Gewichtstabel uit BIT

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:01

o jee de Noriker staat er niet bij, maar dan moet ik hem dus inruilen voor een Bels of een Shire en Fasel mag volgens mij haar Arabier ook wel inruilen Haha! Tong uitsteken Knipoog

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:44

Welsh a kan ook makkelijk 50 kilo die zijn super sterk.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:58

joh je voelt toch zelf wel aan wat je pony kan dragen, dit is altijd zon "bombarie"....dat overgewicht.... ik kan me daar erg aan storen. Ik heb een fjord, en ik weeg ver boven het aangeraden gewicht hoor!!! en geloof me hij heeft er geen moeite mee. mijn buurman heeft er ook wel eens opgezeten en die is veel zwaarder, en toen ging hij gek lopen en dan weet je gelijk dat hij er te zwaar voor is. Wat ik er mee zeggen wil, een beetje ruiter voelt zelf wel aan of het kan of niet. kijk ik weet ook wel dat ik niet op een shet moet stappen, en een arabier staat ookal zou ik erop willen niet eens bij me. zoals ik al vaker heb gezegt (in andere forums) zoek een paard die bij je past en dat doen de meeste gelukkig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:05

ik stapte laatst met mijn 72 kilo op een pony van 1.22 voor de gein en hij liep nog netjes weg ook, heeft er niets aan overgehouden, duurde ook maar 2 minuten hoor......voor de foto....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:27

Mijn Tinker van 1.40 heeft totaal geen moeite met mijn 75 kg maar toen mijn man er laatst even op ging zitten (1.90 en 95 kg) vond ze dat duidelijk niet prettig. Moet er wel bij vermelden dat ze eenkennig is en een hekel aan mannen heeft Haha!

IMO moet je niet teveel waarde hechten aan de tabel, de meeste paarden kunnen veel meer hebben, als er paarden zijn die moeite hebben met het gewicht van de ruiter zal er waarschijnlijk meer aan de hand zijn dan wat overgewicht Lachen

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:05

Hmm, van de ene kant denk ik, dit kon wel iets hoger. Maar van de andere kant vind ik ook dat ze wel een beetje gelijk hebben. Een paard kan wel gemakkelijk weglopen met meer dan et aanbevolen gewicht as hier staat, maar het is toch al heel wat hoor, 90 kilo op je rug. Naar mijn idee maak je je paard het er daar niet makkelijker mee.

Toen ik die tabel voor het eerst las dacht ik ook, joo dat is wel heel laag ingeschat, maar als ik er zo bij nadenk... Je hebt er altijd gekken tussen lopen, zou het hoger zijn dan zijn er misschien wel mensen die er misbruik van gaan maken. 50 kilo voor een shet, dat vond ik eerst heel raar want ze kunnen veel meer dragen. Maar is dat fijner voor een shet? Nee, natuurlijk niet. Knipoog Volgens mij gaat deze tabel meer over het gewicht waar het soort paard nog niet al te veel moeite mee heeft. Een soort streefgewicht.

Maar goed, ik vind die tabel altijd nog een beetje vaag. Wat je paard kan dragen hangt helemaal van de bouw af. Als je zelf merkt dat je paard last van je heeft ben je te groot/zwaar, klaar. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:08

ArwenLune schreef:
Volgens mij is dit echt onzin. Valt me tegen dat zoiets in de Bit stond, die schat ik toch hoger in...

Kun je dus maar beter niet doen... Haha!

*Zep vindt de Bit echt een bagger-blad*

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:14

laten we voorop stellen dat het ene paard het andere niet is, ook al zijn ze van hetzelfde ras. ik vind het daarom ook absolute kortzichtige onzin.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:27

Ik vind het een belachelijke lijst! Volgens mij kunnen paarden veel meer dragen.
Ook kun je niet zomaar zeggen een haflinger kan maximaal zoveel en een ijslander kan maximaal zoveel enz. De ene haf is de andere niet en de ene ijs ook de andere niet. Het heeft ook te maken met de bouw van het paard en met de rijwijze van degene die erop zit.

Maar als ik dit lijstje aanhoud ben ik in ieder geval echt een dierenbeul Bloos! .
Jammer dat de merens er niet bijstaat want nu durf ik er niet meer op stel dat ik te zwaar ben!! Verdrietig Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:36

Die tabel zal wel ergens vandaan komen en er zal best wel het nodige onderzoek aan vooraf zijn gegaan.
Natuurlijk is het ene paard (van het zelfde ras) het andere niet. Rugspieren moet je trainen en overbelasting merk je pas na jaren 'mis'bruik.
Misschien dat de makers wel een beetje een 'veiligheids'marge hebben ingebouwd, want nu vind ook iedereen dat het te laag is, maar als ze de 'echte' waarden erbij zouden zetten, wordt die toch ook overschreden.

Dus misschien toch wel iets om bij stil te staan Lachen

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:40

Sugarmiss schreef:
Die tabel zal wel ergens vandaan komen en er zal best wel het nodige onderzoek aan vooraf zijn gegaan.
Natuurlijk is het ene paard (van het zelfde ras) het andere niet. Rugspieren moet je trainen en overbelasting merk je pas na jaren 'mis'bruik.
Misschien dat de makers wel een beetje een 'veiligheids'marge hebben ingebouwd, want nu vind ook iedereen dat het te laag is, maar als ze de 'echte' waarden erbij zouden zetten, wordt die toch ook overschreden.

Dus misschien toch wel iets om bij stil te staan Lachen

Dat bedoelde ik dus ook... Knipoog

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:41

Arabier mag maar 60 kg dragen? Een grote arabier nog wel?
Ik heb me de ziekte gelachen... Mogen ze de regelgevers in de endurance (arabieren sport bij uitstek, naast het racen) wel eens gauw de Db op hun dak gaan sturen!
Minimumgewicht in NL voor endurance (officiele wedstrijden op hoger niveau) is 75 kg. Arme beesten! Dit is ruiter incl zadel. En dan moet ik mijn vader ook gauw van zijn arabier van 1.65 gaan schoppen. Zelf mag ik dan ook wel op dieet, want met zadel zit ik denk ik net over de 60 kg. Denk dat dan half paardrijdend NL wel op dieet mag, en HOE!
Overigens is de FEI regel voor minimum gewicht op 70 kg dacht ik, maar dat zit nog een stuk boven wat een arabier zou kunnen dragen. Ik heb genoeg arabiertjes gezien die op 75 kg 160 km goed volbrengen, vraag me echt af waar ze het vandaan halen...

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:43

Wat me wel opvalt is dat vooral degenen die volgens de tabel te zwaar zijn voor hun paard hierop reageren.......

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:21

En dat komt wellicht omdat mensen die maar 45 kilo wegen op elk paard kunnen. Zwaardere mensen die gewoon op een goede manier paardrijden en die merken dat hun dier geen enkele moeite met hun gewicht heeft weten dus ook gewoon dat deze tabel onzin is.
Vandaar dat we reageren dus. Die twee van mij toch ook maar eens naar de fysio sturen voor een rugmassage Haha! Haha! Haha!

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:22

Citaat:
Wat me wel opvalt is dat vooral degenen die volgens de tabel te zwaar zijn voor hun paard hierop reageren.......

ja maar allemaal in positieve zin..... dus.....wat wil je hier mee zeggen....alle mensen die reageren die te zwaar zijn volgens de tabel reageren met "mijn paard heeft nergens last van"..... dusssssss

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:24

Lisette schreef:

Zie mijn eerdere reactie. Ik blijf mezelf niet herhalen.

Over wat prettig is is natuurlijk een ander verhaal, en het is niet alsof ik niet graag 25 kilo minder zou wegen. Maar ik weiger me door een tabelletje van de Bit te laten vertellen dat ik m'n paard mishandel als de veearts zegt 'kan prima hoor, niets mis mee'. Dan vertrouw ik liever op de professional die m'n paard onder handen heeft gehad.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:30

Citaat:
Dan vertrouw ik liever op de professional die m'n paard onder handen heeft gehad.

Dat bedoel ik dus....als jou eigen dierenarts zegt het is goed...waarom dan naar zo'n fluttabel luisteren....

Er reageerde net ook iemand met "er heeft een proffesional vast wel onderzoek naar gedaan"....ja maar hebben die altijd gelijk dan?? ik denk dat dit tabeletje klinklare onzin is, en ik denk dat elke goed ruiter heus wel weet waar ze mee bezig zijn.... Dus laat iedereen lekker in zijn waarde!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:33

michelle200 schreef:
ja maar allemaal in positieve zin..... dus.....wat wil je hier mee zeggen....alle mensen die reageren die te zwaar zijn volgens de tabel reageren met "mijn paard heeft nergens last van"..... dusssssss

Is dat een graadmeter dat alles dus goed is. IMO niet. Natuurlijk zullen er genoeg ruiters zijn die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en die hun paard en zijn kracht heel goed kunnen inschatten. Die hun paard op een goede manier trainen zodat de rugspieren het (eventueel te hoge) gewicht kunnen dragen.

Maar hoeveel mensen zijn er niet die die 'technische' kennis niet hebben en 'gewoon' rijden, die alleen maar zien (of voelen) dat hun paard kreupel loopt en alleen maar denken dat het in de hoeven/benen zit.
Wie kent ze niet die paarden met een ingezakte rug, grote holtes achter de schouders, te weinig spieren.
Het te hoge gewicht van de ruiter speelt hier wel degelijk een belangrijke rol (vaak samen met een slecht passend zadel en te weinig technische rijkennis).

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:36

Nou als jullie het zo zien, dan moet je maar in de wet aan laten passen dat "te zware mensen" niet meer mogen rijden... want dat is toch wat je zegt???!!!! spreek dan eens duidelijke taal in plaats van dat er omheen gedwarrel....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:37

Ik ben het helemaal met Sugarmiss eens, je kunt zo'n tabel wel als "onzin" van de hand doen, maar je zou er op zijn minst over na kunnen denken. Paarden kunnen nou eenmaal niet zeggen of ze iets prettig vinden of als zwaar ervaren, en wij mensen kunnen dat niet voor ze bepalen. Ik ken wel paarden die zuchten onder een te zware ruiter (gelukkig niet zo veel), maar volgens de eigenaren is er ook "niks aan de hand".

Gebruik zo'n tabel niet om er mee op de weegschaal te gaan staan, maar om na te denken of je wel eerlijk bent tegenover het paard waar je op gaat zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:45

michelle200 schreef:
Nou als jullie het zo zien, dan moet je maar in de wet aan laten passen dat "te zware mensen" niet meer mogen rijden... want dat is toch wat je zegt???!!!! spreek dan eens duidelijke taal in plaats van dat er omheen gedwarrel....

Dat is weer te zwart/wit uitgedrukt.
Sommige te zware mensen die technisch niet goed kunnen rijden zouden zich eens af moeten vragen of ze dit een paard wel aan willen doen. Je mag iig wel van ze verwachten dat ze weten wat de konsekwenties zijn.
Ik ken manege's waar wel degelijk een maximmum aan het gewicht van de ruiter gesteld wordt.

Niet iedereen die 'te dik is' moet zich aangesproken voelen. Wat dat bedoel je toch te zeggen.

Ik kan de proffesionalitijd van de tabel in de bit niet inschatten (ze zitten er wel vaker naast met artikelen), maar ook een uitspraak van een DA slik ik niet voor zoete koek. Hij kijkt wel uit door tegen zijn klanten te zeggen dat ze te dik zijn voor dat paard. Hij maakt zich er niet geliefd door en het is wel zijn brood nl Lachen
Maar dat is weer een zeer generaliserende opmerking die heus weer niet voor alle DA's opgaat (so na flaming please Lachen )

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:45

Tuurlijk daar heb je gelijk in en ik verwacht ook niet dat iedereen gelijk op de weegschaal springt en kijkt of hij te zwaar is, maar een beetje ruiter snapt toch zelf wel dat hij niet meer op een shet moet stappen of dat een zwaar iemand niet op een rank paard hoort.

Er is hier ook de boktlijn club, en daar kwam een melding van "we willen geen mensen onder de 18 aannemen want dat kan leiden tot onverstandig lijnen'..... wat denk je van die tabel??? als een ontzettendde paarden gek ziet dat ze iets te zwaar is???? het kan ook leiden tot een hoop elende i.p.v goede advisering....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:47

michelle200 schreef:
Tuurlijk daar heb je gelijk in en ik verwacht ook niet dat iedereen gelijk op de weegschaal springt en kijkt of hij te zwaar is, maar een beetje ruiter snapt toch zelf wel dat hij niet meer op een shet moet stappen of dat een zwaar iemand niet op een rank paard hoort.

Mijn punt is dus dat een technisch goed getraind rank paard meer gewicht kan hebben dan een grote dweil van een WPN'er (en met dweil bedoel ik dan zwak op de spieren).

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:49

Citaat:
Sommige te zware mensen die technisch niet goed kunnen rijden zouden zich eens af moeten vragen of ze dit een paard wel aan willen doen. Je mag iig wel van ze verwachten dat ze weten wat de konsekwenties zijn.

Juist ja en ik denk dat er genoeg "zware mensen" zijn die dat heel goed weten en hun pony/paard dus ook echt niet zullen overbelasten.

Tuurlijk ik weet net zo goed als jullie dat er genoeg mensen rond lopen die dat niet weten en hun pony verkeerd behandelen (door het rijden) maar daar zijn wij dan toch voor om hun daar enigzins op te wijzen en eventueel te helpen? zodat de pony/paard geen last heeft van het gewicht?

maargoed ik begrijp frustratie van beide kanten maar laten we een ding stellen....scheer niet iedereen over de zelfde kam.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:51

Citaat:
Mijn punt is dus dat een technisch goed getraind rank paard meer gewicht kan hebben dan een grote dweil van een WPN'er (en met dweil bedoel ik dan zwak op de spieren).

Nou dan zitten we toch nog op één lijn.... OK dan!