2 paarden aan huis,1 gaat uit rijden; wat doet achterblijver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

i_s

Re: 2 paarden aan huis,1 gaat uit rijden; wat doet achterblijver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 17:26

@Petitparis: nee mijne in zijn uppie houden om maar van een hinnik-probleem af te zijn is zeker geen optie! Ze komen hoe dan ook met zijn 2-en te staan. Zou wel asociaal van mij zijn om voor die paar buitenritten die ik maak een paard 24/7 alleen te zetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:40

dat is niet wat ik bedoelde. Soms zie je paarden te koop en die staan alleen. En je zou verkeerdelijk denken dat ze dit gewoon zijn en makkelijk enkele uurtjes kunnen achterblijven wanneer jij wandelen bent.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 17:48

Oh ok, bedoel je dat. Dank voor de verduidelijking.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:15

ik heb 2 paarden aan huis staan.

Momenteel rijd ik maar met 1, de andere is nog niet zadelmak.
In het begin als ik ging rijden, bleef mijn man bij de jongste. Kwestie van te kunnen ingrijpen als ze flipte ofzo..
Ze hinnikte heel de boel bijeen en liep druk heen en weer..
maar na een tijd w ze rustiger.
Hooi leggen doen we altijd, maar helaas komt ze daar bijna niet aan..

Het is iets beter, maar nog niet zonder stress..
Met haar werken is geen optie, haar aandacht is helemaal weg..

Dus we hopen dat het beter w..

Een weekendje weg gaat dan weer wel goed.. maar als ik terug kom, merk ik wel dat ze doodop is..

als ik ga werken met de jongste, geeft de oudste er geen sikkepit om.. :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:46

WAt je wel kan doen is in de overgang van stal jou paard dr eerst 2 dagen alleen te laten staan, en te zoeken naar een paard dat dat ook goed kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:47

En de paarden die goed alleen kunnen zijn, hoe hebben die dat geleerd?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:50

Doen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:52

mijn KWPN merrie met blessure durf ik niet alleen achter te laten. Die gaat rennen en rodeo houden en enorm te keer. En ben bang dat ze zich dan nog meer stuk loopt. Met een ander paard dat ook achter blijft kunnen ze wel in de paddock blijven.

Mijn ponyruin van bijna 20 wordt wel onrustig en gaat hinniken, maar in de vertrouwde paddock gaat hij niet rennen (wel in de wei) Hem laat ik dus wel in de paddock achter, maar niet in de wei en vaak gaat hij in de open stal staan. kont in de hoek, en uitzicht naar buiten. Als hij dan wat denkt te horen komt hij naar buiten gedribbeld en gaat roepen.

Beiden gaan door het lint als je ze alleen op stal laat staan. Ik heb dus nooit 1 paarden alleen op stal, of het moet zijn om even te poetsen/opzadelen of af te zadelen en te voeren na het rijden bij slecht weer.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:57

Mijn ruin maakt t niks uit, de merrie raakt helemaal over de emmer,
als ik haar op stal zet blijft ze rondjes galopperen, en in de wei ben ik ook bang voor blessures,
want ze kan zo onhandig doen.

Of ik neem ze allebei mee of alleen de merrie.
Lastig, dus eigenlijk moet er gewoon weer een nummer 3 bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:00

Ik heb een shire en fjord staan.
Als de shire alleen achterblijft kijkt hij een keer zielig en gaat vervolgens in een hoekje van de wei staan wachten tot de fjord terug komt. Zodra hij de fjord aan ziet komen hinnekt hij een paar keer hard en gaat voor het hek staan.
Toen ik hem voor het eerst alleen achter liet deed hij niks anders dan hysterisch door de wei rennen, kletsnat van het zweet en een paar keer is hij zelfs onderuit gegaan (best hard, 1x op stelconplaten |( ).
Hij wende iedere keer een beetje meer aan het alleen achter blijven en nu is er niks meer aan de hand.

Andersom hetzelfde... fjord blijft achter, kijkt ook een keer zielig en gaat ergens in de wei staan.
Die deed in het begin ook niks anders dan heel hard heen en weer rennen langs het draad en gillen als een speenvarken.

Ik vertel ze ook steeds... "hij komt zo weer". Volgens mij snappen ze dat nu wel een beetje :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:02

Ik kan eventueel alleen de oudste merrie alleen achterlaten maar ze raakt wel overstuur en neemt niets van de bak met biks die bij haar achterlaat.
Ik kies dus meestal òf eentje mee òf alle3. Het komt niet vaak voor maar dan heb ik de jongste dus als handpaard mee.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:08

hier staan er 7 maar als die van mij weg gaat gaat er hier maar 1 compleet door het lint en gaat lopen brullen en schreeuwen als een gek tegen zijn staldeur aan lopen bonken en trappen tot mijn merrie weer in zicht is,
Mijn geduld met dat paard is wel langzaam op en ga dat ook aan de stalhouder duidelijk maken (je hoort hem namelijk nog 3 straten verderop)
En anders vertrek ik helemaal van stal en ga ergens anders heen (en dat terwijl ze maar 1 deur verderop staat)
Ik vind het maar irritant gedrag van die knol terwijl er nog genoeg andere paarden staan waarvan 1 pal naast hem die gewoon maar meedoet omdat hij dat ook doet en die weet nog niet eens waarom, zo stom is die ook nog eens. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:22

Cassidy schreef:
En de paarden die goed alleen kunnen zijn, hoe hebben die dat geleerd?

Aanleg. Niet alle paarden voelen zich zo afhankelijk van een ander. Ik heb er ook 1 die nooit 1 dag alleen geweest was en in een opfok stond met 30 anderen. Toch kan ik die zonder problemen alleen hebben. Een van mijn andere paarden moet er iets bij hebben op zichtafstand. Het hoeft geen paard te zijn, ik voldoe ook, maar als er geen mens of paard is gebeuren er ongelukken op de wei. Deze kan weer wel zonder problemen alleen op stal blijven, dat is duidelijk een veilige plek voor haar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 07:39

Hier een KWPN en een Haflinger. De KWPN is met pensioen en gaat niet meer mee op wedstrijden. Met de Haflinger rijden wij wel wedstrijden en maken dagtochten.
De KWPN blijft in de box, met de bovendeur dicht. Ze is even onrustig als de Haflinger de trailer oploopt, maar daarna gaat ze haar hooi eten.
Los in de bak zou niet kunnen, dan springt ze eruit.
Apart rijden in de bak maakt hier niet uit, want vanuit de stal kunnen ze de bak zien.

Ze zijn wel altijd weer heel blij als ze elkaar zien.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:27

Onze jongste van bijna 4 blijft wel alleen al ik een buitenrit ga maken. Hij krijgt sowieso hooi, maar begint eerst met hinneken en wat dribbelen; totdat we uit zicht zijn en uit gehoorafstand(en dat is wel even). Volgens de mensen in de buurt stopt hij wel. Totdat we weer terugkomen). Hij staat sowieso buiten. Gisteren heb ik toevallig eens geprobeerd met wat muesli. Dat krijgt hij zelden en de eerste 5 minuten was het stil! Totdat het op was.. Toen hoorde ik hem vanuit de verte weer hinneken. Maar indruk dat hij wel veel rustiger was gebleven.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:36

ik heb dat probleem ook gehad.
de reactie verschilt per paard, wel werkte ik dat het thuis blijvend paard altijd rustiger was op de wei dan dat ze in de paddock bleven.
1 paard wat ik gehad heb, kon er heel moeilijk tegen en brak de hele boel af, heb toen echt moeten opbouwen met hem alleen laten. hij heeft denk ik ook een peesbessure opgelopen op het moment dat ik met de ander weg was. dus kan heftig zijn!
ik adviseer je wel om het op te bouwen, met alleen zijn, dat heeft bij mij geholpen.

succes!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:57

petitparis schreef:
dat is niet wat ik bedoelde. Soms zie je paarden te koop en die staan alleen. En je zou verkeerdelijk denken dat ze dit gewoon zijn en makkelijk enkele uurtjes kunnen achterblijven wanneer jij wandelen bent.

Dat kan vreselijk tegenvallen. Die van een vriendin van mij heeft heel lang alleen gestaan. Nu kan hij absoluut niet alleen achter blijven. Mijn paarden maakt het op bekend terrein niets uit, op vreemd terrein wel. Het enige wat ze doen is hinniken als het maatje terugkomt, niet eens bij weggaan.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:04

Ik heb een zelfde soort situatie. Twee paarden aan huis. Een tinker en een shetlander.
Beide zijn héél verschillend als je ze achterlaat. Als ik de shet meeneem en zorg dat mijn tinker wat te eten heeft dan is er helemaal niets aan de hand. Vaak nog niet eens 1 hinnik bij vertrek, alleen als begroeting als we terug komen.
Andersom is echter een compleet drama. Als ik de shet achterlaat in de wei dan brult hij de hele buurt bij elkaar. Non stop! En dat met het geluid als een speenvarken. :+ Hij zal ook proberen te ontsnappen/mee te komen. Maar als ik hem op stal zet met een lekkere bak hooi en alle kleppen en deuren dicht (erg belangrijk! als ik maar een raam ofzo openlaat waardoor hij de paardenhoeven op de stenen van hem weg hoort lopen dan flipt hij dus wel), dan heb je totaal geen last meer van hem. Eigenlijk zet ik hem ook altijd op stal als ik gewoon thuis in de rijbak ga rijden, dus hij is het wel gewend en weet niet beter. Hij eet binnen lekker wat hooi en als hij weer naar buiten mag dan is zijn vriend er altijd weer gewoon. Voor ons een prima oplossing.

Het hangt dus gewoon van het paard af. Het is even zoeken naar een manier die bij de paarden past, maar probeer gewoon wat uit en dan moet het volgens mij wel heel gek lopen wil het niet lukken.
Wat je natuurlijk kan doen is vragen of je het paard dat je erbij koopt op proef kan krijgen. Op die manier kun je gewoon even proberen hoe het gaat als je er een achterlaat.

Overigens zegt het niets om een paard dat alleen heeft gestaan erbij te kopen. Mijn shetlander stond ook alleen toen ik hem kocht en mijn tinker heeft altijd in grote groepen gestaan, dus het wil helemaal niets zeggen.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:14

Ik heb een Fries en een D-pony. De Fries kan niet zonder de pony. Het wordt na een paar maanden niet minder (alleen maar erger). Na een tijdje lijkt het wel alsof ze elkaar vergeten, vooral met wat eten in de buurt. Als de pony weggaat en ik blijf achter met de Fries dan loopt hij het liefst door me heen naar de pony toe. Wanneer ik hem dan vraag zich op mij te richten, verlegt hij zijn aandacht wel. Komend weekend ga ik 2 dagen weg met mijn paard. Ik heb er eigenlijk tegenop gezien, omdat ik ze in mijn ogen stress bezorg door ze uit elkaar te halen. De paarden beseffen niet dat het tijdelijk is. Maar goed, we dwingen onze paarden toch in situaties waarvoor ze zelf niet zouden kiezen (trailer, huisvesting etc).
Het blijft kudde-gedrag en ik weet niet of je dit met menselijke inmenging kunt veranderen?
Ik ben wel heel erg blij dat het maatjes zijn.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:51

Mijn vader heeft twee friezen. In het begin wilden ze echt niet van elkaar weg, ook degene die wegging niet. Ze moesten ook beide erg wennen aan de nieuwe stal, ze hadden op dat punt gewoon steun aan elkaar. Nu gaat dat prima, en kan hij rustig met eentje weg zonder dat de andere in paniek raakt. De ene die hij meeneemt gaat ook niet in de paniekstand (wel zo prettig :+ )

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:54

Bij mij gaat de achterblijver dan in stal als ik met de ander een buitenrit ga maken.
Na een korte gewenningsperiode staat de ander dan ook lekker relaxed in stal te wachten tot ik weer terug ben. Er wordt af en toe wel wat gehinnikt maar het plakje hooi zorgt voor genoeg afleiding.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:09

Ik ga de helft van de tijd alleen rijden. Het paard van mijn vriend ging in het begin ook helemaal door het lint en ik was altijd blij dat ze nog in de wei stond als ik terug was. Ik hoorde haar zelfs aan de andere kant van het bos schreeuwen :P Zelfs met hooi of een strook nieuw gras.
Nu gaat het goed, ze weet dat we toch weer terugkomen. Ze hinnikt wel, maar blijft eten. Als we weer terug zijn, komt ze ook altijd in gallop aan.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:09

Voor mij was er maar 1 manier om ongelukken te voorkomen met mijn merrie want die ging volledig door het lint. Letterlijk als je haar in het land liet, de bak brak ze af en de stal kon ik de slagen heeeeeel ver nog horen.
Ik heb er eerst 1 en daarna 2 kleine pownies bij genomen. 2 omdat een oneven aantal onrust bleef geven. Maar ik snap dat dat voor lang niet iedereen haalbaar is...

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:41

als ik met mijn shettten ga wandelen is het soms ook apart die dat achterbblijft hinikt en gallopeert wat
die dat ik mee heb doet niets en is heel braaf
als ik terug kom staat dd'achterblijver' rustig te grazen hininnkt wel weer al ze haar zus ziet maar ze zijn hel braaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:47

Ik heb een kudde van 4. De kudde is heel erg hecht, het maakt niet uit welk paard ik neem, als ik er 1 uit haal is de rest onrustig.
De bak ligt in de wei, dus als ik met 1 ga rijden dan zet ik de andere 3 op stal. Doe ik dit niet, dan gaan ze langs de bak meerennen en kan ik de aandacht van de 1 niet goed bij me houden.
Als ik ga buiten rijden dan zet ik de andere 3 wel in de wei, rennen doen ze alleen als ik op de terugweg en in zicht opgemerkt ben.
Maar je zou ze kunnen leren dat ze veel apart moeten doen. Dus ook wel eens om de beurt op de wei zetten. Sochtends de eerste, smiddags de ander bijvoorbeeld. Dit is niet ideaal, maar zo leren ze het wel dat ze ook los van elkaar in de wei moeten staan. Bij mijn kudde heeft dit echter geen nut, omdat het allen recreatiepaarden zijn en zoveel mogelijk buiten lopen (liefst 24/7).