Stands, waren die nou verboden of?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isaboy

Re: Stands, waren die nou verboden of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:22

ook al geprobeerd werkt niet 2 gaat ze alleen maar meer draaien en ruzzie zoeken haha

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:33

nu staat ze in een grote box en elke dag een hoefslag in haar box en haar achterhand word zwakker
door het draaien dat merk je nu wel heel erg, vroeger in de stand kon je haar loslaten en ze ging achteruit haar boks in :+

van de zomer heeft ze op de wei gestaan maar toen het kouder werd werd ze ziek en kreeg slokdarm verstopping en viel erg af en werd opgejaagd door de rest. dus nu staat ze lekker warm op stal

nu als ze buiten loopt is ze het na een uurtje weer zat en gaat dan rennen tot ze zeikes nat is, :o tsja hoe ouder hoe eigenwijze he
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 26-02-11 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:44

ik vind stands een vreselijke manier om een pony/paard te stallen.
als het echt zo is dat ze alleen op een stand staan tussen de lessen door en verder buiten of in een grote loopstal vind ik het nog tot daar aan toe, maar het idee dat een pony/paard er dag en nacht staat en dus nog niet eens een stapje kan zetten vind ik vreselijk.
ik heb vroeger op een manage gewerkt waar ze ook een paar stands hadden, die pony's kwamen er 'smorgens een uurtje uit (binnenbak) en verder liepen ze 'smiddags in de les, toen vond ik het eigenlijk heel gewoon, nu moet ik er niet meer aan denken (dit stamt trouwens uit de tijd dat het gek was als je je paard ook in de winter overdag een paar uurtjes buiten wilde hebben).

@isaboy, als je pony zo doet in de box zou ik toch eerder een plekje zoeken waar hij buiten kan staan met inloopstal, een stand vind ik geen oplossing.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:56

@barbar

ze staat nu tog niet meer in een stand vroeger wel altijd
ze staat nu in een grote stal en van de zomer dag en nacht op het land ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:59

ik typ niet zo snel, ik had je laatste bericht nog niet gelezen toen ik mijn bericht verstuurde.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:01

Paarden houden is gewoon een duur grapje, dus als je het niet op een goede manier kunt onderhouden, dan moet je het gewoon niet doen, zo simpel is dat.
Vind dat die stands gewoon weg moeten, klaar. :n Niks paardwaardig bestaan, beetje de hele dag staan, niet even lekker kunnen liggen, eventjes rondje lopen iig, maar niet steeds maar hetzelfde staan.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:10

Een box vind ik al zielig voor een paard laat staan een stand.
Zelf zou ik nooit gaan paardrijden op een manege waar de paarden in een stand staan.

Stel dat je zelf alleen maar na je werk in je bed mag liggen zitten of staan.
Een paard in een box is nog erger dan een mens dat 23 uur per dag in z'n bed moet blijven.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:32

Volgens mij zijn bestaande stands nog niet verboden maar zit dat er wel aan te komen.
Wel is het al zo dat je alszijnde manege, sport-trainingsstal of bijv pensionstal, geen sterren-kwaliteitslabel bij de FNRS kunt krijgen wanneer je de paarden in stands hebt staan.. en dat is al een goed begin!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 03:31

kan me opzich ook voorstellen dat je niet opeens t geheel kunt verbieden, je krijgt een overvloed aan paarden zonder stal plus het kost veel geld. je zult het dus idd tijd moeten geven eer t helemaal weg is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:39

Manegepaarden komen er meer dan 1 uur per dag uit. Daarnaast kunnen ze in stands prima liggen, dus dat is onzin. Tja, ze kijken de hele dag tegen een muur aan en kunnen geen rondjes lopen. Maar ze komen er rustig 3 tot 4 uur per dag uit en veel maneges laten pony's 's nachts naar buiten gaan. Overigens ben ik 't er wel mee eens hoor dat maneges geen stands meer mogen plaatsen. Alleen zo'n zonde zijn stands nou ook weer niet, zoals er hier over gesproken wordt. Maak je wat dat betreft meer druk om alle mishandelde paarden of paarden die sterven omdat ze de modder niet meer uit kunnen. Heerlijk dat 24/7 buiten. ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:46

Sommige stands staan paarden de gehele dag in zoals, die komen in de winter helemaal niet buiten op de wei.
Ik snap niet waarom maneges gewoon overgaan naar groeps stallen als ze het dan toch ruimte en kosten besparend willen doen.
Win Win Win sitatie, zeker voor de paarden!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:56

Smeetjoew, omdat er paarden zijn die het nog slechter hebben, betekent niet dat het gebrek aan welzijn van paarden in stands wel meevalt. En niet alle paarden die 24/7 buiten staan, staan in de blubber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:09

annebe schreef:
Sommige stands staan paarden de gehele dag in zoals, die komen in de winter helemaal niet buiten op de wei.
Ik snap niet waarom maneges gewoon overgaan naar groeps stallen als ze het dan toch ruimte en kosten besparend willen doen.
Win Win Win sitatie, zeker voor de paarden!!

Groepsstallen gaat je een stuk meer tijd kosten hoor, zoals ik de generatie kinderen van nu ken (1,5 jaar manegewerk) zijn de meeste veel te bang om daar dieren uit te gaan halen, en anders vinden de ouders het wel (te) eng.
Dus moet je personeel er op uit gaan sturen om alle dieren daar uit te gaan vissen, moet je weer meerdere personen voor hebben want als je in je eentje 8 dieren klaar moet zetten ben je ff bezig.
Verder heb je al gauw voernijd in dat soort stallen (vooral omdat het allerlei dieren bij elkaar zijn en dan krijg je dat vaak nou eenmaal) dus trappen ze elkaar misschien weer naar de filestijnen. Zijn ook weer allemaal dingen die niet voordelig zijn..

Ik vind stands geen ramp, MITS de dieren die er instaan er alleen tijdens de lessen in staan en verder gewoon in de wei staan. Al zit je dan in gebieden met kleigrond weer met het probleem dat je hele land naar de kl*te is en je 1 grote blubberzooi krijgt. Het klinkt allemaal altijd heel makkelijk, maar dat valt redelijk tegen. Toen ik nog op de manege werkte gooiden we ze in de winter een paar uur los in de wei als de grond bevroren was, maar we zaten op kleigrond dus als de grond nat was is het gewoon haast niet te doen. Vooral omdat als het land kapot gelopen word je in de zomer weer met een groot probleem zit met het omweiden omdat het gras op is, en je anders aan de gang blijft met kuil bijvoeren. Paddock was vaak 1 zwembad omdat die niet goed gedraineerd was waardoor het water weer niet wegkon.

Er zullen altijd maneges zijn met stands waar er minder goed voor de beesten gezorgd word als in dat ze bijv. niet naar buiten gaan, die mogen rustig aangepakt worden! Maar daar tegenover zijn er ook weer zat maneges die wel zo goed mogelijk voor hun dieren zorgen..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:16

Ik ben eigenlijk nieteens tegen stand mits de paarden ernaast ook genoeg weidegang/paddock krijgen zodat ze toch lekker kunnen bewegen en beschikking hebben tot voldoende ruwvoer zodat ze zich niet hoeven te vervelend

Paarden houden zoals wij dat doen als mensen met 1 paardje is voor veel maneges gewoon niet haalbaar, en eerlijk is eerlijk ik weet niet hoe het bij jullie zit maar die van mij krijgt wel meer luxe dan eigenlijk nodig is.
Ziet er allemaal wel lekker en netjes uit enzo en als je dan een manege ertegenover zet waarbij de paarden alleen precies aan de basisbehoeften krijgen is dat wel een verschil maar dat hoeft het nog geen mishandeling te maken

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:10

Ik vind het ook heeelemaal niks, maar vind het wel een verschil of het manegepony's zijn of particuliere paarden. De manegepaarden/pony worden meerdere keren per dag eruit gehaald en bereden, maar paarden van particulieren staan veeeeeeel meer stil. In elk geval lijkt het me een hels leven voor een dier....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:37

Een stand kan ook heel handig zijn, mits je er verstandig gebruik van maakt.

Bij ons op stal hebben wij er 3, waar momenteel geen paarden in staan. Als ze er wel in staan dan gaan ze van 9 tot zonsondergang de wei op. Meestal zijn dat jonge paarden (2 a 3 jaar) die daar een paar weken hun nachten doorbrengen. Ze leren daar op een veilige manier vaststaan, komen dan dagelijks in handen als ze naar de wei gebracht worden.
Na een paar weken stand is een trailer meestal geen probleem meer.

Het zijn ruime stands met vaste tussen wanden, ze kunnen prima liggen in een goed stroobed, een enorme voerbak voor de paarden, vol met voordroogkuil dus de hele nacht is er eten. Over de voerbak heen kunnen ze de voergang in kijken, geen muur voor hun hoofd dus en ze hebben sociaal contact met de buren, geen tralies.

Mijn vorige pony heeft ook een tijd in die stands gestaan, samen met haar "plak" vriendin. Dit omdat deze twee dames volwassen werden en zich in de 24/7 buitengroep onmogelijk gingen gedragen met eten. Kleinere pony's over het voerhek duwen, slaan en achter de kleinere pony's aan jagen. Toen er twee boxen vrij kwamen zijn ze daar naar toe verhuisd, maar zeker niet slechter geworden van een tijdje stand.

Ik heb ze liever 's nachts op stand en overdag in de wei, dan 24/7 in een "gevangenis" hok van 3x3 met tralies.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:28

tiwi1969 schreef:
Ik heb ze liever 's nachts op stand en overdag in de wei, dan 24/7 in een "gevangenis" hok van 3x3 met tralies.

Maar het paard heeft liever geen van beiden.

Waarom 's-nachts dan niet in een box als je ze dan graag binnen wil hebben?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:59

Een paard hoort 24/7 te kunnen bewegen wanneer een paard dit wil. Ook alleen stalling ben ik op tegen.
Dan liever een groepstal waarbij misschien risico's aan verbonden zouden kunnen zijn. Maar het is ook een kwestie van kinderen EN ouders opvoeden.
En anders een stal met mogelijk tot paddock of nog beter weide.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:04

Dit is een plaatje van google, ik vind het zo zielig, ze kunnen niet eens liggen.
Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:21

Tja, kistkalveren zijn inmiddels wel verboden........................

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:25

Heb nog nooit zulke smalle stands gezien. Meestal zijn ze zodanig breed dat er ruim anderhalf paard in past.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:27

Stands vind ik zoiets naars voor paarden!

Stel je even voor hoe het is om uren en uren achter elkaar vastgebonden te staan aan een muur. Elke dag.
Verschrikkelijk toch.

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:28

Een eigen box is denk ik toch wel het plezierigst.....
Een eigen plekje om je terug te trekken... Lekker je kont naar mensjes draaien die je niet leuk vind....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:31

smeetjoew schreef:
Manegepaarden komen er meer dan 1 uur per dag uit. Daarnaast kunnen ze in stands prima liggen, dus dat is onzin. Tja, ze kijken de hele dag tegen een muur aan en kunnen geen rondjes lopen. Maar ze komen er rustig 3 tot 4 uur per dag uit en veel maneges laten pony's 's nachts naar buiten gaan. Overigens ben ik 't er wel mee eens hoor dat maneges geen stands meer mogen plaatsen. Alleen zo'n zonde zijn stands nou ook weer niet, zoals er hier over gesproken wordt. Maak je wat dat betreft meer druk om alle mishandelde paarden of paarden die sterven omdat ze de modder niet meer uit kunnen. Heerlijk dat 24/7 buiten. ;)

Amen.
Ben het helemaal met je eens.

Overdag in de stand 3/4 uur beweging, en snachts lekker het land in of de bak in.
Ideaal. :)

Maar toch heb ik liever mijn pony buiten, en snachts evt. op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:42

smeetjoew schreef:
Nogal een duur grapje voor de maneges die stands hebben, om alles te verbouwen. Kun je ineens nog maar de helft aan stallen kwijt en kun je zowat een heel nieuw pand plaatsen om de rest van de paarden kwijt te kunnen. Begrijpelijke regel dus dat bestaande maneges hun stands mogen houden.

Maar ze kunnen hier wel een extra binnenbak erbij bouwen? :(
Wij hebben ook zo'n manege hier in het dorp met 4 FNRS-sterren en alle pony's in een stand. Geen weidegang of paddock, niets.
Belachelijk!!!