Wie gebruikt er nu eigenlijk wel eens een slof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik je wel eens een slof

ja, zeer regelmatig (1x per week of meer)
18 (10%)
ja, maar niet zovaak (1x per maand of minder)
47 (28%)
nee nooit
100 (60%)

Totaal aantal stemmen: 165

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:38

Ik gebruik me slof nu ook vaak, maar ik heb een jong en snel gestresst paard waar k niet mee wil vechten. Ze moet nu leren om echt goed en blijvend na te geven en daar is het niet altijd mee eens....

Maar probeer het ook vaak zonder slof, maar dan moet ik veel langer rijden en is ze veel moeier.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:57

Juist bij een getresst paard vind ik het dood eng
Die vliegen in blinde panierk zo achterover.
Die koel in de kop paarden, toch net wat minder vlug heb ik het idee.

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:13

Ik gebruik hem nooit, en zal ook nooit gebeuren.
Sterker nog ik weet niet hoe die eruit zien of hoe je hem ommoet doen?:?
Ik ben er van overtuigd dat het ook een een andere vriendelijke manier kan.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:16

momenteel rij ik met slof. heb dit paard nu ruim 2 jaar. en rij sinds afgelopen februari met slof (buiten rij ik zonder slof en springen doe ik ook zonder).
ik kreeg hem net het laatste stukje er niet doorheen. ben daarom met slof gaan rijden mbv mijn instructeur (die niet standaard naar de slof grijpt als het niet gaat). nu krijg ik hem dat laatste stukje er wel doorheen. momenteel bouwen we het slofgebruik langzaam af.
ik begin met slof en laat hem los hangen zodra hij nageeft. nu zijn we zover dat we hem er dan gewoon afhalen en rij de les verder zonder. soms blijft hij er nog aanhangen omdat hij door het vele buitenrijden weer iets minder mee werkt. maar goed het is de bedoeling dat ie er wel binnenkort afgaat aangezien hij steeds beter gaat lopen cq nageeflijker is. als je weet hoe je er mee moet rijden heb ik absoluut geen probleem met de slof. ik zie ook heus de nadelen wel bij slofgebruik vooral als je er geen kaas van hebt gegeten.
sowieso hangt de slof altijd losser dan mijn gewone teugels.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:08

Nooit...ik heb zo'n zelfs nog nooit vast gehad, alleen gezien bij anderen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:18

Ik gebruik hem heel soms, puur om te begrenzen. de laatste keer was een maand of 4 geleden denk ik.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:30

Buiten het feit dat ik het nooit zou doen. Ik kan niet goed genoeg rijden om een slof verantwoord te gebruiken. En dat zouden meer mensen moeten inzien.

Maar goed, al was ik een Anky, ik zou dat ding er gewoon niet aan willen.

Vind het trouwens al verschrikkelijk dat ik om mijn armen te beschermen af en toe touwtjes moet gebruiken.

MrMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:45

Ik gebruik ook nooit een slof.
(hoe ziet zoiets eruit Knipoog ik weet het wel, dus geen uitleg nodig )

Ik vind ook dat ik zelf niet goed genoeg kan rijden om er 1 te gebruiken. Want als je er goed mee rijd hangt ie slap en heb je hem dus eigenlijk niet nodig, alleen om op sommige momenten het paard even attent te maken en dat is dus niet de hele tijd. En ik denk dat ook dat de slof alleen maar bedoeld/goed is voor Z-dressuur ruiters (die het eigenlijk ook zonder zouden kunnen).

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:35

Ik rij nooit met slof, maar heb ook nog nooit met slof gereden. Heb het niet nodig, ook al heb ik eigenlijk geen idee waar dat ding voor dient Verward Ik mis het iig niet Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:42

ik mis de keuze, alleen met buitenritten

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:07

Ik gebruik het alleen met longeren.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:43

Nooit, zoals iemand anders ookal zei, ik weet niet eens hoe je zo een ding om doet en dat wil ik niet weten ook Haha!

Zal vast niet moeilijk zijn, maar ik neem liever geen risco's dat je je paard misschien naar de maan helpt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:28

Raar is het toch: als je hier kijkt dan zegt iedereen die met "ja" antwoord dat hij/zij het op "de goede manier" doet. Maar als je in de praktijk kijkt, dan zie je zelden iemand die de slof echt goed kan gebruiken.
Of kijk ik dan altijd naar de verkeerde mensen???

Ik gebruik een slof alleen met longeren. Dan vind ik hem ideaal. Maar met rijden? Nooit!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:49

Nooit met dressuren,
een enkele keer als ik naar buiten ga en meneer is erg fris. Maar dan hangt hij er meer bbij voor in nood. En eigenlijk nooit echt hoeven gebruiken, maar het is meer een mentale ondersteuning voor mij...
ben geen held met buitenrijden, door een aantal gebeurtenissen, en met slof ben ik zekerder en dat merkt Tos ook dondersgoed Knipoog

Kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:54

Haha!Ik heb het niet zo op de slof, dus ik rijd er ook nooit mee. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:04

carola schreef:
Raar is het toch: als je hier kijkt dan zegt iedereen die met "ja" antwoord dat hij/zij het op "de goede manier" doet. Maar als je in de praktijk kijkt, dan zie je zelden iemand die de slof echt goed kan gebruiken.

Ik gebruik een slof alleen met longeren. Dan vind ik hem ideaal. Maar met rijden? Nooit!

Ik zie dus ook altijd de verkeerde...

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:38

hoi,
nee nooit!!!
gr,sas.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 17:43

Ik ben geen superruiter. Maar ik heb tijdens de les geleerd om met een slof te rijden. Ik kreeg ook altijd ongenadig op mijn kop als de slof strak stond. Bij mij hangt de slof dus vrijwel de gehele tijd los. Alleen als Lanna haar hoofd omhoog rukt om weg te tanken is hij in werking. Verder rij ik alleen met slof als een nieuw iets geleerd moet worden. Bijvoorbeeld een galopswissel. Want dat wil ze liever niet. Dingen die op harder werken lijken.

Op buitenritjes daarentegen heb ik nooit een slof nodig. Buiten rijden is leuk, dus is ze altijd bij je te houden Knipoog

Ik zie ze ook rijden.. met slof en kin op de borstruiters. Daarom blijf ik erbij dat je mensen beter kunt leren rijden met zo'n ding. Want in dit soort topics zijn de tegenstanders vaak wel fel, maar IRL vaak minder. Dan blijft het bij een smalende opmerking aan de kant. Daar worden noch paard noch ruiter beter van.

Als ik zo'n situatie zie, probeer ik in ieder geval altijd de betreffende ruiter te helpen. Uit te leggen wat een slof doet, wat het effect is van verkeerd gebruik of teveel gebruiken. Meestal willen ze best luisteren.

Verder verwijs ik naar de foto van Sjuimpje in het andere sloftopic. Zo moet het er m.i. uitzien. Alles wat strakker is, klopt niet.
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-08-03 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:46

Ik heb nog nooit met slof gereden. Nooit nodig gehad... Daarnaast vertrouw ik mezelf ook geen deskundig gebruik toe...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:47

Ik heb niet eens een slof, maar heb die ook niet nodig, dus ga er ook geen aanschaffen Lachen

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:54

carola schreef:

Haha! nee ik zie er zat die hem verkeerd gebruiken, maar ook genoeg die m wel goed gebruiken, deze opmerking komt wel een beetje aan alsof iedereen hier dan ook gelijk verkeerd de slof gebruikt.
Ik gebruik m bij me eigen pony's ook niet, zou niet weten waarom.Maar op die handelsstal met springpaarden moest ik m omdoen, en heb m dus wel op de goede manier gebruikt.Trek zelf je conclusie maar maar nu scheer je wel iedereen over 1 kam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:57

Waarom bij springpaarden dan wel, of dat niet raar klinkt Haha!
zijn die anders dan dressuurpaarden? Knipoog

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:43

De mensen die een slof gebruiken, gebruiken jullie hem dan samen met de teugels, of enkel de slof?
Bij mij op stal rijdt er iemand vaak met alleen een slof. Vind dat zelf eigenlijk helemaal onlogisch. Ligt dat aan mij of rijden er veel mensen met enkel de slof?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 18:49

Anne schreef:
De mensen die een slof gebruiken, gebruiken jullie hem dan samen met de teugels, of enkel de slof?
Bij mij op stal rijdt er iemand vaak met alleen een slof. Vind dat zelf eigenlijk helemaal onlogisch. Ligt dat aan mij of rijden er veel mensen met enkel de slof?

Dat heb ik nog nooit gezien!
sleur die iemand van haar paard als je wil, namens mij Boos!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:54

Ik ben blij dat ik nog geen situatie ben tegengekomen waarin ik voor de keuze zou staan om naar een hulpteugel te grijpen. Moest ik het ooit doen, dan wel onder deskundige begeleiding. Maar stilletjes hoop ik dat ik geen zo geen paard tegenkom.