pelham

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:37

Sammm dat is levensgevaarlijk! Nooit doen, als je paard struikeld en zijn evenwiicht verliest val je geheid, en als hij in zo een houding valt zijn rugproblemen je minste zorg!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:32

Ik vind dat toch allemaal zo'n onzin dat een pelham een breekijzer is en dat het slecht is voor je paard! Ik heb mijn paard ook een tijdje op een pelham gereden en nu nog rijd ik ermee buiten, om dezelfde redenen als hierboven genoemd.
Als je met een gebroken pelham op de bovenste teugel rijdt en de onderste los laat hangen is er HELEMAAL NIX aan de hand en heb je dezelfde werking als een gebroken trens. Zodra jij die onderste erbij pakt krijg je een hefboomwerking, en die willen we er NET even als extra bijhebben voor noodgevallen, als het paard te heftig wordt. Ik heb zoiets van: dan heeft het paard het zelf in de hand: moet hij maar luisteren. Zolang hij braaf is krijgt hij geen extra druk in zijn mond. Moet je idd wel met twee teugels kunnen rijden.

Hier reed ik ermee in de binnenbak omdat hij toen nog wel eens er vandoor kon gaan. Het is een hengst en dan neem je geen risico's, ook niet binnen.
Afbeelding
Nu rijd ik hem binnen (ookal is het nog maar sinds een week, maar toch) op een dubbelgebroken K&K watertrensje en dat gaat super!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:44

Tessebes schreef:
Ik denk dat de meningen hierover nogal verdeeld zullen zijn. Ik rij af en toe ook met Pelham, als dat nodig is. Je hebt een Pelham in gebroken en ongebroken versie. Het werkt scherper in door de hefboomwerking en de ketting. Je moet er wel mee om kunnen gaan, want bij verkeerd (lees: hard) gebruik, kun je zelfs de onderkaak breken. Als het buiten echt te gevaarlijk is op deze manier, dan raad ik je aan het een keer met de Pelham te proberen. Ik rij wel liever met 2 teugels eraan ipv met het pelhamriempje, zodat je niet continu de hefboom hoeft te gebruiken.

Ik ben het met Tessebes eens; toen ik mijn Dikke een jaar had, begon hij buiten ook af-en-toe de kolder in de kop te krijgen Scheve mond ! Op aanraden van mijn instructrice, heb ik toen ook een tijdje buiten een Pelham gebruikt. Na een paar keer buiten met hem te zijn geweest, was ´ie er wel achter dat dát ding in z´n mond niet echt prettig was !! Na een keer of 6, gedroeg ´ie zich weer volkomen netjes buiten en ik geloof dat ik hem een maand of 2 daarna, de pelham helemaal niet meer hoefde te gebruiken Lachen !!
Ik heb de pelham wel de eerste keren onder aanwijzing van mijn instructrice gebruikt !!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:34

Ik heb in Isolda haar jongere jaren heel wat gereden met Pelham.
Ik had een gebroken Pelham, heb met pelhamriempjes en en met twee teugels gereden.
Was Isolda rustig, dan waren mijn teugels ontspannen en was het voor haar gevoel net een trensje. Was ze irritant en heftig, dan spanden de teugels aan.

Nu we beter met elkaar samen kunnen werken heb ik de pelham niet meer nodig. Zij is rustiger geworden, ik heb meer ervaring.
Nu rijd ik met een dubbelgebroken trensje en ik ondervind geen "schade" van die jaren pelham.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:39

Ik rij mijn paard sinds een weekje weer met een pelham. Voorheen reed ik met een enkelgebroken trens. Ik heb de teugel bij het ringetje van de stang zitten. De kinketting is er bij mij af en ik gebruik dus niet de hefboomwerking. Ik rij zoals ik altijd rij maar ik merk dat mijn paard rustiger met zijn hoofd is knabbelt lekker enz. Maw hij reageert veel beter op dit bit dan op de enkelgebroken trens. Ik heb ook een dubbelgebroken k&K voor hem gehad maar dat ging niet dat was te los in zijn mond. Ik rij toch geen wedstrijden meer met hem dus why not.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:53

Lisette schreef:
Ik heb de teugel bij het ringetje van de stang zitten. De kinketting is er bij mij af en ik gebruik dus niet de hefboomwerking.

Die snap ik even niet. Verward Waar zit je teugel nou aan vast?

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:10

Je hebt 2 ringen aan de pelham zitten onder voor de hefboomwerking en bij het bit zelf zoals een normaal bit. Ik heb dus aan de ring bij het bit in mijn geval stang de teugel zitten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:36

Lisette schreef:
Je hebt 2 ringen aan de pelham zitten onder voor de hefboomwerking en bij het bit zelf zoals een normaal bit. Ik heb dus aan de ring bij het bit in mijn geval stang de teugel zitten.

Maar als je de hefboom niet gebruikt, dan kun je toch net zo goed met een ongebroken trens gaan rijden?

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:39

Klopt maar dan moet ik dus weer een nieuw bit gaan kopen. En nu kleed ik mijn pelham gewoon uit...