mok ik word er gek van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muc

Re: mok ik word er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:44

Ik heb er ook één gehad met Mok, alles geprobeerd. Het één werkte beter als het ander maar het was nooit helemaal weg (of kwam weer terug) Zoals je waarschijnlijk weet heeft dat met de weerstand te maken van je paard.

Het enige wat mijn paard goed heeft geholpen is een dikke laag levertraanzalf, daarom watten en daaromheen een bandage zodat het goed ingepakt is en er geen vuil bij kan komen. Dit 3/4 dagen laten zitten. Als je het eraf haalt zal je zien dat het bijna genezen is. Wel eerst goed schoonmaken zodat er geen zand in de wond komt.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:47

In Duitsland word dit gebruikt bij mok en mensen zijn er helemaal enthousiast over.
Overbuurmeisje heeft een fries en die gebruikt het ook al jaren. Zie: http://shop.reiterhofcuxland.de/rc123/p ... roduct=175

Het is een geheim recept van een man die allemaal van dit soort middeltjes maakt en ik moet zeggen dat we alleen maar positieve reacties horen. Dit merk is al jaren bekend in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk enz.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:53

Aangezien ik een aardige voorraad Sudocreme heb, ga ik maar een potje in de kast op stal zetten. Mijn moeder gebruikt het ook voor de allergische huidreactie die haar hond nu heeft en het werkt volgens haar beter dan de smeerseltjes van de dierenarts.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:57

Ik gebruik altijd droogzetters van de koeien, en het gaat er altijd mee over.
Die zalfjes van de veeartst zijn vaak een mengsel van dit met uier creme, gebruik alleen de droogzetter en geef het een paar weken tijd. Dan is het over.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:30

Ik heb een merrie en het is 3 jaar rampzalig geweest...tot olifantsbenen aan toe en een vermogen aan dierenarts kosten....

Ik voer sinds oktober MSM/zwavel en met een paar weken was ze zonder smeren van de mok en de dikken benen af en inmiddels zien haar benen er nog steeds geweldig uit, sinds jaren heeft ze weer droog beenwerk en ze heeft ook nog nooit zo super in haar vacht/conditie gezeten _/-\o_

http://www.paardvitaal.nl/shop.html?pag ... 4&vmcchk=1

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:37

Ik heb ook wel eens gehoord van mok-thee. daar kun je eens op googelen of de zoekfunctie gebruiken. whickedwyvern hier op bokt heeft het gebruikt je zou haar eens kunnen benaderen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:40

Ik had cure mok waren pilletjes ze was er zo vanaf en heeft het nooit meer gehad.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:41

irmaaatje schreef:
Sudocreme, smeerde ik erop en dat werkt perfect voor mijn paard. Maar dat heb je misschien al geprobeerd.
Klinkt in ieder geval vervelend, succes ermee

Sudocreme werkt hier ook echt BRILJANT! Verder niet teveel eiwitten voeren en een middel geven dat de weerstand verhoogt op natuurlijke wijze.

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:26

ik heb dat bij mijn bijrijdpaardje ook gehad... was een tinker
enne die had ook last van mok... het enigste wat je kunt doen in kaalscheren en dan hopen dat het goed komt...

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:32

hydrocortiderm erop smeren..
als het al heel heftig is zal het de eerste keer wel 2 a 3 weken kunnen duren voor het pakt en dan is het in rap tempo weg..
de meningen zijn hier gespreid over, maar bij mijn paardje werkte toen hij ernstig mok had nadat ik anderhalve week niet zelf kon er baat bij, en krabte elke dag de korsten eraf, zorgde dat alle haren weg waren bij de plekken waar het mok zat heb het maar 1x gewassen in die periode omdat we toen met sneeuw zaten ;)
en je paard zo min mogenlijk in de modder en plassen laten staan en lopen.. dan krijgen ze de kans om te groeien.. dus mocht hij buiten staan, even een weekje binnen laten..
Hoop dat je er vanaf gaat komen :(
mijn paardje had laatst ook weer en toen was het met 4 dagen weg met hydrocortiderm..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:33

Die van mij had er ook heel erg last van toen ik hem net had. Op een bepaald moment heb ik er niks meer aan gedaan. Nog elke dag moet ik me beheersen om de sokken niet te knippen en als een dolle die benen te gaan poetsen maar het is nog minimaal. Toen ik vorig zomer een paar dagen met hem naar het strand was en door het zeewater liep was het in 3dagen weg. Maar weet natuurlijk niet waar je woont.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:27

Jaaaa zeewater, dat willen we allemaal wel :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:25

Klink goed he. Maar de veearts een paar keer laten komen voor mok = genoeg € voor een paar dagen buitenrijden op een goedkoop adresje.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:58

http://www.sectolin.com/index.php?item=349#482
ALGEMEEN:
De combinatie van vitamine E plus selenium als aanvulling op het standaard
rantsoen kan als goede ondersteuning beschouwd worden bij paarden en pony’s die regelmatige en/of intensieve spierarbeid verrichten. Van de combinatie is bekend dat het een belangrijke rol speelt bij het in stand houden van het spiervolume en de opbouw ervan.
Als antioxydant levert vitamine E tevens een belangrijke bijdrage in de spiercelstofwisseling, in het bijzonder bij de afvoer van verbrandingsstoffen in de cel.

Kennissen van mij voeren bovenstaande bij aan de Friese Hengsten, in eerste instantie om de spieren soepel te houden en de opbouw daarvan de bevorderen. Maar ook de schilfers die onder de manenkam en voorpluk zaten zijn zo goed als weg. 1 van de merries had altijd wel wat last van mok en ook dat knapt zienderogen op. Misschien het proberen waard?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:57

Vit E en Selenium hebben niet zoveel met schilfers e.d. of mok te maken.. dat is meer voor de spieren :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:19

Heb je wel eens een afkrabsel van de mok laten maken?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:20

Mesitran er op!

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:33

mok kan ook samen hangen met verminderde weerstand...
dus zo weinig mogelijk chemische troep!
omega 3 olie heeft toen de mijne het had ook goed geholpen in combinatie met groene leem smeren, na 3 dagen gr. l. was een behoorlijk nare mokplek (ook hartje zomer en zo een nare bobbel met gelige pus eronder...) gewoon weg _/-\o_

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:37

even een vraag aan brenda 0509:

de kootbeharing is toch (van de natuur) juist bedoelt om vocht / water van de gevoelige kootholte af te leiden???
dus waarom dan kaal scheren??? snap ik niet. dan is toch die kootholte helemaal onbeschermd en komt er extra veel water bij?

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:12

ik had een tinker die behoorlijk last had van mok
ik zette hem met zijn voeten in emmers warm water en biotax
en liet hem dan zo'n 10 min staan
daarna goed afspoelen en afdrogen
en dat herhaalde ik elke dag weer tot het weg vans (meestal was het een weekje)
en hij kreeg het op den duur steets minder vaak terug

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:26

bij mok behandeld men wel vaak het paard maar vergeet de stal. Zo blijft het circeltje van besmetting in stand. Wat ik zelf doe: ik gehandel de mokplekken met Acederm 2x daags. Ook ontsmet ik de stal een keer voor ik begin met het behandelen, met een ontsmettingsmiddel. Te koop bij boerenbond of welkoop. Dettol kan ook en zo zijn er nog een paar... Als de mok weg is nog een keer de stal voor de zekerheid. Werkt super! Daarna geen last meer van mok. Heb er een paar keer mee te maken gehad ivm verhuizen naar andere stal.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:33

wolknol schreef:
even een vraag aan brenda 0509:

de kootbeharing is toch (van de natuur) juist bedoelt om vocht / water van de gevoelige kootholte af te leiden???
dus waarom dan kaal scheren??? snap ik niet. dan is toch die kootholte helemaal onbeschermd en komt er extra veel water bij?

mok gedijt heel goed in warme vochtige plekken. Door door de sokken eraf te halen droogt de kootholte sneller en is niet warm. Paarden zonder sokken hebben daarom zelden last van mok. Wanneer je de sokken wast is het slim om deze daarna flink in te smeren met vaseline. Dat doen dus veel mensen niet. Hierdoor werkt de functie van de sok weer zoals het hoort, nl als afwateringssysteem. Dus dat klopt precies wat je zegt. Door het vet wat een paard eigenlijk van nature in zijn sok heeft, maar wat wij eruit wassen, rolt het water eraf zonder dat het in de kootholte komt. En zo krijgt mok minder tot geen kans.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:27

kaal scheren is gelukkig al een heel erg achterhaald iets!

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:50

Heb zelf hele goede ervaringen met de VSM Cure-mok pilletjes. Toen ik mijn paard kreeg had hij heel erge mok, 6 maanden dokteren met allerlei zalfjes, luizen- en mijtenspul en nog was het niet weg. Toen zei de DA: nou, mss moet je maar eens die mokpillen proberen... binnen 3 weken was het bijna helemaal weg (alleen nog de hele diepe plekken) en na 6 weken was het helemaal weg, ook die hele erge plekken.
Nu geef ik hem zodra er maar een klein plekje zit de pilletjes een paar dagen en het is weer weg. Ook schilfers in de manen zijn meteen weg.
Al meerdere mensen zijn met de pilletjes van hun mokproblemen afgekomen, ook 2 mensen met friezen met veel behang zijn tevreden. En wat nog beter is, als je de pilletjes geeft hoef je niet nog eens extra te smeren, wassen of korsten te verwijderen; je moet juist helemaal niks doen :D vind je paard ook leuk, want die kon mij op een gegeven moment wel schieten!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:02

Mok is een soort van mij en vreet dus steeds weer de huid in. Koop bij de dierenarts n tube oormijtzalf voor kat of hond(maakt niet uit) vermeng dit met n tube calendulazalf of creme, smeer dit erop.
Geef geen biks
mocht het bkijven komen koop dat eens n drainage kuur voor jouw paard. dat maakt het paard van binnenuit schoon. waardoor zn weerstand beter wordt.