Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tribeworld schreef:der staat genoeg gras op het land maar zoals ik al zei ze heet net zo ver tot ze de pollen er uit heeft getrokken.
hooiruif heeft ze maar ze houd van kijken en knoeien heb ik het nog op het land liggen.
vlas eet ze helemaal op der liggen altijd 3 pakken in elke stal en bij haar is die altijd leeg maakt niet uit wat ik er in gooi.
maar ze heeft vanochtend al meer hooi gehad ga het rustig opvoeren.
maXcomX schreef:Dan doe je toch iets niet goed vrees ik. Een paard dat tegen ondervoeding aan zit eet ook mest, als er niets anders op zit.
Breghje schreef:maXcomX schreef:Dan doe je toch iets niet goed vrees ik. Een paard dat tegen ondervoeding aan zit eet ook mest, als er niets anders op zit.
Ik moet hier even heel erg hartelijk om lachen, sorry. Mijn paard is tot en met bloedonderzoek nagekeken, heeft een zandkoliekoperatie achter de rug, krijgt ontzéttend goed voer en nee, dus geen aangetoonde tekorten (en geloof me, ALLES is onderzocht) en die blijft gewoon zand eten. Er zijn nu eenmaal paarden die dat doen, ook als ze niet ondervoed zijn, geen tekorten hebben, een leven als een luis op een zeer hoofd hebben en niks maar dan ook niks te klagen, en toch blijven doen. Maar jij mag denken dat ik iets niet goed doe hoor, ik amuseer me graag.
maXcomX schreef:Je paard zal het wel minder amusant vinden, en evenmin zie ik de humor ook niet.
Ik blijf toch bij het standpunt dat dit veroorzaakt wordt door het voedingsaanbod.
Zandkoliek:
Een kale zanderige weide is niet goed, en als je paard zand eet, dan kan het ook door pure verveling komen.
En als je weet dat een paard bijna 60% van de tijd besteedt aan eten, 10% liggen, 20% staan 10% een andere activiteit.
Het moet niet moeilijk zijn om uit te zoek waarom en wanneer het paard zich verveeld.
maXcomX schreef:En een DA kan aan een bloedonderzoek echt niet zien of dat het genoeg ruwvoer krijgt.
Geeft niets, als je Googled op zand eten, dan staat er over al hetzelfde.
Dat heeft niets te maken met mijn wijsheid, maar meer een poging om een hoofd uit het zand te trekken.
Breghje schreef:maXcomX schreef:En een DA kan aan een bloedonderzoek echt niet zien of dat het genoeg ruwvoer krijgt.
Geeft niets, als je Googled op zand eten, dan staat er over al hetzelfde.
Dat heeft niets te maken met mijn wijsheid, maar meer een poging om een hoofd uit het zand te trekken.
Neee das waar!! Ik heb in de afgelopen jaren nog noooooooit Google open gehad, heb mijn hoofd tot in China in het zand begraven wat oorzaken van zand eten betreft
, nog niks uitgeprobeerd op mijn paard of de paarden die ik onder handen heb gehad, en weet niks van hoeveel ruwvoer een paard moet hebben.
Echt, had me geen raad geweten zonder je
.
Dat er op Google overal hetzelfde staat klopt; er staat ook al jaren niks nieuws onder de zon en helaas helaas voor Google en de links naar de bronnen, heeft mijn paard daar geen boodschap aan.
Een Da kan aan een bloedonderzoek wél zien of er tekorten zijn aan bepaalde mineralen die erop kunnen wijzen dat het paard daarom zand gaat eten.
Bij deze stop ik mijn hoofd weer fijn richting China, zodra je in je alomvattende wijsheid met iets kan komen wat nog niemand weet, dan hoor ik graag van je. Tot die tijd:
maXcomX schreef:Je kan nog even door gaan met kribbige opmerkingen maken op goedbedoelde adviezen. Of schikt het over een paar dagen beter ivm maandelijke cyclus?
Ik heb hier nog een paardenbijbel uit 1918 voor je, die vindt je niet met Google.
Miss "know it all". En mijn paard trekt het niet met een graasmasker.... pfft, daar wordt ik pas moe van. Dan maar liever koliek.