Weide bemesten/injecteren als er grondwater wordt gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 02:25

Het heeft weinig zin voor mij om met hem in discussie te gaan; hij houdt er toch z'n eigen ideeen op na, ook wel met betrekking tot bijv. het verzorgen en onderhouden van de pony's.

Even 2 misverstanden uit de weg helpen:
1. leidingen zijn géen 30 jaar oud, dat kan niet. Perceel grond is door de toenmalige eigenaar zo'n 30 jaar geleden aangekocht.
pas zo'n 10 jaar geleden hoogstens, is er een waterpomp gekomen.
2. het betreft hier absoluut géen manegehouder; het gaat hier gewoon om 2 weide's in particulier eigendom, waarvan ik 1 wei van een weide-eigenaar huur, en de andere wei is dus in eigendom van 'mijn buurman' en die heeft dus een eigen stuk grond met eigen pomp en eigen pony's.

Het ging hem er volgens mij vooral om dat hij het hele verhaal van legionella te overdreven vond. Ik wil niets goed praten voor hem, maar kan het me wel voorstellen; bedoel legionella is voornl. bij verneveling,
en verneveling gebeurt hier gewoon niet met dit grondwater.

Ik zou, als ik dit zo hoor, óók graag de leidingen ontsmet willen hebben (al lijkt het me sterk dat iedere boer dat zou doen hoor, volgens mij gebeurd dat maar weinig) maar ja, het is zijn grondpomp en zijn grondleidingen, en daar heb ik totaal geen zeggenschap over.
Ik betaal hem per jaar een klein bedrag omdat ik gebruik mag maken van 'zijn stroom' en 'zijn grondwater', maar als hij echt niet wil ontsmetten, kan ik dat helaas niet afdwingen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 03:59

Ik snap hem :)
Maar toch... Voor mijn paarden en die van onze klanten wil ik daar op niet bezuinigen.
Het is een kleine moeite, niet duur en doordat ik de kwaliteit van het water ken, durf ik het zelf nog te drinken :D Er zijn hier nog boeren die hun drinkwater halen uit een put, die nog geen 10 meter verwijderd is van de beerput. Die hebben zoiets van, Ik ben er nooit ziek van geworden.

JoyCiej007

Re: Weide bemesten/injecteren als er grondwater wordt gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 04:23

Ja tuurlijk, en ik wil ook best sommige dingen (deels) op eigen kosten doen, maar dit kan ik niet zomaar maken, als hij het dus blijkbaar echt niet wil. Misschien in de toekomst nog.
Hij had zelfs het idee, toen de pomp kapot was, om de pony's slootwater te geven. Wel, wat hij doet moet hij zelf weten, maar ik ga mijn pony's echt niet zomaar slootwater voeren, daar is de kans nog veel groter dat er iets mis mee is, hebben we ook nooit gedaan, dat zou ik dus zowiezo wel laten testen voordat ik dat te drinken zou geven.
Dus ben weken lang in de weer geweest met een H2Bag met leidingwater, wat ik gelukkig van de mensen die tegenover de wei wonen, mocht gebruiken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 04:30

Er zijn ook van die handige waterzakken die je in je kruiwagen kunt leggen.
Oppervlakte water zou ik nooit zomaar geven. Wie weet wat daar nu weer in zit.
Haha, het is wel echt een "boertje"

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:32

maXcomX schreef:
Er zijn ook van die handige waterzakken die je in je kruiwagen kunt leggen.
Oppervlakte water zou ik nooit zomaar geven. Wie weet wat daar nu weer in zit.
Haha, het is wel echt een "boertje"

Ja, de H2O Bag, heb ik ook genoemd in m'n vorige post ;)
Nou daarom leek mij dat slootwater al helemaal geen goed idee.

Eigenlijk is het niet eens echt een boertje, maar meer een 'natuurfanaat' die een weiland incl. pony's heeft gekocht, zonder verstand van zaken, maar wel met een liefde voor de natuur en dieren, hij wil ook schapen en kippen gaan houden. Maar van pony's houden, heeft hij geen kaas gegeten :')

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:38

maXcomX schreef:
Onze paarden drinken bronwater. Kraanwater s hier duur en er zit chloor in, dus niet echt geschikt voor paarden. Voor mensen eigenlijk ook niet...
Ik laat ons water 1x per 2 jaar testen. Een standaard test kost ongeveer 90 Euro.
Dan krijg je een rapport waarin precies staat wat er in het water zit en hoeveel (mineralen en bacteriën). Verder wordt het getest op kleur en smaak.

Volgens het waterbedrijf wordt er geen chloor meer gebruikt om drinkwater te zuiver. Omdat wij ook Koikarpers op grote schaal houden heeft mijn man dit geinformeerd bij het waterzuiveringsbedrijf.

Wij willen ook graag een bron laten slaan voor de paarden, wij moeten echter 30m diep ivm het hoge ijzer gehalte in de streek. (geeft wat bruin water, dit geeft ook aanslag op je terras ed.)

Legionella blijft tussen de 20 en de 60 graden altijd een risico, vooral met afspuiten (nevel). Grondwater heeft een gemiddelde temperatuur van 10 graden, dit is echter ondergronds water dat in de slang oid achter blijft verwarmt in de zon heel snel. Goed doorspoelen is dus een vereiste. Leidingen van het moet je, vooral als de waterleiding een tijdje niet gebruikt is door spoelen op de heetste stand van je ketel. Liefst 70 graden of meer.

Ik zou met niet te veel zorgen maken omtrent de bemesting, dit is slechts de toplaag, en ik verwacht dat de bron op 10 m. zit.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:40

Je kunt ook vrijblijvend een rondje bellen wat het kost om je water te testen, ik weet uit ervaring dat de prijzen erg uit een lopen.