Bizar toeval of verkeerde verzorging?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:27

Je stal is vervloekt. :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:32

jomaro schreef:
:brr: wij willen graag een warm bed :j
Als ze de keus hebben waar ze gaan liggen zal het 9 van de 10 keer buiten in het zand zijn. Zelfs met de sneeuw ;)
Sterker nog de vorige stal had een dikke stro laag en waar lag meneer buiten op de rubber tegels. Denk last van claustrofobie _/-\o_

Dan heb je echt een heel verkeerd gebouwde schuilstal als ze er niet in durven. De hele kudde van 10 paarden bij ons ligt letterlijk massal te pitten in het dikke stro dat ze in hun inloophal ter beschikking hebben. Sterker nog, als er net een nieuwe hoop in het midden gestort is zijn er altijd een paar die zichzelf midden in de berg smijten.

Ik ben ook geen fan van matten zonder toevoeging. Je kunt ook gewoon een paar kleine plakjes stro uitstrooien, dan hebben ze wel wat te doen, maar dat is geen dikmaker.

Newbee83

Re: Bizar toeval of verkeerde verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:39

Misschien is het inderdaad gewoon toeval, ik zou het jezelf niet al te hard aanrekenen en de maatregelen nemen die je kunt! Succes ermee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:41

De hele dag vrij rond laten lopen met de stal open , net als overdag als ik het goed begrijp , zou dan toch mijn eerste keuze zijn om het risico op kolieken te verkleinen :)

Als de enige reden om ze binnen te houden is , dat ze een keer zijn uitgebroken.... dat moet toch te voorkomen zijn ? :)

Waardoor zijn ze toen uitgebroken ?
Zwakke plek in de afrastering , niet genoeg stroom erop ? Iets anders ? (bvb. dat ze toch niet genoeg te knabbelen hadden en dan zelf maar op zoek gingen ?)

Er zijn heel veel mogelijkheden om paarden de hele dag te kunnen laten knabbelen , zonder dat ze te rijk gevoerd worden :)

Denk aan hooi in plaats van kuil , of graszaadhooi in plaats van hooi , of stro in plaats van graszaadhooi.....het kan altijd nog wat "magerder" :)

En zo kun je ook als je nu met los hooi werkt of hooi in grove netten / bakken / ruiven , kiezen voor hooinetten met kleinere mazen.

Vergeleken met de gemiddelde ruif of doorsnee hooinet moeten ze met hooinetten met mazen van 6 cm al veel meer hun best doen om er wat uit te krijgen , waardoor ze langer met hun hooi doen.

Krijgen ze dan nog teveel binnen / hebben ze het te snel op , dan kun je nog overschakelen op netten met 4,5 cm mazen of zelfs 3 cm mazen.

Ik heb hier 2 D-ponies staan , Fjord en mengelmoesje , worden ook snel dik , en die hebben een 3 meter lang hooinet met 6 cm mazen. Hier gooien we in principe elke middag een baal hooi in , en de volgende middag is hij dan nog niet leeg :)

Dan kunnen ze toch de hele dag en nacht lekker knabbelen , en ze eten een half baaltje per pony , dat is heel netjes voor hun formaat :)

Ze zijn nog wat aan de dikkige kant nu en ze krijgen er langzaam weer wat gras bij , dus daarom gaan we vanaf deze week dagelijks een halve baal normaal hooi en een halve baal graszaadhooi voeren.

Dan kunnen ze nog steeds de hele dag lekker knabbelen maar krijgen ze minder rijk hooi binnen in totaal :)

Van de zomer krijgen ze dan alleen nog maar graszaadhooi aangeboden , waar ze het mee moeten doen naast het gras op de wei :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:52

ik vind een baal hooi, als dat een normale baal is, verschrikkelijk weinig, dat krijgen ze hier bijna per pony per dag
verder krijgen ze hier nog stro als extra

pony's staan hier ook puur op rubber matten maar krijgen voor de nacht zoveel hooi dat ze smorgens nog wat over hebben

ik vind het juist verstandig om ze snachts binnen te hebben
zo kun je per dier de voeding aanpassen
ieder paard heeft toch een andere portie meusli en ruwvoer nodig, zeker als je zoals TS van chet tot grote maat hebt
hier krijgt de A-pony ook snachts iets minder ruwvoer omdat ze overdag goed door kaant
ze gaan hier smorgens naar buiten en savonds laat(23.00) naar binnen

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 12:34

De baal hooi is alleen de ochtendportie, bij het op stal gaan krijgen ze opnieuw hooi aangeboden.

Even voor de hooinetten gebruikers. Hoe en waar hebben jullie die bevestigd? Ik zat te denken om er 1 in elke stal te hangen, maar hoe zorg ik ervoor dat dit tinker-proof is dus dat het niet van de kant getrokken kan worden en dat er geen benen in kunnen komen te hangen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:46

geerke schreef:
ongeveer 80% van de koliekgevallen komt door wormen.
Die matten in de stal vind ik echt helemaal iets hoor....een paard hoort een lekker warm,dik,schoon bed te hebben....krullen of stro...maar dat is mijn mening...

Wat is de bron van die uitspraak over 80% ?
Rubber matten zijn prima als bodembedekking, paarden hoeven geen bed.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:07

spatter schreef:
ik vind een baal hooi, als dat een normale baal is, verschrikkelijk weinig, dat krijgen ze hier bijna per pony per dag
verder krijgen ze hier nog stro als extra

pony's staan hier ook puur op rubber matten maar krijgen voor de nacht zoveel hooi dat ze smorgens nog wat over hebben

ik vind het juist verstandig om ze snachts binnen te hebben
zo kun je per dier de voeding aanpassen
ieder paard heeft toch een andere portie meusli en ruwvoer nodig, zeker als je zoals TS van chet tot grote maat hebt
hier krijgt de A-pony ook snachts iets minder ruwvoer omdat ze overdag goed door kaant
ze gaan hier smorgens naar buiten en savonds laat(23.00) naar binnen

Mijn paard staat in een groep gestald van ongeveer 35 paarden. In de paddock wordt zoveel hooi neergelegd dat ze de hele dag onberperkt kunnen eten. Het formaat van de paarden varieert nogal, van ijslanders, kwpn-ers, quarters tot belgen, ieder paard eet wat hij nodig heeft. Als paarden er aan gewend zijn dat ze kunnen eten hoeveel ze willen dan zullen ze niet zo snel te veel eten.
In de loopstal ligt stro, daar knabbelen ze ook regelmatig van en als er nieuw stro bij ligt dan duiken ze er massaal in om er op te slapen.
Stro is een goede leverancier van vezels zonder dat het teveel aanzet, paarden hebben veel vezels nodig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:14

Mocht je zelf denken dat het zand zou kunnen zijn dan zou je af en toe de paarden Sand Clear kunnen geven. Dat is spul dat je geeft samen met het voer en dat zich bindt aan het zand. (even googelen voor verkooppunten). Dan worden de darmen gereinigd. Ik doe dat een keer per jaar en ben altijd verbaasd dat er toch zand in de kak zit daarna, terwijl die van mij niet op zand staan (maar op gras).

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:29

Heb je al gedacht aan aardstralen (wateraders)? Bij ons was er ook 1 stal waar het altijd misging met het dier dat erin stond.
Er is toen een man met een wichelroede gekomen en die heeft koperen ringen opgehangen. Ik moet het afkloppen, maar tot nu toe gaat het goed.
Het is wel vaag, maar als je ten einde raad bent...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:46

paarden horen eigenlijk de gehele dag door te kunnen "eten". Of dat nu gras is, wat natuurlijk in deze tijd van het jaar amper aanwezig is, hooi, kuil of stro, ze moeten eten. Door het stallen op rubber, laten lopen in paddocks en het geen gras wat er nu staat, is hun maag gewoon veel te leeg.
Dat ze dus alles opeten wat ze vinden, komt gewoon omdat ze honger hebben. Ook te dikke paarden hebben honger. Juist stro in de boxen, graszaadhooi bijvoeren en gedoseerd ruwvoer, moet ze toch al aardig bezig houden. Bij ons staan rond de 50 paarden. Allemaal op stro. Maakt niet uit wat voor ras. Overdag er een paar uur uit, deze tijd van het jaar, dan op stal met dik stro en ruwvoer. Ruwvoer vinden ze lekkerder, dus dat eten ze eerst op.Aan het stro gaan ze later knabbelen. Zo krijgen ze op stal, vier keer per etmaal ruwvoer. En daarnaast twee keer krachtvoer. Voeren, nee goed voeren, van paarden is een kunst.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:51

Morhwen schreef:
De baal hooi is alleen de ochtendportie, bij het op stal gaan krijgen ze opnieuw hooi aangeboden.

Dan nog is het echt erg weinig hooi per paard....Mijn paarden staan ook op stro, en krijgen 4 keer per dag ruwvoer. Kunnen dus de hele dag eten, en dat hoort een paard ook te doen, hun darmstelsel is daarop gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:54

Paarden die gewend zijn om meer dan 2 keer per dag hooi te krijgen, hebben gierende honger de hele dag en dan heb je er bij die zand gaan eten.

Ik doe dan 5 keer per dag voeren, dat is niet voor iedereen mogelijk, maar probeer te regelen dat ze tussen de middag weer hooi krijgen...dan zou je hooi voor elke stal neer kunnen leggen en de laatste op stal die het dan geeft, zodat ze de nacht, die erg lang duurt nog wat hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:07

Dit ken ik!
Mijn paard vreet ook alles wat hij tegenkomt, van plastic tot stro.
Hij eet zelfs het stro terwijl hij 'snachts de hele nacht door gewoon hooi heeft.
Onze oplossing was: 4-granen stro.
Dit kunnen ze eten en lijkt precies op gewoon stro.
Er zit een soort graan/hooi in wat ze gewoon kunnen eten, niet schadelijk is etc.
Hierbij krijgt mijn paard wel gewoon nog hooi erbij.

Meestal komt het zelfs voor dat hij nog een plukje hooi over heeft en de helft van het stro weg is.
Prima toch?

Het stro is wel wat duurder als gewoon... Maar als je wat wilt..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:17

Morhwen schreef:

Even voor de hooinetten gebruikers. Hoe en waar hebben jullie die bevestigd? Ik zat te denken om er 1 in elke stal te hangen, maar hoe zorg ik ervoor dat dit tinker-proof is dus dat het niet van de kant getrokken kan worden en dat er geen benen in kunnen komen te hangen?

Is het hooi helemaal weg als je 's avonds weer komt? Dan kan het nl toch wel wat weinig zijn. Ik heb dan 2 koudbloeden en 2 warmbloeden, maar bij mij krijgen ze 2x per dag 2 balen hooi. Zo hebben ze altijd wat te knabbelen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:23

Vergis je niet.....stro is best wel een welkome aanvulling op ruwvoer...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:13

silverkyra schreef:
Heb je al gedacht aan aardstralen (wateraders)? Bij ons was er ook 1 stal waar het altijd misging met het dier dat erin stond.
Er is toen een man met een wichelroede gekomen en die heeft koperen ringen opgehangen. Ik moet het afkloppen, maar tot nu toe gaat het goed.
Het is wel vaag, maar als je ten einde raad bent...

dit zou ik ook laten uitzoeken als het elke keer gebeurd met paarden die in die bepaalde stal staan... En dan gewoon je hele stal en niets vertellen, zodat je echt hoort of ze zelf met iets in die stal komen...

Verder inderdaad meer ruwvoer in de stal, zoals stro, fijnmazige netten kun je ophangen bij paarden zonder ijzers. Als je het touwtje vastmaakt aan een schrikdraadpotje (zo'n plastic rond oog) dan breekt hij af als je paard in het net verstrikt raakt en ligt het net gewoon op de grond.

Eerst een dun strotouwtje (sisal, niet dat nylon spul) en dan je hooinet aan het strotouwtje vastmaken kan ook.

Klauwen de paarden wel erg, dan kun je een bak in een hoek aftimmeren en daarin het hooinet laag vastmaken. Dan kunnen ze er met hun hoeven niet bij.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:40

TS heeft 2 shetlanders een tinker en dan een pensionpaard wat miss wat meer nodig heeft.
ik vind 1 hele baal hooi (20 kg) voor alleen overdag dan niet echt weinig aangezien shetjes niet zoveel eten als grotere paarden en dus er genoeg overblijft voor de andere 2.
wat ik wel een goed idee vind om iig in de box van de gast wel stro te leggen, dan stooi je bijv op vlak voor je ze opsluit voor de nacht, zo kan de tinker ook niet bij het stro van de gast.
in de andere 3 boxen zou je miss ook een plak stro kunnen leggen puur om het percetage ruwe celstof aan te vullen.
verder denk ik dat de koliekaanvallen pure toeval zijn aangezien iig de eerste twee een andere oorzaak heeft.
wat je nog wel zou kunnen doen is een mestonderzoek naar wormen, want ondanks je regelmatig ontwormt kunnen je paarden toch nog wormen hebben die bijv recistend voor de kuur zijn geworden.