Help mij van die smerige box af!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:33

moonfish13 schreef:
Cassidy schreef:
Helaas staat mijn paard, vooral in de wintermaanden, het grootste gedeelte van de dag binnen.
In de zomer hele dagen op het land. Komt voor dat ik in geen weken vlas nodig heb.
Maar in de periodes dat ze op stal staan, heb ik drie, drie-en-een- half baal nodig.
Minder gaat gewoon niet. Vind ik ook niet kunnen.

Mij hoor je er niet over.
Deze staan aan huis de hele dag in de paddock. Nog randstad ook. :)
Ik zou hier ook geen pensionstal weten waar ze uberhaupt buiten gezet worden voor je.. :n

Die pensionstal heb ik, maar er is beperkt ruimte en er staan veel paarden.
Niet ieder paard krijgt de mogelijkheid om iedere dag de hele dag buiten te staan. Niet in de winter.

Rebecca1976

Re: Help mij van die smerige box af!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:46

De mijne is ook een viespeuk, maar staat aan huis. 's Avonds bij het laatste voeren drollen eruit en de volgende ochtend ook en de natte plekken. Hij staat op stro, 's avonds doe ik dan ook het verse stro naar de zijkant van zijn stal, zodat er ook nog wat te knabbelen is als zijn hooi op is.
's Ochtends de natte plek eruit in het midden van zijn stal en dan rechttrekken. Zo red ik het op 2 a 3 plakken stro per week.
Overdag staat hij de hele dag buiten (paddock in de winter en 24/7 op de wei zodra het kan).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:41

Mijn pony staat in een groepstal; 6 shetlanders bij elkaar. Je kunt je voorstellen dat niet alle mest en urine op dezelfde plek gedeponeerd wordt. Hier hebben ze een techniek bedacht die ontzettend goed werkt. Altijd een schone stal hier!
Elke dag wordt de hele stal leeggeschept. Wij hebben gelukkig nog stro, dus als de stal leeg is een niet te dikke laag schoon stro in het midden en langs de kanten wordt hooi neer gegooid. Gelukkig door deze tecniek is het uitmesten ook heel licht (mijn rug is zeer slecht)
In jouw geval zou ik toch vragen of je toch stro mag blijven gebruiken. Wellicht kun je dit zelf aanschaffen en dan korting krijgen op je stalprijs. Of, als ze perse het vlas willen blijven verstrekken, ook gewoon vragen of je zelf je vlas mag aanschaffen en dan korting kunt krijgen op je stalprijs. Dan heb je zelf in de hand hoe je uitmest.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:26

Persoonlijk denk ik niet dat dit paard een enorme viespeuk is.
Ga gewoon het rijtje af: paard, 3x3 box, 22 uur per dag in box, 1 nieuwe baal per week.
In deze omstandigheden zou ieder paard snel een vieze stal krijgen. De enige oplossing is dus 1 of meerdere van die omstandigheden te veranderen

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:25

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik hoorde net dat we van de zomer weer over zullen gaan op stro maar dat het anders zal gaan als voorheen. We zullen zien hoe dat gaat.

Tot die tijd moet ik nog steeds iets verzinnen voor die box. Zo ie zo gaat mijn paard morgen voor in ieder geval een maand naar de grote box. Eens kijken hoe dat gaat. Blijft ie even smerig dan gaat hij daarna gewoon wee naar de kleinere box en koop ik tot het stro er is gewoon elke week een baal bij.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:31

M'n oudje was een echte viespeuk daar moest ik elke dag de natte plekken verwijderen anders had ik binnen 2 dagen ook een roodbruine stal. Gebruikte minimaal 2 1/2 baal vlas per week ben bang dat je dus een baal bij zal moeten kopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:38

ik heb een HIT matras in mn stal en gebruik 1 pak vlas in de 2 weken voor alleen de randjes, kan heel makkelijk dagelijks de mest eruit scheppen maar mijn paard poept wel altijd achterin de stal, bevalt tot nu toe prima.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:47

Een stal met uitloop is dé oplossing
Dan doen ze voornamelijk alles buiten
Alleen als het slecht weer is zijn de boxen wat viezer omdat ze dan doorgaans meer binnen staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:57

Voordeel van matten is vooral dat het schokdempend is, dus de laag bodembedekking die er op komt hoeft minder dik.

Ik heb geen vochtdoorlatende rubber matten in de stallen liggen, voor de isolatie en schokdemping. Het vocht kan toch niet weg, omdat we geen rooster onder de stallen hebben maar gewoon een egale cement-vloer. Ik begin met 1,5 baal vlas op een stal van 3 x 3,5. De achterste meter laat ik leeg, dit omdat ze daar niet liggen maar wel poepen. Ook langs de kantjes ligt minder dan in het midden, weer vanwege het wel poepen maar niet liggen. Elke dag de natte plekken eruit, drollen er uit, en alles weer naar het midden gooien en mengen met elkaar. Op 3 stallen gebruik ik gemiddeld 1 a 1,5 baal per week om bij te strooien.
Mn shet reken ik in dit geval niet mee, die heeft in 1/4e deel van zn stal (ook 3x3,5) vlas liggen en poept en plast er naast. Hier hoef ik per maand nog geen kwart baal bij te gooien, zo ontzettend schoon blijft zijn stal.
Op 1 paard is 1 baal per week dus echt ruim voldoende! Je hoeft echt niet elke dag schoon bij te strooien. 2 keer per week een kwart baal in het midden is meer dan voldoende, tenminste bij die van mij.

Nu moet ik wel zeggen 1 merrie is echt extreem schoon, die poept en plast alleen op de achterste rand, waar geen strooisel ligt. Dit is qua karakter ook echt een koele kikker.

De andere merrie gebruikt ook alleen de achterste rand, en af en toe een zijwand voor te poepen en plassen en loopt er ook niet doorheen. Wel is haar stal meestal 1 van de vieste omdat ze wel veel poept en plast. Het is een noggal zenuwachtige merrie.

De ruin poept altijd langs de randjes en plast natuurlijk wel in het midden omdat hij niet anders kan. Hij loopt wel zn hele stal door elkaar, maar de drollen blijven vaak in de achterste helft, dus niet voorin. Plus dat zn drollen niet vermengt worden met het natte vlas, scheelt ook weer. Hier is het dus drollen zoeken en elke dag de natte plek er uit halen en alles heel goed mengen. Want bruin vlas is vooral vlas met een kleurtje, niet zo zeer nat. Als het vlas rood is is het nat. Bruin laat ik dus liggen en meng ik met de rest, het rode gaat er uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:01

Ik heb ook een paard staan wat het echt heel vies maakt, met alleen stro staat er in een bepaalde hoek echt een laag urine, heel smerig. Momenteel mest ik het gewoon dagelijks goed en laat het natte deel drogen of ik borstel het uit voor ik opstrooi, maar ik heb een tijd een onderlaag van houtkrullen gehad en daaroverheen stro en dat werkte voor haar veel beter. Het vuile stro eruit, het schone stro in een hoek, mestballen eruit en de echt hele vieze krullen (plakkaten), de rest goed door elkaar husselen, evt. weer wat nieuwe krullen door als het weinig wordt, stro weer uitspreiden en evt. aanvullen. De gedachte dat ze ooit een echt nette stal krijgt heb ik allang opgegeven, maar ze staat dan iig niet nat en het oogt nog een beetje fatsoenlijk.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:46

Wij hebben voor mijn 'vieze' paard sinds kort ook staltegels gelegd.. Haar stal (3m x 4,5m) was ook altijd zeiknat, oppotten of niet..! Die tegels of matten werken echt wel! Het vocht loopt er namelijk allemaal onderdoor, hun hoeven slijten niet en ze liggen een stukje warmer!
Mijn fjord en al mijn eerdere pony's daarentegen hebben altijd al hun vaste poep/plasplek gehad. Lekker makkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:54

heb je al stro korrel geprobeerd? Daar kan de stal niet nat worden de eerste 3 weken.. Wel redelijk duur maar het werkt echt super fijn!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:51

Hier ook een erg vies paard(je).

Hij poept wel altijd op vaste plekken, maar plast dan wel weer door de gehele stal heen... Stal zelf is 2.75 bij 2.80 (ongeveer) voor een C pony. Hij staat zelf op vlas. 1x in de maand mest ik hem helemaal uit, en gooi ik er 2 balen in. 1 is te weinig, dan blijft er in het begin een dun laagje, maar zodra meneer zijn behoefte begint te doen is er halverwege de week weinig vlas meer over en ligt hij op het harde en is de bodem goed zichtbaar. Verder 1x per week een baal bij. Elke dag de poep eruit en de randen naar binnen halen.

Ik vind het zelf erg moeilijk om de natte plekken eruit te halen, misschien dat ik iets verkeerd doe (is eerste eigen paard ;) ) De eerste dagen zie ik hélemaal niks liggen en op 3/4 van de week is de stal dus behoorlijk vies en licht nattig...

Moet ik dan elke dag de stal omspitten naar natte plekken? Want ik las ergens dat dat juist niet goed is? Wie o wie kan me helpen?

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 18:42

ik heb mijn paardje nu sinds een week in een 3,5 bij 4 box (ong) staan en sinds dien is hij een stuk schoner!
Ik haal af en toe een natte plek eruit en dan haal ik gewoon het losse laagje erbovenop opzij zaodat ik het natte kan verwijderen.
Verder haal ik zo veel mogelijk stront eruit hoewel dat wel lastig is aangezien hij het door zijn hele box gooit.

Nu dus na een week staat hij al schoner dan dat hij in die kleine box stond. Het is nog wel afwachten hoe het gaat over langere tijd.

Juangi schreef:
Hier ook een erg vies paard(je).

Hij poept wel altijd op vaste plekken, maar plast dan wel weer door de gehele stal heen... Stal zelf is 2.75 bij 2.80 (ongeveer) voor een C pony. Hij staat zelf op vlas. 1x in de maand mest ik hem helemaal uit, en gooi ik er 2 balen in. 1 is te weinig, dan blijft er in het begin een dun laagje, maar zodra meneer zijn behoefte begint te doen is er halverwege de week weinig vlas meer over en ligt hij op het harde en is de bodem goed zichtbaar. Verder 1x per week een baal bij. Elke dag de poep eruit en de randen naar binnen halen.

Ik vind het zelf erg moeilijk om de natte plekken eruit te halen, misschien dat ik iets verkeerd doe (is eerste eigen paard ;) ) De eerste dagen zie ik hélemaal niks liggen en op 3/4 van de week is de stal dus behoorlijk vies en licht nattig...

Moet ik dan elke dag de stal omspitten naar natte plekken? Want ik las ergens dat dat juist niet goed is? Wie o wie kan me helpen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:45

Oh dankjewel! Dus je schept wel het vlas om als je opzoek gaat naar de natte plekken? En haal je dan niet teveel vlas weg?

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 18:52

Ik schuif het bovenste laagje echt aan de kant. En achterin de box laat ik een strook van een halve meter leeg. Voor laat ik een strook van een schep breedte leeg. Als ik de box in kom ligt alles door de hele box.

Ik begin dan eerst met de ergste drollen eruit te halen. Dan schep ik dus die randen naar het midden. Kom ik ondertussen drolletjes tegen haal ik die ook weg. Kom ik natte plekken tegen haal ik die weg.
Ik shep dus niet echt alles om maar dat ploegt me paard wel om:P Vandaag heb ik ook een nieuwe baal gekregen dus die heb ik erin gegooid (1x per week). Afgelopen week heb ik niet echt op de natte plekken gelet.

Juangi schreef:
Oh dankjewel! Dus je schept wel het vlas om als je opzoek gaat naar de natte plekken? En haal je dan niet teveel vlas weg?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:00

meestal is het probleem bij een vieze natte vlasstal dat er te weinig inligt. Ik liet in het begin ook een schepbreedte leeg voor het hooi. zodat het paard niet te veel vlas binnen zou krijgen bij zijn hooi. Het was iedere week weer hopeloos. er gingen makkelijk 2 nieuwe pakken bij per week. Echter, sinds ik die voorste rand ook gewoon laat liggen, is de stal veel rustiger.
dit omdat de onderlaag als het ware vast ligt tussen de muren en wanden, en er geen schepbreedte is om toch te schuiven.

Wat ik zou doen in jouw geval (mits mogelijk)

alles eruit halen ( het vieze op de mesthoop, het redelijk schone even apart). hiena kun je beginnen met een laagje van ca 5 cm in de stal uitstrooien. Hier zet je even flink de tuinslang op, zodat het soppig wordt. (het mag er ook gewoon "nat" uitzien). Zorg dat je hierna de rest van het schone spul wat je bewaard hebt overheen strooit. Stamp dit goed aan ( gewoon voetje voor voetje) daarna kun je nieuw vlas erover gooien. Het liefste doe je dit 's morgens, zodat als je paard weer binnenkomt de stal de kans heeft gehad om te drogen ( en dus een harde onderlaag te worden). Scrik er niet van dat er zomaar een pak van 25-30 cm vlas in je stal mag liggen ( hoe dikker hoe beter)

wellicht dat dit nog kn werken voor je smeerkees

(wat ik uit wil halen met de onderste laag natspuiten --> versneld doen, waar een paard veel langer over doet)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:06

itsmi schreef:
een grotere stal zal wel helpen denk ik.
Ken een paard die eerst in een merriebox stond (die groter is omdat er merries en veulens stonden) en die is verhuisd, naar een kleinere stal, 3.5/3.5 en die is nu heel vies. terwijl zijn stal eerst prima bij te houden was.

Wilde net zeggen, ik heb een paard bijgereden dat toen hij naar een kleinere box verhuisde een smeerkees werd. In een grotere box keutelde hij netjes achterin maar in de kleinere box was het vreselijk, inclusief mest onder het strooisel moffelen.

Fijn vlas neemt ook sneller op dan grover vlas. Mijn ruin is niet extreem vies op stal, ik had aan 1 baal per week voldoende. Twee keer in de week kieperde ik er een halve baal bij, en uiteraard iedere dag de mest en natte plekken eruit. Ik deed het midden, wanneer dat rood en zompig was, eruit scheppen, en dan vlas van de randen af naar het midden scheppen. Eventueel nog wat vlas erbij. Het makkelijke aan een ruin, althans de mijne, is dat hij netjes in het midden piest :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:49

Maar waarom maak je de onderkant dan helemaal nat? Dan neemt het vlas toch niks meer op? Ja, je gooit er dan nog bovenop, maar aangezien de onderkant dan al verzadigd is zal hij toch natter worden? Of zeg ik nou iets raars?

Helaas is hier geen mogelijkheid tot grotere stal... Gelukkig gaan ze binnekort weer lekker 24/7 het land op!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:15

De onderkant maak je nat zodat je een stevige onderlaag krijgt. Zo kan je paard niet heel de bodem omwoelen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:31

Oh zo! Maar heeft dat verder geen effect kwa nattigheid?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:34

Ik heb er eentje die echt GIGANTISCH smerig was op z'n box, toen stond hij op 3x3 en echt elke dag moest alles eruit want tot het laatste strootje was gewoon zeiknat en goor. Toen heb ik onder het stro een baal vlas gegooid op zijn piesplek en dat hielp al heel erg, maar nu hij in een 4x4 box staat is hij superschoon, gewoon op stro.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:57

het is wel zo handig om elke dag naast de mest alle natte plekken eruit te halen.
alles wat echt nat is, niet donker gekleurd.

hier doen we er 2 of 3 pakken vlas er ineens bij. als het te dun word. (dat is net hoe dik je het zelf hebben wil)

er moet natuurlijk als je begint even een laagje onstaan. gelijk 4 of 5 pakken erin doen wij dan.

layka1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:47

gewoon elke keer als je poep ziet opruimen denk wel veel werk maar mischien helpt het?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:55

Hier ook zo'n vuilaard! Bij mij zit er niks anders op dan elke dag de stal leeg te halen.
Voor paarden die rustig op stal staan kan dit misschien helpen: een pak of 3 vlas in de stal en daarover een laag schoon stro. Dan kan je het stro langer proper houden omdat de vlas al het natte opzuigt

bij mijn paard ging dit natuurlijk ook niet meer omdat hij telkens alle vlas en stro door elkaar woelde..