Hit-actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:24

sammyoo, we hebben een rusthuis/pensionstal en we willen uitbreiden met misschien nog opfok.
we wonen in prov.groningen.
we krijgen in ieder geval begeleiding van een man die de hitaktief stal hier naar nederland heeft gehaald.
en er staat wel bruikbare tips tussen, bedankt iedereen.
dit kunnen we dan eventueel meenemen in het ontwerp.
we gaan deze zomer ook een paar hitaktief stallen bezoeken in duitsland.
want daar zijn ze al langer en waarschijnlijk zijn ze daar al tegen heelveel problemen aangelopen, die ze inmiddels hebben
aangepast.
maar het is niet verkeerd om heel veel aktief stallen te bezoeken, zo zie ook de voordelen en de nadelen.
zo zijn er inmiddels ook nieuwe ruwvoer stations, want het oude ontwerp had toch wel een aantal nadelen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:29

Helaas hier een negatieve ervaring met Hit-actief stal.
Er was een grote groep (20 paarden) in een grote paddock, de paarden waren
van allerlei verschillende rassen dus ook koud- en warmbloed door elkaar.
Nu klopt het dat je paard een bepaalde hoeveelheid brok krijgt.
Helaas ''bewaakten'' de dominante paarden de ingang voor de brok.
Deze dieren lieten de lagere in rang paarden er niet bij zodat deze ook geen brok kregen.
Zij bleven net zolang wachten tot zij weer konden eten en sloegen de rest hierbij weg.
Soms was het zelfs zo erg dat een paard erin mocht en nadat het voer erwas hij er weer
weggeslagen werd zodat zij dit op konden eten.
Ook ruwvoer werd uitgedeeld door de dominante dieren en laag in rang staande dieren hadden het zwaar.
Bij sommige paarden was er dan ook sprake van enorme terugval en uitputting (wegens het
continue moeten strijden om eten en drinken).

Wellicht was dit een slecht voorbeeld van een Hit-actief stal maar dit is mijn ervaring :)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:54

ja daarom willen wij geen voer station voor ruwvoer.
we gaan het verstrekken doormiddels een voer hek.
want daar hebben we hele nare ervaringen over gehoord.
en met de krachtvoer stations gaan we het ook anders doen.
ze zijn er over aan het nadenken hoe ze dat voor ons gaan maken, want zoals het nu is kan het gewoon niet.
maar we hebben niet alleen paddocks hoor, ze kunnen bij ons ook het hele jaar door op het gras.
we hebben 16 ha gras voor ze, dat is zo wie zo ook alweer anders, want dan kunnen de minder dominante
paarden/pony's ook rustig eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:54

@ Paddy:
Leuk dat jullie plannen hebben! Ik kom graag eens kijken als jullie bezig zijn!

ik ben er ook mee bezig geweest en heb mijn verlanglijstje klaar en houd er met de bouw van mijn nieuwe paardenstal rekening mee dat ik in de toekomst een combistation kan plaatsen en portieruiven/ tijdgestuurde rolruiven. Omdat het zo'n enorm investering is, wil ik het in etappes doen. Anders is het niet op te brengen voor een particulier met paar paarden.

Wij zijn ook bij 2 Hit-actiefstallen (Mansour, Arnhem en bij Mander/Tubbergen) gaan kijken, en wil graag bij nog wat andere stallen langs gaan. Niet zo ver bij jou vandaan zit er ook 1 : http://www.gut-neubourg.de/ Bad Zwischenahn.

Ik heb ook alle websites van alle hit-actiefstallen op de referentiepagina uitgebreid bekeken om ideeën op te doen qua indeling, materialen, en andere info, tips en leuke ideeën en creatieve oplossingen.

Een aanrader zijn die rolruiven, omdat ze dan tegelijk kunnen eten, verspreid over veel voerplaatsen, dus minder risico dat bepaalde paarden niet mogen eten. de individuele ruwvoerstations of combistations kun je dan gebruiken voor de paarden die wat extra's nodig hebben.

Aparte eet en of rust ruimtes via een selectiedeur is ook handig omdat je individuele paarden daar toegang toe kan geven voor een bepaalde tijd per dag.
Bijvoorbeeld ranglagere paarden of oudere paarden. Als je het water buiten die ruimten houd, moeten ze er ook regelmatig weer uit om te drinken.

Als je nog helemaal vrij bent qua indeling is het leuk om verschillende paddocks te maken die via verschillende looproutes met elkaar in verbinding staat. Als de paddocks en looppaden dan ook nog natuurlijk zijn aangekleed met wat beplanting, hoogteverschilletjes, beplante walletjes/dijkjes, zodat het geheel weg valt in het groen en de leefruimte niet in 1 keer te overzien is, wordt het al veel spannender en aantrekkelijker voor paard en mens dan 1 kale rechthoekige paddock met rustruimte, watervoorziening en voerstations.

Bij sommige stallen zie je bijvoobeeld dat de watervoorziening heel ver weg ligt aan het einde van een lang pad (bergop :P) met kleine paddock, en dat ze dus elke keer heel lang moeten lopen tussen water en voer.
Andere stallen hebben juist het krachtvoerstation ver weg staan.

Of er is een 1richtingsverkeer weg voor de paarden, dat wanneer ze uit het krachtvoerstation komen, ze eerst een lange route af moeten leggen voor ze weer terug in de grote paddock zijn. Op die manier voorkom je denk ik ook grotendeels dat paarden gelijk na het eten weer bij de ingang gaan staan om daar andere paarden weg te houden tot zij er zelf weer in mogen.

Verder vind ik het persoonlijk belangrijk dat de paarden naast de hit-actiefstal, zo lang mogelijk per jaar ook nog een aantal uur per dag weidegang krijgen. ook daar hebben ze die selectiepoortjes voor, en door water niet in de wei te voorzien, hopen ze dat de paarden ook regelmatig zelf terugkomen uit de wei, waarna ze eventueel er niet meer in kunnen als hun grasrantsoenminuten om zijn...

Poeh, een heel verhaal al weer...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:03

Ik vind het een mooi concept! Geen ervaringen mee helaas. Voor mijn merrie zou het niets zijn waarschijnlijk.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:30

hoi joyce,

ja idd er zitten veel dingen in jouw verhaal waar ik hetzelfde over denk.
ik denk dat het nooit direkt naar het zin is, maar dat kun je altijd nog aan passen.
maar je moet toch wel de hoofdlijn goed hebben, kleine dingen kan altijd nog verandert worden.
waar woon je dan, misschien wel een idee om bij elkaar te kijken, kun je misschien weer ideen op na houden.
wij willen graag voor de veulens een parcour uitzetten, dat ze goed moeten nadenken waar ze lopen en dat ze goed moeten kijken
waar ze lopen, ik denk dat dat heel goed is voor veulens.
een stal in duitsland heeft dat ook, de paarden zijn daar heel stabiel weggegaan en ze zijn geestelijk heel sterk.
ze moesten over boomstammen heen lopen, er slalommen omheen, hij had zelfs houten bruggetjes gemaakt waar ze overheen
en onderdoor konden lopen en ze hadden een waterpool gemaakt, waar ze door heen moesten lopen, echt zo gaaf om te zien.
de veulens die er toen stonden, waren zo mak en nieuwsgierig en totaal niet bang, ook niet voor mensen en dat terwijl ze
helemaal niet veel in handen kwamen. er kwamen ook geen nieuwe paardjes bij.
ze kwamen als ze 7 maanden waren en ze gingen weer weg als ze 3 of 4 jaar waren.
ze bleven dus al die tijd bij elkaar lopen en ze hadden er een oudere merrie en ruin staan en dat ging prima.
1 woord geweldig.
ik dacht dat wil ik veulens en pensioen/pension paarden ook kunnen bieden.
wat is er nu leuker dat een gezond en gelukkig paard, daar wordt je als mens toch ook blij van.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:45

Veel gedragsproblemen voorkom je ook door daar zelf alert in te zijn en vooral in het begin wat bij te sturen. Mijn voordeel is dat ik vanuit het keukenraam zicht heb op het voerstation. Wij hebben ook een dominante ruin, Sammy. Die had vooral in het begin de neiging om geparkeerd te staan in het voerstation, of de toegang tot het voerstation te blokkeren. Hij heeft een paar keer een klap op zijn kont gekregen wanneer hij dat deed. Hiermee is dat gedrag voor 99% verdwenen.

Met een beetje aandacht voor de groep is het dus helemaal niet nodig dat een paard tekort komt in een Hit. Voorts is onze computer zo ingesteld, dat het dagrantsoen over 20 uur wordt verdeeld. De paarden die het rantsoen niet in 20 uur op hebben, krijgen de overige 4 uren gewoon doorgevoerd. Ook van belang is dat het aantal paarden wat in de Hit verblijft, niet de capaciteit van de voerstations overschrijd. Ik kan me voorstellen dat bij commercieel gebruik van het systeem, de verleiding groot kan zijn om er teveel paarden in te zetten. Als dat gebeurt is dat jammer, want daardoor zou het systeem een slechte naam krijgen.

Paddy, voor een rusthuis en opfok is het systeem denk ik heel erg geschikt. Leuk hoor, heel veel succes!

paddy

Re: Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:03

dat denk ik ook, sammyoo
ik hoop dat het goed gaat uitpakken.
de pensioenpaarden zijn al aan elkaar gewend, dat scheelt al een hoop denk ik.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:20

paddy schreef:
dat denk ik ook, sammyoo
ik hoop dat het goed gaat uitpakken.
de pensioenpaarden zijn al aan elkaar gewend, dat scheelt al een hoop denk ik.

Paddy misschien iets om rekening mee te houden,(IVM de pensioenpaarden)
toeval of niet......... bij ons hebben de 2 oudste paardjes er het langst over gedaan om te wennen aan de voersystemen.
En nog (na een paar jaar in de hitactief) als de weidegang begint vallen ze gauw terug in liever wachten op dat het weiland open gaat en dan in de nacht niet de stations in.
Wel bijzonder de rest van de groep heeft dit niet en loopt ook rustig een hooistation in als de wei open is.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:59

ja dat klopt, de ouderen en hele jonge paarden moeten er heel erg aan wennen.
maar ik ga de ouderen toch apart bijvoeren met slobber, want daar hebben ze nog niets voor uitgevonden.
want we hebben ook een paard relatief op leeftijd met weinig kiezen meer, die moet je altijd bijvoeren.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:18

Citaat:
Ik ben er van de week wezen kijken, en ze zijn er nog druk mee bezig met opbouwen. Over 4 weken gaan we weer kijken, kijken hoe het er uit komt te zien enzo.
Prijs weet ik ook al en ik denk dat dat qua voorzieningen een redelijke goede prijs is.

Naar welke hit-actief stal ga je? In Rhoon toevallig?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:51

Bij ons was Jones het snelst. Die was toen anderhalf jaar en de jongste van het stel. De rest volgde heel snel toen ze doorhadden dat het voerstation eten leverde! Het spannendst was toch wel om het voerstation in te lopen.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:00

@ Nino3

Ja, ben in Rhoon wezen kijken :)
Toch twijfel ik nog steeds eigenlijk wat ik ga doen..

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:02

Mandymeisje schreef:
@ Nino3

Ja, ben in Rhoon wezen kijken :)
Toch twijfel ik nog steeds eigenlijk wat ik ga doen..

Oke :) Ik sta daar namelijk op stal, en heb me ook ingeschreven voor de Hit actief :) Ik heb een jong paard en voor hem is het denk ik alleen maar goed.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:15

Vandaar..
Die van mij is bijna 19, en wilt soms ook wel is wat rust hebben, en daarom wilt ze soms ook wel weer graag d'r stalletje in. Maar het is voor mij meer de afstand.. Het is voor mij ruim 13 kilometer, en heb ook niet altijd de auto ter beschikking. Sta nu op 2 kilometer van me huis vandaan, dus lekker dichtbij :).. Maar goed, ga er eerst over paar weken weer kijken :)

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:36

Mandymeisje schreef:
Vandaar..
Die van mij is bijna 19, en wilt soms ook wel is wat rust hebben, en daarom wilt ze soms ook wel weer graag d'r stalletje in. Maar het is voor mij meer de afstand.. Het is voor mij ruim 13 kilometer, en heb ook niet altijd de auto ter beschikking. Sta nu op 2 kilometer van me huis vandaan, dus lekker dichtbij :).. Maar goed, ga er eerst over paar weken weer kijken :)

Ik heb toen mijn paard net had een tijdje in Zwijndrecht gestaan. Het is niet heel dichtbij maar je kan wel helemaal binnendoor over de dijk dus het is opzich wel te doen :).

Succes met je beslissing! En wie weet zien we elkaar binnenkort :)

Groetjes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:16

Leuk! Weer een nieuwe Hit-actiefstal? Welke stal gaat er 1 bouwen? Hebben jullie ook een schetsjeplattegrondje hoe het gaat worden? Of foto's als het klaar is? Het aantal stijgt gestaag in NL!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:18

Onze Finnegan staat in een hit actief-stal. Ik wil nooit meer anders. We hebben een tevreden paard dat zich de hele dag kan uitleven en dat zich nooit hoeft te vervelen. :)

Neville Stables. 300 pm all-in.

Geen problemen met de voerstations trouwens. Volgens mij bestaat de kudde momenteel uit 30 paarden ofzo.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:36

Ik heb zelf geen paard in een HIT-stal staan, maar heb wel uitgebreid bij twee stallen met het systeem rondgekeken.
De ene stal vond ik zelf niet echt een succes. Dit was er één mét automatische voerstations voor hooi en brok. Het was het een hele grote kudde, wat toch eigenlijk vrij onnatuurlijk is. Ik heb een poos staan kijken, en het grootste deel van hun tijd stonden de paarden te wachten en te ruziën voor de voerstations. Hierbij ging het er echt hardhandig aan toe. Sommige paarden hadden ook voedernijd, al hadden ze dit ook al voordat ze in deze stal kwamen. Het kwam erg onrustig over.
De andere stal had de hooistations vervangen door grote hooibakken, waaruit de paarden tegelijkertijd konden eten en niet meer hoefden te wachten. Brok moesten de eigenaars van de paarden zelf voeren. De groep was zeker de helft kleiner dan de kudde van de eerste stal. De 'sfeer' in deze groep was veel rustiger. Sommige paarden stonden te eten, andere waren aan het spelen, en anderen stonden te doezelen. Heel rustig allemaal.
Ik zou dus zeker opletten dat de groep niet te groot is en bij voorkeur toch naar een stal zonder automatische voerstations gaan.
In ieder geval lijkt het me een goed plan om gewoon een uurtje voor de stal te gaan staan en te kijken wat de paarden doen. Staan ze te ruziën voor de voerstations of hangt er een rustige sfeer?

Nogmaals: ik heb zelf geen paard in een HIT-actiefstal staan, dus er zijn ongetwijfeld mensen die er meer ervaring mee hebben.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:00

Shetjessweet, als die stal waar je ging kijken geen brok voerde, en het hooi in grote bakken, was het dan wel een HIT-actiefstal? De voerstations zijn een essentieel onderdeel van het systeem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:54

In omgeving Utrecht/Nieuwegein zit geloof ik een Hit-actiefstal die werkt met grote hooibakken met een timer er op wanneer de deksel open/dicht gaat.

Er zijn wel meer actiefstallen (op de referentielijst) waar men hooi (onbeperkt of niet-computergestuurt) voert uit bakken of ruiven, maar men wel een Hit-actief indeling heeft, aangevuld met hun bodemrasters, vorstvrije watervoorziening, stalmatten/matrassen etc. Of bijvoorbeeld alleen een krachtvoermachine.

Ik vraag mij ook wel eens af wanneer iemand naar buiten toe de naam Hit-actief stal mag dragen.
Er zijn inmiddels ook andere leveranciers van verschillende geautomatiseerde voermachines en die hebben ook hun eigen naam voor de Actiefstal staan (ik heb hier de brochure van Schauer uit Oostenrijk), of het wordt bewegingsstal genoemd...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:24

http://www.landschapsstal.nl/
Hier ben ik vorig jaar wezen kijken trouwens. Erg veel ruimte voor de paarden! En zeker geen gedring bij de voermachines!...

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:47

joyce B schreef:
In omgeving Utrecht/Nieuwegein zit geloof ik een Hit-actiefstal die werkt met grote hooibakken met een timer er op wanneer de deksel open/dicht gaat.

Ik vermoed dat jij en ik het over dezelfde stal hebben.

@Sammyoo: Er bestaat voor zover ik weet geen checklist waar een stal aan moet voldoen om de term HIT-actiefstal te mogen dragen. Dus daar is moeilijk antwoord op te geven. Op de site van deze stal wordt het iig wel zo genoemd.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:36

Bij ons geen problemen bij de voerstations. Tuurlijk, er wordt wel eens lelijk gedaan naar elkaar, maar iedereen krijgt genoeg te eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:29

shetjessweet schreef:
joyce B schreef:

Ik vermoed dat jij en ik het over dezelfde stal hebben.

gevonden: Amerongen dus :P
http://pensionstalamerongen.nl/toekomst.html