Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:14

Bij aankoop van Rena had ik nog een heel mooi kistje met van alles en nog wat.....maar nooit nodig gehad , alles over de datum weggegooid , en nu heb ik eigenlijk niks meer in huis... :P :o

Ja er ligt nog wel ergens een thermometer , heb nog wel ergens hier in huis Dettol en vast nog wel ergens een flesje jodium of Betadine-scrub , restje honingzalf of tubetje Calendula....

Wil eigenlijk binnenkort wel een EHBO-doosje in het nieuwe zadelkamertje ophangen om het compleet te maken :) Maar dan ook alleen maar wat basis-dingetjes erin.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:25

pff ik had geen "EHBO-kistje" maar stilaan is er toch een emmer met deksel gevuld geraakt...

wat zit erin: schaar, hydrofiel wattenverband, vetwrap, spuiten en naalden, steriele gaasjes en semi-steriele handdoekjes (waren steriel, maar heb ze samen in 1 plastic zak met zipsluiting gestoken)
apart: heb ik isobetadinegel en oplossing, laurierzalf, thermometer, equipanazole, ioodtinctuur, dettol, bleekwater, kopersulfaat, groene klei en soms imaverol en teramycine.
Wat me ook nog handig lijkt, is zo'n animalintex verband

Als je allergisch bent voor iodium is dit dan alleen voor de waterige oplossingen of ook voor ioodtinctuur (mijn moeder kan niet tegen isobetadine, maar wel tegen ioodtinctuur) En anders Hibitane, bestaan ook een wasemulsie van.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:02

Betadine
Acederm
thermometer
zo'n HH Ehbo kit
levertraanzalf
schaar
gewoon de standaard dingen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:12

Weinig:

Uierzalf
Betadinezalf
Betadineshampoo
Scharen
Thermometer

Verders niets. Maar ik ben zo bij de VA in geval van nood.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:20

Niks, want als het ernstig is redt je het nooit met dat spul en bel ik de veearts. Verder voor oppervlakkigheden ben ik niet van het smeren. Ik heb alleen betadineshampoo maar zie dat niet als EHBO aanvulling. Schaar is er altijd op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:29

thermometer
pleisters
schaar
teatree olie
babydoekjes
gaasjes
verband
ehbo boekje
vsm gel voor spieren
acederm
betadine shampoo
tape

dat was het volgens mij wel...
heb in mijn auto ook een ehbo kit liggen...
en uiteraard de nummers van mijn dierenarts in mijn mobiel.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:00

thermometer, (druk) verband. Pure alcohol, betadine.

Paard van m'n moeder haalde haar neus open aan een haakje, waardoor er een hele flap aan haar neus hing. Je zag het bot zitten. DA werd uiteraard gelijk gebeld, maar met het drukverband hebben we de flap op de neus 'gebonden'. Hierdoor kwam er geen vuil naar binnen (dus geen infecties) en viel het bloeden mee.

Op zulke momenten heeeul blij met een koffertje :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:41

Schaar, thermometer, isobetadine, wondzalf, uiercrème, vaseline, watten.

Wat hiermee niet opgelost raakt, is dierenartswerk en kom ik dus liefst zo weinig mogelijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:36

Hibidine is kleurloze ontsmetting, en uiterst handig!

Stel dat je paard op de weide met een fikse nsee staat, en je moet de DA bellen. Dan ga je uiteraard eventueel wat uitwassen om vuil eruit te halen, maar als je met isobetadine ontsmet, kleurt heel de boel ook oranjerood. Met Hibidil heb je dat niet. Je ontsmet, maar de arts kan dan wél nog steeds duidelijk zien hoe de wond eruitziet, en duidelijk onderscheid maken tussen bloed en ontsmetting. Met isobetadine wordt dat door die kleur al moeilijker.

ook bij mensen is dit het geval, isobetdine wordt bij ernstige wondes afgeraden zodat hulpverlening duidelijk kan zien wat bloed is, en wat niet. isobetadine zou die vaststelling kunnen moeilijker maken. Mijn DA vindt het in elk geval super dat ik het in mijn kist heb zitten, al is het maar als redmiddel tot hij zelf ook ter plekke is bij ernstige zaken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:38

Betadine zalf
Betadine shampoo
Imaverol
Calendula zalf
Uierzalf
vetwrap

vast nog wel meer.....
ehbo trommel voor ruiter heb ik ook in m'n kast liggen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:42

Betadine zalf
Betadine shampoo
Vaseline
Uiercreme
Schaar
Wat verbandjes
Thermometer
Cooling gel
En nog een klein verbanddoosje voor mezelf :P

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:59

Ik heb er een van de DA, mijn vriend heeft een EHBO cursus voor paarden gedaan en daar allerlei manieren van verbinden enz enz geleerd.
er zit vanalles in, verband, gazen, peha-haft hartmann (heb ik zelf nog extra aangevuld), thermometer, normaalwaarden kaart, schaar, pleisters voor de 2-voeters, toerniquet, praam, betadine, helosan, acederm...echt vanalles. Al meerdere malen van pas gekomen bij mijn eigen paard (kleine wondjes) en bij andere paarden.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:06

xKatjj schreef:
xKatjj schreef:
Is er eigenlijk een middel wat jodium kan vervangen? Ik ben er zelf ontzettend allergisch voor, dus stel dat ik het ooit zou moeten gebruiken... :P

dettol sterilon kan ook ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:13

Een aantal belangrijke zaken, zit meer in... maar dit komt nu even in mij op:

Schaar
Jodium
Sterilon
gazen
handschoenen
thermometer
stuk binnenband (afbinden heftige bloedingen)
zinkzalf
calendula zalf
imaverol
Koelgel
koelzakken (in vriezer)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:16

ik heb watten, drukverband, betadine en betadine shampoo, acederm, uierzalf, en groene leem.

voor mensen heb ik sterilon, gewone pleisters en blaarpleisters, watjes, naald, verband, betadine en ontsmettende handzeep. Goed dat ik dit topic lees, want de pleisters zijn op dit moment op!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:20

Zelfhechtende bandage, watten, gaasjes, schaar, thermometer, praam, tape, acederm, zilverspray, betadine, calendulazalf, srl-gelei, populeumzalf, coolinggel, in vriezer ijspacks.
Dus verbandmiddelen, pees-spier-zalf, verzachtende zalf om genezende wonden soepel te houden, desinfectie, praam voor als er iets noodzakelijk gedaan moet worden wat een paard op dat moment niet toestaat.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:22

- betadinescrub
- calendulazalf
- sudocreme
- uierzalf
- biotex
- sebacil
- div. gazen en vetwrap om iets tijdelijk te kunnen opvangen tot er een dierenarts is.
- thermometer
- hoefvijl & nijptang (zodat losse stukjes niet doorscheuren voor de hoefsmit er is)
- praam (nooit nodig gehad, maar je weet maar nooit)
- ontsmettingsgel voor je handen
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 11-02-11 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:23

Niet zoveel, een rol vetwrap, schone handdoeken, thermometer, acederm, sudocreme en betadine. CTC en blauwspray zwerft ook wel ergens op een plank, net als droogzetters. Schaar ligt sowieso in de poetskist, handschoenen en papierrollen zijn ruim voorhanden. En de slang zit altijd aan de kraan.

Mocht er een keer ernstige verwondingen ontstaan werkt een bandage ook prima over die vetwrap tot de VA komt. Dan moet je sowieso niet gaan knoeien met allerlei zalfjes.

Voor de bespoediging van genezing grijp ik toch vaak terug op oude middeltjes die prima werken en met wat geduld zelfs gratis of voor weinig voor handen zijn. Zo hangt de nok van de schuur aan het begin van de winter vol gedroogde brandnetels. MSM zonder duur potje. Tegen littekenvorming werkt honing en later koffie ook prima.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:53

Bij ons hangt er een grote verbandtrommel voor mensen in de stal.
Verder hebben we niet zoveel in de stalapotheek,

betadinespray
betadinezalf
soda
imaverol
watten
rol zelfklevend verband
duck tape meta cam
ventipulmin

Op de betadine na is de rest pas gekocht toen we het nodig hadden.
Persoonlijk vind ik het jammer om spullen te kopen die vervolgens over de datum gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:01

betadinescrub,
betadineshampoo,
mokzalf,
leovel huidolie,
aluminiumspray,
acederm,
mokpilletjes,
watten,
waterkoker,
plantenspray,
schaar,
bandages,
soda,
handoeken,
thermometer,
handschoenen,
babyolie,
pincet,
tekenpincet,
honing,
uierzalf,
praam,
sedelin,
ontsmettingsspul voor je eigen handen,
een tang, hamer en nagels voor als er een ijzers los zit en even snel teruggeslagen moet worden voor de hoefsmid komt,
groene leem,
een zacht touw en een stok (om een knelverband voor slagaderlijke bloedingen te kunnen aanleggen)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:03

Ik heb eigenlijk geen verbanddoos. Een hele enkele keer heeft m'n pony een wondje, waar ik 9 van de 10 keer niks mee hoef te doen. Anders smeer ik er wat op. Heb toevallig wel imaverol, omdat ik dat een keer nodig heb gehad.

Edit: theezakjes heb ik wel, voor ontstoken ogen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:33

prozinzalf
teatree olie
teatree shampoo
betadine shampoo
kamille thee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:39

Ik ben heel blij met mijn HH standaard setje! Niet veel nodig gehad maar vrijdag had mijn paard een hoefzweer, hoefsmid was zo de auto ingesprongen, maar had geen verband of iets dergelijks steriels mee. Ik blij dat ik zooi had liggen, want toen kon de boel gelijk weggesneden worden, anders hadden we moeilijk moeten doen.

Maarrr, surgical pads en dergelijke, kan je die ook ergens los kopen om de boel weer aan te vullen?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:50

We hebben een grote EHBO kist op stal staan. Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken, bedenk me nu dat het meeste al wel over datum zal zijn.
In de zadelkast heb ik nog een bus acederm, calandula zalf en een mesje liggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:52

Tancreda4 schreef:
Ik ben heel blij met mijn HH standaard setje! Niet veel nodig gehad maar vrijdag had mijn paard een hoefzweer, hoefsmid was zo de auto ingesprongen, maar had geen verband of iets dergelijks steriels mee. Ik blij dat ik zooi had liggen, want toen kon de boel gelijk weggesneden worden, anders hadden we moeilijk moeten doen.

Maarrr, surgical pads en dergelijke, kan je die ook ergens los kopen om de boel weer aan te vullen?

serieus?
mijn hoefsmid heeft alles gewoon standaart in de auto liggen :))