Wilgentakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 12:40

alison_belle schreef:
ik denk dat ieder hier zijn eigen mening over wilgentakken heeft.
Moet kunnen dacht ik zo.
het word alleen voor TS wat lastig inschatten met welke mening ze mee moet :j

Ja, idd :')

Tancreda4

Re: Wilgentakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:54

Ik denk dat je een heel hoop moet voeren om het effect van " asperine" te krijgen. Vind de reacties wat overtrokken. Als mijn merrie de kans krijgt vreet ze ook de wilgen die in het land staan op, uitzichzelf. Ik geef het tegen verveling in de bak, een paar stronken, meer niet. Daar worden ze echt niet slechter van. Ga je hele bomen voeren, tja, dan misschien wel, maar ook dat hebben wel eens gedaan (omgewaaid, en in zn geheel in het weiland gelegd) en mijn paarden leven nog steeds....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:04

Tja...
Ik heb hier wilgen staan.
1 knot en de ander is te ver uitgegroeid en houdt ik als schaduwplek voor de zomer.
De buurtjes komen hun takken brengen (snoei dus); als de pony's er zin in hebben, slopen ze de takken, lees: bijten de bast eraf, eten de blaadjes ervan op als die eraan zitten, spelen ermee.
Het is een prima tijdsverdrijf, goed voor het gebit.
Kan prima gegeven worden, maar gewoon met mate. Dus geen hele bomen ala bos gaan geven. ;)

Popstra

Re: Wilgentakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:06

Mijn merries schillen de wilgen takken. Ze eten de takken verder niet op. Berk vinden ze idd ook lekker om aan te knabbelen evenals onze beukenhaag!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:18

Tancreda4 schreef:
Ik denk dat je een heel hoop moet voeren om het effect van " asperine" te krijgen. Vind de reacties wat overtrokken. Als mijn merrie de kans krijgt vreet ze ook de wilgen die in het land staan op, uitzichzelf. Ik geef het tegen verveling in de bak, een paar stronken, meer niet. Daar worden ze echt niet slechter van. Ga je hele bomen voeren, tja, dan misschien wel, maar ook dat hebben wel eens gedaan (omgewaaid, en in zn geheel in het weiland gelegd) en mijn paarden leven nog steeds....

Ik geef ze ook aan mijn pony's als knabbelmateriaal en speelgoed. Als ik dan 's avonds weer kom is de bast er al weer voor een flink stuk afgeschild. Hele kleine takjes en de blaadjes eten ze op. Misschien is er ook iemand die weet hoeveel van deze asperine-stof in wilg zit? Ik merk in elk geval niets bijzonders aan mijn pony's. Wij gebruiken gewoon wilg uit eigen tuin. (We hebben nog net geen wilgenbos.) Daar kan ik je dus niet mee helpen TS. Maar misschien kun je bij een buurman of zo vragen of je wat flinke takken mag afknippen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:42

Ibbel schreef:
alison_belle schreef:
De rest is alternatief en dus niet schadelijk voor de gezondheid.

Alternatief en dús niet schadelijk voor de gezondheid? Was dat maar waar.

Salicylzuur, of het nu rechtstreeks uit de wilgenbast komt, of chemisch gemaakt en bewerkt tot het acetylsalicylzuur (aspirine) heet, is een geneesmiddel. En in dit geval OTC bij de drogist te krijgen, niets dokter of DA die het voorschrijft.
En die acetyl-groep wordt aan het salicylzuur geplakt om de bijwerkingen te verminderen, het pure salicylzuur dat uit de wilgenbast komt is in feite giftiger dat de fabrieksaspirine.

Wat is er mis met gewoon hooi of stro voeren om ze bezig te houden? Paarden zijn geen knaagdieren, waarom zou je ze op hout laten knagen? Met een beetje pech vinden je dat ze daarna ook lekker op de staldeur of het hek verder kunnen gaan ook...

Hier komt een heel proces aan te pas, dat los staat van wat de natuur zelf in kleine hoeveelheden aanbiedt. Wilgentakken zijn niet schadelijk voor je paard of pony, zolang je niet TE veel voert. Het woordje TE geeft zo goed als altijd een probleem, behalve bij TEVREDENHEID. ;) Wilgentakken aan je paard/pony geven bij diarree werkt heel goed, maar ook gewoon om lekker te knabbelen en te spelen. Het is een heel natuurlijk tijdverdrijf! ;)