De zachtste sporen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:14

Cassidy schreef:
ik denk dat het gladde en gekartelde wiel niet zo erg veel uitmaken. Kan me wel voorstellen dat een gekarteld wiel makkelijker draait (want heeft meer grip)

Zolang als ze blijven draaien wel. Wielsporen met die klein smalle wieltjes kunnen gemakkelijk vast gaan zitten en dus vervelende verwondingen veroorzaken. De sporen met grove wielen kunnen niet vast gaan zitten, omdat ze meer ruimte hebben om te draaien.
Ik heb meerdere malen de benaming pizzasnijders gehoort voor die kleine wielen en die spoor met het gladde wiel ziet er inderdaad zo uit.

Daarnaast werk een spoor die rolt beter, omdat een paard hier minder verzet tegen kan plegen, er is geen vast punt waar het paard tegenwicht op kan geven.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:06

ik vind knopjes nog steeds het minst gemeen hoor! die gebruik ik zelf ook. Die wieltjes, als je boos bent op je paard, en je geeft een flinke schop kan dat fikse verwondingen veroorzaken, of ligt dat soms aan mij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:11

Natasja91 schreef:
ik vind knopjes nog steeds het minst gemeen hoor! die gebruik ik zelf ook. Die wieltjes, als je boos bent op je paard, en je geeft een flinke schop kan dat fikse verwondingen veroorzaken, of ligt dat soms aan mij?

Als je je op die manier afreageert op een paard ben je volgens mij niet aan sporen toe Verward

cheffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:18

volgens mij zijn plastic sporen verboden op wedstrijden.toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:38

Natasja91 schreef:

Prik eens met één vinger in je zij.
Prik vervolgens met drie vinger in je zij.
Zeg mij dan eens welke je het minste voelt.

En ik ben er zeker van dat jij de drie vingers als minder naar ervaart dan één vinger.

Een vinger = knopspoor
Drievingers = grove western wielspoor. Omdat je de druk met een wielspoor over een groter oppervlak verspreidt, is hij daardoor zachter.
En zoals al eerder opgenoemd, het is niet de bedoeling dat je hem een flinke schop geeft. Je moet een westernspoor over de huid laten rollen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:04

cheffy schreef:
volgens mij zijn plastic sporen verboden op wedstrijden.toch?

Die plastic sporen zijn inderdaad verboden omdat je ze héél scherp kunt maken!! Boos!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:34

Die hele stompe knopspoortjes zijn toch het zachste?? Verward

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:13

ik dacht dat plastic sporen helemaal verboden waren? Heb dat namelijk een paar keer van mensen gehoord en ik kan ze ook nergens meer vinden.
Verder ben ik aan het twijfelen tussen de korte knop en de grove wiel..gedeelde eerste plaats?? Haha!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:25

Ik dacht ook dat die verboden waren, ivm met een paar debielen die ze in een puntenslijper hadden gestopt!
Ik ben er van overtuigd dat IK de vriendelijkste sporen heb!
Oke,. ik rijd bijna altijd zonder, maar als ik gebruik (behalve voor de wedstrijden dan) gebruik ik impuls sporen.
Dit is een beetje het idee van een wielspoor, maar inplaats van dat er een wieltje aan zit, zit er een draaiend plastic balletje aan. Hij draait in de tegengestelde richting van een wielspoor, dus in de richting waar je been geeft, en rol dus mee, in plaats van dat je kunt prikken ermee.
Mijn paardje heeft een zeer gevoelig huidje, en ik heb hem zelfs een keer opengereden met hele stompe knopspoortjes..
Ik voelde mezelf zo'n dierenbeul, en dat terwijl ik ze tijdens het hele rijden maar een keer gebruikt had, en niet eens hard ofzo..
het enige nadeel van deze impuls-sporen vind ik dat ze wat rammelen, net als de wielsporen.. Maar verder zijn ze echt toppie!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:42

Natasja91 schreef:
[image]Afbeelding

nummer d lijkt me nogal gemeen!
er bestaan ook van die wieltjes met echte scherpe punten! Bloos!

Ik heb D ook gehad, niet echt lekker voor je paard , die van mij waren echte prikkers, heb ze ook maar verkocht. Was toen eigenlijk opzoek naar hamersporen maar die kon ik toen nergens vinden.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 11-11-04 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:43

knopspportje van 10 mm.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:11

idd een knopspoortje..

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:20

Vonnie84 schreef:
Wat is dan eigelijk het verschil tussen metalen sporen en die plasticen (of wat het ook is)? Mij lijkt de metalen iig fijner dan die plastic dingen. Volgens mij glijen die fijner over het paard, of niet??

Volgens mij zit er in "werking" toch geen verschil tussen plastic of metaal? Verward
Ik heb ze beiden en de plastiken zijn niet buigzaam ofzo, maar zou inderdaad kunnen dat metalen sporen makkelijker glijden...

Ik vind een simpel kort knopspoortje het zachtste trouwens.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:25

Passionato schreef:
Ik dacht ook dat die verboden waren, ivm met een paar debielen die ze in een puntenslijper hadden gestopt!
Ik ben er van overtuigd dat IK de vriendelijkste sporen heb!
Oke,. ik rijd bijna altijd zonder, maar als ik gebruik (behalve voor de wedstrijden dan) gebruik ik impuls sporen.
Dit is een beetje het idee van een wielspoor, maar inplaats van dat er een wieltje aan zit, zit er een draaiend plastic balletje aan. Hij draait in de tegengestelde richting van een wielspoor, dus in de richting waar je been geeft, en rol dus mee, in plaats van dat je kunt prikken ermee.
Mijn paardje heeft een zeer gevoelig huidje, en ik heb hem zelfs een keer opengereden met hele stompe knopspoortjes..
Ik voelde mezelf zo'n dierenbeul, en dat terwijl ik ze tijdens het hele rijden maar een keer gebruikt had, en niet eens hard ofzo..
het enige nadeel van deze impuls-sporen vind ik dat ze wat rammelen, net als de wielsporen.. Maar verder zijn ze echt toppie!

ik heb preciec hetzelde met mijn pony, maar ik gaat even op het internet zoeken of ik ze kan vinden, want heb er nog nooit van gehoord,

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:50

AnnaBabs schreef:
ik dacht dat plastic sporen helemaal verboden waren? Heb dat namelijk een paar keer van mensen gehoord en ik kan ze ook nergens meer vinden.
Verder ben ik aan het twijfelen tussen de korte knop en de grove wiel..gedeelde eerste plaats?? Haha!

Korte knop zou ik doen, denk dat je met een wiel toch sneller iets fout doet.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:25

Ik zal eens kijken of ik iets van mijn sporen kan vinden inderdaad.. Ik heb ze ook nog amper gezien. Ik heb ze uit een winkel in Nieuwgein, zag ze liggen, en vond het zo'n uitvinding dat ik ze maar gelijk meegenomen heb.
Ik heb ze nu al een hele tijd niet gebruikt, ik rijd nooit met sporen, en op wedstrijd gebruik ik toch nog mijn gewone, omdat ik niet zeker weet of deze wel op wedstrijd toegestaan zijn. (zou belachelijk zijn eigenlijk als dit niet zo was, want het zijn supervriendelijke sporen)
Ik weet zeker dat ze "impuls" sporen heetten, en dat het doosjes eromheen Duits was.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:17

sporen met een glad wieltje zijn als mesjes met de daarbij passende snijwonden.
knopspoortjes kunnen lelijke onderhuidse verwondingen veroorzaken die moeilijk zichtbaar zijn door de vacht ie er overheen groeit.
(uiteraard alleen bij verkeerd gebruik)

ik denk dat (bij juist gebruik) een spoor met een grof en stomp gekarteld wieltje het meest paardvriendelijk zijn. het westernspoor wat al eerder bij de voorbeelden van verschillende sporen te zien was, een mooi voorbeeld is.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 01:48

Beetje oud topic, van meer dan een jaar oud....