Een paard in je tuin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: Een paard in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:18

ja beetje belachelijke reactie wel...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:18

KenJeMe schreef:
Hoe verzin je het.......een paard houden in je tuin!!!!!

Bij mij lopen ze ook gewoon in de tuin los. Dus zo gek is het idee toch niet en als er verder niemand last van heeft en je er goed over na hebt gedacht.

Als ik uit mijn slaapkamer/woonkamer raam kijk dan zie dan zie ik mijn paard. Beter uitzicht kun je niet krijgen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:21

Nog vergeten te zeggen, het is niet zo leuk als het lijkt. Als mijn paarden honger hebben en ik heb het hekje niet goed dicht gedaan komen ze me binnen halen als ik TV zit te kijken.. En als me vader rustig aan het werk is op kantoor staat er zo maar een paard naast hem en is de hele vloer vies :D
Mijn paarden maken alles open, iedere deur/hordeur en hekjes... Ze staan ook erg vaak onder de carport naar iedereen te hinniken die langskomt of juist heel hard te briesen zodat mensen schrikken... jaja.. het klinkt leuk maar soms.......... :+

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:37

Onze ponies staan ook in de "tuin". Die inmiddels geheel omgebouwd is naar grote blubber-vrije paddock. Er wonen inmiddels buren aan drie kanten maar over stank is er in al de jaren dat wij hier wonen nog nooit geklaagd. Dat is een kwestie van schoonhouden. Met warm weer wat vaker de mestballen opruimen en als je ze op je mesthoopje hebt gedaan met kalk afdekken. Voila!

Onze ponies zijn sinds ze zo gehouden worden een stuk gelukkiger als voorheen op een blubber weiland.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:59

Hoi,

Een kennis van me heeft 3 pony's aan huis, in de tuin.
Bij de ingang van het huis hebben ze een grote poort en muur naar de buren...zogauw je de poort opent....3 stalletjes waar ze apart in staan.
een kleine oprit is het eigenlijk ( voor 2 auto's)
Ze heeft een tuin ( 30 meter lang, 5 meter breed) Als ze de paardjes in de tuin wilt zetten dan moeten ze eerst door het huis, de keuken en zo via de achterdeur de tuin in, de eerste x dat ik het zag heb ik me rot gelachen, een paard in je keuken! ( 1 hafflinger, 1 b pony en een shet)

Nu 1 jaar verder is er van het huis/keuken niks meer over, de tegel vloer is gebarsten, het laminaat ligt eruit, het raam van de achtertuin eruit, kozijnen aan gevreten....
Om maar niet te praten van de tuin, dat is 1 grote modder zooi, het is een wonder dat er nog iets van groen in de schutting te vinden is....

Ze heeft ook een grote wei in het bos ( gehuurd) waar ze de paardjes 24/7 kan zetten maar ze wil ze perse aan huis.....ruzie met de buren, die dierenbescherming bellen, gemeente enz, ja idd stank en geluids overlast...denk je eens in dat je van jou slaapkamer zo op de paardjes van de buren kijkt....
( persoonlijk zou ik geen ander uitzicht willen hihi)

De mest gooit ze 3x per dag op de aanhanger en brengt ze 1x per week naar een manege ( 2,50 euro om te legen)
Stro en hooi koopt ze ook bij de manege, per week, ze heeft geen opslag, dus 1x per week de stal leeg maken en meteen weg brengen & weer mooi maken)

In de zomer en met mooier weer dan de afgelopen maanden brengt ze iedere ochtend de paardjes naar de wei ( 30 min lopen) lekker daar uit laten rennen, verder rijd ze iedere dag op de hafflinger)
Voor de nacht de paardjes weer van wei halen en lekker naar binnen. De paardjes gaan dan meteen eten en languit liggen slapen.

Nu met die sneeuw zijn ze dus niet naar de wei gegaan ( ze hebben daar geen water en ze had de mogelijkheid niet om meerdere malen per dag met emmers te gaan lopen ( 30 min)
( In de zomer hangt er een tuinslang in een badkuip in de wei)

Tja, het idee is leuk, en het werk...je moet het ervoor over hebben, maar als paardengek is dat vaak geen probleem ;-)

Ikzelf wil ook een shet in mn tuin, maar de buren niet.....( zijn zowieso lastige mensen zeuren al over mn teckel in de tuin)
Nu heb ik het opgelost door een shet van iemand anders zo af en toe te halen om mijn gras te maaien.
( je moet de buren dan zien hihi)

Mijn mening is, als je het paard genoeg beweging kan geven ( van en naar een uitren wei) met andere paardjes, je het veilig maakt ( ramen minimaal 1,5 meter ver afzetten) waarom niet?
Het paard zal de hele dag aandacht krijgen van jou als hij thuis in de tuin is, en genoeg beweging, mest op een aanhanger laten en als die vol is weg brengen.

ideeen genoeg vind ik, maarja stel je hebt het eenmaal in gericht en de gemeente en buren zeggen het moet weg.........dan kan je je paardje alsnog ergens anders stallen of verkopen....
Mijn kennisje mag nu van de buren de paardjes in de winter aan huis stallen maar vanaf begin april moeten ze weg ( vliegen overlast en stank, wat een paarden gek alleen mee zal vinden vallen)
Ze gaan dan op de wei en soms neemt ze er toch 1 mee naar huis, door de keuken de tuin in ;-)

Gr. Natalie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:07

Ik heb wat foto's maar weet niet hoe te plaatsen....

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:09

Ik heb mensen geweten die hun haflinger in de "tuin" hielden. Op het einde van de tuin was er een vrij grote stal met een duer naar de tuin en naar de zandweg achter de tuin. Aan die zand hadden de mensen echter nog een wei liggen waar de haflinger regelmatig op ging (met andere paardjes).

Persoonlijk vind ik dat je een paard prima in je tuin kunt houden als je tuin groot genoeg (zodat die eventueel als weide functioneerd), je stal groot genoeg is en je in een open bebouwing woont (dus geen buren hebt).

Hier in België staat er volgens mij trouwens nergens in de regelmentering dat je een paard (een dier dus) niet alleen moogt houden. Gezelschap is natuurlijk veel beter en gezonder voor je paard.

Persoonlijk wil ik graag als ik een huisje koop, een tuin van minstens 500m² en er een schuilstal/stal opzetten en een paardje+ pony/ezeltje opzette tenzij ik een huisje in de buurt van weide kan vinden...

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:54

Ik vind dat je een paard best in de tuin kunt houden, mits er voldoende plek is.
Anders is het misschien een optie om alleen een stal in je achtertuin te bouwen en verder ergens een weide te huren, zodat je ze daar 's ochtends kunt heen brengen. Zo deed ik dat ook bij mijn oude bijrijdpony.

Moet je natuurlijk wel weide in de buurt hebben.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:06

Of je nu een paard / pony in een box van 3 x 3m2 zet ergens op een stal of in je eigen tuin achter huis met een kleine uitloop moet ieder voor zich weten. Ik zou ten alle tijde weer voor het plaatsen in eigen tuin kiezen!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 18:18

Bedankt voor jullie ervaringen! :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:24

Wij hebben onze shet in onze achtertuin gehad toen wij in amersfoort woonden (vlakbij centrum)
Ze had een zand paddock en een zeer ruime stal. Hooi haalden we van een boer buiten de stad en de mest ging de groene container of naar de stort.
Dit is jaaaaaaren geleden en over ponyvriendjes dacht ik toen nog niet na.

De buren vonden het overigens wel leuk dat wij een peerd in de tuin hadden :)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:28

Serval schreef:
Of je nu een paard / pony in een box van 3 x 3m2 zet ergens op een stal of in je eigen tuin achter huis met een kleine uitloop moet ieder voor zich weten. Ik zou ten alle tijde weer voor het plaatsen in eigen tuin kiezen!

Volledig mee eens!
Ik denk dat véél paarden blij zouden zijn met een grote tuin, er zijn er genoeg die dag in dag uit in een stal van 3 x 3 staan.
Wij hebben vroeger onze Shet ook in de tuin gehouden en geloof mij dat was ook geen groot stuk. Daar heeft hij toch ruim een jaar gestaan. En onze buren vonden het ook superleuk. Misschien natuurlijk wat vaker de mest opruimen voor de stank.
En de mest ging bij ons ook gewoon bij de GFT-bak. Nooit geen klachten over gehad.
Mijn 2 shethengstjes staan sinds 2 weken ook bij mensen in de tuin (is wel geen wijk, maar einde van een doodlopende straat).
De buren houden hier een oogje in het zeil, en zijn superblij dat er weer wat leven in de straat is.
Mijn groot paard heeft ook een half jaar in dat wei'tje gestaan van 47m². Oké het was mss niet extreem groot.
Maar liever dat, dan constant opgesloten in een stalletje.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:38

mijn haflinger staat ook bij ons in de tuin! :D

- schutting omheind met prikkeldraad
- rubber matten in de schuur
- tuin verder leeg met paddock alleen zand geen gras
- schuurdeur niet vervangen maar een paarden staldeur ingezet gewoon 2 meter van de schuurdeur
- automatische drinkbak aanleggen in de schuur

Onze haf staat gewoon 24/7 buiten ze slaapt buiten en dus gewoon inloop stal waar ze kan schuilen

stuk van de paddock is afgezet waar ik het mest laat dit word 1 keer per jaar weggehaald

dus het is mogelijk
succes! ;)

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:02

KenJeMe schreef:
Hoe verzin je het.......een paard houden in je tuin!!!!!

Wat ik hiermee bedoelde, is dat je nogal verschillen hebt in: je paard houden in je tuin.
Neem aan dat de tuin van TS gewoon een tuin van een rijtjes huis is? (waar overigs niks mis mee is) Dan vindt ik het gewoon niet kunnen om daar een paard te houden.
Woon je vrij en heb je een grote tuin met mogelijkheid tot weiland en of paddock vind ik het een ander verhaal. Dan is het juist geweldig je paarden aan huis (in je tuin) te hebben.
Naar mijn mening moeten een paard, ruimte en soort genoten om zich heen hebben.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:06

savannah13 schreef:
mijn haflinger staat ook bij ons in de tuin! :D

- schutting omheind met prikkeldraad
- rubber matten in de schuur
- tuin verder leeg met paddock alleen zand geen gras
- schuurdeur niet vervangen maar een paarden staldeur ingezet gewoon 2 meter van de schuurdeur
- automatische drinkbak aanleggen in de schuur

Onze haf staat gewoon 24/7 buiten ze slaapt buiten en dus gewoon inloop stal waar ze kan schuilen

stuk van de paddock is afgezet waar ik het mest laat dit word 1 keer per jaar weggehaald

dus het is mogelijk
succes! ;)

En dat staat dus 24-7 in z'n uppie op een zandpaddockje waar benen strekken geen optie is???
Ongelovelijk....

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:14

ik heb mijn paard ook aan huis staan
wij hebben 4 stallen maar hebben geen wei
we hebben wel een vrijstaand huis de buren hebben een grote tuin
en die mogen we gebruiken als wei verder hebben we nog een wei gehuurd waar ze alleen
overdag in staan savonds komen ze naar binnen.
ik vind het heel fijn!

maar heb je nou een vrijstaand huis of een rijtjes? ik denk als je in een rijtjes huis woont
dat het dan moeilijker is inverband met je buren...

ik wens je heel veel succes en als je de gelegenheid hebt moet je ze zeker thuis houden! :))

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:16

ik heb mijn paard ook aan huis staan
wij hebben 4 stallen maar hebben geen wei
we hebben wel een vrijstaand huis de buren hebben een grote tuin
en die mogen we gebruiken als wei verder hebben we nog een wei gehuurd waar ze alleen
ik vind het heel fijn!

maar heb je nou een vrijstaand huis of een rijtjes? ik denk als je in een rijtjes huis woont

ik wens je heel veel succes en als je de gelegenheid hebt moet je ze zeker thuis houden! :))

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:17

sorry voor het 2 keer plaatsen er was iets fout gegaan :oo

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:22

Ik heb mijn paarden in tuin staan, maar ik woon dan ook in het bos met veel meer ruimte en geen buren in de buurt.

Kan je niet gewoon je paard dichtbij stallen en elke dag of 1 x per week gewoon mee naar huis nemen? Mijn shetlander loopt ook vaak genoeg los en komt dan even binnen een appeltje vragen, heel gezellig :D

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:43

@ Rosita, waar maak jij je druk in?
Ik ken mensen die stallen aan huis hebben, en in plaats van een paddock hebben die geopteerd voor een buitenpiste. Gevolg? 4 paarden die 24/24 in hun stal staan. Er 10 minuutjes per dag uitmogen om in de piste uit te razen (ALLEEN natuurlijk, anders grote kans op blessures) en paar keer per week rijden.
Die paarden kénnen zelfs geen weide, als ze dan toch eens in die piste mogen zie je ze op hun knieën zitten om toch een plukje gras uit te trekken.
Geef me dan maar een paddock waar mijn paard alle dagen opkan, dan constant in een kleine muffe stal.
En jij weet toch niet hoe groot Savannah's paddock is?

Ik snap dat mensen zich druk kunnen maken in paarden die alleen staan, maar er zijn altijd ergere dingen hoor. Liever alleen op een wei, dan 24/24 in een stal.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:45

babslovertje schreef:
verder hebben we nog een wei gehuurd waar ze alleen
ik vind het heel fijn!

Dat lijkt mij dus ook super.. lekker veilig paardje bij je, en overdag rijden en/of losgooien in een wei hier in de buurt ..

Het is inderdaad een rijtjes huis, maar ik verdenk iemand in de buurt van het hebben van een paard of stal met koeien haha ;) Met een bepaalde windrichting ruikt het nogal 'boers' in de wijk!
We hebben verder hele leuke lieve buren ;) Maar het zou dan uitzoeken bij de gemeente worden, en dan overleggen met de buren enzo.
En een plan B mocht het nodig zijn...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:47

Hammeke schreef:
@ Rosita, waar maak jij je druk in?
Ik ken mensen die stallen aan huis hebben, en in plaats van een paddock hebben die geopteerd voor een buitenpiste. Gevolg? 4 paarden die 24/24 in hun stal staan. Er 10 minuutjes per dag uitmogen om in de piste uit te razen (ALLEEN natuurlijk, anders grote kans op blessures) en paar keer per week rijden.
Die paarden kénnen zelfs geen weide, als ze dan toch eens in die piste mogen zie je ze op hun knieën zitten om toch een plukje gras uit te trekken.
Geef me dan maar een paddock waar mijn paard alle dagen opkan, dan constant in een kleine muffe stal.
En jij weet toch niet hoe groot Savannah's paddock is?

Ik snap dat mensen zich druk kunnen maken in paarden die alleen staan, maar er zijn altijd ergere dingen hoor. Liever alleen op een wei, dan 24/24 in een stal.

tis 24/7 ;) zitten maar 7 dagen in een week :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:57

Hammeke schreef:

En liever een paard dat dagelijks 10x een stomp voor zijn kop krijgt , dan een paard dat dagelijks 10x met een loden pijp de hersens in geslagen wordt.

Moraal :

Je moet niet gaan "goed praten" door te vergelijken met iets slechters : Het deugt allebei niet !

Een paard hoort NIET alleen op een wei.
Een paard hoort NIET 24 uur per dag op stal.
Een tuintje van een rijtjeshuisje is GEEN wei , maar een tuintje.

Je ziet hier op Bokt echt de belachelijkste maten langs komen van wat mensen hun "wei" noemen.

Een stukje hier boven , dat iemand 2 Shetlanders en zelfs een half jaar een PAARD op 47m2 zet , dat is dus nog geeneens een stukje van 5 x 10 meter , dan ben je toch niet goed wijs als je daar een tijd lang dag en nacht een paard neerzet :n

Als je even bekijkt dat een kleine volte al 10 x 10 meter is , en dat is al belachelijk klein :P

Ja natuurlijk , de mensen bedoelen het vast goed en weten blijkbaar niet beter , maar dit soort onzin moet echt nodig strafbaar gesteld worden zodat paarden niet meer in zulke belachelijke situaties terechtkomen :n

Is het nu per 2 paarden nog alleen voor de nachten en gaan ze elke dag de halve dag op een grote wei , dan is het nog acceptabel.
Maar altijd je dieren op een oppervlakte zetten waar ze nog niet eens een rondje kunnen galopperen.....dan ben je ècht geen dierenliefhebber , hoe hard je ook schreeuwt van wel :n

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:44

Ik vind het ook niet kunnen hoor. Vanwege de ruimte niet, en ook niet omdat hij alleen staat. Als er een weide in de buurt is met meerdere paarden zou het een ander verhaal zijn.

Maar sowieso zou ik hem niet in je tuin laten. Als ik zie wat mijn paard voor schade aanricht in zijn stal alleen al... ;)
Als je pech heb bijten ze (door verveling) alles stuk aan je huis, dus dan zou je al een afrastering moeten maken waardoor hij niet te dicht bij het huis kan, maar dat gaat weer van de ruimte af. Ook een houten schutting zou je moeten beschermen.
Ook zal je tuin waarschijnlijk na de kortste keren een grote modderpoel worden. Wij hebben op stal een weiland van ik schat 200x200m voor 5 á 6 paarden/pony's en dat wordt ook al heel snel stuk getrapt.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:56

Bij mij in de buurt heeft een man in een normaal rijtjeshuis 3 mooie dekhengsten in de tuin. :) Ik weet niet precies hoe hij dit geregeld heeft, hij heeft in elk geval 3 redelijk grote stalletjes keurig naast elkaar, mest gaat gewoon in de groene bak. Voorderest is de tuin alleen maar steen, geen idee of ze hier los in mogen. Wel heeft hij een groot stuk weiland waar de pony's in kunnen + de pony's staan een aantal maanden bij hun 'klus' in de weide als ze mogen dekken. :D

Een groot paard is denk ik wel een ander verhaal, ligt vast ook aan wat je buren ervan vinden haha! Naja in elk geval, succes met het doordenken van je plan! :)

Het gaat trouwens wel om shetlanders!