los te gooien of te longeren en ook toen ik met zadelmak maken begon heb ik dat bij deze buurman gedaan.

Je hebt geen idee hoeveel woorden daar aan vuil gemaakt is. Als ik de twee hengsten losgooide, haalde ik ze altijd vrijwel direct eruit als iemand wilde rijden. Maar goed, toch best een endje lopen en om nou twee jonge hengstjes tegelijk te nemen is/was geen goed plan. Dus dan moest diegene idd mischien 5 minuutjes wachten terwijl ik even het ene erf afliep, de weg overstak en het andere weer op.

De pensionklanten van die buurman vonden dat zij veel meer recht hadden op de bak dan wij en ik heb me wel eens afgevraagd of zij mischien niet wisten dat wij voor het gebruik van de bak betaalden.

Het werd op een gegeven moment zo een gekat dat wij samen met de buurman maar hebben besloten om dit niet meer zo te doen. Sindsdien hebben ze dus nu zelf een bakje aan laten leggen.

Maar goed, moraal van het verhaal. Ik vind dat als een pensionhouder besluit om iemand anders van zijn bak gebruik te laten maken dat hij dat gerust mag doen. Het is immers -zijn- bak, zijn bedrijf en zelfs als dit een vriendendienst is vind ik dat de betreffende ruiter net zoveel recht heeft als een pensionklant. Mischien zijn er wel andere regelingen waar die zich helemaal niet bewust van is bvb in een "voor wat hoort wat" opzicht.

Ik kan me voorstellen dat je er last van hebt, maar dat is inderdaad een probleem in de service die de pensionhouder aan zijn klant levert, en die externe ruiter is -net zo goed- een klant van hem als de interne ruiter.

Tuurlijk is het vinden van een oplossing noodzakelijk, maar ik vind niet dat dit over de rug van zogeheten externe ruiter moet gaan.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:32

gelukkig rijden er bij ons geen externe ruiters in de winter. wil de stalhouder niet hebben. het is al druk bij ons want er staan bijna 70 paarden die bijna elke dag door hun eigenaren worden gereden. dus het is in de winter al vaak erg druk in de binnenbak.
op zich heb je gelijk dat als ze er voor betalen ze evenveel rechten hebben maar ben erg blij dat we dus geen externe ruiters hebben. er wordt heus wel om gevraagd door mensen in de omgeving maar tot nu toe is de stalhouder er nog nooit op in gegaan.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:02

Koortje schreef:
Dan vind ik dat je het hele jaar bij een stal met binnenbak moet gaan staan, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is kwa drukte! Sommigen mensen willen alleen de lusten en niet de lasten, tja....

Dit vind ik ook wel erg kort door de bocht hoor! Wat dacht je van mensen die thuis ruimte zat hebben, en hun paarden thuis hebben staan? Moeten mensen met eigen stallen voor die paar weken in de winter dan maar het hele jaar hun paard(en) op een dure stal zetten?

Ik heb ook een paard thuis staan, en als het in de winter echt slecht weer is (sneeuw, hagel, vriezen) dan rijdt ik met m'n trailer naar een binnenbak die ik voor 4 euro afhuur. Dan is die binnenbak ook echt alleen voor mij, en mag er niemand anders meer bij in. Ik moet het wel een dag van te voren reserveren, maar ik vind het ideaal. En ik betaal er toch voor???

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:09

Ik begrijp best dat jullie je ergeren aan gastruiters die de bak bezetten. Maar ik ben zelf ook afhankelijk van een andere bak in de winter. Wij hebben alleen een buitenbak en aangezien die het grootste deel van de winter bevroren is moet ik ergens rijden. Met mijn wedstrijden kan ik het niet permiteren hem 24/7 te laten staan. Zowieso niet. De wei is soms erg slecht en de paarden hebben dan toch beweging nodig. Wij betalen ook voor de binnenbak daar en ik houdt me gewoon netjes aan de regels. Het spijt me voor die mensen maar ik moet mijn paard toch laten bewegen.

Imo gaat het paard voor, en het paard heeft beweging nodig! Niet alleen de paarden op die stal maar ook paarden op andere stallen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 18:24

carola schreef:
En ik betaal er toch voor???

Ja dat zegt iedereen, en dat zal ook wel zo zijn, maar vergeet niet dat je aan de stalhouder betaalt, en niet aan de overige ruiters! De stalhouder rijdt niet nee, die steekt het geld lekker in zn zak en pensionklanten en externe mensen zoeken het zelf maar uit, wat boeit hem dat! Maar wij als pensionklanten lijden onder zo`n politiek!!

VoXiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:32

Ik snap je standpunt heel goed hoor Koortje. Ik sta zelf op een stal met alleen een buitenbak en wijk swinters, als het echt vriest dat het kraakt en ik bijna in stukjes van mn knol afbreek, uit naar een stal met binnenbak. Ik sta al 1 1/2 jaar op de wachtlijst voor een stal mét binnenbak maar er is geen doorkomen aan. Ik voel me ook echt wel banketstaaf genoeg als ik aankom en de bak zit behoorlijk vol met pensionklanten, en ik zie die blikken van...ownee he, eentje van buitenaf die er óók nog bij moet. Maarja, het welzijn van mn paardje gaat op dat moment toch voor, en ook al voel ik me niet op m'n gemak ga ik toch maar. Maar het is idd zo, dat iedereen meer rekening met elkaar mag houden. Leef de rijbaan regels allemaal es na, scheelt een hoop irritaties. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:45

Laat maar lekker komen hoor, die externe ruiters. Prima oefening voor wedstrijden.
Ach, en wanneer is een bak vol? Laat al die ruiters die naar beneden zitten te staren maar eens fatsoenlijk om zich heen gaan kijken, dan passen er nog drie keer zoveel paarden bij zonder dat mensen elkaar storen!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:54

Ik vindt dat ze niet mogen worden toe gelaten.
Het is al druk in de bak en je gaat je alleen maar irriteren.
Jammer voor hun ( en ik dit geval mezelf want ik heb ook geen binnenbak tot mijn beschikking) maar dan moeten ze een stal zoeken met binnenbak.
Het is voor de pension klanten van die stal ook niet leuk om steeds maar weer in een drukke bak te rijden.

Zo denk ik er over.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 22:18

Zo denk ik er dus ook over...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:32

Onze stalhouder doet precies het zelfde, maar heel logisch, hij heeft een grote binnebak van 20x60 (waarvan 30 meter 25 meter breed is)
Heeft 21 stallen (allemaal vol) met 14 ruiters. Swinters zijn er op donderdagavond 2 uur de bak afgehuurd maar daar rijden ok veel pensionklanten tussen. Verder komen er mensen van buiten af maar regel is "pensionklanten gaan voor"
Les moet op bord vermeld worden, staat er les geplant, dan hooguit 1 persoon van buiten af.
Bij spits in onze bak, is dat 6 paarden, opzich nog goed te doen Knipoog

Ik vind het z goed geregelt, en mij hoor je niet klagen
Maar misschien moet jij eens met je stalhouder gaan praten. Vertel wat jouw dwars zit, misschien kunnen jullie een limiet afspreken en wat regels opstellen over het rijgedrag.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:38

Ook ik ken die drukte `swinters in de binnenbak wel. Pjelk staat dan namelijk altijd in de manege en wij maken dus ook gebruik van de binnenbak. Gelukkig hebben we er twee dus hebben we weinig last van lessen. Wel heb je er `last` van de lessers die uitstappen en en mensen van buiten. Tussen ongeveer zeven en negen kan je dan ook wel rekenen op een man of 5 in de bak. Ik vind dat niet zo`n probleem. Als ik rustig rijden wil ga ik wel later. Dit hou je toch en ik vind ook niet dat je ruiters van buiten de toegang tot de bak moet ontzeggen. Dat zou je zelf ook niet willen als je paard niet op de manege stond. En wat betreft beginners en naar de grond kijkers, ik snap wel dat ze irritant zijn maar als je zelf goed rijdt dan rij je daar toch lekker met een wijde boog omheen?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:40

maakt mij niet zoveel uit (liever niet maar geeft nix)
Ik vind het lastiger als mensen (ook van het pension) hun voorrang niet kennen. Dan heb je voorrang op de hoefslag, komt er zo een dom kind je van de baan rijden.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:31

Kan je ook kijken of je een schema uit kunt werken op een whiteboard, waarop mensen zich inschrijven op een tijdstip. Kan je het een beetje spreiden, en weet je ook wanneer er al veel zullen zijn, zodat je zelf een uurtje later kan komen...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:27

odje schreef:
Ik vindt dat ze niet mogen worden toe gelaten.
Het is al druk in de bak en je gaat je alleen maar irriteren.
Jammer voor hun ( en ik dit geval mezelf want ik heb ook geen binnenbak tot mijn beschikking) maar dan moeten ze een stal zoeken met binnenbak.
Het is voor de pension klanten van die stal ook niet leuk om steeds maar weer in een drukke bak te rijden.

Zo denk ik er over.

De paarden moeten toch érgens lopen! Ik dacht dat het welzijn van het paard voorop stond, en niet alleen het welzijn van je eigen paard.

En wat als je geen stal kúnt vinden met binnenbak?? Wij hebben de paarden thuis en krijgen geen vergunning voor een binnenbak, moeten we daarom onze paarden in de winter maar 24/7 op stal laten staan omdat niemand ons ergens toelaat omdat het anders wat minder prettig rijden is, terwijl dat niet eens het geval hoeft te zijn???

Ik wil niemand aanvallen maar dat vind IK een beetje egoïstisch.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:47

Ethelate schreef:
Onze stalhouder doet precies het zelfde, maar heel logisch, hij heeft een grote binnebak van 20x60 (waarvan 30 meter 25 meter breed is)
Heeft 21 stallen (allemaal vol) met 14 ruiters. Swinters zijn er op donderdagavond 2 uur de bak afgehuurd maar daar rijden ok veel pensionklanten tussen. Verder komen er mensen van buiten af maar regel is "pensionklanten gaan voor"
Les moet op bord vermeld worden, staat er les geplant, dan hooguit 1 persoon van buiten af.
Bij spits in onze bak, is dat 6 paarden, opzich nog goed te doen Knipoog

.

natuurlijk klaag jij niet. De bak waar koortje over praat is een 20x40 bak en de pensionklanten zijn er volgens mij wel minstens 50! effe andere verhoudingen die leiden tot veel drukkere situaties. De spits daar is geen 6 paarden in de bak, maar rustig een stuk of 10

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:15

Wat ik in al deze discussies niet snap is dat het blijkbaar zo onduidelijk is waar je pensiongeld voor betaalt.
Als je een huis huurt heb je een huurcontract waarin precies staat wat je allemaal kan verwachten voor het bedrag dat je neertelt. En ook wat je plichten zijn. Blijkbaar is dat in de paarden(pension)wereld absoluut geen gewoonte wat toch nogal vreemd is aangezien het om aanzienlijke bedragen gaat (soms zoveel dat ik er zelfs een huis voor zou kunnen huren Scheve mond )

Het zou toch eigenlijk doodnormaal moeten zijn dat je een overeenkomst/contract opstelt waarin rechten en plichten van beide partijen staan omschreven !

En dit zou één van de punten zijn. Hoe gaat de pensionhouder hiermee om in de winter. Hoeveel mensen mogen er maximaal in de bak en wat is de voorrangsregeling. Of misschien geen voorrangsregeling ? Maar ook dan weet je waar je voor kiest als je bij dit pension gaat staan.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:30

Koortje schreef:
Wat ik bedoel is dat sommige mensen het hele jaar door ergens op een weitje staan en wij rustig in een bak kunnen rijden omdat we daar voor betalen, het hele jaar door! En daar is de bak op berekend. En dan is het winter, en dan in een keer wel erg handig dat er een fijne binnenbak in de buurt is! Dat bedoel ik, dan willen ze in een keer wel komen, en het hele jaar door verder is er geen kip te bekennen. En over betaling, gelukkig maar, anders zou het nog drukker worden!

als het zoals jij bheschrijft alleen maar een kleien epriode in de winter is en dat er anders geen kip is te bekennen snap ik niet waar je je druk om maakt...

en die externe mensen betalen meestal nog meer voor het gebruik van de binnenbak dus hebben dan ook echt recht om te rijden..
en eht is het volste recht van de staleigenaar om ZIJN bak te verhuren...als jij er last van hebt kun je ook zelf weg gaan.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:43

Ik ben van mening dat je externe ruiters gewoon moet toelaten... die moeten toch ook ergens rijden! En ze betalen er dikwijls meer voor dat de vaste klanten (weliswaar terecht maar ze betalen er wel voor). En ze komen over het algemeen echt niet elke dag rijden, daar is het weer te duur voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:44

Ik vind dat het de stalhouder zijn goed recht is om externe ruiters toe te laten.
Bij ons op de manege wordt het ook wel gedaan, maar omdat de manege-eigenaar ook weet dat hij veel pensionruiters heeft, heeft hij de prijs relatief duur gemaakt, dat de meesten liever toch niet in de bak rijden, maar buiten. (recreatieruiters vind je het meeste op de kleinere staletjes hier in de buurt). Vorige winter kwam het voor dat de bak van 'de buren' al anderhalve week echt bevroren was, toen kwamen er ok twee mensen hun paarden even loslaten, in onze bk, nou, dat moet toch kunnen? Je kunt die paarden toch niet anderhalve week niet uit hun box laten komen? Dan wacht ik wel een kwartiertje hoor.
Wat ik veel irritanter vind, is dat er op sommige dagen heel veel privelessen zijn, dan is de bak afgehuurd en kun je niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:49

bij ons in de bak worden alleen externe ruiters toegelaten als de bak vrij is, of als de pensiongast te kennen geeft er geen probleem mee te hebben dat er iemand mee rijd.

voor de externe ruiter dan maar wachten of naar huis gaan.
je snapt wel, da er dus maar weinig ruiters van buiten af komen, wat dus van de pensionhouder ook weer net de bedoeling is Knipoog

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:06

Koortje schreef:
Bij ons op stal is er al enkele jaren onvrede over de manier van doen van onze stalhouders in de winter. In de winter rijdt iedereen natuurlijk liever binnen als buiten en is het dus al redelijk druk in onze binnenbak als je `s avonds gaat rijden. Veel mensen werken gewoon en zijn dus op de avond aangewezen. Het longeren in de binnenbak tijdens de spits is al verboden.
Nu laten de staleigenaren wel mensen van buitenaf in de binnenbak erbij rijden! Hetzij tegen betaling, dat wel, maar het is dus steeds drukker aan het worden, en soms is er geeneens plaats voor de eigen mensen meer omdat er veel externe mensen rijden. Erbij komt ook nog de rijvereniging die donderdagavond altijd de bak in beslag neemt (en dan ook alleen voor hun, 3 of 4 ruiters, en er mag niemand bij!) van 19.15 tot 20.15, en de ponyclub op dinsdagavond, waar verder dan ook niemand bij mag!

Wat vinden jullie, dat dit redelijk is omdat we ook aan die arme mensen moeten denken die anders in de kou moeten rijden, of onredelijk omdat het zo super druk is! Ik baal er in ieder geval stevig van, vooral omdat er ooit ook nog beginners of mensen die "geld zoeken op de grond" tussen rijden, wat iedere keer dus tot botsingen en irritaties lijdt!

Joh laat die mensen lekker ook pension klant worden dan, ik heb vroeger ook altijd in een buitenbak moeten rijden in weer en wind en paardrijden is toch leuk en waar een wil is .....

Maar het is inderdaad wel banketstaaf dat jij als pensionklant in de spits moet omdat andere mensen een pensionstalling niet kunnen / willen betalen.
Ook al betalen ze de manege houder daarvoor moet je wel nog je pensioners de mogelijkheid en luxe gunnen die een hoop eurie;s betalen lekker te laten rijden maar dit is mijn menig....
Kan je anders niet regelen dat "externe" tussen een bepaalde tijd welkom zijn ofzo... Zodat jullie er geen last van hebben, maar dat zal ook wel moeilijk zijn i.v.m. lessen enzo.

Iniedergeval heel veel sterkte komende winter!!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:08

Het is natuurlijk niet fijn als de bak in de winter zo vol is. Maar aan de andere kant het zijn ook inkomsten voor de stalhouder, als hij die ruiters niet toe zou laten gaat het stalgeld misschien wel omhoog om rond te kunnen komen.

Misschien een idee om af te spreken dat er een planning wordt gemaakt over wie wanneer komt rijden, voor pensionklanten en externen zodat er maximaal 5-6 mensen tegelijkertijd aan het rijden zijn. Ik ken ook stallen daar mogen de pensionklanten alleen tussen 17:00 en 20:00 u rijden omdat de rest van de tijd de bak verhuurd is. Dit zou voor mij niet te doen zijn, die tijden dat red ik niet met mijn werk en ik denk dat dat voor meer mensen geldt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:08

Ach, deze winter nog even door de drukte heen.. En als t goed is staat er volgende winter een binnenbak op de plaats van de koeienstal. Zijn ze al een tijdje mee bezig maar ik geloof dat alles nu rond is.
Dan kan er dus ook gereden worden als de rijvereniging of ponyclub is.
Het is idd wel lastig bij ons die drukte, maar ik kan er wel mee leven.
Als de grond niet bevroren is ga ik ook net zo graag in de buitenbak rijden hoor.