Kosten p/m voor paard bij ons?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:06

Renslover schreef:
Ja dat klopt, maar ben bang dat mijn vader het nut er niet van in ziet als ik stallen uitmest en voer ed. En we verdienen er helemaal niets extra mee...

Je mag toch zeker wel iets rekenen voor de tijd die jullie investeren, je moet ook bedenken dat je tante er totaal geen omkijken meer naar heeft. Als ze het paard bij huis zou hebben staan moet ze altijd zelf voeren ed en als ze hem elders stalt betaald ze veel meer, dus mag ze ook wel blij zijn met de gelegenheid en jullie wat extra geven.

Maar wat is precies de planning dan? Moet het paard echt elke nacht op stal? Of komt hij juist veel buiten te staan en alleen met heel guur weer binnen? En voer je alleen als hij binnen staat een kilo basisbrok of elke dag 2kg sportbrok en 2kg structuurmuesli? Want dat maakt je nogal verschil in de prijs hoor.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:07

Ik sta met m'n bijna 3 jarige (z wordt in mei 3) bij vrienden op de boerderij.
Ik betaal €125,- per maand. Incl stro/vlas, hooi en krachtvoer.
Met de zomer staan ze 24/7 op het land. Nu overdag in de paddoc en met de nacht op stal.
Nu is het hooi en stro beide van eigenland.

Ze wordt buitengezet en gevoerd. 'Savonds doen we het eigenlijk altijd samen (mesten en voeren etc). Maar kan ik een keertje niet dan doet m'n vriendin het.
En als hun een keer niet kunnen dan doe ik alle dieren/paarden voeren en mesten.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:27

Je mag toch zeker wel iets rekenen voor de tijd die jullie investeren, je moet ook bedenken dat je tante er totaal geen omkijken meer naar heeft. Als ze het paard bij huis zou hebben staan moet ze altijd zelf voeren ed en als ze hem elders stalt betaald ze veel meer, dus mag ze ook wel blij zijn met de gelegenheid en jullie wat extra geven.

Maar wat is precies de planning dan? Moet het paard echt elke nacht op stal? Of komt hij juist veel buiten te staan en alleen met heel guur weer binnen? En voer je alleen als hij binnen staat een kilo basisbrok of elke dag 2kg sportbrok en 2kg structuurmuesli? Want dat maakt je nogal verschil in de prijs hoor.[/quote]

Dat klopt, dus ik vind €130 toch wel een mooie prijs.

Nee, niet dag en nacht op stal, alleen s'nachts. Qua voer weet ik het niet, ik denk een kilo basisbrok.

pmarena

Re: Kosten p/m voor paard bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:19

Je zal toch even zelf moeten gaan rekenen wat jullie kosten precies zijn :)

Ik denk dat je het beste de brok door haar zelf kunt laten kopen. Want dat kan zo ontzettend per paard verschillen wat er nodig is , en wat de eigenaar besluit te gaan voeren :)

Blijven de paarden vele uren op stal dan zullen ze ook veel meer strooisel verbruiken dan paarden die vanuit een wei of zandpaddock alleen in de stal gaan om eens te schuilen of wat te drinken.

Paarden die een grote wei hebben met veel gras , zullen veel minder duur hooi nodig hebben dan paarden die amper op het gras komen.

Heb je hooi van eigen land dat je zelf kunt maaien / keren / persen dan zijn de prijzen weer veel lager dan als je hooi in moet kopen , veel mensen betalen nu toch zo'n 5 euro per baaltje hooi , soms nog meer !

Een grote pony die geen gras heeft (bvb. in de winter als de wei te nat is) eet al snel een halve baal hooi per dag. Een groot paard een hele baal.... Stel dat ze een groot paard wil en je moet het hooi inkopen voor 5 euro per baal , dan heb je voor een maand (30 dagen) alleen aan hooikosten al 30 x 5 = 150 euro !!

Dus je zal echt even moeten gaan rekenen wat de kosten voor jullie zullen zijn :)

Als je zeker weet dat je tante een paard neer zet , en jullie ook , dan zou je wellicht nog een samenwerking kunnen doen :

Jullie zetten de stallen neer , "leveren" het onderdak voor de paarden en het terrein , en onderhouden dat.
Jullie leveren het water en de stroom , en verzorgen het buiten / binnenzetten en voeren.

Maar dan zijn de kosten van het hooi en stro voor je tante ! (dus ook voor jullie paard)

Jullie betalen allebei apart je eigen voer , hoefsmid en dergelijke.
En het uitmesten en de andere klussen regelen jullie samen.

En uiteraard zal je tante voor de paarden zorgen als jullie eens een keer niet kunnen of ene paar dagen weg zijn.

Zoiets moet te regelen zijn toch , dat je een constructie bedenkt waarin beide partijen een deel van de benodigde tijd en materialen inbrengen zodat je echt samen profijt van elkaar hebt en het voor beide partijen een leuke samenwerking is :)

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je tante voor een scheintje haar paard stalt en jullie voor de kosten en verzorging opdraaien :)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 12:38

pmarena, heel erg bedankt, hier kan ik heel veel mee! :)
We hebben idd hooi van ons eigen land, en de baaltjes liggen op de hooizolder, omdat mijn vader koeien heeft, hebben we er toch wel heel wat. Het kost altijd nog veel, maar we hoeven het niet te kopen.

De paarden komen waarschijnlijk vanaf 7 uur 's ochtends tot een uur of 4 in de wei te staan, omdat ik ze dan zelf erin en eruit kan halen. Dat scheelt ook al weer hooi, en ze krijgen genoeg weide, er is plek zat.
Verder zullen we nog kijken naar wat we met de kosten gaan doen. Eerst maar eens zorgen dat ik een eigen paard krijg.

Ik denk dat ze sowieso de hoefsmid en de dierenarts en hoefsmid zelf moet betalen.

pmarena

Re: Kosten p/m voor paard bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:29

Graag gedaan !

UITERAARD haar zelf die kosten laten betalen hoor , als jullie dat zouden moeten doen krijg je de grootste problemen.... dat kun je namelijk nooit goed doen.

Wie weet krijgt het dier iets waardoor het 3 weken in een kliniek moet staan , dan ben je goud geld kwijt en het zou wel raar zijn als jullie dat zouden moeten betalen in plaats van de eigenaresse zelf :)

En hoefsmid ook , het ene paardje wordt eens in de 3 maanden bekapt voor 25 euro per keer , en het andere paardje krijgt elke 6 weken nieuwe hoefijzers voor 85 euro per keer.

Daar moet je je handen niet aan gaan branden hoor :)

Je kunt je het beste bij de vaste kosten houden : onderdak + erf en weiland enzo + eventueel hooi en strooisel. Echt de basis voor het houden van een paard.

De verdere verzorging qua hoefsmid / DA / voer kan ze dan verder helemaal zelf bepalen en zo duur maken als ze zelf wil , ze moet echt zelf beslissen hoe ze dat wil doen.

Je moet geen situatie hebben dat ze het op jullie kosten heel luxe gaat maken ;)

Als jullie anders berekenen dat het dier 100 euro per jaar bij de hoefsmid kost en per maand 1 zak brok krijgt van 8 euro per zak van 25 kg , terwijl zij dan later als eigenaresse graag wil dat haar paard elke 6 weken nieuwe ijzers krijgt en elke maand 3 zakken voer krijgt van 20 euro per zak....dan heb je een enorm verschil en gezeur achteraf over geld , dat is erg vervelend en moet je zien te voorkomen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:38

Hoefsmid en dierenarts is altijd voor jezelf, waar je ook staat.

Als je hooi van eigen land hebt scheelt dat aanzienlijk in de kosten dus dat is wel een voordeel.
Als je uitgaat van paard voor recreatief gebruik en zoveel mogelijk buiten; zomer 24/7 buiten, winter alleen de nacht binnen en bij zacht weer wellicht 's nachts ook buiten, vlas/zaagsel als bodembedekking, onbeperkt hooi en een schepje basisbrok als extra.

Bodembedekking; 5 balen per maand á 6,- = 30,-
Hooi; 16 baaltjes per maand (3,5 p/w) á 2,- = 32,-
Brok; 60kg per maand (2kg p/d) á 0,40 = 24,-

Dan zou je in totaal dus 86,- kwijt zijn aan vaste kosten, daar komt energie en water nog bij en om een beetje ruimte te hebben kun je uitgaan van 100,-, met een beetje extra voor jullie moeite kun je best 130,-140,- vragen vind ik.

Overigens moet je wel opletten dat je dat ook in de zomer vraagt, paard staat dan op het land en vraagt dus veel minder maar in de zomer doe je andere dingen van dat geld; nieuwe voerbak in de stal, keer een verfje ergens, afrastering repareren (duur!!) ed. Dus ook in de zomer ben je het wel nodig, daarnaast kun je wat je in de zomer evt. overhoud gebruiken om in de winter hoge prijzen wat op te vangen.

Maar dit is wel uitgaande van recreatief gebruik, als ze het paard intensief wil rijden, ook op wedstrijden bv ook wil scheren dan staat het paard veel meer binnen dus gebruik je meer bodembedekking en krijgt hij ook veel meer krachtvoer dus dan moet je minstens 120,- aan vaste kosten rekenen.