paard eet letterlijk alles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: paard eet letterlijk alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:24

Ik kan me niet voorstellen dat ze hooi boven vlas verkiest? Ik heb ook paardje die zoveel stro at dat ze meerdere keren koliek kreeg. Nu eet ze helemaal geen vlas. Als ze vlas gaat eten moet de stal toch leeg zijn? Anders zou ze toxh geen vlas gaan eten? Dus ik zou of meer hooi gaan voeren, of zorgen dat ze langer doet met het hooi. Maar dat gaat alleen om de stal. Opzich zou de weidegang genoeg moeten zijn om haar bezig te houden. Maar er staat dus wel voldoende gras? Je kan het hooi ook in de wei voeren zonder dat het op de grond ligt, door middel van een ruif of een hooinet. Dat ze dik wordt kun je oplossen door minder biks te voeren of minder voedingrijk hooi.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:35

Ik ga met de rest mee, minder brok en meer hooi :j .

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:08

der staat genoeg gras op het land maar zoals ik al zei ze heet net zo ver tot ze de pollen er uit heeft getrokken.
hooiruif heeft ze maar ze houd van kijken en knoeien heb ik het nog op het land liggen.
vlas eet ze helemaal op der liggen altijd 3 pakken in elke stal en bij haar is die altijd leeg maakt niet uit wat ik er in gooi.
maar ze heeft vanochtend al meer hooi gehad ga het rustig opvoeren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:55

Als ze echt blijft graven ondanks meer hooi, ben ik toch bang dat je enige optie een graasmasker is... Dan kán ze namelijk nog wel graven, maar krijgt ze nauwelijks nog zand binnen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 22:51

met gras is het geen probleem alleen als ik er hooi op gooi.
zo heeft ze nergens last van daarom krijgt ze alleen nog maar binnen brokken en hooi.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:52

tribeworld schreef:
der staat genoeg gras op het land maar zoals ik al zei ze heet net zo ver tot ze de pollen er uit heeft getrokken.
hooiruif heeft ze maar ze houd van kijken en knoeien heb ik het nog op het land liggen.
vlas eet ze helemaal op der liggen altijd 3 pakken in elke stal en bij haar is die altijd leeg maakt niet uit wat ik er in gooi.
maar ze heeft vanochtend al meer hooi gehad ga het rustig opvoeren.

Daar zou ik me dus toch wel serieus zorgen over maken, op die manier krijgt ze namelijk wél heel veel zand binnen. Graspollen hangen niet netjes en schoon aan het gras, dat zijn bundeltjes wortels met veel zand eromheen. Zelf weten uiteraard, maar zodra een paard graaft, eet ie zand.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:18

Tjaa het is heel logisch dat ze alles eet, paarden in het wild doen dit ook. Alleen heeft jouw paard iets minder nodig dan wilde paarden. Is het een idee om meer hooi te voeren? Of bijv. inplaats van vlas, zaagsel?
Wij hebben beetje zelfde probleem, stalgenoot voert de paarden te weinig (omdat ze vind dat haar paard te dik word, en zich ziek vreet). Met als gevolg dat ze meer stro gaan eten.. Maar goed bij haar kan er niemand doordringen helaas dat ze verkeerd bezig is..

SofieTroya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:06

Misschien moet je haar in haar stal ergens mee bezig houden? Extra veel hooi of zo'n speelbal ofzo.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:52

ze eet nu niet de pollen zolang er niks anders te eten op licht.
ik moet ook opletten met hoeveel ik haar voer want ze wordt heel snel dik ze is nu al goed stevig.
maar iets opvoeren moet lukken dan nog maar iets dikker.
ze is trouwens vandaag weer voor het eerst bereden na 8 weken stil staan ging super.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 04:31

Ik heb het nog even gevolgd, maar is de kwaliteit van het hooi wel in orde?
Hooi dat muf is, eet een paard niet. Ik kan me niet voorstellen dat een paard genoegen neemt met iets dat minder is dan goede hooi. Onze paarden eten niets liever dan hooi, zelfs voordroog of kuil eten ze weinig als er ze kunnen kiezen.
Zelfs in de zomer geven we nog hooi, ook al is de weide vol met gras en klaver. Het gaat altijd op.
Behalve de brokken die we speciaal laten maken in Luxemburg. Die gaan er in als koek, maar die krijgen ze niet al te veel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:51

Heb je weidehooi, of graszaadhooi? Je zou ook wat ouder hooi kunnen gaan voeren, daar zit minder in maar kan ze wel volop van eten zonder dat ze meteen nog dikker wordt.

maXcomX, mijn paard eet ook alles. Letterlijk, dus ook muf hooi, vliegt op beschimmelde kuil etc af, blijft zand eten, dus niet elk paard is kieskeurig (helaas)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 05:19

Dan doe je toch iets niet goed vrees ik. Een paard dat tegen ondervoeding aan zit eet ook mest, als er niets anders op zit.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:41

maXcomX schreef:
Dan doe je toch iets niet goed vrees ik. Een paard dat tegen ondervoeding aan zit eet ook mest, als er niets anders op zit.

Ik moet hier even heel erg hartelijk om lachen, sorry. Mijn paard is tot en met bloedonderzoek nagekeken, heeft een zandkoliekoperatie achter de rug, krijgt ontzéttend goed voer en nee, dus geen aangetoonde tekorten (en geloof me, ALLES is onderzocht) en die blijft gewoon zand eten. Er zijn nu eenmaal paarden die dat doen, ook als ze niet ondervoed zijn, geen tekorten hebben, een leven als een luis op een zeer hoofd hebben en niks maar dan ook niks te klagen, en toch blijven doen. Maar jij mag denken dat ik iets niet goed doe hoor, ik amuseer me graag.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:04

Breghje schreef:
maXcomX schreef:

Ik moet hier even heel erg hartelijk om lachen, sorry. Mijn paard is tot en met bloedonderzoek nagekeken, heeft een zandkoliekoperatie achter de rug, krijgt ontzéttend goed voer en nee, dus geen aangetoonde tekorten (en geloof me, ALLES is onderzocht) en die blijft gewoon zand eten. Er zijn nu eenmaal paarden die dat doen, ook als ze niet ondervoed zijn, geen tekorten hebben, een leven als een luis op een zeer hoofd hebben en niks maar dan ook niks te klagen, en toch blijven doen. Maar jij mag denken dat ik iets niet goed doe hoor, ik amuseer me graag.

Je paard zal het wel minder amusant vinden, en evenmin zie ik de humor ook niet.
Ik blijf toch bij het standpunt dat dit veroorzaakt wordt door het voedingsaanbod.
Zandkoliek:
Een kale zanderige weide is niet goed, en als je paard zand eet, dan kan het ook door pure verveling komen.
En als je weet dat een paard bijna 60% van de tijd besteedt aan eten, 10% liggen, 20% staan 10% een andere activiteit.
Het moet niet moeilijk zijn om uit te zoek waarom en wanneer het paard zich verveeld.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:32

maXcomX schreef:
Je paard zal het wel minder amusant vinden, en evenmin zie ik de humor ook niet.
Ik blijf toch bij het standpunt dat dit veroorzaakt wordt door het voedingsaanbod.
Zandkoliek:
Een kale zanderige weide is niet goed, en als je paard zand eet, dan kan het ook door pure verveling komen.
En als je weet dat een paard bijna 60% van de tijd besteedt aan eten, 10% liggen, 20% staan 10% een andere activiteit.
Het moet niet moeilijk zijn om uit te zoek waarom en wanneer het paard zich verveeld.

Paard stond op een weide, 24/7 met inloopstal, volop gras en 2x per dag ruwvoer bijgevoerd, volop. Geen verveling, geen tekorten, in een kudde met maatjes, dus geen verveling. Next?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:32

Er zijn niet veel meer opties.
http://www.nmlhealth.com/c,5700,,/Zand-eten-bij-paarden.aspx

Het is of voeding of verveling een combinatie va die twee of iets uit de groeiperiode.

Ik weet niet hoe lang je dit paard hebt, maar als het in de jonge jaren ooit te weinig voer heeft gehad waardoor het te mager is geworden, dan kan dat zich ook uiten in schransgedrag.
Als je geen idee hebt, dan zou ik maar eens aan een graaskorf gaan denken. Wij hebben hier een paard gehad die ook zo'n beetje alles at en veel. Een jaar graaskorf heeft goed geholpen om het normale eetgedrag weer terug te krijgen.

Veel succes er mee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:24

Gelukkig zijn er nog steeds paarden die zich niet naar statistiekjes voegen :D . Het kan van alles zijn, ben ik met je eens, maar het kan ook niks zijn, zoals bij mijn paard. Diverse da's hebben zich er al over gebogen, maar niets kunnen vinden, dus ik vindt het heel knap dat jij een oorzaak kan vinden bij een paard dat je niet kent.

En als je mijn berichten goed had gelezen, had je de reden kunnen zien waarom ik er voor kies géén graaskorf te gebruiken :) .

Verder wens ik jou nog heel veel wijsheid toe :) .

Edit, en een verkapte reclame van de Groene Os... sorry, die kan ik niet echt zien als wetenschappelijk onderbouwd... ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:26

En een DA kan aan een bloedonderzoek echt niet zien of dat het genoeg ruwvoer krijgt.
Geeft niets, als je Googled op zand eten, dan staat er over al hetzelfde.
Dat heeft niets te maken met mijn wijsheid, maar meer een poging om een hoofd uit het zand te trekken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:51

maXcomX schreef:
En een DA kan aan een bloedonderzoek echt niet zien of dat het genoeg ruwvoer krijgt.
Dat heeft niets te maken met mijn wijsheid, maar meer een poging om een hoofd uit het zand te trekken.

Neee das waar :)) !! Ik heb in de afgelopen jaren nog noooooooit Google open gehad, heb mijn hoofd tot in China in het zand begraven wat oorzaken van zand eten betreft _O- , nog niks uitgeprobeerd op mijn paard of de paarden die ik onder handen heb gehad, en weet niks van hoeveel ruwvoer een paard moet hebben. :') Echt, had me geen raad geweten zonder je _/-\o_ .

Dat er op Google overal hetzelfde staat klopt; er staat ook al jaren niks nieuws onder de zon en helaas helaas voor Google en de links naar de bronnen, heeft mijn paard daar geen boodschap aan.

Een Da kan aan een bloedonderzoek wél zien of er tekorten zijn aan bepaalde mineralen die erop kunnen wijzen dat het paard daarom zand gaat eten. :)*

Bij deze stop ik mijn hoofd weer fijn richting China, zodra je in je alomvattende wijsheid met iets kan komen wat nog niemand weet, dan hoor ik graag van je. Tot die tijd: :evaw:

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 20:55

ze eet nog steeds hele stal leeg ondanks meer voer.
toevalig was de veearts er gisteren voor een paard van een kennis.
toen moest die bij ons langs omdat ze schimmel plek op de rug had zitten.
en meteen gevraagd van het hooi eten enzo.
hij zei dat het niet uitmaakte dat ze dat mee pakte dat ze er geen koliek van kon krijgen.
en met hooi moest ook niet veel naar hoog gaan want dat kreeg ze meer dan voldoende en als ik nog meer ging voeren dat ik wel kans op koliek kon krijgen en ze er nog dikker van zou gaan worden.
brokken kreeg ze ook voldoende moest ook niet meer worden maar 1 kilo ochtend en 1 kilo avond was goed.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:19

toevallig zijn ze wel heel wijs in china, misschien dat ze daar een helder inzicht voor je hebben? :j :D

ts, ik weet niet wat voor paard je hebt, maar als ze met deze hoeveelheid ruwvoer en brok te dik is, zou ik minderen in brok en vitaminenkorrels bijvoeren, dan minder je in voer zonder dat ze er echt honger van krijgt en krijgt ze wel nog alle vitaminen en mineralen binnen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:23

ze is niet te dik gewoon goed nu mischien ietsje aan de dikkere kant maar in de winter vind ik dat niet erg.
ras is een draver.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:58

Breghje schreef:
maXcomX schreef:

Neee das waar :)) !! Ik heb in de afgelopen jaren nog noooooooit Google open gehad, heb mijn hoofd tot in China in het zand begraven wat oorzaken van zand eten betreft _O- , nog niks uitgeprobeerd op mijn paard of de paarden die ik onder handen heb gehad, en weet niks van hoeveel ruwvoer een paard moet hebben. :') Echt, had me geen raad geweten zonder je _/-\o_ .

Dat er op Google overal hetzelfde staat klopt; er staat ook al jaren niks nieuws onder de zon en helaas helaas voor Google en de links naar de bronnen, heeft mijn paard daar geen boodschap aan.

Een Da kan aan een bloedonderzoek wél zien of er tekorten zijn aan bepaalde mineralen die erop kunnen wijzen dat het paard daarom zand gaat eten. :)*

Bij deze stop ik mijn hoofd weer fijn richting China, zodra je in je alomvattende wijsheid met iets kan komen wat nog niemand weet, dan hoor ik graag van je. Tot die tijd: :evaw:

Je kan nog even door gaan met kribbige opmerkingen maken op goedbedoelde adviezen. Of schikt het over een paar dagen beter ivm maandelijke cyclus?
Ik heb hier nog een paardenbijbel uit 1918 voor je, die vindt je niet met Google.
Miss "know it all". En mijn paard trekt het niet met een graasmasker.... pfft, daar wordt ik pas moe van. Dan maar liever koliek. :+

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 08:30

er kunnen altijd paarden zijn die wel gewoon zand eten zonder dat ze zich vervelen gelukkig doet die van mij dat niet meer dus vind niet dat je kan oordelen dat je zeker weet dat het aan iets anders ligt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:50

maXcomX schreef:
Je kan nog even door gaan met kribbige opmerkingen maken op goedbedoelde adviezen. Of schikt het over een paar dagen beter ivm maandelijke cyclus?
Ik heb hier nog een paardenbijbel uit 1918 voor je, die vindt je niet met Google.
Miss "know it all". En mijn paard trekt het niet met een graasmasker.... pfft, daar wordt ik pas moe van. Dan maar liever koliek. :+

Past het niet in je penopauze dat je eens tegengas krijgt? Mr. Wijsheidinpachtenwaaghetnietmetegentespreken. O wacht, ik zou pas weer reageren als je iets nuttigs te zeggen had. :evaw: