Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:21

Ik heb echt helemaal niets met stapmolens... :n
zet ze dan op het land.. of ga ze longeren...
Ik zou zeker voor een longeerbak kiezen,
omdat ik mijn paard daaglijks longeer en ik en mijn paard hier ook veel plezier aan beleven
en een goede band mee ontwikkellen :j

jouke_h

Re: Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:22

Longeerbak. Kunnen ze ook nog even knallen als ze zin hebben.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:34

Grace en hoe denk je dat ze dat op grote stallen realiseren?

Als je een paar paarden hebt is het goed te doen allemaal longeren etc
Heb je er een hoop meer gaat dat niet altijd lukken

In de stapmolen kun je conditie nog enigsinds op peil houden stap en draf programma

Ik wens je succes als je +20 paarden hebt waarvan meer dan de helft gereden moet worden minimaal 4 keer in de week liefst meer
Dan kun je ze iig al in de molen uit laten stappen en rustig op adem laten komen dat kun je in de wei niet en longeren duurt met zolang als erop zitten

Rijden paard afzadelen wollendeken op en in de molen paard wat je gaat rijden uit de molen halen zadel erop hoofdstel om zorgen dat hij van te voren gepoetst is scheeld je Al weer 10 min losstappen
Dan 5 min oppakkend stappen en dan aan de slag
Klaar met rijden zadel af hoofdstel af wollen dek erop en in de molen lekker laten stappen

Wij stappen ohz tot ze op adem zijn zijn ze bezweet is dat met een half uurtje molen op gelost

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:36

Longeer cirkel!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:49

Gentlegiant schreef:
Grace en hoe denk je dat ze dat op grote stallen realiseren?

Als je een paar paarden hebt is het goed te doen allemaal longeren etc
Heb je er een hoop meer gaat dat niet altijd lukken

In de stapmolen kun je conditie nog enigsinds op peil houden stap en draf programma

Ik wens je succes als je +20 paarden hebt waarvan meer dan de helft gereden moet worden minimaal 4 keer in de week liefst meer
Dan kun je ze iig al in de molen uit laten stappen en rustig op adem laten komen dat kun je in de wei niet en longeren duurt met zolang als erop zitten

Rijden paard afzadelen wollendeken op en in de molen paard wat je gaat rijden uit de molen halen zadel erop hoofdstel om zorgen dat hij van te voren gepoetst is scheeld je Al weer 10 min losstappen
Dan 5 min oppakkend stappen en dan aan de slag
Klaar met rijden zadel af hoofdstel af wollen dek erop en in de molen lekker laten stappen

Wij stappen ohz tot ze op adem zijn zijn ze bezweet is dat met een half uurtje molen op gelost

Ik heb niet gezegd dat ik er bezwaar tegen heb, bij grote aantal paarden.
Dan snap ik het best... maar als je gewoon 1 paard hebt.. lijkt me het leuker
om iets te doen waarmee je ook echt contact hebt met het paard.
Neem aan dat je daar wel de tijd voor hebt... als je 1 paard hebt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:55

Ik neem ook echt de tijd voor mijn paard, sta haar tijden lekker te poetsen en te rossen, neem de tijd voor het rijden, ga ook vaak gewoon leuke dingen met haar doen. Maar juist het uitstappen vind ik belangrijk dat het echt goed gebeurd (helemaal sinds ik laatst een hartslag meting van d'r heb gezien). En ik ben niet geduldig genoeg om dat echt 15 minuten te doen. Dus ik doe het 5 minuten zelf en 10 minuten in de molen.

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:04

lucifertje schreef:
Stapmolen. Longeren kan je ook in de binnenbak ;) In de stapmolen kan die dan lekker uitstappen na een training.

jip en instappen voor een training erg makkelijk bij veel paarden trainen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:07

westerntink schreef:
lucifertje schreef:
Stapmolen. Longeren kan je ook in de binnenbak ;) In de stapmolen kan die dan lekker uitstappen na een training.

jip en instappen voor een training erg makkelijk bij veel paarden trainen

Misschien een stomme vraag maar zijn ze daar blij mee?
Bedoel ik zou het toch best irritant vinden als er mensen in de bak waar jij rijdt gaan longeren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:03

Wij stappen uit ook gewoon onder het zadel tot ze op adem zijn apen dan gaan ze met een wollen dek de molen in in de zomer natuurlijk zonder

Tigra ik kan je vraag al niet beantwoorden wij hebben Grote een prive hal aan huis

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:10

Ik heb het idee dat de parden die in een stap molen gaan het zeker niet vervelend vinden
ter info je hebt ook al drie paards stapmolens
En een stap molen vervangt niet het longeren maar dat kun je al snel ook zonder cirkel
wij longeren met dubbele lijnen en blijven nooit op een cirkel
het biet je wel de mogelijkheid om je paard extra beweging tegeven

de beweging die ze in een wei of padok krijgen is minimaal
alleen lekker voor sociaal met vriendjes en frisse neus

mijn idiaal perdag 1x maal rij of longeer 1x stapmolen en 4 uur weide gang na die 4 uur hebben ze het bij ons wel bekeken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:11

longeerbak, absoluut. Ligt ook aan de andere facaliteiten misschien, maar in een longeerbak kan je zoveel meer dan in een stapmolen. Desnoods zet je 2 paarden in de longeerbak. Lopen ze samen wel wat rond...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:14

Ik heb nu de beschikking over beide.
Maar als ik moest kiezen: longeerbak. Ik vind longeren een veel betere manier om je paard beweging te geven en je kunt longeren veel afwisselender maken dan alleen stappen in een stapmolen. (En ik bedoel in een normale situatie; dus niet met een paard dat geblesseerd is en enkel mag stappen, want dan is het misschien wèl handig)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:19

Stapmolen vind ik helemaal niks voor paarden, zeer saai en dood vervelend lijkt mij. Elke keer weer.. :+

Nee doe mij maar een longeerbak! En die hebben we ook. Is tevens paddock.
Ook komt mijn paard elke dag buiten dus dat zit helemaal goed! :D
En die beweging is ook wel oke, want hij stoeit en speelt grotendeels v/d dag! Hij staat niet maar wat te suffen. :)

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:21

stapmolen, longeercirkels hebben we er al 2 van. :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:28

Stapmolen vind ik een zinloze uitvinding, dus longeercirkel. Al zou ik die ook waarschijnlijk nauwelijks gebruiken, alleen voor het loswerken zonder lijn.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:38

Mijn paard gaat toch echt 10x liever in de stapmolen dan in de paddock. Ik longeer hem wel regelmatig ter afwisseling van het rijden maar de stapmolen is extra. Dus elke morgen stapmolen en 5x per week rijden of longeren. Zo krijgen ze 2x per dag een uurtje beweging (naast weidegang).

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:47

Een longeercirkel, vind een stapmolen echt helemaal niets.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:49

Longeercirkel. Daar kan je bij tijd gebrek je paard alsnog eventjes goed aan het werk zetten.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:53

een longeercirkel want ik gebruik geen stapmolen voor mijn paard.
met longeren kan ik hem toch nog even aan het werk zetten. en als ik uitstap doe ik toch echt zelf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:35

Stapmolen.
Goed voor instappen en uitstappen, voor een extra trainingsmoment op de dag en voor het stappen van geblesseerde paarden.

Voor de paarden ook lekker om nog een keer extra buiten te komen en samen, op een veilige manier zonder dat ze elkaar de hersens inslaan.

Longeren doe ik gewoon in de bak, als je gewoon de plaats van de cirkel wisselt krijg je ook geen diepe voren (anders zou je ook niet meer op de volte kunnen rijden). Ik vind het mn bij jonge paarden ook fijn om te longeren op de plaats waar ik rij. Of zoals gisteren, toen ze aan alle kanten aan het werk waren met kranen, graafmachines, vrachtwagens en tractoren incl. allerlei hogedrukspuitapparatuur en sproeiers... dan ga ik er echt niet op voor het paard het aan de longe even gezien heeft.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:40

Ik longeer in de bak
heb een stapmolen tot beschikking (erg handig na het rijden om uit te stappen terwijl ik zijn stal mest)
En verder staat hij de hele dag in de paddocken in de zomer op de wei :))

Hiervoor had ik geen stapmolen
en miste dat ook niet
Maar dan was ik gewoon standaard half uur langer op stal :))
Als ik echt moet kiezen zeg ik paddock
waar ze hele dagen buiten kunnen staan :))

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:19

Longeercirkel, zeer zeker.
Als ik in de binnenbak moet longeren voel ik mij altijd gehaast, want je stoort toch andere ruiters (zelf heb ik het eigenlijk ook niet graag dat ze longeren in dezelfde bak als dat ik aan het rijden ben, want verder dan een grote cirkel bij A kom je dan niet). Ook als het paard wat jolig is en een paar flinke vreugdesprongen aan de longe maakt, heb je kans dat de rest van de paarden in het beste geval wat nerveuzer worden en in het slechtse geval mee aan de kletter gaan. In beide gevallen is het rijgenot van desbetreffende ruiters tot het nulpunt gedaald.
Verder is het ook handiger om jonge paarden te leren aan een longe te lopen.
Ook voor grondwerk los met het paard is een longeercirkel handig. Dit kan je niet in een bak.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:52

Ik heb geen van beiden. Heb ze aan huis staan namelijk.
Heb 2 buitenboxen met grote paddock in L vorm, en 2 weien.

In die weien wil ik nu een longeercirkel gaan maken. Idd om grondwerk te doen en te longeren.

Als ik op een pensionstal zou staan zou ik ook gaan voor longeercirkel. Ook ik heb niets met een stapmolen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:46

Dat ligt helemaal aan de betreffende stal , wat er verder te doen is , hoeveel paarden er staan , en wat er met die paarden gedaan wordt :)

Gaat het om een stal met maar een paar paardjes die allemaal een eigen baasje hebben en recreatief gereden worden , dan stap je ze zelf onder het zadel wel in en uit. Dan heb je veel meer aan longeerring waar ze dan bovendien ook nog lekker wat in kunnen staan als de wei te slecht is :)

Lopen de paarden altijd buiten op een fijne plek waar ze gestimuleerd worden om veel te lopen , dan is een stapmolen ook vrij nutteloos.

Maar gaat het om een stal met wedstrijdpaarden die hooguit een paar uur op een dag buiten staan , of moet 1 persoon meerdere paarden beweging geven , dan kan ik me goed voorstellen dat een stapmolen erg fijn is voor de mensen omdat dat veel tijd spaart , maar ook voor het paard omdat het dan tenminste nog een extra frisse neus kan halen en wat kan bewegen , in plaats dat hij de hele tijd in dat rothokje moet staan.

OsianaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:56

Een longeercirkel.

Dan heb je veel meer mogelijkheden. :)