Zondag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:10

Als jou dit is verteld toen je daar kwam staan, dan heb je je daar maar aan te houden.
Wel vind ik het niet normaal dat je stalgenoten hierover tekeer gaan tegen jou, het lijkt mij de taak van de stalhouder om hier iets over te zeggen.
Maar als je het zo vervelend vind dat je op zondag geen gebruik kan maken van de bak, dan zou ik een andere stal zoeken, anders blijf je dit soort dingen houden. Zelf zou ik nooit op een stal gaan staan waar ik niet elke dag mag komen, of niet dagelijks van de faciliteiten gebruik mag maken.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:14

Ik vind eerlijk gezegd dat je hier niet over moet vallen of anders een andere stal moet gaan zoeken. Zonder een hele discussie op te starten of de zondagsrust nou wel of niet nodig is en wat dan onder de zondagsrust valt, moet je je gewoon houden aan deze regels. Ik vind het trouwens al heel wat dat je gewoon met je paard buiten mag rijden. Want vaak willen zulke mensen niet eens dat je op zondag gaat rijden. En nogmaals of het nou redelijk is of niet ...het zijn de regels van de stal.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:15

mellen95 schreef:
Ik begrijp je, maar als ze het niet willen vanwege hun geloof, heb je je daar gewoon aan te houden.
Als je dan toch wat op zondag wil gaan doen in de bak, moet je toch echt op zoek naar iets anders.

Helemaal mee eens. :)
Dat zijn hun regels, en dat moet je gewoon respecteren.
Ook al zijn het maar 5 minuten. Het mag gewoon niet.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:18

_O- Mijn ezel heeft dan wel eens pech zelfs op de 7e dag. Ik ben blij dat ik 7 dagen per week hoe laat ik maar wil terecht kan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 23:03

Ik sta hier nou al 2 jaar en ik had ze in het begin dus ook een keer losgegooid, pas toen leerde ik dat het zondag geen bakdag was. Dat was toen 1 maand verder. Dus niet toen ik er op stal kwam staan.
Op zich heb ik er wel respect voor, maar ik werk ontzettend veel en heb serieus niet altijd in de gaten welke dag het is. Als iemand mij vraagt wat heb je gister gedaan of gegeten dan moet ik eerst in mijn agenda kijken welke dag het was.

Dus sorry als ik mijn paard net losgooi en ik kwam erachter dat het zondag is. Ik vond de reactie (het schreeuwen tegen mij) van mijn stalgenoot erg overdreven. Daar was ik pissig op, niet omdat ik de zondag geen bakdag niet respecteer.

Dus die 5 minuutjes dat ik het deed vond ik nou niet zo heel erg regelsovertredend :=
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-02-11 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:04

waar zou toch de naam maandagzieke wegkomen? Die komt wel ergens weg.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:26

Tja , ik wist niet dat zoiets nog bestond hoor , maar goed zijn hun regels , ik zou er dus ook niet gaan staan .
Maar ik snap dan weer niet dat je paard op zondag wel in de longeercirkel mag , en niet in de bak , das wel heel gek

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:00

IndianLady schreef:
Ik sta hier nou al 2 jaar en ik had ze in het begin dus ook een keer losgegooid, pas toen leerde ik dat het zondag geen bakdag was. Dat was toen 1 maand verder. Dus niet toen ik er op stal kwam staan.
Op zich heb ik er wel respect voor, maar ik werk ontzettend veel en heb serieus niet altijd in de gaten welke dag het is. Als iemand mij vraagt wat heb je gister gedaan of gegeten dan moet ik eerst in mijn agenda kijken welke dag het was.

Dus sorry als ik mijn paard net losgooi en ik kwam erachter dat het zondag is. Ik vond de reactie (het schreeuwen tegen mij) van mijn stalgenoot erg overdreven. Daar was ik pissig op, niet omdat ik de zondag geen bakdag niet respecteer.

Dus die 5 minuutjes dat ik het deed vond ik nou niet zo heel erg regelsovertredend :=

Je wist al voordat je hem losgooide dat het zondag was dat staat teminste in je OP.
En tja misschien reageerde ze iets te fel maar vindt het wel haar goed recht om er wat van te zeggen. Regels zijn regels en ookal vindt jij het maar 5 minuten en zou dat best kunnen is het misschien toch tijd voor een andere stalling.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:09

truus1970 schreef:
waar zou toch de naam maandagzieke wegkomen? Die komt wel ergens weg.

hihihi tegenwoordig heeft het een moderne naam gekregen he :D
Aangezien het de hele week maandag kan zijn voor sommige dieren :+

BaiNar

Re: Zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:21

Als je je bij andere mensen op terrein bevindt moet je je aan de regels houden of anders andere stal zoeken als je je er niet in kan vinden!! Ook als het maar "5 minuten" is en ook als je in de zorg werkt!! Het is al heel wat dat je de paarden mag verzorgen enzo...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:46

Een stalgenoot die erover gaat schreeuwen is zeker niet terecht, maar je weet dat de bak op zondag niet gebruikt wordt, dus ook niet voor 5 minuutjes. Daarbij is het niet zo dat je fjord te weinig tijd los krijgt, want 24/7 in een paddock met voldoende speelgezelschap is niet te vergelijken met op stal staan tot de baas een keertje komt. Dit laatste even ter informatie voor degenen die denken dat het paard niet voldoende speelruimte heeft. (ik sta daar ook op stal)
En met het bos aan de overkant van de weg is het echt geen groot probleem om 1 dag in de week niet in de (buiten!)bak te komen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 10:13

Tigra_ schreef:
IndianLady schreef:

Je wist al voordat je hem losgooide dat het zondag was dat staat teminste in je OP.
En tja misschien reageerde ze iets te fel maar vindt het wel haar goed recht om er wat van te zeggen. Regels zijn regels en ookal vindt jij het maar 5 minuten en zou dat best kunnen is het misschien toch tijd voor een andere stalling.

Ik kwam er idd achter toen ik naar de bak liep, staat in deze zin een beetje krom.

Waratje, als Nor nou nog zou spelen in de paddock had ik er geen moeite mee gehad, maar de felheid die hij in de bak uit en het slome in de paddock zijn toch echt 2 verschillende dingen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:18

Dan nog blijf ik er bij, dat zo'n stalgenote in plaats van irreëel te worden, zou kunnen aanbieden om je paardje even op een andere dag voor je los te gooien. Een kleine moeite voor haar, blijkbaar! Ik had op de pension waar mijn paard stond zo'n deal met iemand. Die had een jong paard en had een speelmaatje nodig. De mijne is daar bij uitstek heel geschikt voor. Die houdt wel van een lolletje, zonder een ander paard moedwillig of lomp te beschadigen. Zij 'leende' mijn paard en voordeel voor mij was, dat ik met mijn baby's lekker kon blijven tutten. Tegen de tijd dat ik kon gaan paardrijden, was het opstappen en rijden.

Naastenliefde staat ook echt in de bijbel. Christenen horen naar het nieuwe testament te leven en dat staat allemaal in het 2e deel, wat de meesten niet kennen. Die zijn al eerder gestopt met lezen. :D En dat kaart ik aan hier, omdat de zondagsrust hier genoemd wordt. Het is niet alleen maar negatief wat er in dat boek staat. *D Veel mensen kennen alleen de nadelen helaas. En geloof me maar! Ik ben heel grof rooms. :P

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 10:22

:')

Mijn fjord speelt ook alleen maar of alleen in de bak of met mijn shetlander, niet met andere paarden. En juist omdat hij even tekeer wil gaan wil ik hem die mogelijkheid geven. Liever in de bak dan onder het zadel.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:26

Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is als je op zondag niet kunt losgooien.
Misschien kun je eens met de stalhouder overleggen of het echt zo erg is als je je pony even losgooit op zondag.
Zelf ben ik christelijk maar ik doe op zondag eigenlijk alles met mijn pony wat ik normaal ook doe. Ik interpreteer de zondagsrust als een regel van God om je tegen jezelf te beschermen. dat je minstens een dag van de week even rust neemt en van het leven geniet in plaats van de hele week door te gaan met werk o.i.d.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:32

Maarre, jullie mogen wel buitenrijden? Want dat is toch ook arbeid als je zo redeneert ;) .

Ik heb ook op een stal gestaan hier nota bene bij Rotterdam waar je op zondag niet naar je paard mocht. Was kleine stal en de eigenaar verhuurde die aan iemand anders, maar woonde wel op het erf. Er was mij van te voren niet verteld dat ikzondags niet mocht komen, want anders was ik daar uberhaupt niet gaan staan. Stond ik daar met paard en al de 1e dag op zaterdag en krijg ik te horen van de verhuurder te horen, je mag morgen niet komen. :(
Heb toen onderhandeld en ik mocht als enige klant wel komen, was wel raar, maar ik kon ten minste mijn paard losgooien en rijden ( dat mocht weer wel ) en ik gooide ook andere paardjes samen met mijn paardje los en gaf hele spul voor ik weg ging middagkuil ( kregen ze anders ook niet ). Wel kwam ik op een afgesproken tijd ( 11.00 uur ) en ging weg op afgesproken tijd ( 13.30 uur ) maar dan had ik wel de tijd gehad voor mijn paardje. I heb daar niet lang gestaan en toen ik jaar weg was en er meer pensionklanten stonden, toen mochten die meiden gelukkig wel op zondag allemaal komen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:50

Volgens mij is het ook een beetje mentaliteit. Ik heb laatst een sollicitatiegesprek gehad en daar kreeg ik de vraag of ik ook af en toe op zaterdag wilde werken. Zou ik op woensdag erna vrij zijn. Dus 6 uur werken voor 8 uur vrij. Net aanbod en ik heb geen problemen met werken in het weekend. Maar er bleken er een aantal over te vallen. Mensen hechten nogal aan die 2 vrije dagen. Als verhuurder hier van opslagruimte zou het wel lekker zijn als er ééns per week geen mensen op onze hof zouden lopen, vooral in het begin was dat voor ons ontzettend wennen, want je geeft behoorlijk wat privacy op. Maar het went hoor en we hebben er nooit problemen over gemaakt. Maar ergens kan ik begrijpen dat mensen het liever niet willen. Aan de andere kant moeten dieren ook op zondag gewoon hun eten en beweging kunnen krijgen.

Dat er zulke nette afspraken over gemaakt konden worden, vind ik dan weer erg netjes van die man. Hij had ook star nee kunnen zeggen. Realiseer je wel dat je bij een ander op de hof komt en respecteer hun wens om een eigen leven en hun waarden en normen een beetje. Dan is er niks aan de hand toch? Uit ervaring weet ik dat je geen last hoeft te hebben van elkaar.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:02

Mijn verzorgpony staat op een stal waar je op zondag niet mag rijden.
Losgooien mag wel, uitmesten dan weer niet, maar opstrooien weer wel.
Persoonlijk zal ik er zelf nooit gaan staan maar goed. DA mag wel komen als er iets aan de hand is o.id.

Mijn eigen pony staat bij een particulier en al ga ik om 22:00 er pas heen, geen haan die er naar kraait.

Ik ben van mening dat je achteraf niet moet gaan zeuren.
Je bent er gaan staan en akoord gegaan met de regels die daar gelden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:11

Ik lees hier allemaal mensen die vinden dat TS de regels maar moet respecteren etc. etc. Volgens mij doet ze dat al 2 jaar netjes. Eén keer denkt ze er niet aan, omdat zij geen speciale waarde hecht aan welke dag van de week het is. :+

Ik vind dit echt ronduit respectloos van die stalgenoot.. Kijk als TS het nou bewust deed, omdat zij andere ideeën heeft over het invullen van je zondag, maar dat is niet het geval. Die stalgenoot kan best begrip tonen voor zo'n beslissing net zoals TS dat normaal gesproken doet voor religieuze regels op stal.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:17

Wist echt niet dat dat nog bestond... Voor mij is zondag juist de drukste dag van de week, werk op manege en in het weekend komen er het meeste aantal kinderen rijden, wat dus wil zeggen dat ik op zondag van 8 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds in de piste sta les te geven.

Als je natuurlijk akkoord gaat met die regel door je paard daar op stal te zetten vind ik dat je je ook aan die regel moet houden, maar kan me niet voorstellen dat die 5 min dan zo een ramp zijn. Vraag eens even aan eigenaar of hij dat zo erg vind... Even los laten in bak is toch anders als echt les volgen op zondag denk ik dan.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:23

Ik snap wel dat het voor jou vervelend is maar dat praat je actie nog niet goed.
Je weet dat je op zondag geen gebruik van de bak mag maken. Punt uit.
En natuurlijk zal niemand daar over vallen op het moment dat het nood situatie is (koliek of weet ik veel wat). Maar omdat jij je paard even zijn ei kwijt wil laten is natuurlijk niet een goede reden. Misschien hadden ze het vriendelijker kunnen brengen maar ze hebben wel gelijk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:32

Mensen wel het hele stukje lezen? Haar struikelblok was idd of je je huid mocht laten volschelden door een medestalgenote. Uit godsdienstige overweging zou ik daarop ook zeggen: Nee. Dat had netter gekund.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:27

idefix4 schreef:
Mensen wel het hele stukje lezen? Haar struikelblok was idd of je je huid mocht laten volschelden door een medestalgenote. Uit godsdienstige overweging zou ik daarop ook zeggen: Nee. Dat had netter gekund.

Ben ik met je eens, ofschoon IL een foutje maakte is het niet aan stalgenoten (of zelfs de stalbaas) om daarover te gaan schreeuwen. Een simpele opmerking op normale gesprekstoon volstaat in zo'n geval.

Hier op de Veluwe (trouwens ook in de Betuwe) komt het nog vrij veel voor dat er op zondag wat restricties zijn, dat kan varieren van helemaal niet bij je paard kunnen (voor mij geen optie) tot zaken als geen les op zondag, niet uitmesten op zondag, niet rijden op zondag, of dus zoals hier niet in de bak komen op zondag. Soms is het lastig, ja, maar zoals gezegd kunnen we op zondag wel gebruik maken van de roundpen die achter de stal ligt. De bak ligt strak aan de weg en naast het huis, dus vol in het zicht, als je weet dat sommige mensen hier in de regio zich storen aan "werken in de bak" is het een kleine moeite om gewoon in het bos te gaan recreeren. *D
De stal heeft meer dan voldoende sterke punten om voor dit (in mijn ogen) zeer kleine minpuntje te compenseren. ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:32

XNeLLeKe schreef:
Bij ons is dit dus echt niet.
Kijk respect voor het feit dat zij hun paarden niet losgooien maar dan kunnen ze jou toch eigenlijk niet verbieden om je paarden niet los te gooien of wat extra beweging te geven? Ja technisch gezien kan het allemaal maar ik vindt het een beetje te bedacht allemaal, dat hun het niet willen bepaalt niet dat jij het niet wil.. Of denk ik nu verkeerd :)

Niet persoonlijk richting jou hoor maar dit was wel een duidelijk stukje tekst die veel posten samenvat.

Als je weet dat je op een stal staat waar wegens het geloof op zondag niet van de bak gebruik gemaakt mag worden dan vind ik dat je je daar aan hebt te houden. Regels zijn regels!

Ben je het niet met de regels eens: dan ga je verhuizen!

TS: snap dat je er van baalt maar vind het ook niet netjes van je om de regels op stal te overtreden wat de reden er ook voor is.
Als ik jou was en het is zo'n punt voor je dan zou ik op zoek gaan naar een ander plekje voor je paard.

Stefanie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:13

Als dat bij ons op stal was, dan zou ik daar niet lang meer staan! ;)