Rubberen matten in de stal, vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:02

Nou de stalmatten gaan morgen nog terug.

Jeetje de vader van mijn stalhouder kwam vanavond boos naar me toe, dat ik niet om mijn paard geef. Ik was daar zo van onderste boven. Kon ook niks meer uitbrengen.

Ik hou ontzettend veel van mijn paarden en doe alles voor ze. De reden waarom ik de matten eruit heb gehaald is omdat er schimmel op zat en het zo indringende vieze lucht had. Mijn paard heeft oktober 2009 in de kliniek gestaan met een onbekende bacterie. Ik kijk wel 3 x uit met schimmels e.d. Dus gisteren hup die matten eruit met toestemming.

Nou ga ik ze er morgenavond nog terug in doen, maar mijn vraag, het zijn onwijs zware dikke matten, die haal je er echt niet even zo uit. Hoe kan ik het nou schoon houden?????en dan met name de onderkant, daar blijft urine achter?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:29

ik begrijp je verhaal niet helemaal.
je hebt ze eruit gehaald en daarom geef je niet om je paard? dus nu ga je ze weer terug leggen?
waarom wil die man dan perse dat je matten in je stal hebt?

volgens mij heb je ze er juist uitgehaald omdat je om je paard geeft en bezorgd om hem bent toch :)

kan de urine wel weg onder de matten? als je er alleen beton onder hebt is dit natuurlijk niet mogelijk en zul je steeds weer schimmels krijgen.
dan heb je denk ik twee opties als je ze laat liggen. of ze om de zoveel tijd eruit halen en je matten en stal helmaal schoon spuiten. of gaten ofzo in het beton laten boren zodat het water/urine weg kan.

marrlinde

Re: Rubberen matten in de stal, vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:38

Hier ook rubberen matten in de stallen. Vloer is beton, wel afvoergat. Eerst ligt er een laag "kunsstof rooster" onder de matten zodat de urine ed weg kan lopen. Daarover de rubber matten. Verder dus geen bodembedekking erover, behalve bij de hoogdrachtige merrie want die hebben er gewoon hele stal vol stro bij.

Ze worden elke dag uitgemest en geveegd, 2x in de week schoongespoten. Daarbij 2x per jaar alles eruit en het mestbad eronder helemaal wegscheppen, schoonspuiten en alle matten en roosters schoonspuiten.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:47

@loulou, toen hij naar mij toe kwam of ik wel om mijn paard gaf, stond ik ook verbaasd, hij zei letterlijk geef jij wel om je paard, omdat ik die matten eruit heb gehaald en zij ze in alle stallen hebben geplaatst omdat het goed is voor de gewrichten, warmte e.d. Ik snap best dat als ik ze er dan uit haal dat dat voor hun terwijl hun zo hun best doen, vreemd over komt. Het ergste vind ik nog, dat ik de enige ben, samen met een vriendin die iedere dag voor mijn paarden kom, iedere dag uitmest, de rest komt zo af en toe voor hun paard, die hebben dan ook incl. mesten. Dus dat zal dan waarschijnlijk ook niet zo snel opvallen. Maar dan heb ik zoiets, zeg is wat tegen die mensen, dat is pas zielig.

De urine kan niet weg en het is gewoon beton. Geen afdaling of iets dergelijks.

Maar ik wil gewoon geen schimmel of iets dergelijks in mijn stal. Ik ga ze vanavond dan ook terug doen, voor de goede vrede, en ik zal ze dan, wekelijks eruit moeten halen en ze schoon spuiten, dat is best een klus want ze zijn echt zo zwaar. Maar wordt een leuke klus voor de weekeinden. Dan zijn zij blij en ik ben ook weer tevreden. Neem vanavond dettol mee, om alles te ontsmetten en we zullen zien.

Deze stal is eindelijk helemaal wat ik zoek, en wil dit plekje om zoiets stoms gewoon niet opgeven. Maar het klonk wel heel hard in mijn oren toen ik deze opmerking kreeg, ik zie het ook anders, dat ik door die matten eruit te halen juist om mijn paard geef, maar zij zien het net even iets anders. Zij hebben mijn paard dan ook niet gezien in de kliniek, 48 uur vastgebonden aan het infuus. Misschien speelt dat ook mee.?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:51

lastig zo'n verschil in visie.
als je de tijd hebt om ze wekelijks schoon te maken is dat een goede oplossing denk ik :j

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:58

ja mijn paarden hebben nooit eerder op rubberen matten gestaan, altijd gewoon op beton, maar daarover heen een flinke laag stro.

Maar als ze terug moeten dan maar op die manier.....gewoon elk weekeind schoonmaken

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:04

Ik heb een inloopstal waar mijn Haflingers toch wel aardig vaak instaan. Ik heb 3 stroken rubber in de stal liggen. Daaronder ligt gewoon straatwerk, dichtgevoegd met zand, dus de urine kan altijd langs de randen weg. Ik heb ze nog wel op stro staan, maar vind het toch een fijner idee dat ze, als er niet veel stro meer ligt, ze niet op het koude straatwerk liggen. Ik mest dagelijks uit, 1x per week de echte natte plekken, en ik doe met een trekker (zo een ding waarmee je de vloer droog trekt) de stal dagelijks uit, om alle modder etc die ze mee naar binnen lopen, weer naar buiten te krijgen. Voor mij werkt het perfect. Gaan van de zomer de zijkanten ook tot boeghoogte dichtmaken, is nog net iets veiliger! :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:08

wij hebben de pony's ook op drainage tegels staan. ik vind het echt ideaal! ze liggen hier ook vaak binnen op de matten terwijl ze ook zelf naar buiten kunnen.

2 tips: koop echte stalmatten en geen speelplaatstegels. die zijn namelijk niet bestand tegen amoniak en puntbelasting.
en zorg voor een goede ondergrond met afvoer

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:32

Is het misschien een idee om onder je tegels een laag stro te leggen, en die af te laten lopen? Zodat alles uiteindelijk aan het eind van de matten ligt? Ik roep maar wat hoor, dit is ook vervelend! Ik zou inderdaad kiezen voor tegels denk ik, die zij veel makkelijker even te verwijderen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:03

bedoel je onder de drainagetegels?

ik zou er sowieso geen stro onder leggen. dat gaat rotten en stinken. dan kun je ze net zo goed op stro zetten

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:33

Brenda niets eronder leggen hoor! Gewoon zorgen dat de stal goed "afhelt" (of hoe schrijf je dat???) en dat de urine ook nog weg kan (wij hebben bv een gootje achter de stal lopen)
En euhm hier ook tegels, maar zo makkelijk zijn die niet te verwijderen! Ze wegen echt loodzwaar, is een heus karwei om ze eruit te halen en zeker om ze terug passend erin te krijgen :roll: maar voor de rest zou ik niets anders meer willen ;)

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:39

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:53

Hoe duur zijn die dingen dan Daffie9? Het klinkt namelijk wel goed :)

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:14

Er is nu een aktie met 25,- korting op zo'n mat. Geloof dan 214 euro voor zo'n mat van 2 x 2.40m. Dan word ie compleet met raamwerk geleverd..

Zal vanavond ff navragen