ellende: zwaar de griep en paarden aan huis................

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jibberjabber

Re: ellende: zwaar de griep en paarden aan huis................

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:34

Die griep heeft me overigens wel doen realiseren dat je voorraadje voer, stro en hooi e.d. altijd zo op peil moet zijn dat je iig een weekje voldoende hebt en dat er ergens op stal info ligt over de paarden hoe te voeren enz. Maakt het voor eventuele hulp ook veel gemakkelijker.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:38

Wij hebben de paarden ook op een eigen weide/stal staan. Komen voor de rest geen andere mensen, maar ligt gelukkig dichtbij huis. Mocht ik ziek zijn, dan is mijn vriend of mijn vader gelukkig altijd bereid ze te doen.. Soms wat moeilijk combineren voor mijn vader, aangezien hij ook nog ploegendiensten draait, maar anders springt mijn vriend eventjes bij...Zou anders ook niet weten hoe ik het moet doen als ik echt ziek ben...

Had van de week ook een moment dat ik me niet helemaal goed voelde, dan springt mn vriend in de auto en gaat naar stal :)

@ jibberjabber, daar heb je helemaal gelijk in! Maar dat is niet alleen in geval van de griep o.i.d. Hebben weleens keertje gehad dat we, en geen water meer hadden in de IBC, dus moesten met jerrycannen gaan slepen (in mijn eigen auto, niet echt geschikt) omdat de LandRover stuk was en we die grote bak niet konden vullen..Hadden toen hetzelfde probleem met hooi, dat hebben we gelukkig nog wel kunnen regelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:43

Daarom zet ik mijn paarden in de winter op pension :j
Heb in die periode namelijk heel makkelijk last van keelontstekingen en oververmoeidheid door de combi met mijn werk (kom dagelijks met talloze zieke patiënten in aanraking). Op die manier kan ik vaak toch die sluimerende ziekte een stapje voor zijn, omdat ik kan uitrusten als ik voel dat er wat zit te broeien. En hoef me geen zorgen te maken om paard dan.
Tijdens de rest van het jaar doe ik gewoon alles zelf: weide-onderhoud, voeren, verzorgen. Als er dan wat mis is of ik kan niet, dan gaat mijn ex wel een paar daagjes mijn paard de nodige zorg geven. Kan hij eens niet, dan doe ik hetzelfde met zijn paarden.

Zo hebben we allebei eigenlijk altijd wel iemand die de paarden heel goed kent en kan inspringen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:49

Ik heb gelukkig mijn vriend ook (alleen is voor hem hooi voeren wat lastig omdat hij het daar twee dagen heel benauwd van krijgt) die me helpt als ik ziek ben. Bij ons staan de paarden ook nog 24/7 buiten dus is het gelukkig makkelijker te doen.
Wij hebben al wel een tekening klaar liggen (voor als we straks een huis gaan kopen) hoe de stallen moeten worden.
Ik wil dat echt een hele grote inloop stal waarvan een deel beton en een deel stro, met onbeperkt hooi aanwezig op zo'n manier dat de paarden het niet kunnen vertrappen.

Ik moet zeggen dat ik het opzich wel fijn vind de paarden aan huis te hebben als ik ziek ben, juist omdat je niet met de auto hoeft of iets dergelijks.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:01

mijn paard staat wel op een pensionstal, maar zonder diensten. Dus als ik ziek ben, ga ik nog steeds 2x/dag om te voeren en dergelijke. De stal doe ik dan ook meestal nog zelf, al is het met tussenpauzes. Ik heb gelukkig daar wel vriendinnen die eventueel de mest er een keertje willen uithalen of wat bijstrooien, maar de stal echt grondig doen zal een weekje moeten wachten totdat ik beter ben

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:21

aisie schreef:
Dat is het nadeel van paarden aan huis. Of je nu ziek bent of niet ze moeten toch verzorgd worden. Ik doe gewoon altijd alles wat ik anders ook doe, alleen het rijden sla ik dan over maar voor de rest verzorg ik ze normaal zoals ik altijd doe. Kost wat meer moeite maar het is niet anders.

Hier ook.
Heb wel een verzorgster die als het mee zit 2x per week iets komt doen en de eigenaresse van de pensionpony doet een aantal verzorgbeurten per week, dus als ik mijn beurt maar voer, dan kan er eventueel nog wel wat mest blijven liggen omdat zij ook uitmest, maar op haar vrije dagen moet ik me zelf redden.

Bij ziekenhuis/platlig omstandigheden dat ik echt niets kan doen, dan vraag ik aan mijn man (maar niet van harte en hij vergeet de helft) of hij ook iets wil doen en natuurlijk de eigenaresse van depensionpony, verzorgster pony en een vriendin in de buurt die ook een eigen paard hier heeft gehad (die weet hier de weg en gang van zaken nog aardig ;))

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:45

Voelen jullie je dan niet verrekte schuldig als je je paardje bij de pensionstal niet ziet? Voel me al schuldig als ik 1 dagje niet geweest ben hahaahah. Terwijl alles gedaan word;voeren, buiten zetten, er zijn zelfs penny;s die mijn kleintje af en toe een borsteltje geven:-)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:48

alleen voeren, snel wat stro in de boxen zonder te mesten. eventueel ze er nog uit doen.. en anders maar niet.

ziek is toch echt ziek, als je niet op je benen kan staan, en echte koorst hebt..
kan je echt haast geen stal mesten of heel langzaam.

ja je hebt ook ziek dat je ook verhoging hebt, maar nog redelijk zwaberrend wat kan doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:50

Beterschap! Het is niet altijd even gemakkelijk om de paarden aan huis te hebben.

Ik doe gelukkig de paarden samen met mijn moeder. Anders lukte het ook niet om vier paarden te houden op twee locaties, naast werk en studie. Als de een ziek is, neemt de ander het over. Als we allebei verhinderd zijn, gooit mijn broertje een keer voer in of bel ik een vriendin of die toevallig even langs de paarden kan.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:56

Ik ken het gevoel,

ik had in december zware griep ( ze wilden mij opnemen in het zh maar ik weigerde :P )
Maar ik kon nog alles bij mijn 3 pony's doen. Dus uitmesten,water geven( het vroor dus met emmertjes lopen) en voeren. Uiteindelijk ook op de wei zetten omdat ze te druk waren.

Mijn vader had nachtdienst en mijn vriend is er alleen in het weekend. Dus ik moest het zelf oplossen, toen er uiteindelijk hulp kwam in de vorm van mijn moeder en vriend, kon ik het nog alleen oplossen omdat de ponys te druk voor hun waren hahaha.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:11

IK heb daar gelukkig voor gezorgd. Als ik ziek ben of niet kan ivm onregelmatig werk, zorgt mijn moeder voor het voeren. Als ik ziek ben, mest mijn vader uit.
Mijn man wil ook wel helpen. Ze staan bij mijn ouders aan huis.