Vlas; erg natte stallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Vlas; erg natte stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:44

Ik combineer het nu sinds een week. Ik weet niet hoe alleen koolzaadstro gaat. Maar het ideale van vlas vind ik de onderlaag. Ik weet niet of je die ook zo mooi krijgt met koolzaadstro. Daarom heb ik nu een onderlaag met vlas en daaroverheen een losse laag met nieuw vlas en koolzaadstro gemengd. Zodat ik niet alleen maar een onderlaag heb, en je niet de donkere laag ziet.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:01

ik volg dit ook even, waarom hebben jullie bv vlas en geen stroo? te grote mesthoop dan ofzo?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:05

Voor mij persoonlijk:
- Paardje dat er koliek van krijgt
- Continue lege stallen door het eten
- Moeilijk te krijgen in deze regio en moeilijker op te slaan
- Veel grotere massa
- Makkelijker uit te mesten
- Minder geur

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:10

Maristj met vlas heb je minder mestopslag dat klopt. Ik heb het niet voor het kiezen, de stal gebruikt vlas. Hiervoor jaren stro gehad. Zelf vind ik stro prettiger, paarden hebben wat te knabbelen als het hooi op is. Bij vlas is dat niet zo.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:20

meggiemeg schreef:
Maristj met vlas heb je minder mestopslag dat klopt. Ik heb het niet voor het kiezen, de stal gebruikt vlas. Hiervoor jaren stro gehad. Zelf vind ik stro prettiger, paarden hebben wat te knabbelen als het hooi op is. Bij vlas is dat niet zo.

ja dat klopt volledig, daarom ben ik ook een voorstander van stroo, maar heb een viespeuk, (kan ook wel door de stal komen, is nu 2.75 op 3.50, maar komende zomer worden die veranderd) ik moet elke dag de hele stal uithalen, ben elke dag een kleine baal stroo kwijt, is natuurlijk een dure bedoening, maar wil ook geen vieze, natte stal... wel heel de dag hooi tot de beschikking in een ruif..
hoe groot zijn jullie stallen en zijn die proper dan?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:24

Je kunt het ook combineren he. Dus gewoon vlas als onderlaag maar nog wel wat stro geven om te knabbelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:30

Krips bij ons op stal willen ze absoluut geen stro, anders had ik dat wel weer gekozen.

Maristj bij ons zijn de stallen 3 x 3.5 en het is echt per paard afhankelijk of de stal schoon blijft en hoe netjes je er zelf op bent. Heb een tijdje een ruin gehad en dat was echt geen paard voor vlas, die had met 2 dagen van zijn stal een sop-stal. Het paard wat wij nu hebben gaat aardig goed moet ik zeggen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:13

Krips schreef:
Je kunt het ook combineren he. Dus gewoon vlas als onderlaag maar nog wel wat stro geven om te knabbelen.

Zo wil ik het eigenlijk ook gaan doen. Maar krijg je dan niet dat het stro tussen het vlas gaat zitten en daardoor erg vies wordt?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:43

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar zolang het wordt opgegeten niet. Dus je zal het dan waarschijnlijk als een soort stro moeten gaan voeren. Niet als een hele laag over het vlas gooien. Dan gaat het indd door elkaar heen zitten. Maar er zijn mensen stro bijvoeren, die weten dat waarschijnlijk beter :)

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:10

Stro op vlas hebben we een keer geprobeerd (toen stonden we nog ergens in pension), maar dat doen we nooit meer! Werd een grote bende en lastig uit te mesten. Het werd inderdaad erg vies omdat het zich vermengde met het vlas. Wij hebben inderdaad ook voor vlas gekozen omdat je veel minder afval hebt.

Het gehakselde koolzaadstro bevalt nu in ieder geval prima. Stallen zien er veel schoner uit. Maar goed, we wachten een maandje af voor we echt een oordeel vellen :D Na een paar dagen kun je er natuurlijk nog niet zo veel over zeggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:17

Nou hier ook een vlasprobleem.
Mijn paard eet stro en geloof het of niet, maar elk sprietje stro wordt opgegeten... zelfs als je er azijn over sprenkelt.
Afijn, op vlas gezet. En ze mest/plast netjes achter in de stal maar ze schraapt al het strooisel van voor naar achteren. Zodat de betonnen vloer zichtbaar wordt. Ik heb er al heel veel vlas ingegooid of gewoon maar een dun laagje om alleen die nacht de mest op te nemen. Eigenlijk geen verschil..
Het vlas was volgens mij merkloos, maar het nam best veel vocht op. Toch leek het vaak natter te zijn dan anders. Het gaat nu redelijk.
Nu probeer ik een pak zaagsel, maar volgens mij wordt dat zelfs nog eerder prut dan vlas?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:20

Het gaat inderdaad op het moment harder dan normaal met vlas, om wat voor reden dan ook. Heb zelf ook idee dat het met vochtigheid (vanuit de grond/het weer, etc) te maken heeft.

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:21

Ik geef ook stro bij mijn vlas. Zorg wel dat het lekker stro is, dan eten ze het in de loop van dag gewoon op. Niet te veel geven, want als het stro urine begint op te nemen eten ze het neit meer en dan wordt het inderdaad een vieze bende.
Voor degene die vroeg waarmee je moest beginnen: Denk aan 4 tot 6 balen voor de eerste keer. Ik geef 1x in de 5-7 dagen een nieuwe baal. Sommige paarden laat ik na een week of 7 heel vies worden, dan gaat zeker de helft eruit en geef ik twee nieuwe balen (grote stallen zeker 4 x 4) en dan begint het hele riedeltje opnieuw. Maar bij anderen gaat het er nooit heklemaal uit. Dat ligt erg aan hoe schoon een paard is.
Ik vind vlas ideaal, maar zit ook nog wel te denken aan gehakseld stro. Misschien zou ik eens wat stallen moeten proberen. Maar wat zijn de voordelen tov vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:25

Brandweer schreef:
Ik geef ook stro bij mijn vlas. Zorg wel dat het lekker stro is, dan eten ze het in de loop van dag gewoon op. Niet te veel geven, want als het stro urine begint op te nemen eten ze het neit meer en dan wordt het inderdaad een vieze bende.
Voor degene die vroeg waarmee je moest beginnen: Denk aan 4 tot 6 balen voor de eerste keer. Ik geef 1x in de 5-7 dagen een nieuwe baal. Sommige paarden laat ik na een week of 7 heel vies worden, dan gaat zeker de helft eruit en geef ik twee nieuwe balen (grote stallen zeker 4 x 4) en dan begint het hele riedeltje opnieuw. Maar bij anderen gaat het er nooit heklemaal uit. Dat ligt erg aan hoe schoon een paard is.
Ik vind vlas ideaal, maar zit ook nog wel te denken aan gehakseld stro. Misschien zou ik eens wat stallen moeten proberen. Maar wat zijn de voordelen tov vlas?

Bedoel je nou dat je 4 tot 6 balen er in 1 keer in gooit? En daarna 1 keer per week een nieuwe baal er bij?

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:59

ja, dat bedoel ik. Om te beginnen

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:33

Ik heb op een stal gewerkt waar de paarden ook op vlas stonden. Ik vond niet dat de stallen nat waren. Alleen bij de 'vieze' paarden viel het mij wel heel erg op, dat snel de hele stal heel smerig was. Met stro vond ik dit minder, vlas vind ik wel makkelijker uitmesten. Maar dat de stallen snel nat waren, heb ik niks van gemerkt :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:53

Wat betalen jullie eigenlijk voor een baal vlas. Ik heb ze vandaag gehaald en was 6,50 euro kwijt voor 1 pak.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:58

Ik iets van 5 euro nog wat.

Ik vind het mengen van gehakseld stro en vlas echt ideaal. Het vult elkaar goed aan. Het nadeel van vlas is dat het snel nattig en viezig wordt, het voordeel dat het daardoor een mooie onderlaag wordt. Met koolzaadstro is het juist andersom. Het blijft er mooier uit zien, maar vormt geen onderlaag. Het mengt mooi. Dus iemand vroeg naar de nadelen van koolzaadstro net? Ik zou het door elkaar gooien :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:29

Bij ons op stal rijden ze het gecomposteerde vlas uit over het land. Kan dit ook met gehakseld stro?
De maand januari was een drama mbt vlas, maar ik heb het idee dat het de afgelopen anderhalve week weer wat beter gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:30

Waar haalde jij het ook alweer Krips?

Bij mij verschilt de prijs. Heb er 6 euro per baal voor betaald, en ook een keer 5.50 per baal. Moet ze wle afnemen per 42 stuks, maar wordt het wel aan huis geleverd.

Ik ben op vlas overgegaan vanwege hoestend paard. En vind het een stuk idealer; minder geur, minder plas hoeven uit te mesten, stal blijft een stuk droger en schoner etc.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:36

doordat het veel vochtiger is geweest dit jar als andere jaren en het nu een droge periode heeft droogt het makeleijker, maar dat wil ook zeggen dat als je beton hebt daar is ook vocht in getrokken en dat trekt nu naar boven om te verdampen maar het is weer te koud om echt een verdamp proces te krijgen dus blijft het op de grond liggen en trekt het in de vlas.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:40

ik was altijd voorstander van stro, omwille van de knabbel maar kon nooit mijn stal "droog" houden enin combinatie "geen" controle op wat m'n paard opat, ben overgestapt op vlas/houtkrul, houtkrul kan minder vocht opnemen, maar oogt wel properder vandaar half-half...
ik vind het veel makkelijker om bij te houden dan stro en gezien de "slechte" stro-oogst dit jaar ben ik niet meer veranderd...
ik begin met 4-5pakken in een stal van 4x4 en strooi gemiddeld 1.5pak bij per week. Ik heb zo'n pismerrie die binnenkomt om te plassen... ik betaal meestal 6 euro/baal vlas (merkloos) geleverd per 10 pakken of 7.50 voor biobed (is ongeveer 1.5pak) dit is wel zelf te gaan halen...

Bij ons ligt ook een dikke betonlaag als ondergrond en had enkele weken terug ook het idee dat de stallen "natter" waren dan anders... dus er zal door de grote regenval wel wat grondwater omhoog komen...
gehakseld stro vergaat sneller dan gewoon stro, dus kan denk ik ook wel uitgereden worden over het land...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:45

Ik haal met vlas ook elke dag de natte plekken weg. Werkt echt moet ik zeggen, en ik heb met 4 paarden elke dag maximaal 1 volle kruiwagen intotaal. Dus met poep en natte plekken van 4 stallen.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:54

Shanna schreef:
Ik haal met vlas ook elke dag de natte plekken weg. Werkt echt moet ik zeggen, en ik heb met 4 paarden elke dag maximaal 1 volle kruiwagen intotaal. Dus met poep en natte plekken van 4 stallen.

Hier zat ik na ongeveer drie dagen (nadat er een nieuw pak in was gegaan) op bijna een kruiwagen per stal! En met zes stallen is dat niet grappig :(
Ik heb me laten vertellen dat gehakseld koolzaadstro zeer geschikt is om uit te rijden, omdat het nog sneller verteert dan vlas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:36

Hoeland staan ze dan op stal? Ik heb nu maandag net de plasplek leegehaald, maar heeft ze toch 1,5 mee gedaan. Wel tussendoro bijgestooid. Ik haal pas weg als het wat nat wordt/blijft in de bovenste laag. En begin met 4 pakken (of waren het er 5?) in een stal van 4x3.5 Al ligt het vlas maar op een stuk van ongeveer 4x2.5 (achterste stuki heb ik kaal). Plas kan bij mij niet meer weglopen, omdat ik matten over de 'afvoer' heb gelegd, omdat anders mijn vlas er in viel en ik dat zonde vind :P

Stro vind ik niets, heel moeilijk droog te houden. Bij mijn pony gooi ik nu 1x in de 2 a 3 weken ook een halve pak vlas als onderlaag in haar stalletje maar daarboven op stro. Juist omdat ik bang ben dat ze vlas gaat eten en ik niet wakker lig als ze stro gaat eten. Hier hebben ze 24/7 toegang tot ruwvoer, dus echt behoefte aan stalknabbelen is er niet. Maar dan als ze het wel doen liever stro (daar voer ik ook wat van) dan vlas.