Zouden jullie dit doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Re: Zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:18

Met veearts enz, betalen ze wel mee maar weet niet hoeveel heb ik net even gevraagd.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:39

Voor andere bokkers, hier is trouwens de tekst van de manege (staat op de site)

Gratis stalling voor manegepaarden en -pony's in de manege
De meeste manegepaarden en -pony's worden beschikbaar gesteld door particulieren. In ruil voor gebruik van de dieren is de stalling en verzorging kosteloos. De kosten voor o.a. een dierenarts, tandverzorger en hoefsmid worden tot een bepaald bedrag betaald door de manege. Buiten de lessen om kan de eigenaar zelf gebruik maken van zijn paard of pony.

De manegevereniging beschikt over vijftien stallen voor de manegepaarden en -pony's. Iedere stal heeft een stalen luik met glas in de buitengevel. Op één meter afstand van de gevel staat een robuust stalen hekwerk. Door de openslaande luiken hebben de paarden in hun 'vrije tijd' altijd uitzicht naar buiten en volop frisse lucht.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:50

"Tot een bepaald bedrag" En dat moet TS dus gaan uitvinden voordat ze een beslissing neemt! :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:20

Ik sta met mijn paard op een manege, gewoon in pension, maar moet zeggen dat het nou niet de droomstal is. Al die leskinderen die steeds aan m'n paard zitten en die toeristen die 'm alsmaar aaien. (hij bijt nogal, om uit te proberen, ik corrigeer dit, anderen niet, dus het wordt steeds erger...)

Maar mijn eigen paard in manegelessen laten meelopen is echt een no-go voor mij. Dan heb ik binnen de kortste keren een paard dat verpest is, of verkeerde reactie op hulpen aanleert.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:41

Maar als ze daar blijft staan loopt het zeker niet goed af. Dus zouden jullie haar dan gewoon laten staan?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:42

Maar wie zegt dat ze verpest word? Misschien gebeurd dat juist wel niet. En wie zegt dat ze in 1x ziek word?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:46

xmarlies96 schreef:
Nou mijn ouders hebben helemaal niks met paarden & willen er dus niet teveel voor betalen.. Weet niet of je dat begrijpt? Kan het wel doen maar dan moet ik het zelf betalen werk nog niet. Maar ik denk dat het voor de pony wel beter is.

ik vind het nog niet eens zo'n slecht idee. Maar hoe zit eht met verantwoordelijkheid als ie ziek wordt en niet met de lessen mee kan lopen? en met de DA kosten? En hoe zit het als het beestje schade aanricht in de les of ongeluk.. etc.

Wil je niet afschrikken, maar overleg goed wat er wel en wat er niet bijin zit. En stel een contract op! En vergeet niet dat je moet uitzoeken of je verhaal van de manege wel echt klopt! Denk dat in de praktijk er wel iets meer kosten aan vast zitten!

En als je ouders wat minder met paarden hebben, zien ze dit misschien ook niet zo snel. Vraag om advies en overleg eerst maar eens. Daarna opnieuw alles overwegen en contracten opstellen!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:48

Een paard dat in manegelessen loopt, krijgt vaak zoveel verschillende ruiters op z'n rug dat ie uiteindelijk niet meer weet welke hulp nou waarvoor is. Er zijn namelijk ook ruiters die schoppen om vooruit te gaan en aan de teugels trekken om te stoppen.

Ik zou 'r niet laten staan daar, maar zorgen dat ik een stal vind die ik zelf kan betalen, want ik denk niet dat het paardje er heel gelukkig van wordt om in manegelessen mee t moeten lopen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:48

xmarlies96 schreef:
Maar wie zegt dat ze verpest word? Misschien gebeurd dat juist wel niet. En wie zegt dat ze in 1x ziek word?

tja kom je eens bij mij thuis de DA kosten van mijn merrie bekijken? Die had ik toen net een paar maandjes! en had al een fikse worminfectie en heeft een flinke snee in haar borst gehad. Daarna nog bloedonderzoek, mestonderzoek etc...etc..

En ik rijd er nog niet eens op! Ze staat gewoon met nog een paardje op weide en werden wel ontwormt.

De kans is aanwezig dat ze niet ziek wordt..net zoals die kans er wel is. HOUD er wel rekening mee.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:49

Dilan1993 schreef:
Een paard dat in manegelessen loopt, krijgt vaak zoveel verschillende ruiters op z'n rug dat ie uiteindelijk niet meer weet welke hulp nou waarvoor is. Er zijn namelijk ook ruiters die schoppen om vooruit te gaan en aan de teugels trekken om te stoppen.

Ik zou 'r niet laten staan daar, maar zorgen dat ik een stal vind die ik zelf kan betalen, want ik denk niet dat het paardje er heel gelukkig van wordt om in manegelessen mee t moeten lopen.

dat is nog altijd beter dan een paard die alleen staat gehuisvest.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:51

Geen heel slecht idee, maar ik denk dat je verkeerd denkt. Ik zou eerst naar de manege gaan kijken. Op een site kan het nog zo mooi eruit zien en klinken, maar hoe is het in het echt? Je moet meer mensen dan alleen dilan eens naar hun mening vragen. Want een paard helpen vind ik een goed idee, maar je moet het wel kunnen. Stel hij word verhuist met de trailer valt in de trailer en kan nooit meer bereden worden. Misschien ga ik van het ergste uit, maar kan gebeuren. Dan kan ze niet in de lessen lopen en heb jij ook niets aan de pony, want je ouders willen geen stallingskosten betalen. Ik vind het goed dat je wilt helpen, maar je moet niet teveel hooi op je vork nemen! Succes

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:55

even buitenom of je het paard wel of niet op de manege neer moet zetten: kun je de dierennescherming niet bellen als het paard echt slecht behandeld wordt? Niet bekappen en geen water op stal vallen imo toch onder mishandeling/verwaarlozing. Of heb ik dat mis?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:57

Tuurlijk hoeft ze niet ziek te worden, maar je moet rekening houden dat het kan gebeuren en dat je dan zowiezo een stuk van de kosten op moet hoesten. En omdat je al aangeeft dat je ouders er niet veel geld in willen steken....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:59

Heb je iemand in je omgeving die verstand heeft van paarden en die eens met je mee zou kunnen gaan naar de manege? Wij kunnen vanaf ons schermpje wel een heleboel roepen, maar het handigst is gewoon iemand meenemen. Misschien een instructeur ofzo?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 21:09

Dilan1993 schreef:
even buitenom of je het paard wel of niet op de manege neer moet zetten: kun je de dierennescherming niet bellen als het paard echt slecht behandeld wordt? Niet bekappen en geen water op stal vallen imo toch onder mishandeling/verwaarlozing. Of heb ik dat mis?

Ja dat is wel zo, maar dan word ik daar weggestuurd en de dierenbescherming neemt die paarden toch niet in. En hun gaan echt niet beter voor hun paarden zorgen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:25

xmarlies96 schreef:
Dilan1993 schreef:

Ja dat is wel zo, maar dan word ik daar weggestuurd en de dierenbescherming neemt die paarden toch niet in. En hun gaan echt niet beter voor hun paarden zorgen.

da's dan wel balen :\ ik dacht altijd dat de DB toch dieren in zou nemen als ze echt verwaarloosd werden.
Wat dat betrefd vind ik het in de VS wel goed geregeld, daar worden dieren na een waarschuwing in beslag genomen en beslist de rechter of ze wel of niet terug naar de eigenaar gaan.

Dacht dat ze zoiets ook gingen invoeren hier.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:29

Opzich geen slecht idee maar je zult je wel moeten realiseren dat je niet echt een eigen paard hebt. Bedoel je kan alleen rijden als het dier niet in de lessen loopt. Je kunt waarschijnlijk niet zomaar spontaan denken ik ga lekker het bos in. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk wie het tuig voor het dier koopt. Want het tuig wordt zeer intensief gebruikt en daardoor slijt het veel sneller en ben je eerder toe aan nieuw tuig. Zeker als je dan kiest voor wat goedkopers zal het niet super lang meegaan als er meerdere malen per dag gebruik van gemaakt wordt. Ook zeer belangrijk om daar over te praten.
En wat als het dier ineens voor langere tijd kreupel wordt. Tuurlijk die kans is niet zo groot misschien maar wel iets om over na te denken. Blijft de pony gratis staan als ze voor 6 maanden of langer niet gebruikt kan worden in de lessen.
En inderdaad wat al vaker gezegd is als je het doet zorg dat echt alles tot in de puntjes op papier staat. Dus ook dat als ze toezeggen dat het geen probleem zou zijn dat het paard 6 maand niet gebruikt kan worden. Het is allemaal heel makkelijk gezegd maar als het er op aan komt kan dat nog weleens voor problemen zorgen.

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:48

Als een pony mee gaat rijden in manegelessen betekent niet dat het beestje ongelukkig hoeft te zijn. Bij mij op de manege doet iemand dit ook en haar pony wordt er echt niet slechter van. Ik zou inderdaad goed nagaan wat de afspraken zijn met de manege. Dat gedeelte is helemaal geen probleem. Wat je alleen echt in orde moet krijgen is het financiele aspect. Ik heb lang moeten wachten en sparen voor mijn eigen paard. Mijn ouders hebben wel iets met paarden, maar ik betaal ook alles zelf. Helaas heb ik ook heel veel pech gehad met mijn paard. Ze heeft zo'n 5 maanden stil gestaan met een peesontsteking, bloedvergiftiging en vorige week had ze een flinke snee dat gehecht moest worden. ( ik heb haar maar net 8/9 maanden) Wat ik hiermee wil zeggen is dat je vanalles moet kunnen verwachten en hier financieel klaar voor moet zijn. Als je dat lukt, om de eventuele kosten te betalen, zou je het zeker kunnen uitproberen. Natuurlijk eerst op proef.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:09

Als ik dit alles lees. (En niet naar je profiel te hebben gekeken). Denk ik dat je heel jong bent. Te jong om deze beslissing te maken. De aanschaf van een paard en het onderhoud in nog maar het begin van het hebben van een paard. Ik vind het ook onverantwoord overkomen dat jij alleen deze beslissing moet maken, vertellende dat je ouders het niet interesseert.

Ik spreek van uit ervaring dat ik na hard werk eindelijk een paardje kocht. Door het lange wachten had ik zoveel haast dat ik eerste beste beestje kocht. Wat ik naar anderhalf jaar weer weg kon doen omdat er gewoon weg geen klik was en het onderhoud te duur werd. (dan heb ik het dus nog niet eens over ziekte)

Tevens moet je begrijpen dat de manege jou stalling alléén vergoed als je pony in de les loopt. Dus zodra hij ziek word draai jij voor de pension kosten op! Een paard van een vriendin is door alle lessen compleet verpest. Hij heeft een wervel verschoven. Haar paard werd uit de les gehaald, zei ging volle stal kosten betalen + dierenarts en fysiotherapie. Nu mag ze weer beginnen met rijden naar een jaar maar moet ze een zadel aanlaten meten. Zo schieten de kosten omhoog!

Al jouw harde werk om een band op te bouwen en je pony/paard dingen aan te leren gaan verloren na een enkele manege les.

Succes met de hele kwestie.

Denk niet dat deze manege je enige oplossing is, zoek/kijk ook eens naar een andere mogelijkheid.
Je zegt dat de huidige eigenaren het paard verwaarlozen, heb je wel eens aangegeven dat hij naar tandarts of hoefsmid moet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:16

Jouw pony moet dan wel een geschikte manegepony zijn en dat is misschien helemaal niet zo. En dan zit je er wel mee.
Daarbij, op een manege rijden met een eigen paard is niet zo ideaal.
Helemaal als ie voor een deel van de manege wordt.
Altijd rekening houden met de manegelessen, kinderen die aan de pony zitten enz.
Het is dan niet echt jouw pony meer, maar meer van de manege.

Eigenlijk is dit een verkapte vorm van leasen van je eigen paard/pony.
Je least dus eigenlijk je eigen pony. In feite de omgekeerde wereld.

khally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:27

Ik zou er als ik jouw was goed over nadenken. Ik had een pony genaamd Wendela en ik werd te groot voor haar. Ze wou nooit goed de trailer in, altijd stond je 10 minuten te klooien voordat ze erin stond. We konden haar dus niet aan iemand verkopen die veel wedstrijden wou gaan rijden, dus hadden we haar aan een manege verkocht. Ze word elke dag bereden. Ik had haar vanalles moeten aanleren want de vorige eigenaren reden alleen maar met haar buiten en ze was gewoon echt 'de baas' over hun. Ik moest haar leren aan de teugel te laten lopen en zelfs nog springen. Ik kwam met haar tot de L2 dressuur maar wou nooit de trailer in. Nu, als je haar dan aan de teugel wil laten lopen, snapt ze gewoon niet wat je bedoelt.
Die kinderen daar hebben het haar eigenlijks 'afgeleerd'. Ik weet niet of je vaak rijd en wat voor niveau je met die pony rijd maar weet wel, wat je nu dan al hebt met je pony kunnen ze daar zegmaar een soort van 'afleren'. Denk er goed over na.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:35

Persoonlijk zou ik zelf water geven en de stal uitmesten en dan eens in de zoveel maanden een keer laten bekappen, dat kost je nou ook de kop niet.
In de manege raakt zo'n pony alleen maar afgestompt en klierig.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:52

Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik je nog even wou vertellen. Wat als ze de pony na een aantal jaren niet meer geschikt vinden en ze daar dus niet mee door willen gaan? Wat ga je er dan mee doen? (Vind het heel leuk en lief dat je veel om die pony geeft, maar dit zijn wel dingen waar je ook over na moet denken, dat je altijd een plan B hebt ook al ziet het er op dit moment niet uit dat het zo zou lopen! een gewaarschuwd mens telt voor 2 :) ) En ik ben niet van mening dat elke manege slecht met hun paarden omgaan ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:17

xmarlies96 schreef:
Dus daarom moet ik er ook nog heel goed over nadenken. Maar een koliekoperatie van €10000 klopt dat wel?

Laat je niet gek maken, Xmarlies96. Zorg voor goed en regelmatig ruwvoer -hooi is de bruine boterham- dan krijgt je pony niet zomaar koliek. Kan altijd gebeuren natuurlijk; meestal komen ze daar ook weer gewoon bovenop, een enkele keer niet. Maar dan moet je helemaal geen operatie overwegen, dan is het jammer, maar dan "gaat hij lekker slapen". Dat is ook het leven. Ga daar echter niet vanuit. Ik vind het heel knap van je dat je de situatie voor die pony (en "buurman") wilt verbeteren: goeie zet! Als het een goeie manege is, prima! Een pony/paard is een bewegingsdier; hij zal blij zijn dat hij dat mag. Zul je geen spijt van krijgen!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:33

Urielle schreef:
Persoonlijk zou ik zelf water geven en de stal uitmesten en dan eens in de zoveel maanden een keer laten bekappen, dat kost je nou ook de kop niet.
In de manege raakt zo'n pony alleen maar afgestompt en klierig.

Ik mest de stal ook elke week uit & geef ze water.