veulen vervoeren in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jurenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 00:45

Vervoer je veulen a.u.b. niet los als je geen rek heb om de trailer af te sluiten.

Het zeiltje ziet er stabiel uit maar als je rijd gaat dit heen en weer, dus dat stabiele is voor een veulen weg.
Als het veulen los staat kan hij dit als een uitweg zien, de rubbers schieten los en je kan raden waar je veulen ligt.

Zet je veulen vast zoals boven beschreven met stang.

Als de trailer zonder stang kan bindt het veulen vast aan een ring vrij kort aanbinden zodat hij in geen geval een been ertussen kan krijgen.

Duw eventueel de kont in de rijrichting, als hiervoor de ruimte is, je kan eventueel een kleine ervaren pony in de trailer meenemen als maatje.

En zoals je al van plan was goed opstrooien.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 02:34

Ik ga 21 sept. ook met mijn veulen op pad, naar de keuring. Wij moeten zo´n 300 km rijden Verdrietig en Jaike is dan pas 8 weken oud !!
Natuurlijk gaat haar moeder dan ook mee !! Hoe kan ik dit het beste doen ?? Iig de tussen-wand eruit en dan veulen er ook los inzetten ??

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:49

Wij hebben de veulens met 4 maanden vervoerd.
Okay ze stonden wel met zijn tweetjes in de trailer.
We hebben ze aan 2 kanten vast gezet.
Het touw niet te strak maar er wel steun aan hebben.
Niet zo los dat ze zich kunnen omdraaien.
We hebben wel een hooi net op gehangen maar die hing erg hoog zodat ze er niet in kunnen blijven haken.
Wat je ook kunt doen is 2 a 3 balen stro voor in de trailer opstapelen i.p.v. losse plakken. (dit heeft iemand me 2 maanden geleden verteld toen ik informatie vroeg over het vervoeren van veulens.Wij hebben dit niet gedaan dus ik weet niet of het verstandig is en of het helpt)
Verder hebben wij alle stangen op de juiste stand dicht gedaan zodat ze ook daar steun aan hebben en een beetje stro op de grond.
De achter kant was helemaal dicht en een luikje op het dak hebben we open gelaten.
Wij moesten een uurtje reizen.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:54

Sterre schreef:
Ik ga 21 sept. ook met mijn veulen op pad, naar de keuring. Wij moeten zo´n 300 km rijden Verdrietig en Jaike is dan pas 8 weken oud !!
Natuurlijk gaat haar moeder dan ook mee !! Hoe kan ik dit het beste doen ?? Iig de tussen-wand eruit en dan veulen er ook los inzetten ??

Zou ik niet doen!
De wand biedt juist steun.
Het is voor een veulen moeilijk om goed te blijven staan in een trailer en heeft hierom juist steun nodig.
En het is een risico.
Stel dat de moeder haar evenwicht verliest en valt.
Met die tussen wand heb je je veulen beschermt.

Ik zou die wand er tussen laten zitten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:18

Hmm... in jou redenering zie ik ook de logica van in !!
Aan de andere kant heb ik gehoord, dat je het veulen niet moet aanbinden, dat betekent dat ze wel voorlangs bij d´r moeder kan komen! Als ze daar dan "klem" komt te staan, kan ze bij een evtl. pets van d´r moeder helemaal nergens heen Scheve mond !!

annemieke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:28

Ik heb geen veulenrek en onze trailer heeft een strang die er niet uit kan, en een plastic flap om de trailer dcht te maken. Ook kan spirit nogniet zo goed vaststaan. HOE OPLOSSEN?

Jurenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:11

annemieke21 schreef:
Ik heb geen veulenrek en onze trailer heeft een strang die er niet uit kan, en een plastic flap om de trailer dcht te maken. Ook kan spirit nogniet zo goed vaststaan. HOE OPLOSSEN?

Eigenlijk is er maar één oplossing leren vaststaan.

Gaat moeder mee?
Dan kan je moeder een stevige dekensingel (geen elastische)of longeersingel omdoen.
Veulen een halster om en aan ma haar dekensingel. Leer het veulen om zo mee te lopen.
Laad moeder in de trailer en zet veulen daarna op de trailer aan ma vast.
Het nadeel is wel dat je er geen tussenschot in de trailer kan hebben.

Ik weet niet hoe groot de ruimte is voor de stang, zou je daar het veulen neer kunnen zetten?
Dan kan je een baal stro neerleggen voor ma, onder de stang. (niet stro stapelen) veulen heeft contact met ma en staat relatief veilig.
Als je zeker weet dat het veulen niet tussen de stang en de strobaal doorkan kun je hem los vervoeren.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:04

Heej Manon.
Ik heb Senna nu 3 keer in de trailer vervoerd.
De eerste 2 x (naar de keuring en terug) heb ik een pak stro voor in de trailer gezet (dus tussen Senna en de borstboom in) en haar er gewoon los ingezet, ze was toen 2,5 maand oud.
Gisteren hebben we haar weer in de trailer gehad (ze is nu 4 maanden) en hebben we het pak stro weggehaald omdat ze er anders niet in paste.
Alle keren heeft er een hooinet voor in de trailer gehangen, dat overigens helemaal leeg was nadien, en hebben de stangen er dus gewoon in gezeten.
Ook het zeiltje vanachter was niet dicht.
Senna heeft het veel te druk met eten om gek te doen.
Toen het hooi op was ging ze staan schuren tegen de achterste boom.
Ik reed de hele tijd met de auto achter de trailer en heb haar niet 1x gek zien doen.
Haar moeder heeft de hele weg aan de andere kant van het schot vreselijk gestresst staan doen maar Senna bleef rustig.
Senna blijft ook rustig als ik haar moeder bij haar weg haal, dus ik verwacht niet dat ze veel problemen zal geven onderweg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:23

Heee hallo, het is gewoon een paard hoor. Zo vervoer je dat dus ook.
Opstrooien is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen. Stro is spiegelglad, dus bij de minste beweging gaat je veulen onderuit. Gewoon vastzetten, een veulen van 5 maanden dient dat te kennen, basisopvoeding!! Hooi kan, maar hoeft in mijn ogen niet, hang een hooinet zodanig op dat ze er niet met pootjes in kunnen gaan hangen. Hooi op de grond werkt niet, kunnen ze niet bij. Stangen zitten er voor een reden, het is bij wet verplicht en aan alle kanten strafbaar als je die eruit haalt, bovendien heeft het geen nut.
Wil je werkelijk iets goeds doen, zet er dan een bekend, ervaren paard bij, geeft morele steun, maar nodig is het niet.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:34

ikke schreef:
Opstrooien is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen. Stro is spiegelglad, dus bij de minste beweging gaat je veulen onderuit. Gewoon vastzetten, een veulen van 5 maanden dient dat te kennen, basisopvoeding!!

Opstrooien is veiliger en fijner denk ik.
Als je paard heeft gepoept of geplast en de bodem is nat is ie 10 x glader dan met stro.
Ik heb altijd stro in de trailer en mijn paarden zijn geen van allen 1 keer omgevallen dus dat zal wel meevallen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:46

tinkerLuna"]
[quote="ikke schreef:
Opstrooien is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen. Stro is spiegelglad, dus bij de minste beweging gaat je veulen onderuit. Gewoon vastzetten, een veulen van 5 maanden dient dat te kennen, basisopvoeding!!

Opstrooien is veiliger en fijner denk ik.
Als je paard heeft gepoept of geplast en de bodem is nat is ie 10 x glader dan met stro.
Ik heb altijd stro in de trailer en mijn paarden zijn geen van allen 1 keer omgevallen dus dat zal wel meevallen.
[/quote]

Ik denk dat niet, ik weet zeker dat het niet zo is. De enigste keren dat ik heb meegemaakt dat een paard echt onderuit is gegaan op mijn vrachtwagen was die keren dat men per se stro in de wagen wilde. Sindsdien komt er in mijn wagen geen stro meer. Wil een meerijder dat wel, jammer dan, geen stro of niet mee.
Met meer dan 40000km op de klok heb ik nooit problemen, zelfs niet bij een noodstop.

Jurenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:51

Het klopt dat een rubbere vloer,ijzers en stro een combinatie is voor glijden.
Als wij in deze combinatie toch stro moeten neerleggen doen wij dit puur onder de achterbenen zodat het paard wel durft te plassen en mesten.

Juist bij jonge veulens doen wij wel stro omdat ze nog niet (echt)ervaren zijn in een trailer en als ze onderuit gaan er meer bescherming is. Het liefts vervoeren wij gewoon alleen op de rubbermatten.