Pony breekt door alles heen ---> wat nu ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:20

Ik ga op sommige dingen maar niet reageren. :)

Als ik dacht dat de omheining goed was...
En ik dacht dat deze situatie goed was dan had ik hier
niet om hulp en ideeen gevraagd. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:20

Ik begrijp TS wel een klein beetje, maar je moet in je hoofd houden dat het je shet zichzelf ook in gevaarlijke/dodelijke situaties kan brengen met zijn leuke grapjes. Dan kan je misschien beter 1x 'gemeen' zijn daar heb jij en je shet in de toekomst profijt van.

Stel dat je je hele omheining met gaas of een betonnen muur, ik vind gaas ook gevaarlijk voor zo een jong ding met mini hoeven, afzet en je moet je shet verkopen of je gaat verhuizen, en daar zijn alleen maar stroomdraden. Wat dan? Jong geleerd is oud gedaan. :)

edit: ik heb er ook zo 1 :)
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 09-03-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:21

Moet wel complimenten geven over hoe je het advies en kritiek hier op neemt :) ik doe het je niet na.

Sleeper

Millanka schreef:
Moet wel complimenten geven over hoe je het advies en kritiek hier op neemt :) ik doe het je niet na.

Inderdaad, erg knap!

LADPR

Sleeper: Als je gaas met fijne maas neemt is het niet gevaarlijk, daar passen de kleine hoefjes niet in ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:22

Millanka schreef:

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte na alle reacties van TS.
netjes hoor. ;)

TS: Hoe ga je het nou doen?
Kun je niet samen met een "stalgenootje" overleggen bij de staleigenaar voor stroom? :)
Ik zie dat je dichtbij woont. (ook achterhoeker?)
Ik zal je best eens te hulp kunnen schieten voor iets hoor. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:32

Denk ook niet dat hier bedoeld wordt dat je m maar even stroomdraad om zn neus moet binden hoor :+ Mijn poown heeft laatst ook kennis gemaakt met stroomdraad, pensionhoudster hield t met een stok wat lager zodat als hij voor de zoveelste keer aan t hout zou willen gaan vreten, hij onderweg een stroomdraadje tegen zou komen.. (helaas was poown te snugger om aan t hout te vreten terwijl wij vol verwachting stonden te kijken tot ie t zou doen := ). Heb zelf idd ook vaak zat een schok gekregen, niks ergs aan :P Als je het maar zó inkleedt dat je pony zijn actie aan de schok koppelt, en niet aan een mensenactie. Hoe dan ook; pony moet omheining leren respecteren. Denk dat je dat niet echt voor elkaar krijgt door meer aandacht te geven, t gras zal altijd groener zijn aan de andere kant van de omheining.. En denk dat als er meer shetters bij zouden staan, ze waarschijnlijk collectief zouden uitbreken :+ Meer (jonge) paarden is natuurlijk altijd beter, maar betwijfel of dat je probleem op zou lossen.
Lastig inderdaad, zeker omdat je op in pension staat.. Ben zelf groot fan van stroomdraadjes omdat ze respect afdwingen bij t paard op diervriendelijke wijze en daarbij ook een educatieve waarde hebben :+ Ik bedoel, geen enkel paard zal keer op keer testen of ie door dat draadje heen kan, en ze leren snel zat dat als er een hekje of draadje in de weg staat, t niet wijs is om daar doorheen te gaan..

Enige wat er denk ik op zit is idd alles helemaal nalopen, bij wijze van spreken met een vergrootglas, om te checken op plekken waar ie door kan..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:37

TS, ik zou met de weide eigenaar overleggen wat je kan doen
Is er nu wel of geen stroom rondom?

(Stroom)draad in manen wat genoemd werd, is bedoeld, dat als je pony dan de draad aanraakt, hij wel stroom voelt. Hij krijgt niet constant een schok hoor. Vaak hebben ze zulke dikke manen dat ze ze stroom niet voelen die op de draad staat. Als een draadje in manen zit, en hij dan de draad aanraakt voelt hij het beter

Rondom fijnmazige schapendraad of meer stroomdraden en dan voldoende stroom erop. Maar dan de vraag, wie gaat dat betalen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:38

Ik heb op de buitekant van mijn weide palen gaas zitten. Op de binnenkant schrikdraad (wat ook hier niet gevoeld wordt ivm de vacht). Op de doorgangen heb ik 4 draden zitten. Doorgang weide paddock heb ik er nu nog twee extra tussen gezet.

Er staat hier ook een haflingermerrie die altijd even de draad met de mond beetpakt om te voelen of er stroom op staat. Ze kan natuurlijk ook gewoon even de stal binnenlopen om te horen of de stroomklok tikt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:39

genoeg stroom erop zetten, dan blijft hij er echt wel achter.. hier hadden we een schouw hengstje..
die ontsnapte ook wel eens... (aan de hand met staigaire ofzo) en liep natuurlijk na de merrie's maar hij kwam er niet bij in.
goede omheining met genoeg stroom. waar je geen planken voor nodig hebt.

is het een hengstje? met 1 jaar kan die daarom ook uitbreken.

Urielle

Re: Pony breekt door alles heen ---> wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:03

Ik lees mee, heb ook een uitbreker.
Heb gaas van 2 meter (spandraden loskappen en eronderdoor drukken), poort van 1,50 (eroverheen).
Stroomdraad gewoon op volle snelheid erdoorheen of palen uitgraven/trekken zodat de draad tegen de vlakte gaat.
Prikkeldraad erover of slopen.
Over/door de sloot/greppel.
Ik weet het niet meer, dus momenteel niet buiten op de wei.
Ik hoop dat iemand met een geniaal idee komt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:20

het zou de volgende keer makkelijker zijn als je er gelijk bijzet hoe de wei nu is afgemaakt, en dat het NIET jou weide is, bespaart al een hoop!!

maar goed ik bedoel dus ook niet dat je stroomdraad om zijn neus moet binden, maar gewoon een keer draad tegen zijn neus aanhouden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:48

Dat helpt ook geen zak, want paarden weten prima dat de draad stroom geeft hoor. :j
De merde is dat ze die tik stroom er best voor over hebben om maar aan de andere kant te raken.

Ik ga het zelf nog een proberen met betonnet met ijzerdraad bevestigen aan de palen waar het gaas ook vast zit, en dan maar hopen dat ze die palen er niet uit proberen te tjoepen, die dingen zijn metaal en in beton gegoten maar ik sta al nergens meer van te kijken ondertussen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:39

Hier liep de Shet ook constant overal doorheen / onderdoor / tussendoor.

Sinds ik op elke 25 / 30 cm een schrikdraadje heb gespannen , was dat helemaal over.

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 0aug-5.jpg

Om daar tussendoor te komen zou ze veels te lang bezig zijn , waardoor ze een paar keer klappen kreeg.
Ze schieten er alleen tussendoor als ze dat snel kunnen doen , tussen 2 pulsen door of dat ze net 1 puls te pakken hebben , dat hebben ze er nog wel voor over.

En natuurlijk een FLINK stroom erop zetten :j

Zodat ze de eerste keer dat ze proberen of ze de draadjes opzij kunnen duwen , meteen een doodklap krijgen en nooit verder komen dan "even voelen" .

Een flinke klap stroom van dicht bij elkaar staande dus moeilijk doordringbare draadjes , is het enige waarmee je een ontsnap-shet binnen de afrastering houdt.

Gaas enzo werkt ook wel , maar dat slopen ze weer door er tegenaan te hangen en duwen. Om dat te voorkomen moet je dan alsnog stroom ervoor zetten...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:36

Op mijn paddock/tuinafscheiding heeft hij ook alles gesloopt.

Nu hebben we daar aan de onder en de boven kant houten planken gezet met daartussen het gaas.
In de tuin zal ik er van het voorjaar nog een groenblijvende haag voor zetten.

Mijn shet loopt ook vaak in mijn tuin aan een longeerlijn die ik dan vast heb gemaakt aan een boom of een wiedepaal.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:03

Ik zou zeggen stroom op de hekken, maarja als dat niet werkt ..
Helpt het mss als je van die geel/zwarte linten aan het hek vasmaakt?
Misschien heeft hij er wel schrik van als het wappert in de wind ofzo.
Het is maar een idee, ik heb voor de rest momenteel niet echt een oplossing :P

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:35

stroom om de weide en dan een extra geleide draadje in de manen, dicht op de kam vlechten, dat de stroom beter geleid en de pony dit wel voelt. Doet ook wel ff pijn, maar leert hij wel van. De klap van een auto doet meer pijn

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:45

ik zie allen nergens staan of hij alleen staat, als dat zo is verveelt hij zich waarschijnlijk
ook als hij met grotere en oudere paarden staat, die niet met hem spelen, kan hij zich gaan vervelen
en wat is er nou mooier, dan lekker overal kunnen rondlopen
probeer eens een skippybal oid in zijn weitje te leggen

bij ons op stal staan 2 mini's, daar zit op 15 ,30 en 50 cm ongeveer een stroomdraadje, er staat wel flink stroom op de wei-en bij ons maar dat is je eigen keuze misschien kun je dat eens proberen, meerdere draadjes langs de wei

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:54

Verveling zou het denk ik niet zijn, Die van mij verveelde zich absoluut niet en breekt ook uit.
Brak moet ik zeggen want hij staat nu in een wei met goede omheining en toen hij hieruit wilde uitbreken kon die niet kreeg dus ook stroom en heet het daarna niet meer geprobeerd.

Het lag hier dus echt aan de omheining. Ik oefen daarbij ook met hem, dan loop ik naar een draad toe en kijk ik wat hij doet. Hij moet dus gewoon stoppen en niet er onderdoor lopen. Eerste keer widle hij dat doen, heb ik een klein rukje aan het touw gegeven en hij wist het. Oefen het nu iedere keer als ik iets met hem doe.

duzia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:35

schapengaas of schapennet en stroom er opzetten!
Hij kan dan zeker niet meer "opstap" gaan :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:03

Nou meid, ik begrijp je best.
Ik heb zelf ook een shet, die van mij blijft keurig tussen de draadjes, maar ik zie echt veel van zijn weigenootjes uitbreken haha.
Ik zou in jouw geval meerdere stroomdraden onder elkaar spannen, een stuk of 3/4. Allemaal onder stroom. Lijkt me sterk dat hij door 3/4 stroomdraden heenloopt?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:05

Ik lees toch erg vaak over problemen met Shetjes en uitbreken uit de weide. Pfff, ben erg blij dat mijn die van mij dat niet doen. Ik heb zwaar geïnvesteerd in de omheining. Dubbele regel houten omheining van 1.30 hoog met tussen de onderste regel en de grond 1 stroomdraadje (en op de bovenste regel, maar daar komen ze niet eens bij). Het zijn twee hengsten van 2008, een Shet en x Shet, Ze hebben diep ontzag voor het stroomdraad, dus bij de stal heb ik een paar kleine stukjes met maar 1 draadje. Nooit geen problemen!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:20

ik heb me shetlander met mijn pony staan.
mijn shet ontsnapt soms.
ik heb ze gewoon achter stroom staan wegens ik dit het beste vind.
heb meerdere ontsnappers waaronder 1 van 1,56 en stroom is toch echt de manier
dus als jij nog een leuke shet wil in de toekomst wens ik je succes

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:27

Ik dacht dat je shet bij Giolli staat, dus ik snap jullie 'toneelstukje' niet zo goed. :? (sorry als ik het mis heb)

Mijn shet heb ik 1 keer met zijn neus in het stroomdraad gelokt, resultaat is dat hij netjes in de wei blijft en geen pogingen onderneemt om te ontsnappen. Ik snap echt niet wat je daar niet vriendelijk aan vindt. Enige ander mogelijkheid die ik zie is weilanden met schapengaas afzetten. En dan ook echt alle gaatjes.

O ja, nog een oplossing, pony halster of halsband om en met een ketting/touw aan een pin in de wei zetten (voor mij een no go vanwege de onvriendelijkheid), hoeft ie niet met zijn neus in het schrikdraad..

Realiseer je wel dat als jouw pony op straat loopt en hij wordt aangereden dat jij verantwoordelijk bent voor de schade.
Dat relativeert voor mij 1 keertje schrikken van het schrikdraad best wel. Schrikken zullen ze vaker doen in hun leven.

En verder kun je met een jaarling nog niet zoveel doen, die moet lekker spelen in de wei ipv aan het 'werk'.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:50

lovelygirly schreef:
EN nogmaals. Ik ga geen stroomdraad doen.
Ik wil het op een vriendelijke manier doen. En dat is alles behalve vriendelijk. :)

Heb je het hem al eens vriendelijk gevraagd om binnen de omheining te blijven?