Paard aan huis of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Paard aan huis of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:50

heb je wel nog genoeg ruimte voor hooi, stro en mestopslag, en wil je er een vriendje bijzetten? Dan is het mogelijk.
Waar wil je rijden? Aan huis is fijn, maar ook veel werk, vergis je daar niet in
1000m2 is klein

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:56

Mijn paarden (tinker en shet) staan ook aan huis, op iets meer dan 1000m2. Ik heb een schuilstal voor ze, en daaromheen ligt 40m2 verhard (beton en tegels). Bij de schuilstal zit verder een paddock van 30x30, waar ze altijd in staan. De wei heb ik onderverdeeld in 3 stukken, alledrie afzonderlijk vanuit de paddock te bereiken. Het enige wat ik niet heb is een rijbak, maar die hebben onze buren, en die mag ik ook gebruiken.

Qua blub valt het hier (groningen) erg mee, vooral omdat ik de weides afwissel, en ze op hele natte dagen in de paddock houd. We hebben wel meer land, zodat ik ook met ze kan wandelen, om ze daar te laten grazen.

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:25

wij hebben onze paarden wel op stal staan, maar wij hebben ook wel vrij veel lang, maar bij ons staan ze ook al wat in de modder.
Als je weinig land hebt en geen meerdere paarden zou ik het niet doen, maar als er geen goede stal in de buurt is wel natuurlijk ;)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:01

Ik heb mijn pony aan huis staan, hij staat ook alleen al 2 jaar. Is onder tussen wel eens bij andere paarden gestaan. Maar vind het niet erg om alleen te staan.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 05:02

Op een pensionstal komen ze in de winter zelden buiten, tenzij om te rijden. Als zij hier thuis vrij kan rondlopen op een stuk van 1000 vierkante meter lijkt me dat idd een luxe. Ik zou wel voor een maatje zorgen in de vorm van een shetlander of andere pony. Maar gezien zij zwanger is zal ze (als het veulentje nog niet verkocht is tegen dan) vergezeld worden van haar veulen. Alleen lijkt me een beetje zielig.

Momenteel lopen in die weide 3 herten. Deze hebben een mooie stal met aansluitend een bergruimte voor hun hooi en stro. De stal en bergruimte zijn er dus al. Ik zou nog een stal bijzetten voor de pony of shet. En een plaats voor mestopslag moet ik ook nog voorzien.
Ik ben in de buurt aan het rondvragen bij de lokale boeren of zij geen stuk wei verhuren, maar tot nog toe geen succes gehad... Mijn schoonouders (op 200 meter hiervan) hebben een postzegelweide van 600 vierkante meter. Ik kan tot daar wandelen en hun daarop eens laten grazen, maar dit is (en dat besef ik) een minieme oppervlakte. Beter dan niets hé! In de zomer krijgen ze dan weidegang in overvloed!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:50

Een stukje van dat formaat, wat goed gedraineerd is , gedeeltelijk betegeld of met zand bedekt is en droog blijft kan best voor TWEE paardjes. Nooit alleen laten staan. Daar doe je je paard echt geen plezier mee. Met die oppervlakte en een beste handige indeling kun je ze best rond laten scharrelen(verschillende voerplekken maken, schuilmogelijkheid, etc) zeker als ze in de zomer weer de wei opgaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:56

Als je het goed indeelt dan kun je op zo'n stukje best leuk overwinteren hoor :j

Alleen....waar laat je ze dan in de zomer ?

Want ik neem aan dat de pensionstal waar je nu staat , jouw stal wel aan een ander gaat verhuren als jouw paard er de hele winter niet is.

Of wil je doorbetalen voor de stal in de winter , of is het mogelijk om je paard er alleen in de zomer neer te zetten ?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:10

Janine001 schreef:
Ik heb mijn pony aan huis staan, hij staat ook alleen al 2 jaar. Is onder tussen wel eens bij andere paarden gestaan. Maar vind het niet erg om alleen te staan.

:( Zegtie dat tegen je dat hij dat niet erg vind..dan is jouw pony een leugenaar....nog 1 keer KUDDEDIER!!! :O

Vind een stukkie van 1000m2 ook wel erg klein zeg..oke beter dan op stal maar is dat het dan, en net wat er al eerder word gezegd..stro,hooi,mest e.d Paarden aan huis is echt meer werk dan je denkt.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:30

Zou het lekker doen hoor! 1000 m2 is groter als een 20 bij 40 bak, voor je merrie met veulen en een shet kan dit makkelijk! Hier staan ze in padoxs van 20 bij 15 meter en daar kunnen ze in spelen en helemaal uit hun dak gaan. De meeste paarden in NL hebben het veel slechter en staan 6 maanden 23/7 op stal....

Gewoon goede drainage en goed zand erin, de mest ruimen uit de paddox en een stukje verharden voor de stal en dan kun je heerlijk genieten van je paard in de achtertuin *D Je krijgt daarnaast ook veel meer mee van het gedrag/karakter van je paard als hij aan huis staat, je blijft zelf fit doordat je 's morgens en 's avondjes je taken hebt...je dier aan huis is "echt van paarden houden" _/-\o_

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:22

Ik denk ook dat het wel moet lukken hoor met 1000 m. Ik heb meer grond, maar van oktober tot april staan ze bij mij in een gedraineerde paddock van 11 bij 18. Je moet er wel rekening mee houden dat je om de 2 tot 3 jaar, afhankelijk van de bodem, daar nieuwe grond op moet gooien. De mest zal de drainage verstoppen en de paarden lopen er kuilen in.

Je hebt ook andere nadelen met een paard aan huis. Die mensen waar je nu denkt dat je wel zonder kunt op een pension stal, die zijn soms ook wel handig. Met de paarden aan huis ben je altijd alleen en dat lijkt nu leuk, maar na een tijdje is dat minder.

Ik had mijn kinderen, werk en paarden niet kunnen combineren als de paarden in pension stonden, maar soms mis ik het wel.

Denk er aan dat je je shet goed in de gaten houdt en als het kan ook werk geeft, bij een ander paard is een niet werkende shet zo bevangen of uit verveling een enorme klier geworden.

Succes, het komt vast goed.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:32

Ik heb mijn pony's (Shet en x Shet) ook aan huis staan en dat gaat prima. Van voorjaar tot najaar staan ze 24/7 op het weiland en in de winter staan ze achter bij de stal wat gedeeltelijk bestraat is en gedeeltelijk onverhard. In natte periodes wordt een gedeelte van het onverharde stuk een blubberzooi, maar ze kunnen dus altijd droog staan. Overigens staan ze hier ook 24/7 buiten met onbeperkt hooi en een mooie stal met een dikke laag stro. 's Ochtends liggen ze altijd nog lang uitgestrekt te snurken in het stro, heerlijk!

Qua werk valt het wel mee. Elke dag even de drollen ruimen (doe ik ook als ze op de wei staan), hooinetten bijvullen, beetje vegen, bij vorst water bijvullen en eventueel zout strooien en een knuffel. Ik mest in de winter 1 x per week, ze houden de stal namelijk goed schoon. Ik vind het zelf echt te gezellig om ze aan huis te hebben.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:56

ze heeft gelijk, ponys horen niet alleen te zijn, en als je het maar tijdelijk wilt, moet het maatje wel mee, omdat sommige paarden dan echt droevig worden als ze hun maatje verliezen.

layka1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:22

misschien kan je er een geit bij zetten ofzo mijn pony staat ook aleen met allemaal geiten en schaapjes en volgens mij vind ze dat wel gezellig!

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:30

Ook ik heb mijn ponys aan huis staan.
Ben het helemaal met Cuubje eens.
Vraagje voor alle tegenhangers van het idee een pony aan huis,
Hoeveel mensen wonen ideaal?
Wij mensen wonen toch ook allemaal anders,vraag eens aan mensen of zij het perfecte huisje hebben.
Hoeveel alleen staanden zijn er ?
Is toch ook niet ideaal?

Mijn paarden hebben hier niet het perfecte huisje maar ik doe er alles aan om het hun naar de zin te maken,zij hebben geen wei tot hun beschikking (alleen in de hoogzomermaanden huur ik een wei)maar zij krijgen volop onbeperkt kuil,afleiding, elke dag schone paddock,elke dag schone stal en bovenal elke dag veel knuffels en liefde.
Ik kan zien onze paardjes ZIJN GELUKKIG !!
En nee ze zeggen het niet met woorden maar ze glanzen volop en zijn goedgehumeurd. <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:05

Het perfecte plekje voor een paard zie je vrijwel nergens , en "perfect" hoeft ook niet....maar er is wel een bepaald minimum dat elk paard zou moeten hebben :)

En dat is dus o.a. voldoende (medische) verzorging en aandacht , goed water en voer , altijd een droge plek tijdens rotweer / schaduwplek tijdens warme dagen , genoeg ruimte om gedurende de dag een paar keer naar eigen behoefte even lekker te kunnen rennen / gek doen / rollen , en gezelschap van minimaal 1 ander paard / pony.

Een paard bvb. zijn hele leven op een klein paddockje houden is egoïstisch , voor de winter is dat nog acceptabel maar in de zomer moet elk paard toch lekker buiten op een groter stuk rond kunnen lopen , wat rennen en grazen en doen met soortgenoten.....

Altijd maar datzelfde paddockje waar ze net hun kont kunnen keren , dan is het wereldje van je paard wel heel erg klein en saai hoor.....

Een mens kan wel het liefste in een fraai kasteel willen wonen , maar als dat niet haalbaar is , is toch het minimale dat je wilt , een huis met een bed , keuken , douche en toilet , en met wat privacy :P

Zo heeft elke diersoort zijn minimale eisen :)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:10

miga schreef:
Ook ik heb mijn ponys aan huis staan.
Ben het helemaal met Cuubje eens.
Vraagje voor alle tegenhangers van het idee een pony aan huis,
Hoeveel mensen wonen ideaal?
Wij mensen wonen toch ook allemaal anders,vraag eens aan mensen of zij het perfecte huisje hebben.
Hoeveel alleen staanden zijn er ?
Is toch ook niet ideaal?

Mijn paarden hebben hier niet het perfecte huisje maar ik doe er alles aan om het hun naar de zin te maken,zij hebben geen wei tot hun beschikking (alleen in de hoogzomermaanden huur ik een wei)maar zij krijgen volop onbeperkt kuil,afleiding, elke dag schone paddock,elke dag schone stal en bovenal elke dag veel knuffels en liefde.
Ik kan zien onze paardjes ZIJN GELUKKIG !!
En nee ze zeggen het niet met woorden maar ze glanzen volop en zijn goedgehumeurd. <3

Nou dat klinkt toch perfect miga *D Voor mij ongeveer hetzelfde verhaal...toch super voor de paardjes en super veel buiten! pff als ik al die pensionstallen en maneges in de winter hoor :o :( Ook het voordeel van thuis/eigen stukje vind ik dat als ze wat hebben je ze de juiste individuele behandeling/voer kunt geven...veel fijner als al dat standaard bix op een stal *D
Hier staan ze ook zomers op de wei....maar tegenwoordig zie ik dit ook niet helemaal meer als heiligdom....met pony's die veel te zwaar worden/insuline resistentie/ eczeem....

En dan zijn er ook nog heel veel pensionstallen waren de dieren zomers alleen in een mini stukje wei moeten staan...want stel je voor dat als ze bij elkaar staan ze elkaar wat aandoen...of het is is zo'n mini weitje met veel te veel paarden...en als er 1 spat valt, of als het gras moet groeien moeten ze ook binnen blijven, of als het te droog is en het gras dood is/gaat......of stallen waar ze in mega kuddes staat en waar er een paar zwaar de pineut zijn en onderaan in rang staan...of in veel te volle weides..waardoor veel dieren met extreem overgewicht te kampen hebben...kortom niets is zaligmakend...heb genoeg gezien :o

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:30

Je paard aan huis hebben is wel het aller mooiste wat er is.
Je kan zo even langs lopen en hem/haar gedag zeggen zonder dat je eerst moet reizen...

Daarnaast zonder maatje is ook niet echt prettig daar ben ik het volkomen mee eens. Bij mijn paardje heb ik een shetje staan.
De blubber heb ik hier ook wel eens last van, daarom maken we bij het nieuwe stalletje die wij thuis bouwen een stuk ervoor met tegels daar kunnen ze dan lekker staan als het weiland te blubberig is ect..

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:04

Dus je hoort het, genoeg voors en tegens.
Als ik een weiland had dan hadden ze daar elke dag op gelopen,ik heb dat niet en we doen het met onze paddock.
Als we de paarden na de zomermaanden weer naar huis halen (omdat de wei niet meer ideaal is) ben ik toch altijd weer blij ze lekker veel aandacht te kunnen geven ,meer dan een uurtje per dag. Succes met jouw beslissing!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:00

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:01

Voordat je plannen gaat maken om je paard aan huis te stallen, kijk even of je dat wel mag doen (bestemmingsplan, buren)...
Waar wil je je mest laten? Is er voldoende toezicht? Waar wil je rijden? Heb je vervoer, auto, trailer? Is er mogelijkheid om een dier bij te kopen? Een paard kan echt niet alleen!

Inge_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:55

Mijn paard staat ook aan huis, zou echt niks anders willen. Ze stond eerst ook alleen, maar was zo eenzaam dat ze bijna niet meer at, toen hebben we er een geit bijgezet en die twee zijn echt dikke maatjes.. Als je de geit weg haalt raakt ze helemaal in paniek, maar als ze zelf mee moet op de trailer is het geen probleem. Dus zeg niet dat geiten en paarden geen vriendjes kunnen zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:57

Geit als maatje kan.
Zou ik zelf niet voor kiezen
Ik zou gaan voor andere paard.
Geit is en blijft surrogaat (en van een geit leer je vloeken!)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:01

alleen staan is idd in mijn ogen geen optie, hooguit voor een weekendje...maar vind dus ook dat ALS er dan wel een shet of minipaardje bij moet komen. Het kan zo lopen dat ze niet meer zonder elkaar kunnen, maar ook zo dat het prima kan!
Ik ken genoeg paarden die met zn 2 staan en die prima een dagje zonder de ander kunnen. maar wel heel blij als ze elkaar weer zien.
Belangrijke is dat ze in training blijven uit elkaar te zijn met periodes..

Ikzelf heb mn paarden liever thuis dan ergens anders. Maar dat is verder geheel aan jou

tesselbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:30

Mijn vriendin en ik hebben samen een paard die staat bij haar aan huis. Zij heeft namelijk een shetje die alleen stond en die stond aan huis, klein stukje grond, 1 shetje, maar toen kwam ik haar verzorgen en zorgde dat er een pony bijkwam. Dat is dus onze fjord Bram... Dus voor ons was het vanzelfsprekend dat hij erbij kwam staan. Nu is ze na 10 jaar alleen staan weer in contact met een ander paard. Sociaal loopt ze achter en is een beetje angstig voor Bram, die haar daardoor af en toe pest... Dus alleen staan (vooral op lange termijn) is heel slecht! Ze is op leeftijd en gaat dus ook niet vaak meer mee met een buitenrit. Dus als we met Bram een buitenrit gaan maken raakt ze helemaal in paniek. Ze is zo gehecht aan hem. Ik denk dat jou intructice daar helemaal gelijk in heeft... Nu gaan we verder kijken voor nog een oude shetlander merrie die bij Brendy (de oude shet) blijft staan als we gaan buitenrijden en we zoeken nog een fjord voor als het samen rijden wat veel leuker en gemakkelijker samen is. Wij hebben ook een heel klein stukje land aan huis maar daar gaan we een bak van maken. Gelukkig hebben we buren die nog land hebben en geen paard meer dus daar staan ze gratis. En een andere boer heeft nog een (vind hij) klein stukje land die hij toch nooit gebruikt voor ons. Dus onze paarden hebben veel afisseling van wei en lopen toch iedere dag even de weg over. Zo oefenen we ook aan de hand lopen en doen een beetje grondwerk met ze.

Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik dit heb geschreven... Het heeft er niet heel veel mee te maken maar ik hoop dat je er iets aan hebt! Maar persoonlijk vind ik het ideaal want het is voor mij 5 minuten lopen en misschien 3 minuten fietsen en je kan en mag alles op iedere tijd dat je het wilt en je hoeft verder met niemand rekening te houden. Al is het op een stalling of manege wel gezelliger...

Groetjes,

Tessel

kayllxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:17

Als ik jou was zou ik er een minishet bij zoeken, en die erbij zetten. Heb net een fries paard gehad, en die staat nu op het land eventjes, voor 2 uurtjes (tegen hoefbevangenheid opbouwen). Ben er superblij mee, maar ik neem er toch het liefst een shet bij, ze staat nu bij een andalusiër merrie, maar wil een eigen paardje. Ik wil mijn eigen verantwoordelijkheid anders moet ik dat paard ook nog weer verzorgen. En een minishet is hardstikke leuk, altijd nog leuk voor een karretje (of een gewone shet) Ik doe dat wel. Veel succes!