Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kschulte

Re: Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:59

Ja een fries bij mijn vorige stal had ook altijd van dit soort in elkaar gedraaide strengen.
Ik zou het heel voorzichtig plukje voor plukje uit de knoop halen met de hand. Maar is het misschien een optie om je paard altijd met vlechten te laten staan? Als je het uit de knoop hebt gehaald, kun je er daarna losse vlechtjes in maken of een hengstenvlecht, of meerdere kleine losse hengstenvlechtjes.
Ik laat die vlechten er dan gewoon een paar weken in zitten. Als ze te slordig worden dan haal ik de manen met de hand weer uit de vlecht/knoop en doe er meteen weer andere vlechtjes in. Ik gebruik ook nauwelijks antiklit.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:02

oh zulke klitten zie ik heel vaak!
de zogenaamde heksenvlecht. Gewoon geduldig uitpluizen! Onderaan beginnen, plukje voor plukje eruit halen. Zou het zeker neit afknippen!
De tinkers die ik verzorg hebben ze er ook altijd in en die staan altijd met losse manen en hebben er ook regelmatig zo'n klit in.Met beleid en geduld (geduld is een schone zaak) krijg je het er ALTIJD uit!
Succes :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:11

ik spuit zelfs showsheen in de manen net voor ik knotjes moet maken en die rijzen toch ook niet uit.

Ik de manen eerst goed volspuiten met antiklit, met m'n vingers uitpluizen, daarna goed doorkammen. Dan toch de manen bijknippen zodat de langste, maar voornamelijk dunste stukken weg zijn. dus 1 lengte en een dikke dos manen
daarna alles in dikke vlechten, niet te los (dan trekt het andere paard ze te makkelijk los)

succes!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:16

Mir_horses schreef:
Mijn paard heeft ook al redelijk lange manen, die vlecht ik ook vaak. Maar ik laat ze dan maximaal 2 dagen in. Langer laten zitten mag toch niet?? Ik heb altijd geleerd dat het erg slecht is voor de manen.

Hier zitten de vlechten soms gerust een maand en alle haartjes zitten er nog aan!
zie hier

edit: link aangepast

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:18

Mijn arabier heeft ze ook regelmatig. Ze ontstaan bij hem vooral in combi met vochtig/nat weer en grond + rollen + uitschudden :+ Je ziet de klitten er gewoon invallen :=
Mijn oplossing is regelmatig anti-klit erin. Vlechten heb ik nog niet gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:34

Ik baalde al van mijn paardje... maar die van jouw heeft het erger!
Bij mijn paardje komt het door het schuren aan de stal.

Ik zal ook eens gaan proberen om het in te vlechten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 04:05

Ik zou juist niet gaan vlechten. Als je paard vlechten in heeft en hij gaat schuren of kroelen met andere paarden breken de haren veel makkelijker.
Bij sommige paarden snap ik het vlechten, zoals die van Barvrouwke, maar de manen van jou paard zijn niet zo heel lang en dik.
Laat ze gewoon lekker los. Lijkt mij ook comfortabeler voor je paard. Weet niet of het bij paarden zo is, maar als ik mijn haar ingevlochten heb en laat langer als een dag zitten gaat het jeuken. Of trekken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 04:36

Bij die van mij knip/snij is de onderste 10 cm er vanaf als het zo in de knoop gaat. Invlechten heb ik ook een tijd gedaan, maar dan viel er ook veel haar uit en na verloop van tijd ging het haar toch een beetje vervilten. Los bevalt me beter en dan kan ik er ook nog van genieten. :D

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:33

uhm......misschien niet meer invlechten?? Denk dat je dan ook minder erge klitten krijgt. Als ik vlechten laat zitten is het al een paar keer gebeurt dat een vriendje gezellig 1 streng van de vlecht doorbeet .......:( Bij mij geen vlechten meer dus (alleen als het warm is en ik ga rijden, maar na het rijden er weer uit).

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:07

Idd vaker vlechten is goed.
Als je nu niet zo veel tijd hebt is er denk ik weinig aan te doen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 16:15

Los wordt helemaal een ramp, dan krijg ik het na een week niet meer uit de knoop. Zal morgen een foto majken van hoe het nu na een week met vlechten is gegaan. Ik ben benieuwd :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 05:07

Iedere week nieuwe maken en toch met iets van anti klit te werk gaan.
Ik lees dat je niet vaker naar je paard kan, jammer, maar ik zie op jke foto geen elastiekjes meer zitten. Zijn die allemaal stuk gegaan in een week tijd, of is die foto van een moment dat je geen vlechten had?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:41

Haha, dat dacht ik dus ook: hoe krijgt ze het voor elkaar! Bij mijn paard dan. Het was idd het andere paard, dat er met de neus in zat te kroelen. Ik haalde ze 1 keer in de week uit elkaar, door met een metalen kam onderaan te beginnen met los trekken. Als ik klaar was had ze pijpekrullen. :D
Nu staat er een shet bij, die kan er niet bij. :9

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:45

Ik zou voor 1 keer de schaar erin zetten,
dan elke week met anti-klit spray, elke dag goed uitbostelen en vlechtjes.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:56

schuurt die niet met de manen? mischien komt het daardoor??
heb het nog nooit gezien.

Floid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:16

Dit beeld ken ik, mijn oude pony heeft het ook..heel zelden maar het lukt haar steeds opnieuw.
ondanks dat ze vaak geborsteld word en uiteraard haar manen ook worden verzorgd...
blijven knappe beestjes :D

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:20

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SofieTroya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:00

Ik zou zijn manen een keer goed wassen en heel strak vlechten. En dan die vlechten gwoon lekker lang laten zitten.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:04

Hej nog een die het kan! Ik heb een tijdje een Fell pony ( mini friesje) in training gehad die had dat ook altijd. Of ik het nu los had of er vlechten in maakte ( gewone, hengstenvlecht heb van alles geprobeerd) het zat elke dag opnieuw net zoals die van jou.

Ik heb het voor die 2 maanden maar stug volgehouden maar ik zou je helaas DE oplossing niet kunnen geven. Ik denk alleen wel dat het per haar verschilt , want al onze andere paarden rollen ook heel vaak. En we hebben 2 fell pony's met beide een meter manen wat altijd gevlochten is en die hebben nooit maar dan ook nooit.

Dus volgens mij is het genetisch bepaald net zoals elke mens ander soort haar heeft ( droog, vet, krul, steil enz)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:17

Annetje schreef:
Pelryo schreef:
Komt door het rollen, die van mij gaat graag met zijn hoofd/hals heen en weer op het zand waardoor je heksenvlechten krijgt. Ik heb er op staan kijken :)

Dit is precies de reactie die ik wilde geven :) De mijne heeft het altijd als ik hem na het rijden (bezweet, nat) laat rollen in de bak. Echt gigantische gedraaide klitten en vieze toelie. Als ik de manen goed schoon houd is het minder, misschien kun je het dus vaker wassen?

Wat een apekool. Mijn paard heeft een flinke bos manen, erg dik en redelijk lang. Hij rolt zeer regelmatig, en idd ook rag rag met z'n hoofd en hals door het zand, en vanmiddag heb ik de modder nog uit z'n manen (en vacht ;) ) staan borstelen. De manen heb ik nog nooit gewassen. En toch heeft hij nooit van zulke heksenvlechten.

Denk eerder dat het met de structuur van de manen te maken heeft (een ander paard bij ons op de wei heeft ook van die dreads terwijl die zeker niet vaker rolt of kroelt of gekamd wordt dan mijne) En daar kun je vrees ik weinig tegen doen TS :D

AtelierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:40

Zoals Ekeif al aangaf zou ik het ook doen: voor één keer kort(er) knippen (in ieder geval zo kort dat de ergste knopen er uit zijn) en dan regelmatig anti-klit er in en vlechten. Succes!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 20:07

Nog een keer bedankt voor alle reacties! Ben helaas (sorry!) vergeten een foto te maken gisteren. Het zag er weer zo uit als op de foto... inmiddels is alleen de 'middenpluk' zeg maar langer, op de foto was deze nog erg kort.

Antiklit er in gespoten en toen idd met m'n vingers alles uitgepluisd (en getrokken toen mijn geduld op was). Toen vlechten er in. Heb er nu meer gemaakt, misschien dat dat beter blijft zitten.

Ben bang dat het idd met de structuur te maken heeft. Zusje van mijn pony had hetzelfde, maar dan een andere kleur, dus stond een kort kapsel ook wel. De shetlanders vroeger hadden veel meer manen, maar hier eigenlijk nooit last van.

Kimmie: stiekjes zijn idd verdwenen op de foto :? Weet ook even niet meer of ik ze daar er al uit had gehaald.

Voor idereen: de schaar gaat er niet in, klitten blijven er komen, een kort kapsel vind ik niet mooi en het groeit echt niet sneller bij als ik het op een lengte knip.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:36

Kzou t eerder ook mooi afknippen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:38

Dat deden de veulens bij mn eerdere verzorgpaarden altijd bij hun moeders. Staat ze toevallig samen met veulens? Verschrikkelijk werk om dat eruit te halen. Mischien nog vaker invlechten?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 20:45

Geen veulens meer er bij :n Vaker invlechten gaat zoals al gezegd ook niet.

Enne, afknippen (voor de 3e keer ;) ) gaat echt niet gebeuren! Hoe wil het er ooit nog natuurlijk uitzien als alles halflang op een lengte hangt?!