Paard buiten met slecht weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:13

Onze oude merrie heeft 16 jaar in het wild geleefd. Ze is nu 20 die gaat alleen in een stal om te kijken of er eten is. Onze 2-jarige heeft als veulen veel op stal gestaan dus die moet 's avonds naar binnen.

Ons veulen van vorig jaar staat ook het liefst dag en nacht buiten, weer of geen weer. Is hetzelfde als zijn moeder (oude merrie) en onze nieuwe aanwinst heb ik ook nog niet binnen zien staan. Ze hebben wel toegang tot de stallen hoor maar ik zie er altijd maar 1 binnen staan.

Solleke_Noah

Re: Paard buiten met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:23

Mijn persoonlijke ervaring is dat stalpaarden er meestal wel goed uitzien (glanzende vacht, goed in het vlees etc) maar door wat kleine dingetjes zie je toch dat het niet optimaal is... Laatst was ik op vakantie is Spanje en waren we daar de Royal Stables gaan bekijken, erg mooie paarden daar, netjes verzorgd. Maar in elke stal was er wel een muur aangevreten, een etensbak vol tandafdrukken/slijtage van luchtzuigen/kribbebijten etc. Sommige paarden stonden de weven of gewoon wezenloos voor zich uit te staren. Ik was met een groepje vriendinnen die niks met paarden hebben, ze kennen er ook niks van. Toch vonden ze het allemaal een raar idee dat de dieren heel de dag in 'zo'n klein hok' stonden, zoals ze zeiden. Ik vond het echt frappant om leken dingen te horen zeggen als 'maar ze kunnen zich hier amper in omdraaien' en 'oei, die kijken wel allemaal chagrijnig' enz enz.

Dus ja, stalpaarden kunnen er zeker tiptop bijstaan qua verzorging, glimmend vachtje etc. Ik vind die verzorging bij mijn weidepaard ook belangrijk en wil graag dat hij er proper en netjes bijstaat, ben niet zo van de dreadlocks en moddervlekken ;) Maar ik geloof toch wel echt dat paarden die veel op stal gehouden worden, minder naar hun natuurlijke gedrag kunnen leven/zich uiten en daarom minder gelukkig zijn.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:36

ligt geheel aan het paard, mijnpaard zou prima vertoeven die vind het buiten heerlijk, maar de tinker waar ze samen heeft een onwijs hekel aan regen en voorla natregenen. haha

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:42

Citaat:
en het is ook wat ze gewend zijn (van jongs af aan)

Ben ik niet met je eens...
Wij hebben een aantal paarden die gewend waren om zo'n beetje 24/7 binnen te staan of soms even naar buiten mochten.
Deze paarden zijn bij ons in een groep terecht gekomen die 24/7 buiten staat en een onbeperkt hooibuffet mogelijkheid heeft.
Vanwege de osteopaat moesten sommige paarden naar binnen als het regenachtig was, maar ze braken de hele boel af!
Nu maar een paar goed regenregen gekocht zodat ook deze paarden die vroeger altijd binnen stonden nu toch buiten kunnen blijven.

Maar blijf kijken naar het indivuduele paard en loop niet achter de rest aan.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:45

paarden zijn heel meegaand en daarom zien sommige paarden die veel binnenstaan er "tevreden" uit, maar in feite hebben ze zich er maar bij neergelegd. Dat verschil zie je denk ik pas nadat je het verschil een flink aantal keren van dichtbij hebt meegemaakt. Dus de mijne staat altijd buiten, wel uiteraard met schuilmogelijkheid voor echt noodweer, maar hij mag de keuze zelf maken (gebeurd zelden dat hij naar binnen gaat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:54

Hier hangt het er gewoon van af. het ene paard staat 24/7 buiten, weer of geen weer, heeft geen schuilstal dus in de winter met gevoerd regendek op en constant hooi ter beschikking. Die doet dat prima op die manier. Het enige jammere is dat ze nu in de winter geen sociaal contact heeft, de andere paarden staan allemaal binnen en je kan er geen paard bijzetten op de weide. Als je die dan weg wil halen breekt ze letterlijk alles af, valt je aan.... Zit er een draadje tussen dan lukt het wél, maar dan loopt mijn andere paard heel de tijd de andere kant van die draad stuk :roll:

Mijn andere paard staat op pension met weidegang. Ik merk heel goed het verschil tussen buiten in de weide en buiten op de paddock. Bij de paddock beweegt ze weinig, staat te soezen en wil liefst van al na een uurtje alweer naar binnen. Op de weide gaat ze lekker rondlopen, eten, sociaal contact zoeken ook (op de paddock negeert ze andere paarden). Maar ook daar na een paar uurtjes wil ze toch graag weer naar binnen.

in de zomer vinden alle paarden hier het prima om 24/7 buiten te staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:36

Je ziet vaak dat paarden die op kale paddocks, schrale weides en weides die openbare tioletten zijn geworden omdat ze niet worden uitgemest, graag weer naar hun stal willen omdat de stal "eten" betekent. Die paarden hebben vaak gewoon honger.
Hier om de hoek is ook zo'n pensionstal. Ze zetten de paarden de hele dag in een kale paddock zonder hooi en water. Die beesten vouwen zichzelf zowat dubbel onder het hek door om daar nog een grassprietje te kunnen bemachtigen. Als ze dan met goed weer op de weide worden gezet is die binnen een paar weken kaal en ligt dan ook vol met mest zodat ze daar alsnog de hele dag staan te verhongeren.... en ook daar weer geen water ;(

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:46

Ik ben van mening dat paarden niet op stal horen. Net zo min als een konijn in een hok. Máár als je alles wat tegennatuurlijk is gaat uitbannen is het lastig een grens te trekken. Een ruime inloopstal waar ze met z'n 3en instaan voldoet voor onze haf ook prima nu de wei onbegaanbaar is. Helaas hebben we hier niet zo iets al altijd zomer..Verder maakt het verschil als je een paard zijn vacht gaat ontnemen. Dan moet je ook aan het gevolg denken, dus dat je je paardje misschien niet meer volledige weigang kan geven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:44

Mijn paard heeft echt een hekel aan regen, dus als het echt rotweer is
staat ze binnen. Of 1 of 2 uurtjes buiten maar meer echt niet.
Ook als het buiten glad is staat ze binnen. Ook op een wedstrijdag
komt ze niet veel buiten dan moet ze schoon blijven.
Voor de rest in de winter ongeveer 4/5 uur in de zand
paddock en in de zomer 10 of 24 uur op de wei.

Ik voel me daar echt niet rot over, mijn paard heeft een heel goed leven.
Elke dag schone stal, elke dag beweging, goed voer en verzorging.
Ik vind 24/7 buiten echt geen must hoor. Zou ook helemaal niet werken
voor mij.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:22

Mijn paard was altijd tevreden met enkele uurtjes weidegang en stond te dringen aan het hek als het voedertijd was. Ik ben overgegaan naar een andere stal en heb haar buiten laten staan met mogelijkheid zelf de stal in te gaan. Ze staat nu in weer en wind buiten, had vroeger een hekel aan regen maar ook nu blijft ze buiten staan. Poepen doet ze wel weer binnen. Blijkbaar vind ze dit veel fijner. Ik merk ook dat ze graag nog even lekker bokkend door de paddock gaat. De zogenaamde gekke 5 minuten. Het maakt dan niet uit of er wel iemand op stal is of niet (bewoners aan de overkant hebben dit bevestigd).
Tuurlijk is een paard eigenlijk niet om te rijden etc etc en wij waren ook oorspronkelijk jagers. Maar wij kunnen kiezen als we in huis zijn om naar buiten te gaan de paarden niet, die moeten wachten tot iemand ze buitenlaat. Ook is ons huis groter dan die van het paard ondanks dat het paard meer massa heeft. De stallen zijn natuurlijk erg klein als je het zo bekijkt.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:29

mijn ervaring is dat die wedstrijd paarden niet anders gewend zijn...
op stal (spring stal) hadden we steeds per 4 paarden naar buiten en meestal waren 2 het al zat na een half uur.

later hadden we een merrie met een blesure. was weinig aan te doen dus besloten om die het land op te doen bij de fok merrie's... die heeft echt alle hoeken van de weide gezien. de wist gewoon niet meer wat paard zijn was...

mijn eigen merrie daar in tegen als die overdag niet naar buiten komt sloopt ze de stal ( komt op nu nieuwe stal 9 uren buiten)

dus verschild denk ik heel erg per paard.... sommige weten niet beter en andere verlangen erna

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:47

bij ons gaan ze zomers hele dagen naar buiten en in de winter van ongeveer 8 tot 6 of 7 uur.
als wij ze langer op stal houden zijn ze stijf,chagi en niet te genieten dus die van ons hebben dit gewoon echt nodig.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:54

Mijn mening is dat een gemiddeld pensionpaard/pony het beste zoveel mogelijk buiten moet staan. De reden daarvoor is, dat veel van deze dieren niet dagelijks worden opgezocht door hun eigenaren. Ik sta zelf op een pensionstalling, en ondanks het feit dat ik op zeer veel verschillende tijden kom, ik sommige paarden nog nooit verzorgd heb zien worden of wat dan ook. Dan duren de dagen voor de paarden erg lang op stal.... Op een trainingsstal worden paarden meestal dagelijks intensief bereden en vind ik de situatie daarom heel anders. Deze paarden zullen het evengoed heerlijk vinden om even de vrijheid van de wei te voelen, maar het is minder noodzakelijk voor de beweging in elk geval.