hoe gedraagt jou paard zich bij het opstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe gedraagt jou paard zich bij het opstappen?

staat braaf stil
129 (74%)
gaat er als een speer vandoor
3 (1%)
gaat rondjeslopen, drentelen
38 (21%)
gaat steigeren.............
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 173

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:02

spoekie"]
[quote="Chiqa"][quote="Rinske schreef:
want ik stijg op met een krukje Schijnheilig Haha!

waarom doe je dat Rinske? Daar heb je toch stijgbeugels voor? Verward

Misschien omdat ze 1.60 is en haar paard 1.80???
Bij mij op stal doen meerdere dat, die zijn te klein en te gezet om zonder krukje op een grote Fries te komen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:37

Pris staat stil, maar strekt wel altijd haar hals naar de grond. Om zich klaar te maken voor mijn grote gewicht of zo Haha! .

Als ik eenmaal zit loopt ze vaak maar vast aan. Als ik dat niet wil is Pris zeggen genoeg, maar ik hoef tenslotte geen beugels te verstellen of zo, dus meestal vind ik het wel goed.

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 01:11

stilstaan bij het opstijgen is een kwestie van goedde opvoeding. Ik bedoel ik heb geen stijgbeugels. Soms vind ik t leuk om via een bokke sprong van achteren op de rug neer te knallen, maar gewoon kan ook

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 01:31

Paardje wat ik rij ben ik aan het zadelmak maken hij is nu vijf keer gereden.
Maar hij staat altijd netjes stilbij het opstappen, zoals het hoort want dit hoort vind ik, bij de basis van het beleren.

Bij het beleren van een paard doe ik altijd na het rijden eerst nog wat gymastiek oefeningen voor ik afstap.
Zoals er naast hangen links en rechts been erover en weer terug zwaaien met de armen en benen enz enz

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 03:27

Rinkja liep eerst altijd weg,maar nu staat ze heel braaf stil.
Toen ik nog maar net met freestyle bezig was,en nog een aanloop nodig had om er op te springen zonder zadel,stond ze dus los in de bak,en bleef ze meestal ook braaf staan.
Maar dan keek ze me wel altijd even boos aan,want ze heeft er een hekel aan als ik zo op haar rug spring. Haha!

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:43

Rio heeft de neiging om te steigeren als ik opstap. Ik heb het er al aardig uit gekregen, maar zodra er een vreemde opstapt, gaat hij recht om hoog.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:28

Mijn pony stond meestal wel stil. Soms ging ze een pas vooruit enz...
Dat is heel irritant dus dat heb ik haar gauw afgeleerd Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:37

Mijn IJs werd door zijn eerste eigenaresse geregeld vastgezet bij het opstijgen (veel IJzen houen nou eenmaal van een vlotte start).
Negen jaar lang. Dat werd dus een hele omscholing.
Een beetje eigen initiatief kan ik best waarderen en ik hou ook beslist niet van kadaverdiscipline, maar waar het gevaarlijk wordt trek ik een grens.
Paard staat probleemloos en perfect stil. Simpelweg omdat hij weet dat er voordien geen
actie = lol te beleven valt.

Overigens zouden heel wat paarden hun berijders zeeeeeeer dankbaar zijn als die met een krukje zouden opstappen!!
Het is heus niet stoer om je paard te plagen met zo'n zware (eenzijdige) belasting als je niet supersnel en als een veertje in het zadel weet te komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:45

Die van ons staan keurig stil, en iets anders moeten ze ook echt niet in het koppie halen. Ik heb vreselijk de pest aan paarden die dergelijke basismanieren niet beheersen, dus daar ben ik heel erg streng en consequent in. Ik accepteer ook niet 1 stapje weglopen oid, dan gaan ze meteen terug naar hun plaats.
Ik snap ook echt niet dat mensen dat toe kunnen staan, kunnen lastige en zelfs gevaarlijke situaties van komen...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:56

Ik eis altijd dat mijn paarden stil staan.
Punt Haha! ik haat die dribbelaars en draai konten.Ik kom er niet op of ik moet heel wat huppelen.Daar heb ik zo'n hekel aan ho is ho.
Het eerste wat ik ze leer met inrijden.
Stil staan zolang ik op wil stappen/opstap en daarna mogen ze gaan lopen.
Lodewijk staat stokstijf stil.Zodra ik met mijn rechtervoet naar de beugel vis gaat hij braaf stappen.
Orbaldo is nu 2.5 maand onder het zadel die wil nog zo af en toe eerst een rondje draaien voordat ik een voet in de beugel kan doen.Daarna staat hij echter heel braaf stil tot ik zit.
Hij vind het elke keer nog best heel spannend dus zodra ik zit zet hij het flink opneen stappen voor een ahlf rondje.
Zou ik 'm ingaan houden kan ie best nog een keer stuiteren vandaar .daarna kan ik rustig halthouden en als ik wil nog 10 keer op en af stappen zonder dat hij beweegt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:18

Mn paard staat altijd stil en buigt gelijk dr hoofd opzij, want ze weet dat zodra ik in het zadel zit, ze een suikerklontje krijgt.

Jeetje, dat zou ik nou nooit doen... Ik zie dat op de manege ook gebeuren, en als die paarden dan een keertje niets krijgen heeft de berijder een hap te pakken Verward

Chubby hoort stil te staan. Klaar. Ikke baas... Knipoog

Groetjes!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:24

Omar staat ook meestal braaf stil maar soms heeft hij erg veel haast en als ik dan bijna in het zadel zit begint hij al te wandelen Tong uitsteken

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:40

Melody staat altijd wel stil tot dat ik in het zadel zit. Soms blijft hij daarna nog stil staan maar als hij fris is gaat hij al stappen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:40

Sonja schreef:
Ik snap ook echt niet dat mensen dat toe kunnen staan, kunnen lastige en zelfs gevaarlijke situaties van komen...

Tja ik zit meteen op mijn uk dus erg gevaarlijk kan dat niet worden. Het lijkt me idd irri als je stijf ben en je hebt een groot paard waar je eerst 1 minuut aan hangt en dat paard loopt al *LOL*
Maar ik denk dat het voor namelijk gaat om reageren op je hulpen, en dat is opstappen niet, pas als je drijft. Zeker als je wedstrijhden ofzo emt je pony rijd moet hij het toch wel kunnen...

Maar mij maakt het niks uit bij Bunny, vind het wel lief als ze gelijk enthousiast begint te stappen van jeeeee ik mag weer Lovers Ben er ook binnen 1 seconde erop en heb niet echt zin om het af te leren.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:08

rikky staat niet stil, loopt altijd... enne afleren lukt niet echt, niet dat ik er heel serieus mee bezig ben hoor, mij maakt et niet zoveel uit!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:17

Ze staat wel stil, maar ze trekt alleen haar hoofd naar beneden op het moment dat ik opstijg en als ik er opzit wil ze altijd meteen wegstappen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:23

Tos wil altijd meteen aanlopen. Niet draaien of bokken, gewoon voorruit stappen. In het begin moest ik dus altijd al wandelend opstappen, want stilstaan deed hij niet. Nu staat hij voortaan netjes stil. Zodra ik zit wil hij zo snel mogelijk aanlopen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:25

sophie_kurk schreef:
rikky staat niet stil, loopt altijd... enne afleren lukt niet echt, niet dat ik er heel serieus mee bezig ben hoor, mij maakt et niet zoveel uit!

Ja heb ik ook. Ik heb het ook weleens geprobeert ze werd er alleen maar gekker van en opzich heb ik er ook geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:09

sophie_kurk schreef:

je heb ook paarden die zeer opgefokt raken van dat afleren en juist gaan lopen daardoor, is een ervaring bij een paard van mij! Schijnheilig

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:11

Jamy loopt meestal een paar pasjes (wat eigelijk niet mag van mij maar ja gebeurt soms toch Schijnheilig ) En daarna moet ze van mij wel stilstaan en mag pas gaan lopen als ik het zeg. Maar gelukkig staat ze af en toe ook stil Lachen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:45

Stilstaan is iets wat ik ze altijd aan leer. Bij de een lukt dat beter dan de ander. Zo staat Sultana nog niet altijd stil bij het opstappen. (Lees hier maar beentje geven en opduwen want ze is 1.71m en ik ben maar 1.58m) Bij haar moeder is dit al gelukt en over het algemeen staat Roxette inderdaad stil. Sultana wil ik deze winter leren stilstaan aan de trap van de Jurytoren in de manege of wanneer ik een stoel plaats naast haar zodat ik er zelf op kan.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:49

Chiqa"]
[quote="Rinske schreef:
want ik stijg op met een krukje Schijnheilig Haha!

waarom doe je dat Rinske? Daar heb je toch stijgbeugels voor? Verward
[/quote]

Uh, omdat ik leren laarzen heb en een beetej stijf ben Schijnheilig Haha! En anders moet ik zooooo moeilijk doen Scheve mond Zo por ik haar ook niet in haar zij, hoef ik geen boze blik van voren te verwachten Haha!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:00

Seven staat stil bij het opstappen. Soms heeft ze erg veel zin dan wil ze nog wel eens een paar stapjes doen. Ik stap niet op en wacht ik net zo lang tot ze wel stil staat. Het zelfde geld voor als ik net zit. Het aantal stapjes die ze vooruit doet moet ze dan ook weer achteruit doen. Ze moet wachten tot ik aangeef dat we gaan en als dat ff duurt nou dan duurt het maar ff.

Samanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:05

Uhum nou ik, Pascha staat dus voor geen meter stil, ja of ze moet wat in de verte zien en dan niet op mij letten. Dit heeft ze nooit geleerd bij haar vorige eigenaaresse dus bij mij doet ze het ook niet. Het gaat wel steeds iets beter. Ze heeft een paar x op haar donder gehad en toen bleef ze stil staan maar dan moet je er wel als de sodemieter er opklimmen voordat ze zich bedenkt. Maar ik beloon haar dan wel uitbundig. IK wil ooit mijn ruiterbewijs gaan halen en dan moet ze het wel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:27

Bij mij is het verschillend, hangt van de situatie af en wie erop stapt. Als ze graag naar huis wil tijdens een buitenrit en ik wil erop stappen gaat ze proberen om te keren en naar huis te rennen, als ze niet om mag keren, gat ze de heletijd heen en weer lopen zodt ik er niet op kan. Wil er een klein meisje opstappen blijft ze heel lief staan.