Verwaarloosde weide weer goed krijgen : experiment !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Verwaarloosde weide weer goed krijgen : experiment !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:47

Bedankt :)

Ik heb gewoon dat in de link ingevuld , maar ben het wachten op reacties inmiddels behoorlijk beu :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:57

op het klaver stuk kan je nog extra stikstof gooien en kalken, dan gaat de boterbloem ertussen uit.

het grootste deel zou ik toch ook terug inzaaien, hoe je van berenklauw af geraakt weet ik eigenlijk niet, want loopt dat niet verder onder de grond?
ik geloof ook dat een "uitgeputte" weide het eerste jaar 1200kg kalk nodig heeft om terug genoeg magnesium aan te bieden en de boterbloemen weg te krijgen. ik zou een boer of loonwerken voor info vragen...

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:07

Je zou ook kunnen overwegen om het niet gewenste onkruid en klaver dood te spuiten door met MCPP en MCPA te spuiten .Aan deze middelen gaan alle meerlobbige planten dood en het gras (éénlobbig )blijft staan .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 20:15

Nou , even een update :

inmiddels contact gehad met dat BLGG , ben vorige week gebeld door een Zuid-Holland meneer en die vertelde weer dat de monster-nemer hier in de regio me zou bellen als hij in de buurt zou zijn....dus wachten maar weer -O-

Ook contact gehad met Bio-Ron , kreeg een uitgebreide mail terug , moet ik me ook even flink inlezen.
Ik heb er wel wat gemengde gevoelens bij.

Tevens via-via nu wat gehoord van het weide-advies dat ik vorig jaar opgevraagd heb , hopelijk lukt het via een tussenpersoon :P dan wel om dat rapportje te pakken te krijgen....de duimen draaien.

Ik wil nu dus eerst graag dat grondonderzoek afwachten (gaat me eerlijk gezegd allemaal veels te langzaam :\ ) en dan direct aan de slag.

Het idee zoals het nu begint te rijpen , is :

Linkerwei en middelste wei , met vooral veel mos en Bereklauw : eerst alles doodspuiten of niet , daar twijfel ik nog aan waar ik nu goed aan doe :o
Ik wil deze sowieso wel (laten) frezen en opnieuw inzaaien , ik denk aan gewoon BG11 graszaad.

Het rechterweitje met de klaver daar wil ik wel wat overheen strooien om het gras hopelijk een betere kans te geven t.o.v. de klaver.
Ik hoop dat de BLGG-man hier iets over kan zeggen....

Terwijl de linker- en middelste wei dan weer een (hoop ik zo hard !! := ) mooie nieuw grasmat aanmaken , mogen de knollies gebruik maken van het pad rondom de weitjes , het rechterweitje en de dijkweitjes.

Deze laatsten wil ik dan graag in het najaar (laten) doen zodat die in de winter en het voorjaar weer op hun gemakje kunnen instoelen , hoop ik :)

De dijkwei is ook behoorlijk mossig......pffft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:33

Hilbrand schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om het niet gewenste onkruid en klaver dood te spuiten door met MCPP en MCPA te spuiten .Aan deze middelen gaan alle meerlobbige planten dood en het gras (éénlobbig )blijft staan .

Zou het dan wellicht voor het klaver-weitje een goede oplossing zijn om hier eerst met de MCPP en MCPA te spuiten , en daarna dan te bemesten en door te zaaien ?

Ik voel de juiste volgorde dan nog niet helemaal aan hoor :o

Ik neem aan dat het spuiten dan eerst aan de beurt is ?
Als ik wat zoek dan kom ik uit op het advies om 5 liter water te mengen met 20 ml MCPA en 20 ml MCPP.
Dat moet dan met groeizaam weer , dus zal nu nog wat te vroeg zijn , beter volgende maand denk ik ?
Hoeveel van die vloeistof spuit je dan eigenlijk per welke oppervlakte ?

Het weitje rechts is echt een klein weitje , zo'n 700m2.

En hoe lang wacht je dan na het spuiten , en wat is de volgende stap ?

Eerst bemesten ? (en waarmee / hoeveel dan ? Of daarvoor het BLGG advies afwachten ?)

Of juist eerst doorzaaien (en hoeveel dan ?)

En dan de kneuzigste vraag van alles : hoe moet je doorzaaien nu eigenlijk zien :P

Gewoon het graszaad uitstrooien over de wei , en verder niks er aan doen ? :P

En is het dan nog handig om bvb. handmatig wat kalk te strooien op de Boterbloem-eilandjes....?

God wat voel ik me een kneus :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:04

de tip die ik kreeg van een boer,m tegen mos, was veeeel stikstofbemesting. Mos kan niet tegen kunstmest en het gras gaat er beter door groeien. Je zou kunnen proberen eerst te slepen of verticuteren met verticuteermachine, dan bijzaaien en als het groeit gaan bijmesten. Ik weet niet of je jong gras gelijk mag bemesten met kunstmest, maar voor zo'n klein stukje zou je ook koemest granulaat of korrels kunnen proberen (voor de tuin) dan heb je in elk geval natuurlijke mest waar je gras niet zo snel door verbrandt. Eventueel sproeien als het lang droog blijft helpt ook wel.

Succes, ben benieuwd of je de adviezen nog krijgt en wat daar uit komt! Houd je ons op de hoogte?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:52

Vonnie : Bedankt ! Ga ik doorkijken :)

Monster-nemer is net weg , stond ineens aan de deur , bellen is blijkbaar niet gelukt :P

Maar nu duurt het nog zeker 2 weken voordat de uitslag er is zegt hij , zucht.

Ik maak even een nieuw topic hoor met een wat meer gerichte vraag , in de hoop dat ik toch alvast wat kan gaan doen :)

pmarena @ [VSW] Eerst kalken en dan pas spuiten / frezen / inzaaien ?

Joyce :

ik wil inderdaad iets van een verslagje bijhouden met de vorderingen van wat we doen met de weitjes , en het resultaat. Zodat anderen er nog iets aan hebben...... ik zelf vind het echt een drama om als leek duidelijke info te vinden en zou graag zoiets willen zien :j

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:49

met het spuiten met MCPAen MCPP bedoelde ik ook eigenlijk het klaverweitje .Inderdaad moet je even wachten tot het wat groeizamer weer wordt .Voor wat betreft de andere weitje's , die zou ik doodsproeien en opnieuw inzaaien want die lijken me niet meer te redden .Het is allemaal een beetje moeilijk om het vanaf foto's te beoordelen .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:04

Bedankt Hilbrand :)

Dat is dus inderdaad ook het plan dat zich aan het ontwikkelen is :j

Alleen zit ik dus nu nog met de volgorde en manier waarop ik het precies aan moet pakken...

Ik bedoel , ik kan op het klaverweitje wel de klaver e.d. dood willen spuiten , wat graszaad en meststof eroverheen strooien , maar praktisch gezien vraag ik me dan af : hoe doe ik dat spuiten het handigst (is dat te doen met een rugspuit o.i.d. , want iemand inhuren met een tractor lijkt me ook niet realistisch voor zo'n klein weitje van zo'n 20 bij 32 meter...met nog een raar uitstulpinkje er aan vast :P ) en welke hoeveelheid moet je dan gebruiken ?

En dan na dat spuiten , hoe lang wachten voor de volgende stap , en is die volgende stap eerst bemesten (en met welke meststof en hoeveel) , of eerst wat graszaad uitstrooien (en hoeveel) ?

Het zijn vast hele suffe vragen voor mensen die deze dingen wel weten , maar ik struikel er echt enorm over :+

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:43

Nu gooi je er een lading kalk op. Koop je gewoon bij de boerenbond oid winkel. Je hebt poeder en korrels. Neem de korrels, je wasmachine zal je dankbaar zijn. Strooit makkelijker, blijft ook beter liggen. Dat kan je vast wel doen voor er uitslagen zijn want zo te horen gaat dat sowieso nodig zijn. Denk er om dat je niet meer strooit dan de max aangegeven hoeveelheid.
Dan spuit je je onkruid dood en als dat goed verschrompelt is bemest je de rest van het gras en de bodem zoals je test aan gaat geven. Als de mest goed in de bodem zit ga je doorzaaien. Best kans dat je daar voor nog een keer onkruid moet spuiten. Zaad zit nu al flink in de grond.
Pas als je grasplantjes groot genoeg zijn mag je pas weer bemesten anders leggen de sprietjes het loodje weer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:12

ik zit een beetje met hetzelfde probleem, dus lees hier graag even mee.

ik heb een weitje van ongeveer 800 m2 met veel mos en afgelopen najaar ook erg veel brandnetels erop. hoeveel kalk moet ik
op zo'n weitje strooien?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:56

Deze brochure geeft veel antwoorden op je vragen. Altijd zelf blijven denken en niets klakkeloos aannemen.

http://www2.vlaanderen.be/landbouw/down ... ier/48.pdf

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je al contact gezocht met een loonwerker in de buurt? Die lui kennen de grond(soort) en weten precies wat er wanneer moet gebeuren.

Het eerste jaar dat ik mijn weiland had, was ik eigenwijs en heb ik niet naar de loonwerker geluisterd. Ik wilde graszaad met kruiden en weinig bemesting. Leek mij beter voor paarden. Gevolg: amper gras en veel onkruid. Schrale (zand)grond moet je anders bewerken dan bv klei. Vanaf dat moment luister ik naar de loonwerker en ieder jaar heb ik het beter voor elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:20

Loonwerkers hebben het razend druk en hebben wel wat beters te doen dan kleine stukjes wei , helaas..... ze hebben het allemaal zelf hartstikke druk nu :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:45

Gewoon een doos appelflappen meenemen en vragen of ze in ieder geval even willen komen kijken en een advies willen geven. Je hoeft ze niet al het werk te laten doen (als ze daar niet op zitten te wachten....). Vaak vinden ze het helemaal niet erg om, als ze het desbetreffende 'ding' toch achter de tractor hebben hangen, even bij jou langs te komen. B.v. doorzaaien met de hand geeft geen goed resultaat; je moet het de grond in laten brengen en dan meteen met een rol erover heen. Zo zijn er meer bewerkingen die je zelf eigenlijk niet (goed) kan doen. Kalken/bemesten met een zaaiwagentje kan je wel zelf. Zo weet ik bv niet of je als particulier aan gif als MCPP kan komen....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:55

Een paar jaar geleden kon dat nog wel... toen kocht ik het gewoon bij de Welkoop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:45

Net bij de Welkoop geweest en daar hadden ze nog wel 1 van de MCP's , maar de andere was niet meer leverbaar....

Ook bij de CZAV geweest waar 1 mannetje rondliep , geinige kerel wel , maar daar sta je dus ook een beetje voor lül als kneus die een stukje wei van 2000m2 op wil knappen :')

Hij vond het ook niet zo'n kansrijk plan om nu alvast maar wat te gaan kalken.....want als je dan gaat frezen komt de kalk weer te diep waardoor je er niks meer aan hebt.... ik als kneus kan me ook wel voorstellen dat de kalk dan juist op de plek komt waar je hem hebben wilt : in het bovenste laagje grond :P maar hij vond het niet handig zeg maar :P

Echt heel erg tof , al die tegenstrijdige adviezen die je krijgt.... -O-

Afijn , dankzij wat advies links en rechts via Bokt ( bedankt !) en zelf maar hopen dat m'n intuïtie een beetje werkt om de meest kansrijke adviezen eruit te filteren ( := ) is het plan nu als volgt geworden :

Eerst z.s.m. alles doodspuiten met Roundup.

Dan na een week of 2 omfrezen en kalk/stikstof bemesten.
Daarna inzaaien met BG11 en aanrollen.

Net belde ook de locale loonwerker terug !! Die bevestigde dit rijtje en belt vrijdagavond om te laten weten of hij zaterdag even tijd heeft om de boel te komen spuiten met Roundup......ik duim echt heel erg hard !!

Hij zat tijdens het telefoontje ook wat te bladeren voor BG11 graszaad en kwam met Advanta BG11.

Als ik dat opzoek dan is dat graszaad met een coating.....is dat eng / listig voor paarden , of gewoon een handigheidje ? :=

Citaat:
Maaien / beweiden met nadruk op beweiden.
Productiegras met lange levensduur, diploïd Engels raaigras + timothee + beemdlangbloem + veldbeemdgras.

Met de kiemversnellende graszaadcoating Headstart.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:14

Snel kiemend zaad als ik het zo lees, dan krijgt onkruid (wat normaal gesproken sneller opkomt dan het gewenste gras) dus minder kans/tijd om je nieuwe gras te verdringen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:18

Als er maar geen Lolitrem B in je graszaad zit, dan heb je kans op raaigraskramp (geloof ik)
Google er maar eens op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:19

Wat de bliep is Lolitrem B nu weer , en raaigraskramp ?? :P

*zet zoekopdracht op lijstje erbij* :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:13

coating wordt vaak gedaan bij zaden. Met een coating ga je je zaad zelf niet beschadigen als het in de machine zit.
Ook hebben de zaden vaak al een voorkieming ondergaan, waardoor ze sneller (en ongeveer gelijktijdig) gaan uitkomen. Bv bij suikerbieten heb je bijna altijd gecoate zaden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:29

joyce B schreef:
de tip die ik kreeg van een boer,m tegen mos, was veeeel stikstofbemesting. Mos kan niet tegen kunstmest en het gras gaat er beter door groeien. Je zou kunnen proberen eerst te slepen of verticuteren met verticuteermachine, dan bijzaaien en als het groeit gaan bijmesten. Ik weet niet of je jong gras gelijk mag bemesten met kunstmest, maar voor zo'n klein stukje zou je ook koemest granulaat of korrels kunnen proberen (voor de tuin) dan heb je in elk geval natuurlijke mest waar je gras niet zo snel door verbrandt. Eventueel sproeien als het lang droog blijft helpt ook wel.

Succes, ben benieuwd of je de adviezen nog krijgt en wat daar uit komt! Houd je ons op de hoogte?

Als er mos groeit dan kunnen er 3 oorzaken zijn:
1 De grond is te zuur (dan moet je kalk bijmesten)
2 Te veel schaduw, waardoor gras niet groeit maar mos wel
3 Te weinig gemaaid, waardoor de schaduw die het gras geeft, de mos groei bevorderd.

Stikstof bijmesten heeft bij mos geen enkele zin.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:34

pmarena schreef:
Net bij de Welkoop geweest en daar hadden ze nog wel 1 van de MCP's , maar de andere was niet meer leverbaar....

Ook bij de CZAV geweest waar 1 mannetje rondliep , geinige kerel wel , maar daar sta je dus ook een beetje voor lül als kneus die een stukje wei van 2000m2 op wil knappen :')

Hij vond het ook niet zo'n kansrijk plan om nu alvast maar wat te gaan kalken.....want als je dan gaat frezen komt de kalk weer te diep waardoor je er niks meer aan hebt.... ik als kneus kan me ook wel voorstellen dat de kalk dan juist op de plek komt waar je hem hebben wilt : in het bovenste laagje grond :P maar hij vond het niet handig zeg maar :P

Echt heel erg tof , al die tegenstrijdige adviezen die je krijgt.... -O-

Afijn , dankzij wat advies links en rechts via Bokt ( bedankt !) en zelf maar hopen dat m'n intuïtie een beetje werkt om de meest kansrijke adviezen eruit te filteren ( := ) is het plan nu als volgt geworden :

Eerst z.s.m. alles doodspuiten met Roundup.

Dan na een week of 2 omfrezen en kalk/stikstof bemesten.
Daarna inzaaien met BG11 en aanrollen.

Net belde ook de locale loonwerker terug !! Die bevestigde dit rijtje en belt vrijdagavond om te laten weten of hij zaterdag even tijd heeft om de boel te komen spuiten met Roundup......ik duim echt heel erg hard !!

Hij zat tijdens het telefoontje ook wat te bladeren voor BG11 graszaad en kwam met Advanta BG11.

Als ik dat opzoek dan is dat graszaad met een coating.....is dat eng / listig voor paarden , of gewoon een handigheidje ? :=

Citaat:
Maaien / beweiden met nadruk op beweiden.
Productiegras met lange levensduur, diploïd Engels raaigras + timothee + beemdlangbloem + veldbeemdgras.

Met de kiemversnellende graszaadcoating Headstart.

Nee hoor. De coating bevat meststoffen, middelen tegen bepaalde schimmels en soms ook middeltjes dat vogels of muizen het niet graag lusten. Verder is de coating ook handig voor zaaimachines, die kunnen dan gelijkmatiger uitstrooien. Zodra het zaad gaat kiemen en de sprietjes bovenhet maaiveld komen is de coating alweer weg. Eind Mei de paarden weer op de wei.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:25

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:43

Echt enorm bedankt , vooral maXcomX !!!! +:)+

Ik duim heel hard dat het spuiten zaterdag door gaat , en dat het daarna ook vlot gaat met frezen en inzaaien enzo.... dan kan van de zomer het middelste en linkse stuk mooi worden (hoop ik :P )
en zouden we eind van de zomer de rest kunnen doen zodat dat van de winter en volgend voorjaar weer op zijn gemakje mooi kan worden , en hopelijk kunnen we dan volgend jaar gewoon alle 5 de weitjes rouleren en het gras altijd op een mooie lengte hebben en genoeg rust geven tussendoor.

Ik wil dit voorjaar nog wel proberen om het klaverweitje en de dijkwei een beetje op te peppen , zou het nut hebben om op het klaverweitje nu nog wat kalk / stikstof te strooien , en dan ook nog wat graszaad er overheen ? Of zou de klaver dan toch nog te sterk zijn ?

In de dijkwei is ook best wat mos ontstaan....als ik daar kalk overheen strooi zou dat dan wel nut hebben of moet je echt eerst alles doodspuiten ?